Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:00

Froukje schreef:
Maar wat is er nou precies zo erg aan het inslapen van een hond?

Je kind verplichten in zijn kamer te spelen is wel eerlijk? Of de hond die alleen maar in zijn mand of bench mag liggen? Is dat eerlijk naar de hond toe en word die daar echt gelukkig van?

Je kinderen een dagje naar opa en oma en de hond een dag dood verwennen en vervolgens laten inslapen is echt niet oneerlijk. De hond verplicht afschermen van zijn baasje wel.

Ik hecht iets meer waarde aan mijn huisdier dan het te behandelen als voorwerp wat ik wegflikker als het niet meer werkt. Ergens vind ik wel dat mvende een punt heeft.

hesterve

Re: Onze hond herplaatsen of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:07

Ik heb allen jou reacties gelezen TS . Misschien al door een ander aangedragen maar aangezien je al een gedragsdeskundige bij hebt gehaald kwam bij mij op om je hond een poosje op een behoorlijke dosis pijnstilleng te zetten om uit te sluiten of het gedrag uit pijn voort kan komen. 10 jr is al een hele leeftijd en wie weet wat er versleten is en pijn veroorzaakt. Mocht blijken dat pijn oa de oorzaak van het ongewenste gedrag is wordt t misschien ook makkelijker ( in hoeverre je van makkelijk kan praten over de beslissing over leven of dood) /dragelijker om de beslissing te nemen om m in te laten slapen.

Heel veel sterkte gewenst!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:10

Amandavd schreef:
Froukje schreef:

Je kind verplichten in zijn kamer te spelen is wel eerlijk? Of de hond die alleen maar in zijn mand of bench mag liggen? Is dat eerlijk naar de hond toe en word die daar echt gelukkig van?

Je kinderen een dagje naar opa en oma en de hond een dag dood verwennen en vervolgens laten inslapen is echt niet oneerlijk. De hond verplicht afschermen van zijn baasje wel.

Ik hecht iets meer waarde aan mijn huisdier dan het te behandelen als voorwerp wat ik wegflikker als het niet meer werkt. Ergens vind ik wel dat mvende een punt heeft.

Ach schei toch uit. Alsof de mensen die inslapen opperen geen gevoel hebben en zonder enige emotie hun hond laten inslapen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:15

Amandavd schreef:
Froukje schreef:

Nee dan wordt zo'n hond veel gelukkiger van leven in een gezin waar iedereen contant bang is dat hij iemand in zijn flikker bijt. Met muilkorf en aparte ruimtes.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:18

Is er al een echt gedragskundigen bij je thuos geweest.
Ik zou contact opnemen met anniek winters of mara wolthers

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:38

Sabri schreef:
Mensen moeten hun verantwoordelijkheid leren nemen. Hun kiezen zelf voor zo een soort dier met deze eigenschappen. Als je dan vervolgens kiest om vanwege zijn eigenschappen, geen goede situatie voor zo'n dier creeren het dier dan maar in te laten slapen ben je mij geen dier waard! En zelfs bij de eerste de beste cursus al opgeven want de hond deed het daar niet goed. Alsof er niet meer scholen of gedragscursussen zijn. Dat is toch het minste wat je met zo een soort hond had moeten aanpakken. Nee heeft TS niet gedaan en denkt nu zelfs aan de hond dood te maken als oplossing! Het is o zo makkelijk het dier de schuld te geven!

Want jij hebt nooit een keuze gemaakt die achteraf toch anders uitpakte....

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:48

Mijn moeder heeft ooit voor dezelfde keus gestaan. We hadden een kruising labrador/friese stabij. Echt mijn moeders hond, zij kon alles met hem. Maar tegen ons en zeker tegen vreemden gromde hij. Nu konden wij er goed mee omgaan, omdat we wat ouder waren en de hond inderdaad met rust lieten. Het was wel lastig soms , want als hij bij mn moeder aan de voeten lag, mochten we ook niet in de buurt van mam komen.
Maar toen raakte mam zwanger en werd mijn jongste broertje geboren. En ook mijn moeder stond voor een ontzettend moeilijke keuze. Herplaatsen of asiel vond ze geen optie. We waren ooit een paar dagen naar Engeland geweest en de hond was weken later nog van slag. Ze heeft hem uiteindelijk in laten slapen. De hond had mij en mijn broertje al eens gebeten, maar het idee dat er nog een kleine baby rond zou kruipen , dát durfde mam niet aan. Ze vond het echt verschrikkelijk moeilijk.
Ik snap dat je gevoelsmatig die keus niet wil maken. Maar bedenk dat je kindje nog gaat kruipen, en gaat lopen. En dat hij geen gevaar kent totdat hij een jaar of 2-3 is. Dat betekent dat je die jaren onwijs op moet letten dat je kindje niet in de buurt van de hond komt. Niet per ongeluk zijn balletje afpakt of een bot oid. Ik zou dat ook niet aandurven. Succes met je keuze!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 00:54

Jimbo schreef:
@sabri, misschien was het 2e kind van ts niet eens voorzien? zou jij een abortus doen als je toevallig door de pil heen zwanger raakt om de hond maar te kunnen houden? (om maar een voorbeeld te noemen)

Het is misschien een moeilijke situatie ts, maar ik zou er een tijd aan binden. Als je binnen x aantal weken/maanden geen nieuw plekje hebt kunnen vinden krijgt de hond een spuitje. Als er binnen die tijd wat gebeurt wat niet kan, dan ook een spuitje. En laat hond en kinderen niet samen zonder toezicht.

Wat een rare vergelijking. Alsof je abortus moet plegen als je al een hond hebt en zwanger wordt? Want iedere hond kan een risico vormen voor een baby en zeker bij mensen die blijkbaar hun hond niet kunnen opvoeden. Het zal bij mij niet gebeuren dat mijn hond naar mij zou grommen, dan had ik de volgende dag nog hulp gezocht bij een gedragsdeskundige van dit soort kaliber hond, want iedere hond die je niet onder controle hebt en waar de hond de baas in huis mag zijn kan gevaarlijk zijn. Het is wel duidelijk dat TS niet met haar hond kan omgaan en er een rangorde probleem is ontstaan en dat ligt vaak in hoe het baasje met de hond omgaat. Tenzij het dier ziek is maar aangezien de problemen verklaarbaar zijn door de baby lijkt me dat dit niet zo is.
Ik walg wel van mensen die hun dieren dan zien als wegwerp artikelen en ze dan maar een spuitje geven zonder de moeite te doen het dier te laten heropvoeden, er een gedragsdeskundige die het ras kent erbij te zetten, te kijken of hij misschien pijn heeft, of de beste optie hem naar een betere plek te herplaatsen bij een liefhebber van dit ras, bv door de rasvereniging te benaderen. En er is ook altijd nog de optie de hond naar een asiel te brengen in plaats van een spuitje. Het zal niet de eerste hond zijn die plaats moet maken en in asiel komt omdat het baasje er niet goed mee weet om te gaan. Maar ja misschien vind TS de afstandskosten daar wel te duur voor.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 01:47

@ Sabri
Ook ik zou het heel lastig vinden om mijn hond die ik al jaren heb om deze reden in te moeten laten slapen...een aanpak met gedragsdeskundige en medisch onderzoek zeker proberen...maar in een asiel plaatsen op deze leeftijd met deze problematiek vind ik echt niet getuigen van diervriendelijkhe id, ten koste van alles een dier in leven houden ipv te kijken wat de kwaliteit van leven dan is...( buiten het feit dat er ws weinig asielen zullen zijn die het dier überhaupt aannemen)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 07:00

Pfff ik zit met tranen in mn ogen dit gelezen. Wat een verschrikkelijke reacties (Gelukkig ook nog hele lieve en mooie reacties en reacties van mensen die het ras kennen. Dankjewel daarvoor) ik heb mijzelf in slaap gehuild. Ben zo moe. Hele dagen loop je er mee in je hoofd wat moet ik nu? Ze is mijn beste vriendinnetje al 10 jaar lang. Maken de mooiste wandelingen en heeft ze haar dolle 5 minuten noemen we het sjeest ze door onze tuin als een gek.wat denken jullie nou dat ik haar zomaar in laat slapen en dat ik haar zomaar laat gaan? Weet je wel hoeveel pijn mij dit doet?

Ik had 10 jaar geleden echt niet gedacht dat ik kinderen zou willen of kunnen krijgen. Ik heb een handicap en had er nooit over na gedacht. Wie had dat nou gedacht? Ik en kinderen? Maar in 10 jaar tijd kan je mening daar flink in veranderen. Na advies van arts kon het gewoon! Op verschillende sites heb ik informatie opgezocht en heb natuurlijk contact gehad met mensen van appenzellersverenigingen. Sommige Appenzellers reageren goed op kinderen. Beschouwen hun als een deel van het gezin en beschermen hun alsof hun leven er van af hangt maar bij sommige gaat het mis dat is ook zo bij andere honden maakt niet uit welk ras. Soms lukt het gewoon niet.

Het niet nemen van een 2de is ook verschrikkelijk om te zeggen. Ik ben ook niet de jongste meer en moet ik dan misschien nog 6 jaar wachten tot ze dan misschien dood is? Dan zou het veel te zwaar voor mij zijn om het nog te doen.

Mijn man werkt hele dag en klust wat bij. Ik heb geen baan meer en krijg geen uitkering of wat dan ook dus er zal iemand moeten werken. Mn kind opsluiten op zn slaapkamer doe je niet als hij 4 is en wil en durft hij ook nog niet. Hij heeft een speelkleed waar hij op speelt en daar mag onze hond niet op komen dat weet ze ook en doet ze ook niet. Maar je weet maar nooit wat ze in dol moment gaat doen.

Over dat ik niet in een oplossing praat klopt niks van heb meerdere keren gezegd dat ik naar de dierenarts ga. Maar dat ze ook al geco troleerd is door een dierenarts onder narcose omdat er gewoon wakker niks gedaan kan worden. Ze heeft dan een muilkorf om de dierenarts vindt het ook echt heel erg lastig met haar. Ik heb contact met een gedragstherapeut we hebben elkaar zeker al eens ontmoet en gesproken.
Laatst bijgewerkt door appiesjappie op 25-05-19 07:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:01

Froukje schreef:
Amandavd schreef:

Ach schei toch uit. Alsof de mensen die inslapen opperen geen gevoel hebben en zonder enige emotie hun hond laten inslapen.

Op de manier waarop jij er over praat wel ja. Ik zeg niet dat inslapen hier geen optie is. Maar jij laat het klinken alsof doodmaken se normaalste zaak van de wereld is. Dus stop die schei uit maar ergens waar de zon niet schijnt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:06

Sabri schreef:
Wat een rare vergelijking. Alsof je abortus moet plegen als je al een hond hebt en zwanger wordt? Want iedere hond kan een risico vormen voor een baby en zeker bij mensen die blijkbaar hun hond niet kunnen opvoeden. Het zal bij mij niet gebeuren dat mijn hond naar mij zou grommen, dan had ik de volgende dag nog hulp gezocht bij een gedragsdeskundige van dit soort kaliber hond, want iedere hond die je niet onder controle hebt en waar de hond de baas in huis mag zijn kan gevaarlijk zijn. Het is wel duidelijk dat TS niet met haar hond kan omgaan en er een rangorde probleem is ontstaan en dat ligt vaak in hoe het baasje met de hond omgaat. Tenzij het dier ziek is maar aangezien de problemen verklaarbaar zijn door de baby lijkt me dat dit niet zo is.
Ik walg wel van mensen die hun dieren dan zien als wegwerp artikelen en ze dan maar een spuitje geven zonder de moeite te doen het dier te laten heropvoeden, er een gedragsdeskundige die het ras kent erbij te zetten, te kijken of hij misschien pijn heeft, of de beste optie hem naar een betere plek te herplaatsen bij een liefhebber van dit ras, bv door de rasvereniging te benaderen. En er is ook altijd nog de optie de hond naar een asiel te brengen in plaats van een spuitje. Het zal niet de eerste hond zijn die plaats moet maken en in asiel komt omdat het baasje er niet goed mee weet om te gaan. Maar ja misschien vind TS de afstandskosten daar wel te duur voor.

Sabri, ken je de situatie persoonlijk of heb je ooit zelf in zo'n situatie gezeten? Zo niet, dan kun je toch niet veroordelen?
Je zegt letterlijk: het is wel duidelijk dat ts niet met haar hond kan omgaan. Hoe kun jij weten dat ts niet met haar hond kan omgaan? Omdat ze misschien niet dezelfde keuzes maakt als jij zou doen? Wie zegt dat van jouw keuze de hond wél gelukkig wordt? Dat kun je niet weten als je de hond niet persoonlijk kent.

Niet iedereen is hetzelfde en we maken allemaal andere keuzes. Ook al ben je het niet met iemand eens, je kunt ook op een respectvolle manier (zonder grove verwijten) je mening geven.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:09

appiesjappie schreef:
Pfff ik zit met tranen in mn ogen dit gelezen. Wat een verschrikkelijke reacties (Gelukkig ook nog hele lieve en mooie reacties en reacties van mensen die het ras kennen. Dankjewel daarvoor) ik heb mijzelf in slaap gehuild. Ben zo moe. Hele dagen loop je er mee in je hoofd wat moet ik nu? Ze is mijn beste vriendinnetje al 10 jaar lang. Maken de mooiste wandelingen en heeft ze haar dolle 5 minuten noemen we het sjeest ze door onze tuin als een gek.wat denken jullie nou dat ik haar zomaar in laat slapen en dat ik haar zomaar laat gaan? Weet je wel hoeveel pijn mij dit doet?

Ik had 10 jaar geleden echt niet gedacht dat ik kinderen zou willen of kunnen krijgen. Ik heb een handicap en had er nooit over na gedacht. Wie had dat nou gedacht? Ik en kinderen? Maar in 10 jaar tijd kan je mening daar flink in veranderen. Na advies van arts kon het gewoon! Op verschillende sites heb ik informatie opgezocht en heb natuurlijk contact gehad met mensen van appenzellersverenigingen. Sommige Appenzellers reageren goed op kinderen. Beschouwen hun als een deel van het gezin en beschermen hun alsof hun leven er van af hangt maar bij sommige gaat het mis dat is ook zo bij andere honden maakt niet uit welk ras. Soms lukt het gewoon niet.

Het niet nemen van een 2de is ook verschrikkelijk om te zeggen. Ik ben ook niet de jongste meer en moet ik dan misschien nog 6 jaar wachten tot ze dan misschien dood is? Dan zou het veel te zwaar voor mij zijn om het nog te doen.

Mijn man werkt hele dag en klust wat bij. Ik heb geen baan meer en krijg geen uitkering of wat dan ook dus er zal iemand moeten werken. Mn kind opsluiten op zn slaapkamer doe je niet als hij 4 is en wil en durft hij ook nog niet. Hij heeft een speelkleed waar hij op speelt en daar mag onze hond niet op komen dat weet ze ook en doet ze ook niet. Maar je weet maar nooit wat ze in dol moment gaat doen.

Over dat ik niet in een oplossing praat klopt niks van heb meerdere keren gezegd dat ik naar de dierenarts ga. Maar dat ze ook al geco troleerd is door een dierenarts onder controle omdat er gewoon wakker niks gedaan kan worden. Ze heeft dan een muilkorf om de dierenarts vindt het ook echt heel erg lastig met haar. Ik heb contact met een gedragstherapeut we hebben elkaar zeker al eens ontmoet en gesproken.

Sterkte ts, lijkt me een heel zware situatie waar je in zit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:14

Lieve ts, er zijn hier mensen in het topic die duidelijk geen kinderen hebben, zoals mvdende.

Het is al pittig zat met jonge kinderen en als er dan ook nog een hond bij loopt die je niet vertrouwt. Voordat ik kinderen had was ik ook nogal stellig over dit soort situaties maar dat is inmiddels gewijzigd.

Veiligheid staat echt voorop. Ik zou wel als ik jou was de tips volgen over de gedragsdeskundige om voor jezelf ook de bevestiging te hebben dat je alles hebt gedaan. Anders ga je je later wellicht schuldig voelen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:25

appiesjappie schreef:

Over dat ik niet in een oplossing praat klopt niks van heb meerdere keren gezegd dat ik naar de dierenarts ga. Maar dat ze ook al geco troleerd is door een dierenarts onder narcose omdat er gewoon wakker niks gedaan kan worden. Ze heeft dan een muilkorf om de dierenarts vindt het ook echt heel erg lastig met haar. Ik heb contact met een gedragstherapeut we hebben elkaar zeker al eens ontmoet en gesproken.

Er is dus nooit echt quality time alleen met de hond en jou ts? Want je geeft aan dat je man overdag werkt en 's avonds wat bij klust = ook van huis?

Is het een optie om je kinderen een dagdeel of 3 per week naar opa/oma opvang te brengen om lekker samen met je hond iets te gaan ondernemen? Dat kan ook gewoon lekker een uurtje samen knuffelen zijn.

Ik krijg nl uit bovenstaande post het idee dat de hond er een beetje aan hangt, want immers: man is van huis en jij zit dus met de kinderen.

Is de hond niet jaloers dat alle (positieve) aandacht alleen naar de kinderen gaat? Het zou de eerste hond niet zijn die om deze reden niet lief is tegen de kids.

En 6 jaar wachten is erg overdreven, ze is 10! Een bij honden van dit formaat mag je heel blij zijn dat ze de 13 halen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:32

Lieve TS,
Ik begrijp dat dit een hele nare situatie is voor jou en ook voor de hond.
Wat Mvdende zegt begrijp ik wel en ben ook zeker van mening dat er over het algemeen te makkelijk gedaan word over het herplaatsen van honden vanwege (bewuste) uitbreiding van het gezin.
In deze situatie echter denk ik dat het te laat is om daar nog over te gaan zeuren en dat we moeten gaan zoeken naar oplossingen.
Je zoontje is nu 4 en gaat denk ik vanaf de zomervakantie naar school (of zit al op school?). Dat geeft jou de ruimte om wat meer aandacht aan de hond te geven.
Ik denk ook dat de hond er behoefte aan heeft om dagelijks even wat "alleen" tijd te hebben met jou en hem langzaam de tijd te geven om te wennen aan de nieuwe thuissituatie met het tweede kindje.
Geef hem een eigen ruimte in het huis wat groot genoeg voor hem is waar hij zich terug kan trekken zonder dat hij de kinderen hoort/ziet (door bijvoorbeeld hem in jullie slaapkamer te laten en hem daar zijn plekje te geven).
Geef hem nog een paar weken de tijd, voor hem komt het ook rauw op zijn dak dat jij nu waarschijnlijk meer bezig bent met de kinderen dan met hem en Appenzellers zijn eenkennig. Die hebben behoefte aan alleen tijd met "hun baas".
Als er na een maand geen verbetering is zou ik er een gedragstherapeut bijhalen en als dat nog niet werkt zou ik pas deze overwegingen gaan maken.

@mvdende dat bedoelde ik dus ook, gewoon elke dag een uurtje inplannen aan alleen tijd met de hond. Zonder kinderen erbij.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 25-05-19 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:33

appiesjappie schreef:

Ach lieverd het is ook niet niks. Verstand en gevoel liggen nou eenmaal soms mijlenver uit elkaar.

Voel je alsjeblieft niet schuldig. De beste stuurlui staan aan wal.
Dadelijk komen jouw kinderen ook met vriendjes thuis. En dat gaat de hond nog minder trekken, want er zijn heel veel kinderen die echt niet met honden om kunnen gaan. Die gaan gillen, of juist erop gaan liggen om te knuffelen. Of gaan stoeien met je oudste en dan denkt de hond dat hij je kindje moet beschermen.....
Zelf met muilkorf wil je een agressieve appenzeller niet op een kindje van 4.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 07:36

De hond krijgt voldoende aandacht. We wandelen heel vaak. We hebben het bos en het strand ongeveer 3 minuten van ons huis. De kinderen gaan dan gewoon mee en dat vindt ze allemaal prima daar is ze dan totaal niet mee bezig omdat ze dan druk is met snuffelen en rennen. Als onze zoon bij de peuterspeelzaal is en onze dochter op bed ligt speel ik met haar inde tuin. Geaaid of geknuffeld worden wil ze alleen als zij zin heeft. Dat is niet in te plannen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:44

appiesjappie schreef:
Pfff ik zit met tranen in mn ogen dit gelezen. Wat een verschrikkelijke reacties

En zo denken anderen over jou topic. Misschien niet leuk om te horen maar ik kan me in sommige wel vinden.

Maar als het allemaal goed gaat en jullie op geen enkel punt iets kunnen vinden wat je zou kunnen doen. Tja waar twijfel je dan nog over?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:50

appiesjappie schreef:
De hond krijgt voldoende aandacht. We wandelen heel vaak. We hebben het bos en het strand ongeveer 3 minuten van ons huis. De kinderen gaan dan gewoon mee en dat vindt ze allemaal prima daar is ze dan totaal niet mee bezig omdat ze dan druk is met snuffelen en rennen. Als onze zoon bij de peuterspeelzaal is en onze dochter op bed ligt speel ik met haar inde tuin. Geaaid of geknuffeld worden wil ze alleen als zij zin heeft. Dat is niet in te plannen

Ik denk dat je je aardig vergist in: "de kinderen gaan dan mee en dat vind ze prima".

Ze heeft echt wel door dat de meeste aandacht nog steeds bij de kinderen ligt.

Erg fijn dat je even met haar speelt in de tuin, maar heel eerlijk? Hoe lang is dat? Want op het moment dat er even geen kinderen zijn, moeten er vast nog 10000 andere dingen gedaan worden, en/of wil je die tijd waarschijnlijk ook aan jezelf spenderen, dus echt rustig relaxed in je hoofd ben je dan ook niet.

Neem haar nou gewoon eens een aantal uur alleen mee, zonder kinderen in de buurt.

Ik heb zelf geen kinderen (en die gaan er ook niet komen)

Maar als ik nu "ineens" want een hond merkt echt wel de verandering van zwanger zijn, een kindje in huis zou hebben, dan is Skip ook aardig van de leg en die is juist extreem goed met kinderen. De aandacht die er al die tijd alleen voor hem was, moet nu gedeeld worden. En zodra nr 2 zich aandient, moet de aandacht nog meer verdeeld worden en logisch dat de altijd nr 1 in je leven dat niet zo geweldig vind.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:56

appiesjappie schreef:

Heeft ze een plekje in huis waar ze zich terug kan trekken zonder last te hebben van de kinderen?
Appenzellers hebben daar echt behoefte aan, die hebben tijd nodig om ergens aan te wennen en als ze constant in aanraking/binnen gehoorafstand is van de kinderen kan zij zichzelf letterlijk gek maken.
Alsof je iemand die geen kinderen wil en ontzettend op zichzelf is ineens 24/7 met twee kinderen in een huis zet zonder plek om zich terug te trekken.

Kinderen = hectiek en dat is voor een Appenzeller vaak te veel van het goede.
Introduceer de kinderen daarom rustig bij haar en geef zowel haar als de kinderen een eigen plek in huis. Breng de kinderen nooit naar haar vaste plek in het huis (en leer dit je zoon ook goed!) waar zij zich veilig voelt maar breng haar af en toe naar de kinderen toe. Als zij zich afkeert breng je haar terug naar haar eigen plek in het huis.
Doe dit elke dag opnieuw en je zal zien dat ze steeds langer rustig blijft in het bijzijn van de kinderen.
Mocht ze zich weer afkeren neem haar dan ook direct weer terug naar de plek waar ze zich veilig voelt.

Het uitlaten zou ik dan ook minimaal 1x per dag zonder kinderen doen. Ik weet dat het onmogelijk is om elke keer wanneer je haar uitlaat alleen te gaan maar probeer dit wel zo veel mogelijk.
Probeer ook gewoon 1 uur per dag quality time met de hond te houden. Wil ze dan knuffelen dan is het knuffelen en wil ze dan slapen dan ga je rustig bij haar in de buurt zitten met bijvoorbeeld een boek.
Dit lijkt lastig maar het is niet onmogelijk. Zolang je het maar probeert en niet direct zegt "dat kan niet" want daar is de hond niet mee geholpen..

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:02

Jongens kom op... Verwijten naar de ts over het nemen van deze hond, of de keuze voor haar kinderen zijn nogal gemeen en nogal mosterd na de maaltijd... Die hond is er en de kinderen ook. Laten we kijken naar een oplossing in plaats van iemand steken onder water geven op internet!

Ts: je zegt dat de hond bij de dierenarts ook een muilkorf om heeft: ik zou de hond per direct in huis ook muilkorven als ze het gewend is. Wel met een goede korf waar ze gewoon mee kan drinken en dergelijke. Op die manier hoef jij minder bang te zijn dat er iets met de kinderen gebeurt en lopen de kinderen minder gevaar. Wanneer jij weer iets meer kan ontspannen in de situatie is het ook makkelijker om er iets aan te doen.

Ik zou verder een afspraak met de dierenarts maken om dit probleem voor te leggen. Een jaarlijkse afspraak is toch anders dan een gerichte controle en overleg hierover. Stel voor om pijnstilling te proberen om pijn uit te sluiten en vraag wat hij nog meer als mogelijkheid ziet.

Heb af en toe wat alleen tijd met de hond en houd de kinderen nog steeds bij de hond weg. Ik vind een. Traphekje in de woonkamer dan nog steeds niet een gek idee. Niet om je kinderen te beschermen. Dat is te laag en kun je de muilkorf voor gebruiken maar wel om de hond wat meer ontspannen in huis te laten zijn.

Overleg ook met de gedragstherapeut wat de opties zijn. Ik denk dat je met de combinatie goede gedragstherapeut,dierenarts en jijzelf en man best een goed besluit kunt nemen over herplaatsen houden of inslapen. En dat de mening van bokt er dan helemaal niet toe doet.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 08:08

Ze wandelt s morgens en s'avonds sowieso zonder kinderen af en toe s avonds met. S'avonds blijft mijn man vaak bij de kinderen en ga ik een heel eind wandelen waar ze ook lekker los kan. Overdag als het mooi weer is gaan we naar het bos of strand en kan ze lekker rennen. Ik moet eerlijk zijn dat ik geen tijd voor mijzelf heb omdat ik alleen maar met kinderen, hond, huis en paard bezig ben. Vind de tijd voor de dieren belamgrijker dan voor mijzelf. Even wandelen met de hond is ook even tijd voor mijzelf

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:15

Sorry, ik heb tot pagina 3 gelezen. :)

Je geeft aan dat je hond gromt:
- Als je kleine de bal probeert of te pakken (eigendom)
- Je de hond wil douchen (niet leuk)
- Je de hond wilt borstelen (niet leuk)
- Je de hond weg wilt sturen (niet leuk).

Je hond communiceert dus eigenlijk heel duidelijk met je.. wat je doet, is ze het niet mee eens of vind ze niet prettig. Een heleboel honden grommen als ze geborsteld moeten worden bijvoorbeeld.

Met de bal vind ik een heel duidelijk geval van 'resource guarding'. De bal is van de hond, en je zoon heeft het niet af te pakken (in haar ogen) en is normaal gezien, goed te trainen.

Ik zou dus eerste instantie een trainer er bij halen en eens goed kijken naar de momenten dat ze gromt en wat je hier kan aanpassen voor haar.
Straf overigens dat grommen niet af, want dan krijg je situaties als 'de hond beet uit het niets'.. (want grommen is stout dus leren ze om niet meer te grommen = waarschuwingssignaal).
Laatst bijgewerkt door Nagini op 25-05-19 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:15

HopeMyDay schreef:
appiesjappie schreef:

Heeft ze een plekje in huis waar ze zich terug kan trekken zonder last te hebben van de kinderen?
Appenzellers hebben daar echt behoefte aan, die hebben tijd nodig om ergens aan te wennen en als ze constant in aanraking/binnen gehoorafstand is van de kinderen kan zij zichzelf letterlijk gek maken.
Alsof je iemand die geen kinderen wil en ontzettend op zichzelf is ineens 24/7 met twee kinderen in een huis zet zonder plek om zich terug te trekken.

Kinderen = hectiek en dat is voor een Appenzeller vaak te veel van het goede.
Introduceer de kinderen daarom rustig bij haar en geef zowel haar als de kinderen een eigen plek in huis. Breng de kinderen nooit naar haar vaste plek in het huis (en leer dit je zoon ook goed!) waar zij zich veilig voelt maar breng haar af en toe naar de kinderen toe. Als zij zich afkeert breng je haar terug naar haar eigen plek in het huis.
Doe dit elke dag opnieuw en je zal zien dat ze steeds langer rustig blijft in het bijzijn van de kinderen.
Mocht ze zich weer afkeren neem haar dan ook direct weer terug naar de plek waar ze zich veilig voelt.

Het uitlaten zou ik dan ook minimaal 1x per dag zonder kinderen doen. Ik weet dat het onmogelijk is om elke keer wanneer je haar uitlaat alleen te gaan maar probeer dit wel zo veel mogelijk.
Probeer ook gewoon 1 uur per dag quality time met de hond te houden. Wil ze dan knuffelen dan is het knuffelen en wil ze dan slapen dan ga je rustig bij haar in de buurt zitten met bijvoorbeeld een boek.
Dit lijkt lastig maar het is niet onmogelijk. Zolang je het maar probeert en niet direct zegt "dat kan niet" want daar is de hond niet mee geholpen..

Dit dus!

Ts, ik woon op 52m2, ik mag hopen dat jij iets groter woont met zn 4ren,

Maar zelfs in mijn huis is er de mogelijkheid om een apparte plek te creëren voor een hond.

Je hond springt over hekjes heen?

https://www.bitiba.nl/shop/honden/honde ... ken/408540

Zou ik bijzonder knap vinden dat een 10 jarige Appenzeller hier overheen kan springen. En 1000 honden ter wereld kunnen aangeleerd worden dat hekken springen een no go is, dus jou hond zal dat vast ook wel kunnen leren.

Gebruik bijvoorbeeld je slaapkamer of de bijkeuken als plek waar de hond zich kan afzonderen.

En is ze wel in de woonkamer, kan je haar een eigen vertrouwde plek geven door bijvoorbeeld deze kennel:

https://www.grootplezier.nl/hondenhokken/hondenbench/hondenbench-136cm-stevige-zwarte-bench-met-3-deuren-136x83x92cm

Is echt behoorlijk groot. (Ik geloof dat Avonturia de Vogelkelder een nog grotere heeft, maar deze is niet online te bestellen)

Het deurtje hoeft dan niet dicht, maar het is wel een "save haven" voor je hond.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 25-05-19 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt