Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:44

Evelienepien schreef:
Voor mij zou de reden zijn om een ongezonde hond niet in huis te halen:
De kopzorgen, die je er meteen bij hebt (wordt ie wel / niet beter) / de letterlijke zorg (medicijnen geven / temperaturen oid) en ja, het geld dat dat kost...
Ik denk daarmee net zoals een paard:
Ik koop een gezond paard want onkosten / ziektes kunnen er altijd nog bij komen...
Waarom met een ander beest anders?
Uiteindelijk wil je zelf toch ook een fijne tijd beleven aan het beest (en ja, normaal gesproken geldt voor de meeste mensen, dat dat een gezond dier is)...

Ik geloof dus ook dat ik je vraag niet begrijp ....

Omdat dit hele topic gaat over waarom mensen honden uit het buitenland halen, en verschillende mensen dit belachelijk vinden dat andere mensen dit doen, en dat dit eigenlijk ook niet zou moeten kunnen. Kijk dat je zelf geen buitenlandse hond wil, prima. Dat is hetzelfde als dat niet iedereen een Labrador wil, maar je ziet ook geen discussie over 'Waarom koop je een labrador en geen poedel?'.

Wat ik me in kan denken is dat je bijvoorbeeld (je is algemeen) bang bent voor besmettelijke ziektes die jouw hond ook zou kunnen krijgen. Eerder heb ik dus al geschreven dat die kans klein is omdat niet veel ziektes besmettelijk zijn (die met buitenlandse honden worden geassocieerd). Want dat was het argument dat gebruikt werd dat er dan allemaal 'enge' ziektes naar hier zouden komen. Waarom zijn ziektes die Pietje zijn hond zou kunnen hebben eng voor Klaasje? Dat is mijn hele vraag.

Ik denk verder net zoals jou en zo nooit bewust een hond met Leishmania of een dergelijke andere ziekte nemen, of met bijvoorbeeld als pup al HD. Ben het geheel met je eens dat het toch wel geld gaat kosten.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:40

Micha: ik snap je nu wel!

Enne ... Ik heb geen mening over labrador of poedel!!
Want zoals je hebt kunnen lezen heb ik dus ned. Asielhond (waarbij we bij overname pas erachter kwamen dat het een Kroaat is!). En dus adoptie-hond uit buitenland is...

En dat is dus ook 1 vd vraagtekens, die ik me bij "dit onderwerp" heb.
Hoevaak komen deze honden alsnog niet in ned / belgische asiels terecht ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:38

Mijn honden kwamen respectievelijk van het Leger des Heils, een particulier en het asiel alvorens ik weer op zoek ging naar een asiel hond. Dus heel kieskeurig ben ik daar niet in geweest. Kan wel zeggen dat de hond van de particulier het op dat moment het slechtst had, samen met de hond uit het nu gelukkig niet meer bestaande oude asiel van Amsterdam.
Ik wilde graag een herder. Maar er was er idd geen enkele bij die met andere honden kon. En dat was voor mij een must, mede omdat ik al een hond had. En ik heb ongeveer een half jaar lang ingeschreven gestaan voor een herder die wel met andere honden zou kunnen.
Die kwam dus niet voorbij en ik ben toen op mp gaan kijken en zag een 4 maanden oud hondje, Mechelaar type maar net een beetje anders. Ik heb gebeld voor info en pas ergens halverwege het gesprek bleek dat dit hondje uit Spanje kwam (maar zat in Breda inmiddels).
Ik wilde zeker niet persé een buitenlander, maar om nu te zeggen deze hond past precies bij mij maar ik wil haar niet want het is een buitenlander vind ik ook een vreemd principe.
Dus ben ik naar Breda afgereisd en na een hele avond kennismaking met mijn andere hond en nog een paar honden erbij was het duidelijk; zij hoorde bij mij.
En ik heb zoveel plezier met mijn "Mechelaar" met zeer zacht en sociaal karakter. Volkomen probleemloos en kneiter gezond hondje.
Dus ik zie werkelijk waar het probleem niet?

Ik ben geen voorstander van foute stichtingen maar ook niet van foute rashonden fokkers. Dat zegt niks over buitenlands of niet. Ik heb het ook wel eens overwogen hoor, om zo'n nerveuze, naar alles uitvallende, kan niet met honden/katten/kinderen Mechelaar uit het asiel te halen, maar dat zou betekenen dat ik niet méér dan één hond zou kunnen hebben, en geen sociale contacten meer heb. En daar heb ik momenteel geen zin in.
Voorlopig zijn mijn honden nog jong en is er geen plan voor een hond erbij, maar als ik daar wel aan toe ben wil ik waarschijnlijk graag een herplaatser en in ieder geval graag een hond waar ik voor val. Uit welk land hij komt is dan ondergeschikt.

Ik vind het raar dat er kritiek is als je een hond een nieuwe kans gunt. Kijk eens op mp hoeveel honden er door particulieren als pup in huis genomen zijn en voordat ze anderhalf jaar oud zijn alweer weg moeten, wees daar verontwaardigd over!
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-08-17 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:50

Nikass schreef:
Mijn honden kwamen respectievelijk van het Leger des Heils, een particulier en het asiel alvorens ik weer op zoek ging naar een asiel hond. Dus heel kieskeurig ben ik daar niet in geweest. Kan wel zeggen dat de hond van de particulier het op dat moment het slechtst had, samen met de hond uit het nu gelukkig niet meer bestaande oude asiel van Amsterdam.
Ik wilde graag een herder. Maar er was er idd geen enkele bij die met andere honden kon. En dat was voor mij een must, mede omdat ik al een hond had. En ik heb ongeveer een half jaar lang ingeschreven gestaan voor een herder die wel met andere honden zou kunnen.
Die kwam dus niet voorbij en ik ben toen op mp gaan kijken en zag een 4 maanden oud hondje, Mechelaar type maar net een beetje anders. Ik heb gebeld voor info en pas ergens halverwege het gesprek bleek dat dit hondje uit Spanje kwam (maar zat in Breda inmiddels).
Ik wilde zeker niet persé een buitenlander, maar om nu te zeggen deze hond past precies bij mij maar ik wil haar niet want het is een buitenlander vind ik ook een vreemd principe.
Dus ben ik naar Breda afgereisd en na een hele avond kennismaking met mijn andere hond en nog een paar honden erbij was het duidelijk; zij hoorde bij mij.
En ik heb zoveel plezier met mijn "Mechelaar" met zeer zacht en sociaal karakter. Volkomen probleemloos en kneiter gezond hondje.

Ik ben geen voorstander van foute stichtingen maar ook niet van foute rashonden fokkers. Dat zegt niks over buitenlands of niet. Ik heb het ook wel eens overwogen hoor, om zo'n nerveuze, naar alles uitvallende, kan niet met honden/katten/kinderen Mechelaar uit het asiel te halen, maar dat zou betekenen dat ik niet méér dan één hond zou kunnen hebben, en geen sociale contacten meer heb. En daar heb ik momenteel geen zin in.
Voorlopig zijn mijn honden nog jong en is er geen plan voor een hond erbij, maar als ik daar wel aan toe ben wil ik waarschijnlijk graag een herplaatser en in ieder geval graag een hond waar ik voor val. Uit welk land hij komt is dan ondergeschikt.

Ik vind het raar dat er kritiek is als je een hond een nieuwe kans gunt. Kijk eens op mp hoeveel honden er voordat ze anderhalf jaar oud zijn weg moeten, wees daar verontwaardigd over!

Ik ben erg benieuwd hoe die eruit ziet. Mijne is behalve het hoofd ook mechelaar. Ook op een soortgelijke manier aangeschaft terwijl ik eerst geen buitenlands hond wilde. Mijne zat echter wel nog in Roemenië bij iemand in huis vanaf hij enkele weken oud was. Dat vond ik wel prettiger dan een hond uit een doding station die gezworven had.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:58

dierenfan schreef:
Wat mij nog wel het meeste frustreerd is dat geroep dat de nl asiel honden zooooo slecht zijn. Ik kan echt het tegendeel beweren al mijn asielhonden waren schatten niet nooit iets of iemand gesloopt hebben en overal mee naartoe konden.

Nu hier op bokt ook weer iemand die zo'n geredde pup op vangt (om 1 voorbeeld te noemen maar zijn veel meer van dit soort "geredde" honden). Diegene geeft zelf al aan dat de achterpoten waarschijnlijk helemaal mis is gezien hoe de pup loopt, ligt e.d. maar ach de pup is wel gered en toch maar enkel opvanger dus ze zit daar niet mee...... maar het wordt wel een grote hond!! Hoezo is zo'n hond gered als er straks misschien zware operatie(s) plaats moet vinden en zijn hele leven beperkingen blijft houden. Dan wordt zo'n pup met mankementen naar NL gehaald ipv een gezonde pup. Hoe reëel wordt er dan nagedacht???? Als er zo'n enorm groot overschot is in het buitenland dan lijkt mij dat je gezonde honden naar NL haalt voor een toekomst hier ipv kneusjes. Geef die hun rust daar als er toch dood moeten.

Klinkt cru maar beter honden met mankementen inslapen dan gezonde honden lijkt mij als je er niet aan kan ontkomen dat er door overschot ingeslapen moeten worden.....

Lees jij alle berichten wel? Of alleen maar de berichten die in jouw straatje passen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:03

Lynn_Nikita schreef:
Nikass schreef:

Ik vind het raar dat er kritiek is als je een hond een nieuwe kans gunt. Kijk eens op mp hoeveel honden er voordat ze anderhalf jaar oud zijn weg moeten, wees daar verontwaardigd over!

Ik ben erg benieuwd hoe die eruit ziet. Mijne is behalve het hoofd ook mechelaar. Ook op een soortgelijke manier aangeschaft terwijl ik eerst geen buitenlands hond wilde. Mijne zat echter wel nog in Roemenië bij iemand in huis vanaf hij enkele weken oud was. Dat vond ik wel prettiger dan een hond uit een doding station die gezworven had.

Afbeelding

Ik hoop dat het gelukt is, ben niet zo goed met foto's plaatsen :o

Edit: niet erg gelukt sorry
Edit: inmiddels wel :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:14

Nikass schreef:
[ [url=m/wPFLXl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop dat het gelukt is, ben niet zo goed met foto's plaatsen :o

Edit: niet erg gelukt sorry

Wat een leukerd. Totaal anders dan de mijne had gedacht dat ze meer op elkaar leken.
Hier mijn herder mix terwijl hij the turtle doet . Raar beest ligt zo blijkbaar lekker
Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:20

Laten we het fenomeen honden uit het buitenland eens een gezicht geven..

Digger, mijn allergrootste en trouwste vriend
Afbeelding

Nootje, inmiddels bijna 10 jaar oud en nog steeds even lief en speels
Afbeelding

En mijn twee huidige opvangers, ze zijn minstens zo leuk als ze eruit zien
Afbeelding

Allemaal gezonde, lieve en vrolijke honden. Ben je een dierenliefhebber als je vind dat deze honden niet naar Nederland hadden mogen komen. Ben je een dierenliefhebber als je vindt dat deze honden de rest van hun leven in een kleine kennel hadden moeten slijten? Ik vind van niet..

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:24

Ik heb een kruising Duitse herder uit Spanje. Ik was niet op zoek naar een tweede hond erbij maar het asiel waarin zij zat ging sluiten en ze zochten opvangadressen in NL. Een vriendin van mij is betrokken bij dit asiel en zodoende wist ik dat dit een prima organisatie was. En na 2 dagen hier was ik er over uit, ze gaat hier nooit meer weg. Jazz is die liefste, vrolijkste en zachtaardigste hond die ik ooit heb gezien. Ze is vele malen makkelijker in de omgang dan mijn volbloed BC. Als ik haar hier in het weiland in het gras zie rollen of als ze bij de waterkanten op kikkers aan het jagen is kan ik na een half jaar dat ze bij ons is nog steeds emotioneel worden. Ze is op straat gevonden en heeft een jaar in het asiel gezeten. Ze is waarschijnlijk op straat gezet en mist een aantal tanden in haar bek wat waarschijnlijk door een klap is gebeurd. En toch is ze zo vol vertrouwen en lief voor alles en iedereen. Doordat wij een bedrijf aan huis hebben is het heel belangrijk dat onze gasten niks aandoen.

Ik ben ondertussen wel ook verliefd geworden op dit 'ras" dus mocht er ooit weer een nieuwe hond bijkomen zal het wel een herder / kruising herder worden. En waar die vandaan komt zie ik dan wel. Misschien een NL asiel of anders uit het buitenland. Zolang het maar voldoet aan mijn eisen.

Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:30

Wat een mooie uitstraling heeft Jazz!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:35

Wat een leuke honden allemaal <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:39

Heb alleen een sneeuwfoto in de upload staan, maar dit was onze Timo. Een kneus uit Turkije, want hij moest een dure operatie toen hij eenmaal in NL was. Kan me dan ook niet vinden in de bewering dat het in stand wordt gehouden doordat het geld oplevert in de landen van herkomst van de honden. Zeker in het geval van Timo moest er heel veel geld bij.

Afbeelding

Wat een leuke lieve honden allemaal!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:40

Als we dan inderdaad toch bezig zijn, conocer a mi chica española Kayla!

(Vroeger helemaal zwart, tegenwoordig hier en daar ietwat grijs... := )

Lekker mee op de boot, zwemmen, mee op bosrit en dan bij het oversteken naast me blijven zitten wachten tot we kunnen. Ballen, de kaas van mijn brood zitten kijken en ze kan blaffen op commando! <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:47

Afbeelding

Mijn andere hond komt ook uit het buitenland, alleen geen herplaatser, maar van een Duitse fokker.
Is dit voor de tegenstanders van buitenlandse honden ook een probleem, of "mag" dat wel?

Gimme_Spurs, wat een leuke hond, schattig zo'n grijze kop ;)

Amigo-stan, volgens mij moet je een hond in principe altijd met gezond verstand nemen en niet (alleen) omdat ie zielig zou zijn. Ik heb mijn Bredaase Spaanse niet genomen omdat ze zielig was? Ik vind dat je erg snel je conclusies trekt. Het voorbeeld van jouw kennissen is echt niet representatief voor iedereen.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:16

Afbeelding
Onze vriend Balou !
7 maanden oud en sinds 1 maand bij ons !
In Spanje gedumpt langs een drukke weg. Hij had een halsband om, dus ze verwachtte dat iemand hem wel zou missen. Niet dus.
Hij is super relaxed, hartstikke lief en het belangrijkste, hij is top met kinderen en zij zijn gek op hem. <3

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:19

Wat een leuke honden allemaal zeg! En Balou, die oren! <3

Hahaha Kayla werd al best snel grijs. Op haar vijfde begon het al. Ze wordt 11 in december en is dan 10 jaar bij ons. Niet meer weg te denken natuurlijk. Over 2 weken gaat mijn moeder 3 weken op vakantie en dan ben ik lekker 3 weken bij haar! *\o/*

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:25

Galia, nu iets meer dan 5 jaar bij ons. Na minder dan een jaar zat ze bij de gehoorzaamheidcursus bij de debutanten. Ook enkele wedstrijden gedaan, maar daar had ze het plezier niet in. Is aanhankelijk, lief, luistert goed, vrolijk, kan los lopen. Helaas heeft ze vanaf haar geboorte misvormde heupen en een misvormde voorpoot. Zijn we pas vorig jaar achter gekomen. Ze heeft langs 1 kant een heupkopamputatie gehad in November. Op vakantie liep ze weer vrolijk wandelingen van 10 km mee zonder problemen (en nadien nog spelen in de tuin) en ging ze ook de trap zonder problemen op en af.
Afbeelding

Zino, nu iets meer dan een jaar bij ons. Gehoorzaamheid zit hij ook bij de debutanten, wedstrijden staan voor 2018 op de planning. Agility ben ik recent met hem gestart. Heerlijk karakter, energiek, voor je willen werken, lief, heel aanhankelijk aan mij, heel baasgericht, van heel weinig bang en altijd vrolijk. Momenteel aan het puberen en zijn jachtdrift loopt helaas op, dus voorlopig kan hij niet meer los.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:28

Zino heeft wel een beetje een podengo uitstraling, of zit ik ernaast?

Over wat er bij Kayla allemaal inzit, geen idee... op het paspoort staat mestizo (mix) en achterop podengo/galgo. Ze kan best hard rennen, maar ik zie er absoluut niets van deze rassen inzitten... meer jacht en waterhond... :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:53

Sammyoo schreef:
Laten we het fenomeen honden uit het buitenland eens een gezicht geven..

Digger, mijn allergrootste en trouwste vriend
[ Afbeelding ]

Nootje, inmiddels bijna 10 jaar oud en nog steeds even lief en speels
[ Afbeelding ]

En mijn twee huidige opvangers, ze zijn minstens zo leuk als ze eruit zien
[ Afbeelding ]

Allemaal gezonde, lieve en vrolijke honden. Ben je een dierenliefhebber als je vind dat deze honden niet naar Nederland hadden mogen komen. Ben je een dierenliefhebber als je vindt dat deze honden de rest van hun leven in een kleine kennel hadden moeten slijten? Ik vind van niet..

Het echte probleem is niet dat je voor de keuze staat om deze honden wel of niet naar Nederland te halen, het echte probleem is dat de mensen in het land van herkomst honden blijkbaar zien als wegwerpartikelen.

We mogen hopen dat de organisaties die deze honden naar Nederland halen werkelijk allemaal te goeder trouw zijn, maar ik vermoed, dat net zo goed als er broodfokkers bestaan, er vast wel lieden zijn die handel zien in het exporteren van straathonden. Kijk maar eens hoe men met paarden met gezondheidsproblemen omgaat... kun je ook lang niet iedereen mee vertrouwen die zich als opvang/bejaardentehuis/tussenhandelaar aanbiedt.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:58

Afbeelding

Wij hebben een jaar of 10 geleden Timmo opgehaald bij een opvangadres in Belgie . Timmo gevonden in Spanje bij een vuilnisbak . Kruising cockerspaniel met iets. Wat een geweldig lief dier .

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:07

Dani schreef:
Maar je hebt wel te maken met vraag en aanbod. Wij zochten een herderstype, jong (2-4 jaar), zonder heftige gedragsproblemen en geen extreem energiepeil (dus geen werklijn mechelaar, ofzo). In Nederland was dat nauwelijks te vinden, in het buitenland hadden we er zó 10 om uit te kiezen. (Al was er maar eentje die we echt wilden, en dat is 'm ook geworden.) Overigens hebben we 3 maanden op hem gewacht, dus het was niet zo dat we haast hadden en morgen een hond in huis wilden hebben.

Maar waarom zou ik wekenlang de Nederlandse asiels afspeuren tot er een geschikte hond voorbij komt, als ik er ook nu al eentje zie in een ander asiel? Ik vind niet dat ik een verplichting heb naar binnenlandse honden, ik heb ook helemaal geen zin om van mijn huisdierkeuze een soort politiek statement te maken. Ik denk de meeste hondenbezitters niet. :)

Toch wel bijzonder dat je van een buitenlandse papierloze hond wel kan inschatten hoe het qua werkdrift zit terwijl dat juist de honden zijn die bij ontsnapping prima jagend overleven in nederland.

Dat vind ik trouwens ook zo'n dingetje ,ondanks alle waarschuwingen raakt een groot deel goed bedoelende mensen hun hond al kwijt op weg naar huis.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:49

Ik denk dat veel standpunten die genoemd worden als 'tegen'; niet persé een argument zijn voor binnenlands/buitenlands.

Gedrag beter van 'eigen bodem'; helaas ben ik veel; heel veel honden met gedragsproblemen tegen gekomen. Wil ik die helpen? Ja. Kan ik dat? Nee.

Ziektes en aandoeningen: hier kunnen ze ook besmettelijke, zelfs dodelijke ziektes krijgen. Hoeveel 'eigen' honden zijn er niet in asiels hier die ook een ziekte hebben? Hoeveel mensen schaffen niet een rashond aan waarbij ze een zeer grote kans op een aandoening hebben?

Malafide organisaties: die zijn er hier te over. Malafide fokkers die zonder blikken of blozen een hond meegeven, of mensen die broodfok producten meegeven aan mensen zonder idee over zorg.

Natuurlijk, er zijn altijd mogelijkheden dat het niet goed gaat. Dat gaat echter net zozeer op voor de Nederlandse opvangers, of zelfs de pups van ook de niet-malafide fokkers.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 01:02

khirshanta schreef:
Ik denk dat veel standpunten die genoemd worden als 'tegen'; niet persé een argument zijn voor binnenlands/buitenlands.

Gedrag beter van 'eigen bodem'; helaas ben ik veel; heel veel honden met gedragsproblemen tegen gekomen. Wil ik die helpen? Ja. Kan ik dat? Nee.

Ziektes en aandoeningen: hier kunnen ze ook besmettelijke, zelfs dodelijke ziektes krijgen. Hoeveel 'eigen' honden zijn er niet in asiels hier die ook een ziekte hebben? Hoeveel mensen schaffen niet een rashond aan waarbij ze een zeer grote kans op een aandoening hebben?

Malafide organisaties: die zijn er hier te over. Malafide fokkers die zonder blikken of blozen een hond meegeven, of mensen die broodfok producten meegeven aan mensen zonder idee over zorg.

Natuurlijk, er zijn altijd mogelijkheden dat het niet goed gaat. Dat gaat echter net zozeer op voor de Nederlandse opvangers, of zelfs de pups van ook de niet-malafide fokkers.

Ik ben het met je eens. En zoals ik eerder al zei: ze zouden eerst een keer die broodfokkers moeten aanpakken. Bonafide instellingen die honden uit het buitenland halen zijn echt de boosdoeners niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 06:48

Klopt gimmespurs. Die houden er niks aan over, sterker er moet geld bij. Wij hebben voor onze hond maar 150 euro betaald destijds. Dat is toch een schijntje als je ziet wat ze er voor doen allemaal, ook in Turkije waar hij vandaan komt.

Tesseke: dat heeft onze hond ook gehad, zo'n operatie (alleen was het bij hem niet ivm een fout in de aanleg maar door een trauma in land van herkomst opgelopen). Fijn dat het zo goed gaat!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 07:55

Afbeelding

Afbeelding

Dit is Mika, mijn grote (kleine) vriend. Hij traint lekker 3x per week met mij voor een halve marathon dus rent inmiddels met gemak 12+km in het bos (los) mee. Super gezellig om samen te trainen in plaats van alleen.