Kipjes houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:01

Dat is wel een bijzonder moderne inrichting geworden 8-)

Waar kan ik zo'n mooi hok bestellen O:) ? Mag iets kleiner zijn ook, heb maar kleine kipjes :D

Pareltjes

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:53

Hahah! Soestdijk is er niets bij!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 10:37

Pandora2 schreef:
Dat is wel een bijzonder moderne inrichting geworden 8-)

Waar kan ik zo'n mooi hok bestellen O:) ? Mag iets kleiner zijn ook, heb maar kleine kipjes :D

Haha, wordt een duur grapje :)).

Bedankt voor de leuke reacties :D. We tellen af naar donderdag :o.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:02

Wat een leuk topic! Wat is jouw hok mooi geworden TS! :)
Wij zijn ook bezig met ons kippenhok en ren. Willen straks graag zijdehoenders gaan houden.
Zijn er mensen die fokker kennen of adressen hebben voor zijdehoenders?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:30

Waarom willen mensen toch steeds zijdehoenders. Die leggen niet zo veel en hebben bij de sierhoenderfokkers niets voor niets de naam broedmachientjes gekregen.

Trouwens stro raden wij ook nooit aan voor kippen als ondergrond in het hok. Dat wordt veel te snel vochtig of nat en dan krijg je schimmel in je hok. Ook ideale schuilplaats voor bloedluizen. Goed strooisel voor kippen zijn vlas of een combinatie van vlas met grove houtkrullen.

Voor wie nog een hok zoekt. Neem nooit een hok dat bestaat uit houten planken. In de kieren zitten de bloedluizen ook veel te graag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:34

Omdat mensen ze leuk vinden. Jezus.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:38

petraaken schreef:
Waarom willen mensen toch steeds zijdehoenders. Die leggen niet zo veel en hebben bij de sierhoenderfokkers niets voor niets de naam broedmachientjes gekregen.

Trouwens stro raden wij ook nooit aan voor kippen als ondergrond in het hok. Dat wordt veel te snel vochtig of nat en dan krijg je schimmel in je hok. Ook ideale schuilplaats voor bloedluizen. Goed strooisel voor kippen zijn vlas of een combinatie van vlas met grove houtkrullen.

Voor wie nog een hok zoekt. Neem nooit een hok dat bestaat uit houten planken. In de kieren zitten de bloedluizen ook veel te graag.

Ik wil graag zijdehoenders omdat ik ze idd erg leuk vind ze zijn tam en vriendelijk. Ook zijn de eieren niet het hoofddoel waarom ik ze wil gaan houden, ik hoef niet elke dag een ei. :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:42

Ja voor even tot ze merken dat ze bijna geen eieren leggen dan hangen ze bij ons aan de telefoon maar goed dat kan in Nederland natuurlijk anders zijn. Ik spreek uit mijn ervaring.

Volgens mij kan je op marktplaats vast wel fokkers vinden die van hun niet tentoonstellings- of fokwaardige dieren af willen. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 11:43

Valerie_V schreef:
Wat een leuk topic! Wat is jouw hok mooi geworden TS! :)
Wij zijn ook bezig met ons kippenhok en ren. Willen straks graag zijdehoenders gaan houden.
Zijn er mensen die fokker kennen of adressen hebben voor zijdehoenders?

Bedankt, trouwens :D. We zijn erg blij met het hok. En de ren, natuurlijk :D.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:07

Dat ziet er al heel goed uit!
Schelpjes voor de eierschalen heb ik zelf apart en geef ze kippenmeel (van de Welkoop). Tegen bloedluis heb ik klaxo (witklak) gebruikt aan de binnenkant. Hok staat altijd open en heb de voerbakjes opgehangen (zie foto) met onbeperkt voer voor 4 hennen. Ze gaan er als het donker word zelf weer in.
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:11

Zo die hebben zeker ruimte zat in die boomgaard. :wow:

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:14

petraaken schreef:

Omdat ze lief leuk schattig en fluffy zijn. :')

Maar snap je gevoel wel hoor. Ik heb nu zelf twee zijdehoenders lopen in de toom, niet voor de eitjes, maar omdat ze zo goed broeden. Dus ik laat hen de eitjes uitbroeden indien ik weer eens een specifiek nest bij elkaar bedacht/gekozen heb. Er lopen altijd wel zijdehoenders tussen, ook omdat mensen hun afdankertjes bij mij mogen plaatsen, en ja, dat zijn ook best vaak zijdehoenders (en legkippen op plaats nummer 2).

Zelf merk ik dat ik steeds meer het idee krijg dat zijdehoenders juist voor bepaalde dingen toch eigenlijk ook een stuk gevoeliger zijn dan andere rassen. Maar dat kan ook puur toeval zijn natuurlijk. Zo hebben die van mij, wat ik ook doe, haast chronisch kalkpoten terwijl de rest van de toom er nooit last van heeft. Ik kan voorkomen dat het zo erg wordt dat het pijnlijk wordt, maar mooie pootjes, nee, dat zit er na 3 jaar toch geloof ik echt niet meer in. Daarnaast zijn het bij mij ook bijna altijd de zijdehoenders die gepakt worden door een roofvogel terwijl de rest op tijd in hun schuilplekken is gaan zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:15

Merexa schreef:
Dat ziet er al heel goed uit!
Schelpjes voor de eierschalen heb ik zelf apart en geef ze kippenmeel (van de Welkoop). Tegen bloedluis heb ik klaxo (witklak) gebruikt aan de binnenkant. Hok staat altijd open en heb de voerbakjes opgehangen (zie foto) met onbeperkt voer voor 4 hennen. Ze gaan er als het donker word zelf weer in.
[ [url=m/qR01Sh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is wel de ultieme droom, een boomgaard met kippen <3.

Voor nu houden we t maar bij de achtertuin, haha.

De binnenkant van het hok hebben we ingesmeerd met diatomeeënaarde. Dit ligt ook onder/tussen het vlas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 16:04

Afbeelding
Vriendje is de puntjes op de i aan het zetten qua styling :)).

Iemand hier zei dat ze haar kipjes gebroken eierschalen gaf, op zich wil ik dat ook wel gaan doen, is het dan zo klein genoeg, of moet 't nog kleiner, ik wil niet dat ze hun eigen eitjes gaan eten, haha.

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:12

Ja ik !
Dat lijkt mij klein genoeg. Ze pulken het zelf wel kleiner als het niet goed is :D

Hier hebben ze nog nooit hun eigen eieren aangepikt in al die jaren.
Als ik per ongeluk al eens een eitje laat vallen, krijgen ze dat ook trouwens. Zijn ze gek op en scheelt mij opkuis :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 16:13

Pandora2 schreef:
Ja ik !
Dat lijkt mij klein genoeg. Ze pulken het zelf wel kleiner als het niet goed is :D

Hier hebben ze nog nooit hun eigen eieren aangepikt in al die jaren.

Oh, mooi :D. Vind het wel echt de ultieme manier van recyclen, zeg maar :)).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:14

Ze moeten toch wel iets bijdragen aan de recycling want keukenrestjes blieven de dames niet :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:15

Ik geef de eierschalen gewoon zoals ze zijn nadat ik ze "gebruikt" heb, als ze erg groot zijn stamp ik er een keer op als ik ze uitstrooi in de ren, maar meestal niet. Eierpikken zullen ze niet zomaar doen door het eten van eierschalen, hoewel niet iedereen het daarmee eens is. Ik heb nog nooit eierpikkende kippen gehad in ieder geval, en de mensen om mij heen die het ook zo doen evenmin. Maar goed, anekdotisch bewijs is natuurlijk ook geen bewijs. ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:24

Pandora2 schreef:
Ze moeten toch wel iets bijdragen aan de recycling want keukenrestjes blieven de dames niet :+

Ook van die verwende nesten? Rucola en appelschillen eten die van mij nog wel, maar de rest, echt niet. Ze wachten liever op de graantjes die ze 's ochtends krijgen. .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:28

Kaka schreef:
Pandora2 schreef:

Ook van die verwende nesten? Rucola en appelschillen eten die van mij nog wel, maar de rest, echt niet. Ze wachten liever op de graantjes die ze 's ochtends krijgen. .

Het heeft echt geen naam :') Cochin krieltjes heb ik. Volgens mij staan ze erom bekend want ik heb al jaren dit ras en nog nooit enige poging tot eten van keukenrestjes gezien.

Enkel americain natuur, gehakt en spagetti sprieten ( zonder saus ! ) gaat er wel in. Lijkt allemaal op wormen ofzo :D

Ze lopen hier wel los in de tuin, rijbak en het land, dus groenvoer vinden ze wel voldoende en kan ik oprotten met sla of koolblad }>

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:38

Hier is ook heel duidelijk dat het eigenlijk kleine pterodactyli zijn. Ga weg met je groenten, vlees!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:42

Kaka schreef:
Hier is ook heel duidelijk dat het eigenlijk kleine pterodactyli zijn. Ga weg met je groenten, vlees!

_O- _O-
Ik moest het even opzoeken...een uitgestorven ras van vliegende reptielen :')

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:21

Pandora2 schreef:
Kaka schreef:

_O- _O-
Ik moest het even opzoeken...een uitgestorven ras van vliegende reptielen :')

_O-

Die van mij zijn ook gek op kip.. :')

Hier gaan overigens bijna alle keukenresten er wel in, het ene wat geliefder dan de ander. Mijne gaan ook hard op aardappels, kikkererwten en rijst.. :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:23

Kip ? Kannibalen ! }>

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 17:25

Pandora2 schreef:

Ow, haha :=. Ik hoop wel dat de dames hier de restjes op willen eten, haha.

Serenity350 schreef:
Ik geef de eierschalen gewoon zoals ze zijn nadat ik ze "gebruikt" heb, als ze erg groot zijn stamp ik er een keer op als ik ze uitstrooi in de ren, maar meestal niet. Eierpikken zullen ze niet zomaar doen door het eten van eierschalen, hoewel niet iedereen het daarmee eens is. Ik heb nog nooit eierpikkende kippen gehad in ieder geval, en de mensen om mij heen die het ook zo doen evenmin. Maar goed, anekdotisch bewijs is natuurlijk ook geen bewijs. ;)

Iedere ervaring is er één :D.

Pandora2 schreef:
Kaka schreef:

Het heeft echt geen naam :') Cochin krieltjes heb ik. Volgens mij staan ze erom bekend want ik heb al jaren dit ras en nog nooit enige poging tot eten van keukenrestjes gezien.

Enkel americain natuur, gehakt en spagetti sprieten ( zonder saus ! ) gaat er wel in. Lijkt allemaal op wormen ofzo :D

Ze lopen hier wel los in de tuin, rijbak en het land, dus groenvoer vinden ze wel voldoende en kan ik oprotten met sla of koolblad }>

Kaka schreef:

Vriendje vroeg zich al af hoe sadistisch het zou zijn om ze de restjes vlees van de kippenbotjes te voeren :').