Katten fokkers topic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:14

Weer wat geleerd, thanks!
Ik wacht af wat Mundikat zegt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:22

Nou zoals het nu naar uitziet gaat Neocat ook niks worden, want dan moet Maira 3x uitmuntend hebben en ze heeft er maar 2. Heel eerlijk ben niet van plan om maanden te wachten voor er weer een show is. Met ook het feit dat de fiv/fel test verloop als het te lang duurt, maar wil eigenlijk ook zo snel mogelijk na het nest alles steriliseren. :o

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:42

Marcella schreef:
Nou zoals het nu naar uitziet gaat Neocat ook niks worden, want dan moet Maira 3x uitmuntend hebben en ze heeft er maar 2. Heel eerlijk ben niet van plan om maanden te wachten voor er weer een show is. Met ook het feit dat de fiv/fel test verloop als het te lang duurt, maar wil eigenlijk ook zo snel mogelijk na het nest alles steriliseren. :o

Waarom zo’n haast? Het goed doen kost je amper moeite, alleen wat extra geduld.

Melatonine implantaat en dan kan ze zo 4 maand niet krols worden, ook geen gedoe met pilletjes. En dan eind dit jaar of begin volgend jaar een keertje naar show.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:53

De haast is dat ik alles gesteriliseerd wil hebben en ik nu nog tijd heb betreffende werk. Maar begin het langzaam aan steeds drukker te krijgen met werken. Eenmaal volledig aan het werk is geen tijd voor shows of dekken. Dan kan ik beter gelijk alles laten steriliseren wat ik dan wel weer zonde vind van de test.

O ben wel al zover duidelijk gekregen dat ik bij Maira alleen registratie formulier kan krijgen.

O geef het trouwens nog niet op hoor, maar er zit wel een beetje haast achter ja. En ben geen voorstander van lichaamsvreemde dingen in mijn kat te stoppen. Ga morgen gewoon even wat belletjes plegen, want in principe heeft ze al een registratie formulier dus dan zou dat in principe gewoon omzetten moeten zijn naar de vereniging waar ik lid wil worden (uitzondering neocat, maar gelukkig zijn er meer verenigingen). :D

Schattig kopje hieronder trouwens. <3
Laatst bijgewerkt door Marcella op 14-07-20 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:25

Oh wat een leuk topic! Wij hebben een fokpoes gekocht een maandje terug, nu nog even Catterynamen bedenken en opsturen :').

Meet Helena van Lilligold
Britse korthaar, ze draagt ook langhaar gen.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:09

Nou de NLKV krijg Maira ook geen papieren wegens het feit dat ik haar niet zelf gefokt heb. Weer een die ik kan afstrepen op naar de volgende. En zo even Neocat bellen, want Maira heeft natuurlijk al registratie formulier dus zou dan eigenlijk zeggen dat ze wel moet voldoen.

En volgende van het lijstje afwerken. :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:49

KellyDV schreef:
Oh wat een leuk topic! Wij hebben een fokpoes gekocht een maandje terug, nu nog even Catterynamen bedenken en opsturen :').

[ [url=m/OYs7QT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Namen verzinnen is altijd lastig.
Mijn advies, hou het kort en makkelijk te onthouden. Als beginnend fokker, zonder reputatie, moet je het vooral van de mond op mond reclame hebben. Dan is een catterynaam die makkelijk bekt wel te adviseren.

Ik zou het dan ook Nederlands of Engels adviseren en niet al te ingewikkeld met letters en hoe je het uitspreekt.
Ben je van plan gewoon eens een nest te doen, of langer door te fokken? In veel gevallen dat de wens is om langer te fokken, wordt de nesten namen gegeven op alfabetische volgorde.

Ik verwacht nu (over 6 weken) mijn E2 nest. Ik ben het alfabet dus al 1x door geweest en ben nu met de 2e ronde door het alfabet bezig.
Wel super makkelijk, want als een kittenkoper nu belt met een vraag over “Kissy” dan weet ik meteen dat het mijn K1 nest was van 6-7 jaar geleden, wie de ouders van dat nest waren etc. Mocht je op alfabetische volgorde je nesten namen willen geven, dan is het handig om je catterynaam voor de klittennaam te zetten.

Bijvoorbeeld de catterynaam: Helena’s Golden (of zoiets)

Helena’s Golden Pietje puk

Of

Pietje puk van Golden Helena

Het is ook iets om over na te denken of de naam er voor of er na komt.
Ik vind het zelf heel handig dat als ik nu in de Stamboeklijst kijk bij Daphara’s dat alle kittens op alfabetische volgorde er in staan en ik dus alle namen achter elkaar en van een nest bij elkaar heb.

Hier een voorbeeld in PawPeds met de kittens van mij die daarin geregistreerd zijn (en die ik vanaf 2016 nodig moet bijwerken) elk kitten dat doorging voor de fok zette ik er eerder altijd in. Tegenwoordig zijn er meer databases waar ik mee werk.

https://www.pawpeds.com/db/?a=s&p=sbi&n ... ajgrep&g=4

Heb je de catterynaam er achter, dan is het zoeken op de eerste letter van de voornaam tussen alle andere cattery’s die namen met dezelfde eerste letter hebben.
Maar goed, dat is niet zo interessant als je een enkel nestje doet.

Als fokker van het ras, moet je voorlopig nog wel de autocorrect op je telefoon corrigeren. :+ na een paar keer anders spellen, dan corrigeert de autocorrect het niet meer.
Het is namelijk Brits Korthaar, zonder e achter Brits.
Ik geloof dat half Nederland dat verkeerd schrijft hoor, maar het is ook vaak het eerste waaraan je de beginnend fokkers (of diegene die zonder stambomen fokken) herkend.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 15:03

Ik ben blij met jou adviezen in dit topic Daphara.
Ik heb toen gekozen voor cattery imani. Wilde niet te kort, wel met een betekenis en ik vind het lekker klinken.
Hier komt Imani voor de namen te staan maar ik ga werken met thema’s. Ik heb nu 1 fokpoes en hoop vanuit dit nestje een somali poes te kunnen aanhouden voor de fok. Katers ga ik voorlopig niet zelf houden. Maar als ik een kater heb die echt geschikt is zou die naar de fokker van Nishi gaan en daar mogen wonen. Op papier blijft je van mij. Gelukkig kom ik daar vaak en wonen ze lekker dichtbij dus dat is ook fijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:20

Kan ook cattery Tent doen (=achernaam), maar vind ik eigenlijk niet echt mooi. Zat ook te denken aan de cattery vernoemen naar Maira

* Cattery Maira
* Cattery Sunshine
* Cattery Falling Star
* Cattery Lady Maira
* Cattery Sunshine Maira

Laatste is wel een beetje lang, maar is wel een blijver. <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:27

Ahh nog iemand met cattery naam problemen.

Wij zijn al maanden aan het denken maar komen niet op DE naam :(

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:48

Daphara schreef:
KellyDV schreef:

[ [url=m/OYs7QT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Namen verzinnen is altijd lastig.
Mijn advies, hou het kort en makkelijk te onthouden. Als beginnend fokker, zonder reputatie, moet je het vooral van de mond op mond reclame hebben. Dan is een catterynaam die makkelijk bekt wel te adviseren.

Ik zou het dan ook Nederlands of Engels adviseren en niet al te ingewikkeld met letters en hoe je het uitspreekt.
Ben je van plan gewoon eens een nest te doen, of langer door te fokken? In veel gevallen dat de wens is om langer te fokken, wordt de nesten namen gegeven op alfabetische volgorde.

Ik verwacht nu (over 6 weken) mijn E2 nest. Ik ben het alfabet dus al 1x door geweest en ben nu met de 2e ronde door het alfabet bezig.
Wel super makkelijk, want als een kittenkoper nu belt met een vraag over “Kissy” dan weet ik meteen dat het mijn K1 nest was van 6-7 jaar geleden, wie de ouders van dat nest waren etc. Mocht je op alfabetische volgorde je nesten namen willen geven, dan is het handig om je catterynaam voor de klittennaam te zetten.

Bijvoorbeeld de catterynaam: Helena’s Golden (of zoiets)

Helena’s Golden Pietje puk

Of

Pietje puk van Golden Helena

Het is ook iets om over na te denken of de naam er voor of er na komt.
Ik vind het zelf heel handig dat als ik nu in de Stamboeklijst kijk bij Daphara’s dat alle kittens op alfabetische volgorde er in staan en ik dus alle namen achter elkaar en van een nest bij elkaar heb.

Hier een voorbeeld in PawPeds met de kittens van mij die daarin geregistreerd zijn (en die ik vanaf 2016 nodig moet bijwerken) elk kitten dat doorging voor de fok zette ik er eerder altijd in. Tegenwoordig zijn er meer databases waar ik mee werk.

https://www.pawpeds.com/db/?a=s&p=sbi&n ... ajgrep&g=4

Heb je de catterynaam er achter, dan is het zoeken op de eerste letter van de voornaam tussen alle andere cattery’s die namen met dezelfde eerste letter hebben.
Maar goed, dat is niet zo interessant als je een enkel nestje doet.

Als fokker van het ras, moet je voorlopig nog wel de autocorrect op je telefoon corrigeren. :+ na een paar keer anders spellen, dan corrigeert de autocorrect het niet meer.
Het is namelijk Brits Korthaar, zonder e achter Brits.
Ik geloof dat half Nederland dat verkeerd schrijft hoor, maar het is ook vaak het eerste waaraan je de beginnend fokkers (of diegene die zonder stambomen fokken) herkend.

Potver, die autocorrectie :').

Inderdaad de bedoeling om langer te fokken, eventueel uit te breiden in de toekomst.
Helena, op de foto, hebben we hier voor aangeschaft als eerste fokpoes.

Dat is wel een lastig puntje. Ik heb tot nu toe deze catterynamen in mijn hoofd:
Sensation Rose
Vanilla Rose
Blossom Rose

Bij al deze Catterynamen is de Catterynaam achter de naam denk ik het mooiste. Het kan ook wel voor, maar dan zou ik Rose's er van moeten maken. Dus dan vind ik denk ik achter mooier :D. Maar of dat praktischer is is inderdaad een puntje..

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 19:06

Ben je al lid van een vereniging?
Want ik zat bij mundikat en ik moest 3 namen opgeven. Mijn catterynaam mocht niet lijken op iets wat in de Fife database al bestond.

Dat is ook wel iets om naar te kijken.
Ik wilde ook geen lange naam.
Als ik kijk Nishi haar volledige naam is Over-nite Sensation Nishi. Dat zijn al 18 letters voor de catterynaam (oke karakters). Of 20 als ze de spatie mee tellen. Dan heb ik nog maar 12 karakters over voor een naam. Dus je moet altijd korte namen gebruiken.

Ook iets om rekening mee te houden.
En ik wilde persé geen naam die verwees naar het ras zodat mocht ik ooit willen, ik met een ander ras (erbij) kan gaan fokken.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:22

xoranlover schreef:
Want ik zat bij mundikat en ik moest 3 namen opgeven. Mijn catterynaam mocht niet lijken op iets wat in de Fife database al bestond.

Als ik kijk Nishi haar volledige naam is Over-nite Sensation Nishi. Dat zijn al 18 letters voor de catterynaam (oke karakters). Of 20 als ze de spatie mee tellen. Dan heb ik nog maar 12 karakters over voor een naam. Dus je moet altijd korte namen gebruiken.

En ik wilde persé geen naam die verwees naar het ras zodat mocht ik ooit willen, ik met een ander ras (erbij) kan gaan fokken.

Nee, ik ga denk ik lid worden van Mundikat. Heb gevraagd naar de Fife database lijst, als het goed is is alles beschikbaar en lijkt het er niet op :+.
Mag een naam maximaal zo veel letters hebben dan?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 19:28

KellyDV schreef:
xoranlover schreef:

Nee, ik ga denk ik lid worden van Mundikat. Heb gevraagd naar de Fife database lijst, als het goed is is alles beschikbaar en lijkt het er niet op :+.
Mag een naam maximaal zo veel letters hebben dan?

Op de site van Fife kun je je naam in typen en dan zie je wat er op lijkt.

http://fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp

Ja zelfs nog minder 30 karakters incl catterynaam.
Dus hoe langer je catterynaam hoe korter je kitten namen worden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:39

Daphara’s met de spatie voordat de kittennaam komt zit op 10 karakters, dus ik heb er 20 over.
Ik geef zelf altijd een naam volgens het nestletter aan de kittens en de kittenkopers mogen (nadat er is aanbetaald) dan een eigen naam op de stamboom erbij zetten.

Mijn huidige 6 kittens heten

Daphara’s Diedde Rhozzi
Daphara’s Djurre Riley
Daphara’s Daantje Rebecca

Omdat de kittenkopers allemaal een 2e naam met R gekozen hebben, heb ik dat ook gedaan met het kitten dat blijft:
Daphara’s Doortje Roos

En het andere nestje:

Daphara’s Eefje Summer
Daphara’s Elske Seven

Kortere catterynamen zijn makkelijker te onthouden. Kittenkopers waarderen echt als een eventuele eigen naam ook op de stamboom komt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 21:45

Imani's komt op 8 en dan kittennaam. Dit wordt mijn eerste nestje dus eerst even kijken hoe en wat. Die optie heb ik natuurijk ook door mijn korte Cattery naam. Bij Nishi was dat geen optie maar ik heb voor dat hele nest de namen gekozen (uiteindelijk 2 kittens Nishi en Yuki).

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:09

Hoi allemaal,

Wat is jullie ervaring met krolsheid na de pil, hoe snel worden jullie dames krols na het stoppen met de pil?

Alvast bedankt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:11

Het gespuis, op de foto 13 weken, inmiddels alweer 14 weken.

Afbeelding

De twee redpoint katers en het tortie poesje verhuizen naar het buitenland. De twee tabbypoints verhuizen samen naar een stel in Amsterdam. Vanwege de vakantie van het stel verhuist alles straks op dezelfde dag. Ik rij dus op de 28e met 5 kittens naar Amsterdam, daar kunnen ze alle 5 even rondrennen en de kattenbak gebruiken, wel fijn een rustmomentje voordat ze aan de lange reis naar hun nieuwe thuis verder gaan. Ik laat in Amsterdam 2 kittens achter en vertrek weer met 3. Vandaaruit rij ik door naar Schiphol, daar ontmoet ik tussen 15:00 en 17:00 de 3 buitenlandse fokkers voor de overdracht van de kittens en die fokkers vliegen dan eind van de middag-begin van de avond elk naar huis met hun kitten.

Ik zie nu al uit naar een maandje rust. Eind augustus is Mila uitgerekend van haar eerste nest.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 22:12

Nishi werd pas na 2 maanden weer krols.
Nishi’s moeder ook.
Haar half zusje na een week.

Is echt verschillend. Gelukkig deed Nish dat zoals gepland zoals haar moeder :')

Wat zijn ze leuk!

Ook eind augustus? Nishi ook. :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:15

garffpamela schreef:
Hoi allemaal,

Wat is jullie ervaring met krolsheid na de pil, hoe snel worden jullie dames krols na het stoppen met de pil?

Alvast bedankt

Doorgaans duurt het een maand voordat het helemaal is uitgewerkt.
Van januari tot en met juni worden de poezen dus ongeveer een maand tot twee later krols.
Maar, na de langste dag worden de poezen minder vaak krols, dat heeft te maken met dat melatonine rechtstreeks de aanmaak van de voortplantingshormonen remt. Zodra de langste dag is geweest maken katten dus meer melatonine aan en dit remt de krolsheden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:27

Yes Duits registratie formulier word door neocat geaccepteerd. *\%/* *\%/*

Waarom ik daar graag wil. Groot aanbod van katers.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:35

Marcella schreef:

Haha, je mag katers van fokkers van elke vereniging gebruiken.
Indien je als onafhankelijk lid dus een kater van een Fife lid kan/mag gebruiken, dan gewoon een kopie van de stamboom en testresultaten insturen.

Vereniging waarbij je bent aangesloten bij katten en hoe het werkt is heel anders dan bij de honden. Titels worden niet over en weer altijd erkend, maar voor de rest kun je als onafhankelijk lid elke kater van hetzelfde ras gebruiken, waar die is geregistreerd maakt niet uit.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 22:51

De kater die ik voor Nishi heb gebruikt heeft een stamboom van de oekraïnse vereniging die bij de Fife is aangesloten. Zijn huidige eigenaresse is lid van Limbra. Dus dat was allemaal geen probleem gelukkig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:39

Ach maak nu toch helemaal niks meer uit, maar wat een gedoe om het geregeld te krijgen. Hoef niet meer op show en hoef Maira ook niet meer te laten registeren, want huidige registratie word gewoon zo geaccepteerd. Ben nu ook gelijk maar lidmaatschap aan het regelen.

Nu nog een kater in de omgeving vinden (en eigenlijk al gevonden).

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:54

Marcella schreef:

Neocat is een fijne club, zijn wij ook lid van.
Wij hebben als cattery naam 't Summum (= beste van t beste :o ) en dan achter de gewone naam dus bv " Fay van 't Summum "