[VOLG] Bella x Bobby, puppy's verwacht 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:14

Echt dikke onzin, DA's (in NL) werken gewoon op afspraak. Ik kan deze week terecht voor een hele onbenullige gezondheidscheck maar die wel moet voor de papierwinkel op orde te hebben.

TS had gewoon een afspraak kunnen plannen voor een foto, zeker bij die kleine rassen weet een DA dat het niet iets is 'voor de leuk'. Vind het voor TS wel schandalig als het daadwerkelijk waar is dat ze geweigerd is. Met zo'n bevalling zou ik willen weten waar ik aan toe was.

thequeensmum

Re: [VOLG] Bella x Bobby, puppy's verwacht 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:22

Aantal pups is bij mijn weten alleen mogelijk te zien op een röntgenfoto. Is zoiets niet schadelijk voor de pups? Kan me voorstellen dat het praktisch is om te weten als het er maar eentje is, maar wat is de meerwaarde om te weten of het er 3 of 5 zijn? Kunnen ze nog meer zien dat belangrijk is om te weten vóór de bevalling? Of bevalt dit ras moeizaam?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:31

truus1957 schreef:
Aantal pups is bij mijn weten alleen mogelijk te zien op een röntgenfoto. Is zoiets niet schadelijk voor de pups? Kan me voorstellen dat het praktisch is om te weten als het er maar eentje is, maar wat is de meerwaarde om te weten of het er 3 of 5 zijn? Kunnen ze nog meer zien dat belangrijk is om te weten vóór de bevalling? Of bevalt dit ras moeizaam?

Het is vrij handig om te weten wat je kunt verwachten. Als de bevalling dan stagneert na twee pups (terwijl er bijvoorbeeld 4 geteld zijn) kun je sneller actie ondernemen.

Als je geen flauw idee hebt, zoals TS kan het gebeuren dat ze na drie pups denkt 'oh ze is klaar' terwijl er nog pups moeten komen. Dat kan je de tref en de pups kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:34

KimD schreef:
Echt dikke onzin, DA's (in NL) werken gewoon op afspraak. Ik kan deze week terecht voor een hele onbenullige gezondheidscheck maar die wel moet voor de papierwinkel op orde te hebben.

TS had gewoon een afspraak kunnen plannen voor een foto, zeker bij die kleine rassen weet een DA dat het niet iets is 'voor de leuk'. Vind het voor TS wel schandalig als het daadwerkelijk waar is dat ze geweigerd is. Met zo'n bevalling zou ik willen weten waar ik aan toe was.

Dus jij beweerd dat ik lieg? Aangezien ik onzin verkoop. Wil jij screenshots van de berichten van mijn dierenarts dat zij niet meer werkt tenzij in hoge nood?

Als je even terug zoekt dan vind je een bericht van TS waarin duidelijk staat dat de afspraak is geannuleerd ivm corona.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:42

DeMolenhoek schreef:
KimD schreef:

Dus jij beweerd dat ik lieg? Aangezien ik onzin verkoop. Wil jij screenshots van de berichten van mijn dierenarts dat zij niet meer werkt tenzij in hoge nood?

Als je even terug zoekt dan vind je een bericht van TS waarin duidelijk staat dat de afspraak is geannuleerd ivm corona.

Dan had TS ook naar een andere DA kunnen gaan.

Er zijn inderdaad DA's die helemaal niet meer werken of alleen spoedgevallen behandelen, maar over het algemeen hebben ze dit duidelijk aangegeven. Maar er zijn meer DA's die nog gewoon werken en waar jij of TS dus terecht konden.

Maargoed, dat is ook alles wat ik er verder over zeg. Want mijn vermoeden ligt nog anders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:45

Onze dierenarts is ook gewoon aan het werk. Sterker nog, de hele praktijk is gewoon open.
Maar je moet wel van tevoren idd afspraak maken en je mag niet met je dier de behandelkamer in. Buiten wachten en ze bespreken de bevindingen naderhand.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-04-20 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:01

Mijn dierenarts is ook nog “gewoon” open, maar ik kan mij voorstellen dat het in België anders is.
To, wat een schattige mama hond, hopelijk gaat alles goed zowel bij de bevalling als later met de pups. En ik kan mij voorstellen dat je na dit topic in de toekomst andere keuzes maakt. Heb je al bij de Da gecheckt of je daar wel welkom bent als jij het gevoel hebt dat te lang duurt? Vooral omdat ze zeggen dicht te zijn om het aantal pups vast te stellen, lijkt mij bij een klein hondje erg belangrijk. Wanneer vinden hun het dan wel noodzakelijke zorg, ik zou dat bespreekbaar maken en anders nu een andere Da gaan zoeken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:16

Hier zijn ze ook gewoon open. Ben er geweest om te wegen. Hoe onzinnig is dat?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:22

De officiele testen van de Raad van beheer voor HD en ED en PL gaan ook gewoon door.. :) Enkele DA werken niet meer maar de beeste wel inderdaad. Ik zou persoonlijk ook een rontgen maken. Hebben wij ook gedaan. Zeker als je onervaren bent is het fijn om te weten wat je kan verwachten. Daarom heb ik het ook gedaan.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:09

Misschien handig om het e.a te verduidelijken;

Onze dierenarts was volledig gesloten ivm coronageval binnen zijn directe kring. Verplichte quarantaine tot klachtenvrij, inmiddels weer een week aan het werk. Er stond een afspraak voor scan gepland enkel is deze dus afgezegd. Als er iets mis is met de pups/bevalling zouden we daar nu zeker weer terecht kunnen, hij is op de hoogte van de dracht. Ik heb een andere DA benaderd enkel was deze ontzettend duur en is onze keuze daarom gevallen op maar afwachten wat eruit komt. Dit ook besproken in contact met een erkende kennel ter informatie en was niet zo'n groot probleem. Een scan geeft enkel meer zekerheid, het zou aan de teef duidelijk te zien kunnen zijn als er nog een inzit die er niet uit wil. Weeën blijven dan aanhouden tevens als nog enkele andere zichtbare signalen waaruit gezien kan worden dat teef nog niet klaar is met bevallen. Vandaar de keuze om niet te laten scannen. Ik leg dit geld liever opzij voor eventuele complicaties tijdens de dracht dan dat ik er een stukje zekerheid mee koop.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:26

Kristy1998x schreef:

Onze dierenarts was volledig gesloten ivm coronageval binnen zijn directe kring. Verplichte quarantaine tot klachtenvrij, inmiddels weer een week aan het werk. Er stond een afspraak voor scan gepland enkel is deze dus afgezegd. Als er iets mis is met de pups/bevalling zouden we daar nu zeker weer terecht kunnen, hij is op de hoogte van de dracht. Ik heb een andere DA benaderd enkel was deze ontzettend duur en is onze keuze daarom gevallen op maar afwachten wat eruit komt. Dit ook besproken in contact met een erkende kennel ter informatie en was niet zo'n groot probleem. Een scan geeft enkel meer zekerheid, het zou aan de teef duidelijk te zien kunnen zijn als er nog een inzit die er niet uit wil. Weeën blijven dan aanhouden tevens als nog enkele andere zichtbare signalen waaruit gezien kan worden dat teef nog niet klaar is met bevallen. Vandaar de keuze om niet te laten scannen. Ik leg dit geld liever opzij voor eventuele complicaties tijdens de dracht dan dat ik er een stukje zekerheid mee koop.

Je hebt dieren. Daar moet je voor zorgen. Ook als het soms negatief uitvalt.

Ik geloof gewoon niet dat je nergens een DA zou kunnen vinden.
Aan een erkende kennel heb je helemaal niks want die mag sws niet komen als er wat is

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:31

Er is advies gevraagd aan een erkende kennel betreft het scannen. Nergens benoemd dat ik een erkende kennel laat komen mocht er iets mis zijn, tevens nergens benoemd dat ik geen andere DA kon vinden.

Ja ik heb inderdaad dieren. Ik heb hier 3 katten, 2 honden en 2 paarden lopen waarvoor ik de verantwoordelijkheid heb. Tevens hebben wij recent een huis gekocht, iets wat ook niet gratis is. Ik heb geen spaarpot van 10 duizenden euro's dus dan is het soms keuzes maken. Of gigantisch betalen voor wat zekerheid of extra geld opzij zetten voor eventuele complicaties. Ik heb daarom dan ook eerst informatie opgevraagd betreft het niet laten scannen van de teef. Het enigste wat je mist is het stukje zekerheid over het aantal puppy's die teef bij zich draagt. Verder is er tijdens bevalling duidelijk te zien als er nog wat inzit. Hier ben ik goed in geïnformeerd dus ik weet waar ik in zo'n geval op moet letten. Qua informatie hierover heb ik zeker wat aan de kennis van een ervaren kennel.

JesdaJinn schreef:
Kristy1998x schreef:

Je hebt dieren. Daar moet je voor zorgen. Ook als het soms negatief uitvalt.

Ik geloof gewoon niet dat je nergens een DA zou kunnen vinden.
Aan een erkende kennel heb je helemaal niks want die mag sws niet komen als er wat is

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:43

Sorry, dat ik het zeg maar ik zie dat je nu uit hetzelfde dorp komt als ik en ik ben gewoon bij de DA geweest om te wegen. Ze zijn gewoon open dus nu geloof ik er echt helemaal niks meer van

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 19:53

Waar zie jij mij zeggen dat er geen DA open is? Als er geen een open zou zijn zou ik ook geen afspraak hebben staan morgen voor mijn merrie.

JesdaJinn schreef:
Sorry, dat ik het zeg maar ik zie dat je nu uit hetzelfde dorp komt als ik en ik ben gewoon bij de DA geweest om te wegen. Ze zijn gewoon open dus nu geloof ik er echt helemaal niks meer van

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:56

Hoe gaat het trouwens met het teefje? Is de bevalling naderend?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:59

Dan had je dat nest überhaupt nog beter moeten bedenken als je je euro's zo moet afwegen. ;)

Een teef kan spontaan stoppen met bevallen, door uitputting bijvoorbeeld en dan zie je precies 0,0 aan de teef behalve een moederhond die moe is en 'klaar' is met bevallen.

Ik snap niet dat je keihard zegt dat je het geld meer waard is 'dan dat stukje zekerheid', terwijl die foto bij deze combinatie, dit ras in deze situatie zo vreselijk belangrijk is. :n

Want er wordt een foto gemaakt, geen scan. En bij geen enkele DA is een foto duurder dan €100,- en als je die mag aftikken betaal je al véél te veel geld.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 20:00

Ik hoef mijn euro's niet af te wegen. Ik heb voor dit nest een speciale buffer van €500, als ik hier nog eens €70-€100 bij op kan leggen dan doe ik dit liever dan het hebben van een stukje zekerheid. Ik heb momenteel geen inkomen door corona, iets wat voor die tijd niet te verwachten was. Dus dat ik dan kies voor extra financiële zekerheid en omdat ik ook nog de verantwoordelijkheid draag voor onze andere dieren vind ik zo gek nog niet. Ik heb daarom ook contact gelegd met een erkende fokker zodat ik wist of het niet laten scannen een verantwoorde keuze zou zijn ja of nee. Hierop is deze keuze gebaseerd. Nogmaals hoef ik niets af te wegen, voor dat stukje zekerheid bereid ik mijn buffer liever uit.

KimD schreef:
Dan had je dat nest überhaupt nog beter moeten bedenken als je je euro's zo moet afwegen. ;)

Een teef kan spontaan stoppen met bevallen, door uitputting bijvoorbeeld en dan zie je precies 0,0 aan de teef behalve een moederhond die moe is en 'klaar' is met bevallen.

Ik snap niet dat je keihard zegt dat je het geld meer waard is 'dan dat stukje zekerheid', terwijl die foto bij deze combinatie, dit ras in deze situatie zo vreselijk belangrijk is. :n

Want er wordt een foto gemaakt, geen scan. En bij geen enkele DA is een foto duurder dan €100,- en als je die mag aftikken betaal je al véél te veel geld.

Gaat super goed, ze geeft enkele voortekenen van een anderende bevalling, dus dat is positief. Temperatuur zat vanochtend/vanmiddag op 37 (normale temp bij haar ligt tussen de 38 en 39) en eet minder dan normaal. Slaap dus vanaf vanavond gezellig op de bank :P. Ben bang dat als ik boven ben haar niet kan horen mocht ze in de nacht bevallen. Aan deze voortekenen te zien denk ik dat ze in de nacht van woensdag op donderdag gaat bevallen of op donderdag overdag. Lang zal het iniedergeval niet meer duren.

Lukasje schreef:
Hoe gaat het trouwens met het teefje? Is de bevalling naderend?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:13

Kristy1998x schreef:
Ja ik heb inderdaad dieren. Ik heb hier 3 katten, 2 honden en 2 paarden lopen waarvoor ik de verantwoordelijkheid heb. Tevens hebben wij recent een huis gekocht, iets wat ook niet gratis is. Ik heb geen spaarpot van 10 duizenden euro's dus dan is het soms keuzes maken. Of gigantisch betalen voor wat zekerheid of extra geld opzij zetten voor eventuele complicaties. Ik heb daarom dan ook eerst informatie opgevraagd betreft het niet laten scannen van de teef.

Ik volg al heel lang stilletjes mee want ben benieuwd naar de pups maar kan het nu even niet laten om te reageren.

Als je het geld al niet over hebt voor een scan die bij het fokken hoort moet je helemaal niet fokken.

Een huis kopen is duur en snap echt wel dat de spaarpot dan geplunderd wordt. Maar je weet ver van tevoren dat je van plan bent een huis te kopen, fok dan niet een nestje nu.

Je hebt de verantwoordelijkheid om er alles aan te doen om het goed te laten verlopen en in mijn ogen doe je dat nu niet.

Normaal reageer ik echt nooit. Maar ik zelf doe er alles aan om een dracht goed te laten verlopen en heb dit jaar toch een dood geboren veulen.
Kan mezelf echt niets verwijten maar doet wel zeer dit dan te lezen.

Ik hoop oprecht dat alles goed gaat en nu lees ik weer mee want ben alsnog benieuwd naar de puppies.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:24

Helaas kan een teef de bevalling ook stoppen en stoppen met weeen krijgen als er nog pups in zitten.

Heel veel succes met de bevalling en de pups. :)

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 20:25

Ik begrijp wat je bedoelt maar zoals aangegeven ligt er financieel genoeg klaar om nest te ondersteunen. Ik heb contact opgenomen betreft het niet laten scannen of dit een verantwoordelijke keuze is ja of nee. Hierop is mijn keuze om mijn financiële buffer uit te bereiden gebaseerd. Ongeacht deze keuze zal de dracht vast goed verlopen, zo niet zijn er financieel genoeg mogelijkheden om dit te ondersteunen. Het stukje zekerheid wegnemen is niet onverantwoord en heb mij hierin goed laten informeren.

StalMelyn schreef:
Kristy1998x schreef:
Ja ik heb inderdaad dieren. Ik heb hier 3 katten, 2 honden en 2 paarden lopen waarvoor ik de verantwoordelijkheid heb. Tevens hebben wij recent een huis gekocht, iets wat ook niet gratis is. Ik heb geen spaarpot van 10 duizenden euro's dus dan is het soms keuzes maken. Of gigantisch betalen voor wat zekerheid of extra geld opzij zetten voor eventuele complicaties. Ik heb daarom dan ook eerst informatie opgevraagd betreft het niet laten scannen van de teef.

Ik volg al heel lang stilletjes mee want ben benieuwd naar de pups maar kan het nu even niet laten om te reageren.

Als je het geld al niet over hebt voor een scan die bij het fokken hoort moet je helemaal niet fokken.

Een huis kopen is duur en snap echt wel dat de spaarpot dan geplunderd wordt. Maar je weet ver van tevoren dat je van plan bent een huis te kopen, fok dan niet een nestje nu.

Je hebt de verantwoordelijkheid om er alles aan te doen om het goed te laten verlopen en in mijn ogen doe je dat nu niet.

Normaal reageer ik echt nooit. Maar ik zelf doe er alles aan om een dracht goed te laten verlopen en heb dit jaar toch een dood geboren veulen.
Kan mezelf echt niets verwijten maar doet wel zeer dit dan te lezen.

Ik hoop oprecht dat alles goed gaat en nu lees ik weer mee want ben alsnog benieuwd naar de puppies.

Klopt, de fokker welke ik gecontacteerd heb heeft dit inderdaad ook benoemd, echter is dit iets wat niet vaak voorkomt dus was het alsnog veilig hierin deze keuze te maken. Ben goed geïnformeerd dus niets impulsiefs :o.

kiwiwitje schreef:
Helaas kan een teef de bevalling ook stoppen en stoppen met weeen krijgen als er nog pups in zitten.

Heel veel succes met de bevalling en de pups. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:29

Helaas komt het vaker voor dan gedacht. Een vriendin van mij had dit ook. Uiteindelijk kwam in de auto er nog een pup vanaf en bij de Dierenarts door de stress de laatste telaat. Uiteindelijk is ze die beide pups verloren.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:40

Een foto is juist zo belangrijk, ik had geen foto laten maken en ik heb daar echt spijt van gehad!

mijn teef is bevallen in 2019 feb van 8 pups (ik verwachte 5), het begon met 18 uur prelabor, op een gegeven moment begon het eindelijk de eerste 3 pups kwamen vlot, de 4rde en 5de wat langzamer. Op dat moment was ik erg onzeker want karma was veel gestressed ik verwachte geen pups meer maar ik was doodsbang haar te verliezen dus heb de dierenarts gebeld die zei kom maar, we hadden nog geen auto dus onze dierenambulance kwam ons ophalen tussen laatste pup en aankomst ambulance zat ongeveer 2,5 uur. In de ambulance is nummer 6 geboren, bij het ziekenhuis aangekomen direct een foto laten maken, 2 zaten niet lekker en hadden een verlaagde hartslag karma kreeg medicijnen om de bevalling op gang te brengen en dat wilde maar niet, er werd gesproken van een keizersnede voor de laatste pups. Uiteindelijk pfew is ze toch gaan persen en kwamen de laatste 2 (waarvan er 1 is overleden)

Daarom zeg ik ook maak altijd een foto, ik had heel anders kunnen handelen als ik maar die foto had gemaakt dan was ik beter voorbereid. Karma kon bv geen rust nemen tijdens de bevalling en prelabor wij zijn beide 33 uur wakker geweest, de kosten zijn erg hoog geweest maar het was het waard omdat mijn hond veilig er doorheen is gekomen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:58

Sorry, maar €500 is niets als "reserve"

Met een keizersnede, zorg voor de pups en een dag opname ben je dat al kwijt en meer ook...

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:09

Ik snap niet waarom er door moet worden gezeurd over een geldkwestie. Het is nou eenmaal zo en er is niks aan te veranderen. NIEMAND heeft het coronavirus aan zien komen. Daarbij doet ze er alles aan om alsnog alles wat mogelijk is in huis te halen en te doen voor zowel mams al de pups... dit is geen aanval tegenover de mensen die hierover gereageerd hebben maar ik kan me voorstellen dat je als TS zijnde dat niet leuk vind als je het beste voor hebt met de diertjes. Ik denk dat jullie beter broodfokkers of mensen waarbij de toestanden anders is in negatieve zin kunnen gaan aanspreken. Ze maakt geen volgtopic als de omstandigheden voor de dieren slecht zijn oid...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:15

tijger22 schreef:
Ik snap niet waarom er door moet worden gezeurd over een geldkwestie. Het is nou eenmaal zo en er is niks aan te veranderen. NIEMAND heeft het coronavirus aan zien komen. Daarbij doet ze er alles aan om alsnog alles wat mogelijk is in huis te halen en te doen voor zowel mams al de pups... dit is geen aanval tegenover de mensen die hierover gereageerd hebben maar ik kan me voorstellen dat je als TS zijnde dat niet leuk vind als je het beste voor hebt met de diertjes. Ik denk dat jullie beter broodfokkers of mensen waarbij de toestanden anders is in negatieve zin kunnen gaan aanspreken. Ze maakt geen volgtopic als de omstandigheden voor de dieren slecht zijn oid...

Sorry hoor, maar als je het beste voor hebt met de diertjes, dan had de ts in eerste instantie al niet met dit koppel gefokt....

Teef niet getest, goedkope reu niet getest, geen röntgenfoto willen maken... een banketstaaf budget van €500 wat echt véél te weinig is als het goed mis gaat.

Dit nest is al vanaf het aller eerste moment niet het beste over nagedacht.

En zowel ik als meerdere andere bokkers vinden dit jammer.