Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:34

Wij hebben hier ook heel veel vogels en op de top wel eens ruim 30 zwaluwnestjes gehad!
Ooit hebben we een jaar gehad dat er allemaal jongen dood gingen, die zaten op de grond, werden nog gevoerd, maar waren compleet verzwakt en gingen dood.
Uiteindelijk bleken die onder de vliegluizen te zitten en na contact te hebben gehad met een zwaluw expert halen we nu elke winter alle nestjes waar we bij kunnen leeg.
De poppen van de vliegluis overwinteren namelijk in de nesten en komen uit als de jongen geboren zijn.
Dat jaar hebben we echt vreselijk veel poppen gevonden en nu vinden we er altijd wel een aantal, maar die problemen hebben we nooit meer gehad.
De buitenkant van de nestjes is vrij stevig en de zachtere binnenkant kan je er redelijk makkelijk uit halen en bouwen de vogels ook weer makkelijk op.
En uitkijken met uitgekamde staartharen op plekken achterlaten waar de vogels bij kunnen!
We hebben al een aantal keer jonkies helemaal los moeten knippen, waarvan de ouder vogels de haren in het nestje verwerkt hadden.
Eén jonkie had de haren zo strak om zijn nekje dat het een wonder was dat hij nog leefde.

Leuk trouwens dat zoveel mensen hun best willen doen voor de zwaluwen!

superpony

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 01:59

De vogeltjes hier moeten nog aan ons, nieuwe bewoners wennen en zijn ook verwend bij de buren en met het bos. Ze nemen amper haren mee.

Op onze vorige plek was het heel mooi hoe een kauw ( of kraai, maar ga ervan uit kauw ) dat deed. Hij zat een meter van me vandaan als ik de paarden harkte. Dan verzamelde hij best veel haren op een stapel en na een paar minuten nam hij de hele stapel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 06:42

Vliegluizen, wat zijn dat een gore dingen inderdaad.. :r Al heb ik wel het idee dat het wegblijven van de winters ook bijdraagt aan de toename van die dingen. Mij valt ook op dat als je een verzwakte zwaluw vindt, er ook altijd 4 of 5 van die nakkers op ze zitten. Als ik hier een zwaluw heb die tegen een raam gevlogen is en wel gezond is, dat ze die ondingen niet op zich hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:14

Thomas5 schreef:
Wat fijn dat jullie ook zo begaan zijn met de vogels _/-\o_

Enkele tips voor wie mezenkastjes wil maken: zorg zeker dat ze open kunnen, zo kan je het oude nest verwijderen en het kastje netjes terughangen voor de volgende lente. Invlieggat voor pimpelmees is 28 mm, voor koolmees 35 mm dacht ik. Koolmezen zijn dominant over pimpelmezen dus zorg zeker dat het gat klein genoeg is. Het nieuwe kastje hier heeft exact 28mm doorsnee opening en was binnen 2 dagen bewoond ;-)

Ook belangrijk is de windrichting waartoe de opening gericht is. Best is naar het oosten, al heeft die op het zuiden hier ook succes.

Fazanten beginnen nu aan het broedseizoen dus het zou goed kunnen dat 'jouw' fazant nu druk bezig is met het andere geslacht :))

Koolmees 32 volgens mijn bouwtekening.
heb er speciaal een boortje voor besteld toen :+

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:41

Hier eindelijk ook terug een koppeltje! De man was al een tijdje terug maar het bleek niet zo eenvoudig om een vrouwtje te overtuigen. Sinds eergisteren is het weer gezellig druk in de stal :)

Bij ons is het nu ongv het 4de jaar dat ze broeden in de paardenstal. Wij hebben jaarlijks meestal 2 nesten.

Ons eerste nest hadden ze in onze garage gemaakt. Die poort staat vaak open omdat daar ook oa een kraan staat voor het water van de paarden en de zadelkamer. De zwaluwen hadden er niet beter op gevonden dan een nest te maken op het bakje van de elektrische poort. Met al die bedrading en omdat de poort soms ook dicht moet, heeft mijn vader het beginnend nestje met een metseltroffer voorzichtig opgeschept. Vervolgens een plankje opgehangen in de paardenstal en het nest daarop gezet. Al snel vonden de zwaluwen het nest en zijn ze daar gelukkig gebleven. Als de jongen uitvliegen vind ik soms wel eentje vast in de garage. Ik heb zo een keer een jong uit de spinnenwebben moeten bevrijden. Wel gaaf om ze van zo dichtbij te zien dan :D Ik zal straks eens een foto zoeken van een nestje op de computer.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:55

Wij hebben ook onwijs veel zwaluwen, op ons hoogte punt hadden we er stuk of 10 nesten tegelijk in een ruimte van 10 meter.
Helaas begon het toen echt een plaag te worden en hebben we netten opgehangen aan het plafon om het in te perken.
Sinds een paar jaar hebben we ongeveer 3 nesten per jaar, en dat vinden wij ontzettend leuk ( en belangrijk!) om te hebben. Ook is dit nog te behappen qua kak etc wat op de paarden, hooivoorraad en materialen valt. ( tactisch zeilen plaatsen etc)
Ze vallen altijd braaf op het zachte vlas dus de meeste baby’s halen het volwassen zijn hier prima omdat ze veilig kunnen uitvliegen. En ze blijven elk jaar terug komen gezellig :j vooral dat getwiet als ze schetteren is zo leuk!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:28

Bij deze een foto van een kroost :) inclusief nest vol paardenhaar :))
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:00

Liefjes :+:

Ja zulke haren daar zat hier dus een paar jaar geleden een zwaluwtje vreselijk in verstrikt :(:)
Dus als ik dit zie sta ik ook even later het nestje bij te knippen :')

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:20

Wat leuk te lezen hoe iedereen met de zwaluwen bezig is. Tien jaar geleden had ik in de stallen 60 nestjes en dat is ineens teruggelopen naar een stuk of 15. Zal vast met voedsel te maken hebben gehad. Ik heb twee speciale water/modderpoelen voor de vogels gemaakt waar druk gebruik van wordt gemaakt. Niet alleen de zwaluwen maar bijna alle vogels. Dit om ze een handje te helpen met de droogte van tegenwoordig.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:40

Als een poel werkt dan zou een sloot ze ook van modder moeten voorzien toch? Hij is wel flink begroeid maar ligt niet verder dan 25-30 meter van de stal af en er is vast wel een kaal modderplekje te vinden. Hij is verbonden met het kanaal verderop en er staat altijd water in.
Ik krijg hier echt niet zomaar modder, daarvoor moet het meerdere dagen >15 mm regenen en ook dan is het na een dag zonder regen alweer droog. Dus dan moet ik iets in een bak creeren en ik ben bang dat ons zand uberhaupt niet zo geschikt is. De helling van de sloot lijkt ook wel wat ander zand te hebben. Ik denk dat ik het zelf maar uit laat zoeken qua modder waar ik op pension stond zaten ook altijd zwaluwen en daar was ook zulke droge zandgrond. Zal ook wel kwestie zijn van geduld, tot vorig jaar waren onze stallen altijd dicht.

Hier zitten de kauwen zelfs op mijn paard om er haren uit trekken, lijkt hij nog wel fijn te vinden ook. Op de mini zie ik ze nooit en zijn witte haar is ook vaak wat later weggepakt dan het bruine haar (ik poets in uitloop van de stallen dus daar blijft het liggen).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:23

pmarena schreef:
Liefjes :+:

Ja zulke haren daar zat hier dus een paar jaar geleden een zwaluwtje vreselijk in verstrikt :(:)
Dus als ik dit zie sta ik ook even later het nestje bij te knippen :')

Oh dat hebben wij hier gelukkig nog niet meegemaakt! We hebben wel wat lange haren nu geknipt inderdaad, ze hingen bijna tot aan onze hoofden dus dat was wat overdreven :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:51

Ik vind het altijd van die dikke burgemeesters als ze tegen deze tijd (van de foto) zo uit dat nest puilen :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:24

Ik ben gek op vogels, alleen boerenzwaluwen niet.
Schijten alles onder in de stallen, de muren, me pony's.
Als ze aan een nest beginnen die haal ik elke avond eraf tot ze vertrekken.
Buiten heb ik allemaal vogelnestkastje hangen, heel blij mee.
Maar ik moet ze niet in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:20

FleurVP schreef:
Als een poel werkt dan zou een sloot ze ook van modder moeten voorzien toch? Hij is wel flink begroeid maar ligt niet verder dan 25-30 meter van de stal af en er is vast wel een kaal modderplekje te vinden. Hij is verbonden met het kanaal verderop en er staat altijd water in.
Ik krijg hier echt niet zomaar modder, daarvoor moet het meerdere dagen >15 mm regenen en ook dan is het na een dag zonder regen alweer droog. Dus dan moet ik iets in een bak creeren en ik ben bang dat ons zand uberhaupt niet zo geschikt is. De helling van de sloot lijkt ook wel wat ander zand te hebben. Ik denk dat ik het zelf maar uit laat zoeken qua modder waar ik op pension stond zaten ook altijd zwaluwen en daar was ook zulke droge zandgrond. Zal ook wel kwestie zijn van geduld, tot vorig jaar waren onze stallen altijd dicht.

Hier zitten de kauwen zelfs op mijn paard om er haren uit trekken, lijkt hij nog wel fijn te vinden ook. Op de mini zie ik ze nooit en zijn witte haar is ook vaak wat later weggepakt dan het bruine haar (ik poets in uitloop van de stallen dus daar blijft het liggen).

Ze halen echt enkel modder van overzichtelijke plekken, niet tussen planten vandaan helaas :)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 21:08

(nog) geen zwaluwen in de stal, maar in een recordtempo heeft een koppel tortelduifjes dit voor mekaar gekregen:
Afbeelding

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:12

Vandaag hier ook terug de eerste zwaluwen gezien.
Word ik altijd heel blij van :)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:55

Yes mn zwaluwenpaar komt nu regelmatig op bezoek. Ik hoop op een nest!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:49

Ik denk steeds: wat een zeikers, mensen die geen zwaluwen moeten. En bedenk me nu in bovenstaande foto zie dat ik ook een zeikerd ben. Ik moet namelijk geen (hout)duiven. Stomme lompe beesten.... En dan ook iedere dag in dezelfde paniek bijna tegen je hoofd aan vliegen als je daar loopt waar je iedere dag 26 keer loopt. Die nesten halen wij dus wel actief weg. }:0 Pot verwijt de ketel dus :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:58

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaa!! ZE ZIJN TERUG!!

Ik begon me echt wel een beetje zorgen te maken.... iedereen hier waar ze al terug waren, ik zie ze her en der ook vliegen ( :P ) maar hier nog niks.... dacht van de week wel een paar keer dat ik een "fwiet!" hoorde maar als ik dan naar buiten stoof was het een meer mezig vogeltje....

Maar gisteravond heb ik ze echt gezien, werd bijna aangevlogen toen ik de stal uit kwam en zij er in wilden :')

Leuk, de kinders zijn weer terug <3 **\O/**

Duiven vind ik ook stomme lompe logge scheitbeesten :o

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:24

Haha ja duiven, wij hebben iedere keer een duif op de hooizolder. Geen idee waar hij/ zij naar binnen gaat, maar er zelf uitkomen lukt dus niet. Hoop kabaal en dan zie je zo'n duif in blinde paniek de hele tijd tegen de ruitjes aanvliegen. Dan zetten we het hooiluik open en duurt het nog soms wel 15 minuten voordat de duif eruit is.

Ik bedacht me gisteren ook wel dat ik eigenlijk niet zeker weet of het boeren of huiszwaluwen zijn die ik zie vliegen. Ze gaan zo snel. Misschien hang ik ook nog huisjes op voor huiszwaluwen bij de dakgoot. Zag er wel al eentje in de stal vliegen, dus wie weet. Mijn stal is maar 2.30 hoog en ben ook beetje bang dat het te laag is voor ze.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 10:28

pol013 schreef:
Ik denk steeds: wat een zeikers, mensen die geen zwaluwen moeten. En bedenk me nu in bovenstaande foto zie dat ik ook een zeikerd ben. Ik moet namelijk geen (hout)duiven. Stomme lompe beesten.... En dan ook iedere dag in dezelfde paniek bijna tegen je hoofd aan vliegen als je daar loopt waar je iedere dag 26 keer loopt. Die nesten halen wij dus wel actief weg. }:0 Pot verwijt de ketel dus :o

:') ik snap precies wat je bedoelt!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:56

pol013 schreef:

Ja die dingen vliegen je gewoon aan. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:21

Wij hebben turkse tortels en holenduiven in de stal, de turkse tortels hebben vorig jaar 5 nesten gehad waar alleen de laatste 2 van uitgevlogen zijn. Als ze op de roosters komen houden koeien geen rekening met ze en worden ze gewoon lomp overlopen := De holenduiven kennen mij en mijn man, die vliegen er nooit in paniek vandoor. Als ze anderen zien verstoppen ze zich. Hier is de kans dat je aangevlogen wordt door een zwaluw groter :P

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:41

Ik heb ze gisteren voor het eerst weer de stal in zien vliegen.Net van die kleine stuntvliegtuigjes die net langs je hoofd of van het paard naar buiten vliegen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:35

Bij deze ons huidig koppeltje :D (zoekplaatje ;) ). Ze hebben het oud nest weer hoger gemaakt. Straks passen er niet eens kleintjes meer in, was nu al krap.

Afbeelding