Detectie

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5447
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:21

speuren en zoeken is geestelijk wel belastend, dus je kan er niet echt lang achter elkaar mee bezig zijn. Natuurlijk kan je de route met mantrailen zo zwaar en lang maken als je zelf wil en ja dat kan belastend zijn voor spieren botten en pezen. Bij detectie werk gaat dat heel anders.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:25

Geestelijk is niet erg. Dat werkt allemaal nog prima.

Mijn knappe Duitse Herder heeft een goeie 6 jaar geleden beide bekken gebroken en behendigheid en flyball en dat soort ren sporten kan ze niet meer.
Nu is ze in haar koppie nog erg goed en wanneer ze rustig wandelt gaat het eigenlijk ook wel prima.

Ik heb nog een Border Collie en daar doe ik erg veel mee. Nu moet mijn Herder dus af en toe es thuis blijven en ik wil ook graag iets met haar doen zodat zij ook wat leuks kan doen zegma..

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:32

Fysiek kan je het heel erg aanpassen aan wat de hond kan. Zeker detectie kan met minimale fysieke inspanning. Mentaal worden ze juist wel flink uitgedaagd :D

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:35

_Aurora_ schreef:
Fysiek kan je het heel erg aanpassen aan wat de hond kan. Zeker detectie kan met minimale fysieke inspanning. Mentaal worden ze juist wel flink uitgedaagd :D


Ik zit helemaal niet in de wereld van speuren etc dus alle info is welkom :D

Wat is het grote verschil tussen mantrailing en detectie?

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:38

Alleen maar leuk toch als je een nieuwe tak van sport ontdekt :D

Bij detectie leer je de hond naar een bepaalde geurbron te zoeken. Zoals een hond bij de douane zoekt naar verdovende middelen. Dit kan je prive ook aan je hond aanleren. Je kiest zelf een geur zoals wiet, koffie oid. Dit wordt eerst dmv boxen aangeleerd dat de hond de geur moet gaan aanwijzen. In latere stadia kan de hond uiteindelijk ook de ruimtes afzoeken naar een geur en dit verwijzen. Qua belasting kan je het dus heel klein houden door laag te blijven verstoppen en kleinere ruimtes.

Bij mantrailing zoekt je hond een persoon. Daarbij volgt hij het spoor van de persoon. Hierbij loopt de hond dus wel fysiek die afstand. Maar dit kan hij wel in eigen tempo doen en je kan het spoor zo lang maken als je zelf wilt. Uiteraard worden beide takken van sport opgebouwd waardoor de hond ook speurconditie krijgt.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:42

Klinkt leuk!

Hoewel mantrailing mij leuker lijkt denk ik dat detectie beter bij mijn hond past.

Je hebt trouwens een mooie, overzichtelijke site!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78668
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:22

Ik heb ook wel interesse. Afhankelijk van de dag of we wel kunnen.
Hebben jullie een hondenschool? Ik zie bij ons in de bossen af en toe ook mantrailen.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:23

Ja ik vind het allebei super leuk om te doen. Je kunt ook vaak een proefcursus doen waarbij je van alles wat krijgt. Dan kan je mooi kijken waar de interesse van jou en je hond liggen. Dat is altijd leuk. Dan zie je vanzelf wat goed bij jullie past als combinatie.

En dankjewel voor het compliment :)

speurneusc

Berichten: 5447
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:26

je kan ervaring in het zoekwerk opdoen met je herder en dan later met je border gaan mantrailen

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 00:22

Mijn border doet al zoveel xD Ik vind het ook een keer goed met hem. Gaat mij meer om de Herder.. maar zeg nooit nooit xD

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:28

Je kunt zeker detectie doen en afhankelijk van hoe je herder is kan speuren ook. Het sportspeuren zijn vaak minder lange sporen dan mantrailing. Misschien is dat ook een idee?

Schuur_

Berichten: 4938
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:55

Ik heb ook wel interesse in een workshop speuren omg Eindhoven. Wij zijn nog level 1 maar ik leer graag andere inzichten en methodes

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:06

Ik heb ook interesse! Lijkt mij super leuk om eens aan speuren te mogen snuffelen met mijn pup. Maken er dan gewoon een dagje uit van omdat Eindhoven best wel uit de richting is.

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:07

Ook ik heb erg veel interesse in een workshop, Eindhoven is uurtje rijden dus voor keer prima te doen.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:43

Ik heb gister avond een hondenschool hier in de buurt een berichtje gedaan. Verhaal kort uitgelegd en nu wachten op antwoord.
Kan mij voorstellen dat er nu vakantie is dus dan wachten we iets langer

laura1987

Berichten: 7159
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:20

Voor mijn werk speur ik.
Ik heb 2 honden van het werk thuis waarmee ik dus zoek naar explosieven als we aan het werk zijn.
Zelf vind ik het zwaar werk, maar ook zeker voor de honden.
Waarschijnlijk zal ik over 2 maanden oid ook moeten stoppen en mijn honden in moeten leveren en jeetje wat zal dat mijn hart breken.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:25

Ze hebben vanavond al een plekje voor Jesda en mij. We gaan er gewoon es heen en kijken wat het is. Ik weet echt niet wat ik van moet verwachten


Afbeelding

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:29

Heel erg veel plezier vanavond leuk zeg.

Lijkt me zwaar om de honden weer weg te moeten doen. Denk ook dat het mentaal wel heel zwaar werk is.

In september is er een workshop in schiedam. Wanneer deze vol is komt er misschien ook eentje in augustus.

Catori
Berichten: 1525
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 14:53

Schuur: Nou, wordt er eerlijk gezegd wel een beetje sip van. Voel me zo'n oen dat het me niet lukt mijn hond hierin te helpen.
Maar zoals ik al eerder schreef, hoe meer ik doe, hoe onzekerder hij wordt.
Wij hebben geleerd dat als je gaat aantikken, je alles aan moet tikken, zodat alles dezelfde waarde heeft.
Maar als ik dat ga doen, dan wordt hij super onzeker en gaat niet meer zoeken, maar zoeken naar wat ik bedoel. Dat is zo sneu om te zien.

_Aurora_: Uggs kan het zeker wel, maar samen doen we het gewoon niet zo goed.
Overweeg ook serieus te stoppen.
Wil niet dat hij teveel stress gaat ervaren.

speurneusc Wat een leuk initiatief!Eindhoven is helaas te ver voor ons.

laura1987: Wat een gaaf werk, maar wat zal het zwaar zijn je honden af te moeten geven, poehee, moet er niet aan denken zeg! Sterkte !

JesdaJinn: veel plezier vanavond, leuke hond is Jesda zeg!




Welkom aan alle nieuwe mensen in het topic!

Schuur_

Berichten: 4938
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:04

Pfff, net appte de lesgeefster van de groepsles mantrailing mij of ik mee wou in de nieuwe groep die startte. Ik vertelde haar van niet omdat ik priveles ging nemen. Krijg een heel bericht terug dat ze het jammer vond want ze probeerde wel een hoop uitdaging te vinden en dat ze zeker dacht dat ik wel verder wou aangezien het talent van mijn hond blabla maarja 'funtrailing is ook best leuk'.

Dus haar teruggestuurd dat het juist de bedoeling is van priveles om naar een hoger niveau te gaan en dat ik die mogelijkheid mistte in de groepslessen.

Haar antwoord is dus: Je kan alleen maar stijgen in niveau in groepslessen, langere sporen hebben geen nut om je hond beter te maken en priveles is alleen maar initiatie en kan je nooit verder meekomen.

VInd het echt raar. Mijn ambitie is niet om in een zoekteam te worden gezet maar een beetje lol met mijn hond en ondertussen wel bepaalde niveaus bereiken, zowel in mantrailing, detectie als tricks maar het lijkt me zo raar dat je enkel verder kan komen in groepsles?

Ik had al van andere instructeurs het een en ander over haar gehoord maar altijd genegeerd want vond ze best aardig maar oef. De toon die ze nu aanslaat was toch even verschieten.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:23

Heb er zin in, al lijkt het mij wel warm.

Wat een rare reactie zeg!
Als je priveles neemt van echt goeie dan ga je zeker wel vooruit

Schuur_

Berichten: 4938
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:30

Lijkt mij ook hoor, maar goed. Ze krijgt me toch met geen stokken meer in die groepsles. Heb het vermoeden dat de hoofdreden waarom ik niet meer aan die lessen wil deelnemen ook doorgaat naar de volgende groep en daar heb ik geen zin in.

Mensen kwamen met het hele gezin naar de les dus als je dan met een ander meeliep was het met een hele kudde. En hun hond was echt zo een overprikkelde Aussie die gewoon niet gelezen werd. Het zoontje kon ook andere honden moeiljk met rust laten dus als die mee was ging ik al helemaal niet bij de auto weg. Hond voelt ook aan mij dat ik me erger en niet op mijn gemak voel dus tja, dan is de keuze snel gemaakt.

Maar ik ga eens een mail sturen naar die school in Eindhoven die door Lukasje werd bedoeld.

Bij de detectie lessen (andere school) gelden een hoop regels en oef dat was een opluchting! Heerlijk die rust.

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:34

@ Schuur: wat een rare reactie! Ik doe dus praktijkspeuren in privéles en de instructeur bouwt de lessen qua moeilijkheidsgraad steeds op. Na verloop van tijd is er zelfs een soort "examen", een evaluatie, en wanneer geslaagd ga je naar een hoger niveau. Op die manier houdt de instructeur de uitdaging er zeker in.

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Detectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:36

Ha! Ik zie dat je net reageerde terwijl ik ook mijn bericht bezig was :) . Indien je ev contactgegevens nodig hebt, pb gerust! Ronald is momenteel nog wel met vakantie, begin augustus is hij er terug dacht ik.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:38

Heb je dat al eens aangeven dat dat ook 1 van de redenen is?