'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:53

Tallie1979 schreef:
Mooi broodje aap dit! :))

Zie eerst maar eens alle katten in de gemeente gechipt en geregistreerd te krijgen..

Daarna moet je zorgen dat iedere kat een vlaggetje bij zijn drol plant.. :j

En oh ja, bij een heterdaad moet je de kat ook nog zien te vangen! :')

Echt een topplan! Het is dat het augustus is, anders had ik het aangezien voor een 1 april grap! :')

_/-\o_

Ik ben benieuwd hoe snel er gesmeekt wordt of de katten weer de straat op kunnen, wanneer iedereens spullen vol zijn gevreten met gaten en ze muizen in huis hebben. Dát is pas vervelend. Nederland is verwend, we weten niet meer hoe het is om met ongedierte te leven, dankzij de enorme hoeveelheid loslopende katten. Maar laten we ze vooral opsluiten, kijken hoe snel die muizenplaag er is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:54

Ik snap niet dat men het maar heel normaal vindt dat anderen last hebben van dieren die niet van hen zijn.
Honden, paarden etc mogen toch ook niet onbeheerd loslopen maar zijn aangelijnd, of lopen op een omheind veld of zijn onder appèl/controle?
Kanaries/parkieten/kippen/konijnen stop je toch ook in een volière of ren of in een hok?
Waarom is het dan zoveel moeite om een stroomdraadje of een stuk gaas langs je schutting te spannen of een kattenren te plaatsen?

Ik heb zelf 4 katten lopen (binnenkort nog 2) die onder toezicht in mijn tuin komen en verder binnen leven en daar geen problemen mee hebben.
Niemand heeft last van mijn katten en dankzij de stroomdraad komen er ook geen andere katten in mijn tuin.
Ik ben van mening dat ik voor de katten heb gekozen, niet mijn buren.
Mijn verantwoordelijkheid dus om te zorgen dat mijn katten geen overlast veroorzaken door bij anderen hun tuin vol te schijten, hun vijvers leeg te hengelen of op hun bed te liggen slapen (of zitten pissen).

Mochten ze kattenbelasting gaan invoeren dan betaal ik dat met alle liefde, wel hoop ik dat ze dan het binnen houden stimuleren door bijv korting als je bewijst je katten op eigen terrein te houden.
Gooi er gelijk maar een verplichting bij voor castratie bij niet-ras/fokdieren, chippen én het bijhouden van de registratie.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:54

Oneens. Toen mijn kat nog niet naar buiten mocht, vond hij dat echt niet leuk. Het mooie aan een kat als huisdier vind ik juist, dat die nog kan gaan en staan waar die wil. Ondanks dat het een huisdier is, kan het nog aardig leven volgens zijn aard. Ik zou het jammer vinden als dat door zulke maatregelen ontnomen wordt. :n

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:57

Dobbelicious schreef:
Wat ik me afvraag: worden er dan ook speciale losloop-gebieden ingericht voor katten?? :o Die zijn er voor honden ook. De boete krijg je als je hond losloopt op een plaats waar dat niet mag. Maar er zijn dus plaatsen waar dat wel mag. Als je honden en katten dan gelijk wilt trekken, moeten er toch ook zulke plekken voor katten zijn? (ja, met kat-proof hekken ed)

Er zijn toch ook geen speciale losloopgebieden voor konijnen? :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:57

natuurlijk gaat dit niet lukken.
Maar het maakt wel mooi de tongen los :+

Het is natuurlijk idioot dat hondenbezitters En belasting En opruimplicht hebben.
En kattenbezitters zo maar hun kat buiten kunnen gooien en overlast kunnen laten geven zonder consequenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:58

lor1_1984 schreef:
Dobbelicious schreef:
Wat ik me afvraag: worden er dan ook speciale losloop-gebieden ingericht voor katten?? :o Die zijn er voor honden ook. De boete krijg je als je hond losloopt op een plaats waar dat niet mag. Maar er zijn dus plaatsen waar dat wel mag. Als je honden en katten dan gelijk wilt trekken, moeten er toch ook zulke plekken voor katten zijn? (ja, met kat-proof hekken ed)

Een kat beweegt toch iets meer dan een konijn... beetje appels met peren vergelijken zo.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:59

lor1_1984 schreef:
Ik snap niet dat men het maar heel normaal vindt dat anderen last hebben van dieren die niet van hen zijn.
Honden, paarden etc mogen toch ook niet onbeheerd loslopen maar zijn aangelijnd, of lopen op een omheind veld of zijn onder appèl/controle?
Kanaries/parkieten/kippen/konijnen stop je toch ook in een volière of ren of in een hok?
Waarom is het dan zoveel moeite om een stroomdraadje of een stuk gaas langs je schutting te spannen of een kattenren te plaatsen?

Omdat er katten bij zijn die echt niet blij worden van een stukje tuin waarin niks te jagen en de struinen valt. Zie het als een paard die op stal moet blijven maar ze dan maar een groterd stal geven...

In eigen tuin kunnen katten toch nog niet tot weinig jagen?
Ik vrees dat mijn kat echt depressief zou worden.. serieus sinds ik mijn kat heb is de muizen overlast hier rond het blok huizen in huis en tuin iets minder...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:01

lor1_1984 schreef:

Lijkt mij eigenlijk heel normaal, de ganzen die mij altijd boos sissend aan kijken als ik te dichtbij langs loop en me de stuipen op het lijf jagen of de zwaan die hier deuken in je auto's pikt omdat ie zijn spiegelbeeld erin ziet, zijn allemaal niet van mij hoor? (Die wil ik trouwens graag ruilen voor een kat die zo af en toe op mijn balkon kakt mocht dat mogelijk zijn)
Dieren tam of wild horen tot een bepaalde hoogte gewoon tot de maatschappij imo en het is logisch dat je er soms "last" van hebt maar imo niet perse een reden om alles maar van straat te verbannen?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-08-17 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:02

Weet niet wat mensen erger vinden, overlast van katten of de enorme verhoging van de gemeentebelasting. Plan moet uiteindelijk ergens van betaald worden .

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:07

Resistance schreef:
lor1_1984 schreef:

Een kat beweegt toch iets meer dan een konijn... beetje appels met peren vergelijken zo.

En daarnaast staat er ook (nog) geen boete op het los laten lopen van konijnen. :Y)

Je kunt het ook omdraaien: Waarom krijgen honden wél een losloopgebied? Om de mogelijkheid te bieden dat de hond ergens legaal los mag lopen, omdat de meeste honden meer nodig hebben dan een simpel 'blokje-om-wandelingetje' om hun energie kwijt te raken. Veel katten hebben ook behoefte aan vrije beweging, die ze dan door deze maatregel ontnomen zou worden. Als je ze die dan niet in een andere vorm teruggeeft, vind ik dat tegenover katteneigenaren niet eerlijk als de baasjes van honden dat wél krijgen.

Anoniem

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:09

En hoe ga je vaststellen dat Drol X van kat B komt en niet van Chi Hua Hua komt? :')

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:09

Ik heb geen kat meer, maar die zou ook niet gelukkig zijn geworden van binnen blijven. Die van mij bleef snachts wel binnen. Ik heb snachts nog wel eens last van vechtende/krijsende katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:10

Dobbelicious schreef:
Resistance schreef:

En daarnaast staat er ook (nog) geen boete op het los laten lopen van konijnen. :Y)

Je kunt het ook omdraaien: Waarom krijgen honden wél een losloopgebied? Om de mogelijkheid te bieden dat de hond ergens legaal los mag lopen, omdat de meeste honden meer nodig hebben dan een simpel 'blokje-om-wandelingetje' om hun energie kwijt te raken. Veel katten hebben ook behoefte aan vrije beweging, die ze dan door deze maatregel ontnomen zou worden. Als je ze die dan niet in een andere vorm teruggeeft, vind ik dat tegenover katteneigenaren niet eerlijk als de baasjes van honden dat wél krijgen.

Helemaal mee eens. :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:16

Saskia9 schreef:
lor1_1984 schreef:

Omdat er katten bij zijn die echt niet blij worden van een stukje tuin waarin niks te jagen en de struinen valt. Zie het als een paard die op stal moet blijven maar ze dan maar een groterd stal geven...

In eigen tuin kunnen katten toch nog niet tot weinig jagen?
Ik vrees dat mijn kat echt depressief zou worden.. serieus sinds ik mijn kat heb is de muizen overlast hier rond het blok huizen in huis en tuin iets minder...

Maar ik wordt niet blij van de drollen in mijn tuin of de katten in mijn huis die mijn dure bank aan gort helpen.
IK heb niet gekozen voor die dieren dus IK ben er ook niet verantwoordelijk voor.

Nogmaals, de buurman van een topicstarter moet zich gedragen met zijn overlast maar mijn buurkatten mogen gewoon bij mij naar binnen en alles onder zeiken en verwoesten. Dat vinden we maar normaal :roll:
IK laat mijn paard ook niet los omdat hij elke dag 80 km wil kunnen lopen, die moet het ook doen met zijn weitje, dus waarom is jou kat specialer dan mijn paard?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:17

Saskia9 schreef:
Te bizar voor woorden. Wat denken ze dat er gebeurd met de muizen,of de overvolle asiels als ze dit massaal zullen gaan invoeren?
Sowieso vind ik het vreemd,als paarden massaal in stallen gehouden worden,of honden uren in een bench staat iedereen op zijn kop. Maar wanneer katten hun instinct achterna gaan moet het ineens verboden worden met alle gevolgen van dien?

Nou precies dit!

Paard op stal zetten is pure dierenmishandeling, fulltime werken met een hond ook want die moet uitgelaten worden, maar een kat in huis opsluiten en zijn natuurlijke gedrag ontnemen - dat vindt Bokt weer een topplan..

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:17

Tsja ik heb helaas ook andermans katten op het erf lopen.
Maar de wereld wordt steeds 'vreemder' zo langzamerhand. Met alles maar onder 'controle' willen houden, dus ik vind het een beetje dubbel

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:19

Jildau schreef:
Saskia9 schreef:
Te bizar voor woorden. Wat denken ze dat er gebeurd met de muizen,of de overvolle asiels als ze dit massaal zullen gaan invoeren?
Sowieso vind ik het vreemd,als paarden massaal in stallen gehouden worden,of honden uren in een bench staat iedereen op zijn kop. Maar wanneer katten hun instinct achterna gaan moet het ineens verboden worden met alle gevolgen van dien?

Nou precies dit!

Paard op stal zetten is pure dierenmishandeling, fulltime werken met een hond ook want die moet uitgelaten worden, maar een kat in huis opsluiten en zijn natuurlijke gedrag ontnemen - dat vindt Bokt weer een topplan..

De kat kan in je eigen tuin :j

Net als dat mijn paard in zijn eigen wei kan :j
Heel normaal om zorg te dragen voor je eigen dieren en je eigen rotzooi :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:21

M_D_H schreef:
Jildau schreef:

Nou precies dit!

De kat kan in je eigen tuin :j

Net als dat mijn paard in zijn eigen wei kan :j
Heel normaal om zorg te dragen voor je eigen dieren en je eigen rotzooi :j

Hond dan ook maar in de tuin houden? :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:23

Mhua sinds ik honden heb die hekel hebben aan katten. Heb ik gelukkig geen last meer van vreemde katten in de tuin.

En sindsdien ook geen vogels meer die zichzelf doodvlieven tegen het gaas aan. Maar kon op niemand kosten verhalen. Want zie de eigenaar maar eens te vinden. En als je de eigenaar vindt. Dan krijg je te horen dat het de natuur van het beestje is.

Dus als mijn honden keer een kat te pakken hebben. Dan is het ook gewoon natuur van het beestje :D Moeten ze maar niet in achtertuin komen.

Op straat lopen mijn honden altijd aan de lijn.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:29

M_D_H schreef:
Maar ik wordt niet blij van de drollen in mijn tuin of de katten in mijn huis die mijn dure bank aan gort helpen.
IK heb niet gekozen voor die dieren dus IK ben er ook niet verantwoordelijk voor.

Nogmaals, de buurman van een topicstarter moet zich gedragen met zijn overlast maar mijn buurkatten mogen gewoon bij mij naar binnen en alles onder zeiken en verwoesten. Dat vinden we maar normaal :roll:
IK laat mijn paard ook niet los omdat hij elke dag 80 km wil kunnen lopen, die moet het ook doen met zijn weitje, dus waarom is jou kat specialer dan mijn paard?

Dat katten bij jou binnen overlast veroorzaken is natuurlijk behoorlijk klootte, dat snap ik ook wel. Maar met zon regelgeving zorg je ervoor dat katten alleen nog binnen kunnen blijven, dat werkt ook niet.
Dieren horen er gewoon bij. Denk dat de overbevolking van de mens eigenlijk het probleem is. Men woont veel te dicht bovenop elkaar en dat veroorzaakt op wat voor manier dan ook overlast en wrijving.
Laatst bijgewerkt door Deoiridh op 29-08-17 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:31

Ik heb een poes die door trauma niet anders dan buiten kan blijven. Die heeft pure angst als ze binnen moet blijven.
Maar wij wonen redelijk buitenaf maar controleren echt niet of onze dieren bij een ander op het erf komen. Ook geen houden aan om ons erf helemaal kat proof te maken. Tenzij iemand zin heeft om 6000m2 te omheinen??
Maar wij zullen als het goed is wel naar een kleiner huis gaan met minder tuin. Maar onze katten zijn dus gewent om alle ruimte te hebben. Nou zullen onze twee katers er misschien de eerste paar weken het er moeilijk mee hebben. Maar onze poes zoals ik al zei hoef je het echt niet mee te proberen. Dus dan zou dan betekenen dat ik haar moet inslapen door wat een ander haar vroeger heeft aangedaan, terwijl ze zo gewoon kan functioneren en het erg naar haar zin heeft. Klinkt krom.

Nou snap ik dat het in een dorp of stad waar de huizen dicht bij elkaar staan het vervelend is. En dat je er gewoon voor moet zorgen dat je katten wel buiten komen maar niet verder dan je erf gaan.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:31

Maar ik snap niet dat iedereen nu zegt dat katten binnen moeten blijven?

Sluit je tuin goed af en en ga er mee lopen? Dat is toch wat hondeneigenaren ook doen?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:34

Nachocheese schreef:
Maar ik snap niet dat iedereen nu zegt dat katten binnen moeten blijven?

Sluit je tuin goed af en en ga er mee lopen? Dat is toch wat hondeneigenaren ook doen?

Lopen met een kat? De gemiddelde kat vind dat wss echt verschrikkelijk.
Tuin afsluiten kan maar dan beperk je in de stadstuintjes wel aardig de ruimte, plus dat de gemiddelde eigenaar dat wss teveel moeite vind met als resultaat kat binnen of in asiel.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:35

Tsja, het is maar net waar men zich druk om maakt...

Ik heb 2 katten, die lekker buiten kunnen in de buurt. Geen afgezette tuin, heb lage schuttingen en dat wilden de buren graag behouden, dus de katten komen er zo overheen.
Zodra de katten naar buiten gingen afgesproken met alle buren dat, als ze last zouden hebben ze of de kat met water/bezem/oid weg konden jagen, of het even moesten melden zodat we tot een oplossing konden komen.
Nu, 5 jaar later, goede verstandhouding met de buren, buren hebben een stuk minder last van muizen, en katten doen hun behoeften nagenoeg alleen in mijn eigen tuin. Win-win voor de buurt, het is alleen nodig om open te staan voor eventuele problemen en samen naar een oplossing te zoeken.

Nou kan 1 van mijn katten ook echt niet binnen blijven. Toen ik in een appartement woonde had ze continu last van jeuk en allergische reacties, als ze buiten loopt heeft ze nergens last van (zodra ik haar ophok in huis voor >1 wk begint de jeuk weer) Dus ben heel blij dat het op deze manier kan (en lijkt mij ook niet meer dan normaal, om te communiceren met je buren)

Buiten dat dit natuurlijk een achterlijk en niet uitvoerbaar plan is, wat een tijd en geld zal dat kosten ze! Om over de praktische kant nog maar niet te spreken....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:37

M_D_H schreef:

Je paard iedere dag 80km over straat laten wandelen lijkt me voornamelijk een heel onpraktische manier van doen. Dan moet je straks uren rijden om bij dat beest te komen, dat beest hou je echt niet enkel uit maatschappelijk belang op een postzegel.

Genoeg mensen die een paard dat begeleid word in het verkeer ook al een hele overlast vinden en dan helemaal als ie een keuteltje laat vallen. Genoeg mensen die paarden uit het straatbeeld willen hebben omdat ze vinden dat ze overal last van hebben. Net als met katten. Terwijl die beesten er in principe al tijden zijn en al jaren precies hetzelfde doen. Het lijkt me eerlijk gezegd gewoon beter als mensen die niets meer kunnen tolereren en alles en iedereen uit de buurt willen hebben gewoon zelf in een afgesloten kamertje blijven waar ze niets gebeurt.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-08-17 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt