Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 20:27

Hier is Takje thuis nu. Helemaal in de stress maar niet agressief of fel. Arm ding nu met rust laten. Verblijf nog niet goed ingericht maar ze kan voorlopig zo op adem komen.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is gemberwortel kleurig met mooie bijna witte ogen. Er zit een ei in haar legbuis ook.

Het overzetten ging wat onhandig. Ze gleed weg van het takje bijna, met mijn hand voorzichtig ondersteund. Ze pakte zachtjes mijn duim vast. Even een dreighouding met de staart en wat wiegen. Daarna overgestapt op de mooie dikke tak die ze nu heeft.

Daarmee wil ik de twee u profielen maken.

Maar eerst, rust en hopen dat ze weer aan het eten gaat en overleefd, meer kan ik niet doen :n takken zijn besproeid en de mos is vochtig en sluit de gaten goed af. :j

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:21

karuna schreef:
Zou kunnen maar twee minstens in een keer? Zonder voorwaarschuwing? Leeftijd was natuurlijk onbekend. Maar een te volle bak, fiks gerookt binnen en er steeds uitgehaald worden geeft ook stress. Vandaar besloten om hem/haar op te halen nu. Ik zit nu te wachten tot de bak hier is op het andere adres. Bij veel rooklucht ga ik hier meteen schoonmaken om mijn longen niet te martelen. Ik kan daar niet tegen. Voorlopig even in de oude bak. Mocht er een ziekteprobleem zijn blijft die bak schoon

Onderweg al verse braam gevonden

De 2 mannetjes die ik ooit had waren ook een dag na elkaar doodgegaan. Waren allebei een jaar oud (mannetjes worden over het algemeen minder oud dan vrouwtjes).

karuna
Drukke kabouter

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:56

Het was een man en een vrouw weet ik nu die zijn dood gegaan. Dat zou ivm leeftijd onlogisch zijn omdat ze wel allemaal uit dezelfde eierlichting schijnen te zijn gekomen. Maar ja weten doe ik het nooit. Ik hoop dat ze vannacht bijtrekt en gaat eten en drinken weer. Voor nu zit ze bijna onbeweeglijk half onder de grootste stok. Voelsprieten (ze mist een stuk van een) en haar voorpootjes bewegen lichtjes.

Meer dan rust geven kan ik niet en de eitjes verzorgen. De paar eitjes die in het andere verblijfje liggen haal ik er morgen uit en gaan weer in een bakje van de chinees voorlopig. Verse eitjes voor over een half jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 13:56

Pffff *\%/* ze eet eindelijk. Ze heeft gewoon bijna 24 uur apatisch aan de tak gehangen. Sinds gister enige teken van leven was een zwaaiend pootje en de achterpoten die de tak wat steviger hebben vastgepakt vannacht.

We hebben het bos uitgeplozen naar dikke stukke schors zodat ze kan klimmen tegen de zijkanten. Een vochtig stuk naast haar neergezet en alsof ze daar wakker van geschrokken is of ze zich veiliger voelt. Maar schors er in schuifdeur dicht en meteen daarna braamblad en eten maar,

Pfffff opluchting.

De eitjes uit het oude verblijfje gehaald. Die gaan in uitkom stand.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:55

Wat goed zeg, lijkt me alsof ze allemaal een heel mooi leventje bij jou gaan hebben!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 16:10

Ze is nog steeds ijverig aan het eten. Een blad is volledig op ze is nu aan blad twee bezig. Ik moet haar vanmiddag nog een keer vreselijk lastig vallen (laat haar nu nog even goed bijeten). :(:) Y;( het verblijf moet nog een keer helemaal leeg. En dan puzzelen met de partytent zonder tent die ik net af heb gemaakt van dikke takken uit het bos en restjes isolatie frame hout. Ze kan en dadelijk de kleintjes dan bovenlangs van links naar rechts over klimmen en rustig stevig hangen voor eventuele vervelingen.

Wordt alleen een flink gepruts om dat heel in het verblijf te krijgen of dat ik toch nog met loshalen weer. Daarna alles inclusief eten weer terug en dan hoef ik met schoonmaken haar ook niet meer zo te storen.

Afbeelding

Afbeelding

De frame pootjes komen in/onder de zandbedekking van de bodem. De rest is goed schimmelvrij droog hout uit het bos dat ik afgelopen weken heb verzameld na de storm steeds.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 22:17

Het is gelukt het frame er in te krijgen. Het moet er alleen ook weer een keer uit. :') dat komt wel als de voertakken gewisseld gaan worden.

Een Voetje is er al af, de rest moet er ook af. Niet nodig en het belemmerd het neerzetten van de rest.

Ik heb takje met voedseltakken op de eettafel gezet. Voorzichtig haar achterlijfje wat ondersteund met verplaatsen, ik was bang dat ze zou vallen, terug ook weer. Maar weer geen enkel teken van agressie, geen gekromd achterlijf, geen vanillegeur. Een pootje wapper om aan te geven ik vind het eng en dat was het. Gewoon rustig en vriendelijk en vol vertrouwen. Ze had haar buik ook vol denk ik.

Nu weer in de stand ik ben een onschuldig stukje struik :D

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:47

Ik wil zojuist naar bed gaan en check de eitjes nog een keer. Wij zijn in februari uitgerekend dus verwacht nog niks. Zie ik ineens wat aan de deksel hangen. Niet 1 maar 2! Jammer dat ik het gemist heb maar we hebben nog 15 kansen :+

Ondanks de avondklok toch even naar de bramen gerend zodat ze wat te eten hebben.zou eigenlijk echt naar bed moeten maar ik ga ze toch nog even bestuderen :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 01:03

Ah gefeliciteerd met de kinders. *\o/* Twee al zelfs. :oo En de avondklok je moest accuut voor eten zorgen. Op naar de rest.

Hier net even bed uit geweest voor een check. Takje zag ik een ei lanceren eerder op de avond en door de kracht viel ze op de grond :(:) . Ze had al het nieuwe frame gevonden om te klimmen maar ik wilde even checken of dat goed ging. Ze is al een eindje met haar billen van de grond weer tussen de bramen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:06

Gefeliciteerd Muzzy!
Dat is een leuke verrassing!
Hier is de ukkepuk verveld en bleker en groter geworden. Moet zo werken, dus geen foto.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 22:49

:oo even een grote waarschuwing. Nepplantjes zijn geen goed idee om in het verblijf te doen. :n %)

Gelukkig dat ik zag dat ze begon met eten, ik zag een takje steeds heen en weer gaan, probeerde ze een stukje nepplant op te eten. Gelukkig was ze echt net een paar seconden pogingen aan het doen, ik heb voorzichtig de plant uit haar bekje kunnen halen en eruit gehaald. En meteen omgeruild voor een stukje braamtak dat ik maar voor haar neergeduwd heb,

Ze is nu begrijpelijk meteen in ik ben een stuk plant modus gekomen. Maar ik was er gelukkig meteen bij en ze heeft niets binnen gekregen. Ook haar bekje ziet er onbeschadig uit. Ik had verwacht dat ze ivm ontbreken van de geur er niet aan zouden beginnen maar wel dus. Nu heb ik een stukje nepplant over. :+

Maar alweer geen enkele vorm van agressie of naar me dreigen of slaan met het achterlijf. <3 Gewoon een vriendelijk lief Takje. Alleen het pootje zwaaien eventjes.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 01:03

Hebben ze dan zulke sterke kaken dat ze door plastic zouden kunnen knagen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 06:53

Poekkie schreef:
Hebben ze dan zulke sterke kaken dat ze door plastic zouden kunnen knagen?

Ze bijten regelmatig steeltjes en hoofdnerven van planten door, ze hebben dus sterke kaken.

Goed dat je het op tijd zag, TS!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:33

Ik vind ze maar eng... ik hou het bij garnalen, vissen ,honden en paarden maar ik vind het wel superleuk om hier te volgen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 09:49

Gelukkig zat ze net haar buikje goed vol te stoppen :Y) half blad is al op.

Ze zien er misschien eng uit maar ze voelen fluwelzacht aan. Mooie ogen met wenkbrauwen. Zachte minipootjes ook. <3

Alleen foute gedachte :o omdat ze zo op gemberwortel of een gerookte paling lijkt. Worden ze eigenlijk door mensen gegeten? Ze hebben echt een flink vlezig lijf namelijk.

O ja de eiblobjes zijn iets langwerpiger geworden en er zit bij een paar nu een wit puntje op het gelige blobje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:33

Mevrouw is nu een verse onbespoten eucalyptustak aan het bestuderen of ze daar een hap van wil nemen of niet. Het eraan vast hangen heeft wel voorkeur boven de braam. Geen stekels tegen je buik. Ja ik heb een zaak gevonden die open is en naast eucalyptus planten ook onbespoten takken heeft ivm de boeketten die ze maken, ik heb er een meegekregen die al voor een boeket iets minder werd met plekjes.

Ze is wel een eierfabriek. De eitjes vallen er aan de lopende band uit. Zeker 3 a 4 per dag die ik zie

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:08

De kleur van je flappentak lijkt op mijn computer normaal blijkbaar leek hij geler door de instellingen van mijn mobieltje.
Hier een foto van de kraamkamer. De uitkomers kunnen direct aanvallen. Volgens een Duitse kweker kunnen de jonkies soms de voedselplanten niet vinden en moet hij tegen een wand aan staan. Hier heb ik het zo gedaan dat ze vanaf de zandbak zo de braam in kunnen.
Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:12

Afbeelding
De nimf ziet er nu zo uit (larvestadium 2, dus na de eerste vervelling).

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:03

Door dit topic mee te lezen heb ik laatst gedroomd dat ik flappentakken had :')
karuna schreef:
Het eraan vast hangen heeft wel voorkeur boven de braam. Geen stekels tegen je buik.

Had ook een beetje erover gelezen en was tegengekomen dat je de stekels eraf moet halen omdat ze zich eraan kunnen verwonden, zie deze link : https://hilmarderksen.nl/dieren/austral ... %20gegeten.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:08

Dat verwonden valt wel mee hoor. In de natuur zitten ze ook op stekelplanten en die stekels worden er ook niet afgehaald. Al die tijd dat ik ze gehad heb is er nog nooit een verwond geraakt door stekels van een plant :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 17:37

Zoolgangster die is veranderd zeg, veel geler geworden

Hier nu een gehandicapt Takje, ;( ze past zich aan het huishouden kennelijk. Geen idee wat er gebeurd is, maar er ligt een voorpootje op de grond en zij mist nu een stuk voorpoot. :(:) -O- ze zat op een heel andere plek in het verblijf. Of haar pootje heeft klem gezeten geen idee. Ze klimt gelukkig goed maar arm ding. Maar hoe het heeft kunnen gebeuren geen idee. Voor mijn middagdutje zat ze rustig te eten, na mijn middagdutje ligt er een pootje naast.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:53

Toen ik vroeger indische wandelende takken had hebben die eens te koud gestaan. Daarna was er precies neurologisch iets mis gegaan, want enkele begonnen hun eigen poten en die van anderen af te knagen. Echt volledig af. ‘T lijkt wel alsof er geen zenuwen in zinnen en het niet pijn doet, maar naar zicht is het wel. Kan zoiets?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 18:35

Geen idee het lijkt eerder op afgerukt omdat het precies een gewricht is, daar steekt wat uit. Echt brr zo sneu. Ik vermoed dat ze heeft klemgezeten met klimmen. Ze zit nu aan de andere kant van de bak als waar haar pootje ligt. :(:) ik laat haar nu met rust. Morgen of overmorgen haal ik wel weg met schoonmaken.

Het is hier in huis rond de 18 graden overdag en s nachts 16,5 niet echt koud of zo. Ze is ook goed actief inmiddels.

Wel heb ik gelezen dat jonge takjes na een paar vervellingen hun poten kunnen laten teruggroeien. En bij een te volle bak kunnen ze elkaar gaan opeten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:15

Wat jammer van dat pootje zeg, ik vermoed dat ze inderdaad klem heeft gezeten. Bij volwassen takken groeit het helaas niet terug.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:20

@Karina...hopelijk groeit hij weer terug.

Offctopic..brrr wat is jouw huis koud, hier staat de thermostaat toch echt op 20 graden