appiesjappie schreef:De hond krijgt voldoende aandacht. We wandelen heel vaak. We hebben het bos en het strand ongeveer 3 minuten van ons huis. De kinderen gaan dan gewoon mee en dat vindt ze allemaal prima daar is ze dan totaal niet mee bezig omdat ze dan druk is met snuffelen en rennen. Als onze zoon bij de peuterspeelzaal is en onze dochter op bed ligt speel ik met haar inde tuin. Geaaid of geknuffeld worden wil ze alleen als zij zin heeft. Dat is niet in te plannen
Heeft ze een plekje in huis waar ze zich terug kan trekken zonder last te hebben van de kinderen?
Appenzellers hebben daar echt behoefte aan, die hebben tijd nodig om ergens aan te wennen en als ze constant in aanraking/binnen gehoorafstand is van de kinderen kan zij zichzelf letterlijk gek maken.
Alsof je iemand die geen kinderen wil en ontzettend op zichzelf is ineens 24/7 met twee kinderen in een huis zet zonder plek om zich terug te trekken.
Kinderen = hectiek en dat is voor een Appenzeller vaak te veel van het goede.
Introduceer de kinderen daarom rustig bij haar en geef zowel haar als de kinderen een eigen plek in huis. Breng de kinderen nooit naar haar vaste plek in het huis (en leer dit je zoon ook goed!) waar zij zich veilig voelt maar breng haar af en toe naar de kinderen toe. Als zij zich afkeert breng je haar terug naar haar eigen plek in het huis.
Doe dit elke dag opnieuw en je zal zien dat ze steeds langer rustig blijft in het bijzijn van de kinderen.
Mocht ze zich weer afkeren neem haar dan ook direct weer terug naar de plek waar ze zich veilig voelt.
Het uitlaten zou ik dan ook minimaal 1x per dag zonder kinderen doen. Ik weet dat het onmogelijk is om elke keer wanneer je haar uitlaat alleen te gaan maar probeer dit wel zo veel mogelijk.
Probeer ook gewoon 1 uur per dag quality time met de hond te houden. Wil ze dan knuffelen dan is het knuffelen en wil ze dan slapen dan ga je rustig bij haar in de buurt zitten met bijvoorbeeld een boek.
Dit lijkt lastig maar het is niet onmogelijk. Zolang je het maar probeert en niet direct zegt "dat kan niet" want daar is de hond niet mee geholpen..