Een hond adopteren. Wie nog?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:10

_Micha_ schreef:
Dus eigenlijk heb je 0 ervaring hier mee?
Er zullen vast louche stichtingen zijn ik ken er ook een. Maar die pretendeert buitenlandse honden te hebben maar ze hebben allemaal wel een Nederlands paspoort :=
Echter wat betaal je nou vaak bij een stichting? 250 euro, dan is je hond geënt, als ze de leeftijd hebben gecastreerd en met het vliegtuig vervoerd. Hoe kunnen ze daar zoveel winst op maken als jij zegt? Dit is dezelfde prijs als Nederlandse asiels vragen (of is dit 350 euro?).

Zieke honden heb ik ook nog niet meegemaakt en wanneer ze bijv. Leishmania hadden oid werd dit aangegeven.

Toevallig ben ik gister terug gekomen uit Bulgarije en als je ziet hoeveel straathonden daar zijn geloof ik wel dat er veel puppen zijn. Echter zijn ze daar wel goed bezig ze te castreren en een label te geven.

Dit is niet waar.. Leishmania is pas vanaf 1 jaar te testen, en kan slapend zijn.
Dus voor alle puppy's geldt al dat ze niet zeker weten of die puppy's Leismania hebben of niet.

Urbanus

Re: Een hond adopteren. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:18

Helaas kreeg de Spaanse pup van mijn broer Leishmania. Ja heel poedersuiker en het was heel spannend, maar de behandeling en medicatie wordt door de stichting betaald. Het is nu een heel vrolijk puberhondje, luistert goed en met ieder dier en mens lief.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:24

Ik heb geen buitenlands hondje geadopteerd, maar ik heb het zusje van mijn hond geadopteerd. Beiden bijna 2 jaar en heb haar nu sinds zaterdag. Ze kan helemaal niets en is best mollig (hoeft haar 10 jaar niets te voeren mollig), dus zit nog heel veel werk in.
Ik heb voor mezelf ook besloten dat ik geen pups meer wil, vond er niets aan heel die pups niet.
Vorig jaar hebben we ook een 3-jarige chihuahua geadopteerd. Heel leuk manneke :j

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:50

Ik haal regelmatig honden op voor 2 stichtingen uit Spanje en Italie, altijd inclusief cabinehondje. En altijd discussie in het vliegtuig. Eerst is het 'ah en oh', 'hoe oud is hij, hoe heet hij?' en als ik dan aangeef dat ik het hondje alleen maar begeleid, dan beginnen de opmerkingen en 'ik heb gehoord dat...'. Heb inmiddels geleerd me er niet meer in te mengen. Heb wel ervaren met hoeveel liefde en inzet de honden worden 'klaargestoomd' voor hun leven hier vanuit de shelters. Worden intensief geobserveerd en als blijkt dat een hond toch een vraagteken blijft, wordt hij niet geplaatst en blijft de rest van zijn leven bij de eigenaren van de shelter. Ik wist niet zoveel van mijn hond (is een andere stichting) maar via de laboratoriumuitslagen en mijn Spaanse vriendin uiteindelijk de organisatie gevonden waar hij was geplaatst. Ik heb gemaild en zij hebben alles voor mij uitgezocht, vanaf het moment dat hij doodziek langs de weg was gevonden tot de vlucht naar Nederland (hij was al hier toen ik hem adopteerde). dit getuigt wel van een grote betrokkenheid. Als ik de volgende keer in Malaga ben, ga ik deze shelter ook bezoeken, op hun uitnodiging. Zal best wel emotioneel zijn.
Wat betreft de asiels hier, zowel de huiskatten als de stalkatten en 3 honden in totaal heb ik uit het asiel (daarbij ook nog 2 gedumpte honden) maar de kosten zijn echt niet minder dan via de stichting (€ ca. 300,- incl. castratie/sterilisatie, inentingen en tickets), -overigens was mijn vorige collie niet gecastreerd! en van enige nazorg heb ik nooit veel gemerkt. Ooit één keer een huisbezoek gehad na enkele weken met een kat, voor de rest nooit.
En idd zijn er inmiddels -te- veel stichtingen, het zou beter zijn als hier een centraal coördinatiepunt per land voor komt, nu is het niet te voorkomen dat men soms negatieve ervaringen heeft.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:57

lieveli schreef:
Helaas kreeg de Spaanse pup van mijn broer Leishmania. Ja heel poedersuiker en het was heel spannend, maar de behandeling en medicatie wordt door de stichting betaald. Het is nu een heel vrolijk puberhondje, luistert goed en met ieder dier en mens lief.

Mijn hond heb ik met 1,5 jaar moeten laten inslapen door Leishmania. Helaas ook niks door de stichting betaald gekregen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:02

Sjolvir dat is ook precies de 'stichting' waar ik het over had een paar posts eerder. Ik heb in breda gewoond dus kwam regelmatig mensen tegen die daar hun hond vandaan hadden. Al met al nog steeds leuke honden hoor. Maar wat zij doet is pure oplichting en winst maken.
Als je je een beetje verdiept in het adopteren kom je er al snel achter dat je daar niet moet zijn.

Simoonzel ik heb eerder beschreven hoe ik mijn hond en de adoptie procedure heb ervaren.
Echter is het natuurlijk ook de vraag wat je zoekt. Als je voor bijwijlen van een labrador wil gaan kun je imo niet adopteren. De honden die ik ken zijn doodlief maar hebben allemaal wel een karaktertje, ik hou er van maar kan die van mij ook wel eens achter het behang plakken.

Punten van mijn hond zijn:
Toen ik hem net had was hij echt doods en doods bang in de auto, hij werd er helemaal ziek van. Maar daar hebben we aan gewerkt en nu vind hij de auto fantastisch.
Op het begin was hij ook bang voor kleine kinderen en mannen. Ook dit gaat nu goed al ben ik wel oplettend met kleine kinderen en wil hij naar vreemde mannen op straat in het donker (of als ze in zijn ogend dreigen naar hem toe lopen) blaffen, meer niet.
Het enige wat hij eigenlijk nog steeds heeft is dat hij veel piept, als hij aandacht, eten wil, opgewonden, bang, blij is. Dit zal er niet meer uit gaan maar ach dat maakt me niet uit.
Ohja en als hij honden aan de lijn ziet in het bos dan kan zo opgewonden worden dat hij met hun mee gaat. Dit is extra goed opletten en hem aanlijnen wanneer er andere honden aan komen. Was eerst veel erger, zodra hij een andere hond zag was hij weg. Het ligt er allemaal ook maar net aan hie vervelend je zulke dingen vind en hoeveel tijd je bereid bent om er in te steken.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:04

Booooo schreef:
lieveli schreef:

Mijn hond heb ik met 1,5 jaar moeten laten inslapen door Leishmania. Helaas ook niks door de stichting betaald gekregen.

Dat is heel naar Booo, lijkt me echt vreselijk. Ik weet alleen niet zo goed of ik vind dat je geld van de stichting terug moet krijgen. Leishmania is zo ontzettend lastig aan te tonen en ook zo moment gebonden. Tenzij ze natuurlijk verzaakt hebben om überhaupt te testen. Al heeft testen voor een bepaalde leeftijd ook geen nut toch? Welke stichting had je hem vandaan?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:12

Oh wat leuk!! Hier zijn we ook op slag verliefd geworden op een buitenlandse hond... ze zijn nu bezig met hun reis vanuit Spanje naar NL. Zondagochtend mogen we haar op gaan halen! :D (Kruising Rottweiler, teefje, 2 jaar)

Ben heel benieuwd of ze gaat zijn hoe we hopen/denken en hoe het samen met onze huidige hond gaat. We gaan het zien :)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:16

Mystica, ga je naar ACE dan?

Ik ben daar heel tevreden over. Mijn twee honden heb ik gekozen op basis van de uitleg, foto's en filmpje en ze zijn dus overgekomen zonder dat ik ze gezien had. Bij de eerste kreeg ik het nummer van een vrijwilliger die regelmatig naar daar gaat en die Tauro goed kende (hij zat er al lang). Ik kreeg dan aan de telefoon alle uitleg die ik wenste.
Bij de tweede (ik wou bewust een Mastin) heb ik een uitgebreide beschrijving gestuurd zowel van de leefomstandigheden hier, de andere honden als van wat ik zocht in een hond met de vraag of zij dachten dat die hond hier zou passen. Het antwoord was dat ze dachten dat ze hier perfect zou passen en dat is ook het geval.
Het leuke is ook nog dat via de verantwoordelijke een mailtje doorgestuurd kreeg van diegene die Fenna (mijn hond) haar broer geadopteerd had (was nest van drie). Uiteraard heb ik contact genomen. Zij had ook al de mensen opgespoord die de zus hebben (die zit hier zelfs in de buurt) dus er staat nu een nestreünie gepland :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:17

_Micha_: Nee ik had ook geen geld van de stichting verwacht hoor. Hun konden er ook niks aan doen, ik zei dit alleen omdat Lieveli aangaf dat haar broer wel geld van de stichting had gehad. Maar het heeft mij wel zo'n € 1.500,- gekost. Heb het er wel met de Stichting over gehad, maar daar konden ze niet aan beginnen. Vanaf 1 jaar kan het inderdaad pas getest worden. Ik had hem van Dierenhulp zonder grenzen.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:24

[quote="Balte"]Mystica, ga je naar ACE dan?

In principe voor twee andere stichtingen maar zij combineren wel eens vluchten. Ik ken ACE wel maar in Malaga zitten o.a. ook, Estacion Esperanza, Resanito, SOS Animals, AID en in Valencia St. Hondenzorg en Welzijn en nog een paar betrouwbare organisaties. In Italie wordt wel veel gecombineerd via Wereldhonden. Het maakt mij niet zoveel uit, de honden worden keurig op het vliegveld afgeleverd en de papieren in orde gemaakt. Eigenlijk zelden dat het wat moeizamer loopt.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:27

Ik ben om een paar redenen zelf afgereisd naar Spanje, en mijn adoptiehond zelf op het vliegtuig gezet terug naar NL. Zijn overtocht naar NL zou anders pas 2 maanden later plaatsvinden, daar had ik echt het geduld niet voor. Daarnaast wilde ik met hem kennismaken voordat ik hem definitief in huis zou nemen. Het ging bij mij echt om het gevoel wat ik bij hem moest hebben. Het is wel een oudere hond, en een mechelse herder en vanaf dag 1 moest hij meedraaien met 3 katten en 3 paarden achter het huis. Ik kan me geen onvoorspelbaar, agressief gedrag veroorloven. De Nederlandse beheerder van het betreffende asiel, daar had ik heel goed contact mee. Zij heeft heel veel info en foto's opgestuurd, we hebben gemaild en gebeld en ik ben heel eerlijk geweest over mijn eisenlijstje.
Daarnaast, hij verbleef in een asiel vlakbij Barcelona dus een stedentripje is natuurlijk ook nooit weg! Ook wilde ik graag zien waar hij vandaan kwam, vanwege alle verhalen over puppymills specifiek voor de Nederlandse en Duitse markt.
Alles klopte, tot de details over zijn gedrag en angsten en onvolkomenheden. Niets aangedikt, verzwegen of wat dan ook. Ze hebben hem in het asiel een paar keer getest met katten, en ook dat klopte helemaal. Ik ben bij de beheerder thuis geweest, ze heeft me zóveel verteld en laten zien over hun honden en hoe het er aan toe gaat in Spanje. Ik vond het heel waardevol om daar een paar dagen eea gezien en gehoord te hebben. Ben elke dag in het asiel geweest en heb met Bravos elke dag gewandeld. Moet er nog regelmatig aan terug denken, en de tranen springen me zo weer in de ogen. De mensen daar doen zo ontzettend hun best, meer kunnen ze niet. Maar ik vond het hartverscheurend om al die honden daar te zien en verhalen te horen over honden die al 7 jaar in het asiel zitten.... Niets mee aan de hand, geweldige beesten. Maar Spanjaarden adopteren niet, en het zijn er zóveel....
Ik heb ook een aantal jaar vrijwilligerswerk gedaan in een NL asiel, dus ken de situatie bij ons ook heel goed en kan het nu ook vergelijken. Ik zou in elk geval zo weer een hond uit Spanje adopteren. Het is een druppel op de gloeiende plaat, maar voor die ene die eruit gehaald wordt ben je het mooiste wat hem ooit is overkomen....
Laatst bijgewerkt door Whassupp op 03-03-17 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:28

wij hebben een hond uit bosnie , niet via een stichting maar via een particulier. Nooit geen spijt van gehad, dacht eerst voor 100 euro heb je geen goede hond, nou echt wel. Inmiddels is hij 2,5 en echt een super ding. Oh en ik heb hem via marktplaats gekocht.
met de nodige vooroordelen en veel mail verkeer met de verkoper, maar dit bleek helemaal in orde.
hij heeft in het leger gezeten met de oorlog in bosnie en is daar gebleven.
Laatst bijgewerkt door dipstaartje op 03-03-17 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:29

Afbeelding
Afbeelding

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:39

Wat een prachtige hond Dipstaartje!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:47

dank je wel , het is echt een watje maar zo super lief

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:43

Ah, sweet!!

Overigens snap ik ook wel dat de stichtingen doorgaans niet het geld hebben om complete levenslange Leischmania behandelingen te betalen, daar kunnen ze heel wat hondjes voor redden. Hoewel dat heel zuur is.

Overigens mijn NL asiel hond hebben we nooit nacontrole bij gehad, nooit thuis controle en hele verhaal bij hond bleek verzonnen, klopte niets van bij aantal keren navragen en bellen bleek dat hij gewoon een gevonden hond was, niet erg, maar meldt dat gewoon! Verzin er geen onwaar verhaal bij.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:55

Ik heb in november ons eerste hondje geadopteerd. Ook wij zijn gekeurd. Het klinkt heftiger dan het is. Bij ons wilde ze gewoon zeker weten dat de hond in een veilige situatie terecht kwam. Ons hondje is mee gekomen met degene die kwam 'keuren' (zat vlakbij in de opvang en die vrouw mocht het huisbezoek doen), in overleg met de stichting mocht ze een week op 'proef' ivm onze katten. Na 2 dagen heb ik het contract getekend en is ze niet meer weg gegaan.
Inmiddels gaat het super en zou zo weer dezelfde keus maken <3

Met dank aan het opvang gezin en de stichting zijn wij ook in contact met haar redder uit Bosnië, die vanaf het moment dat ze gevonden is een Facebook pagina bijgehouden heeft. Deze updaten we met regelmaat en iedereen die ooit voor haar gedoneerd (ze zat in een prive shelter, enkel door donaties kunnen de honden van de straat af gehouden worden) heeft is super blij dat ze op de hoogte gehouden worden.

Afbeelding

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:20

Hier ook 2 honden uit het buitenland. Senna uit Spanje en Kyra uit Bulgarije. We wilden graag een hond en in het asiel zat niks wat mij aansprak, waren ook veel oude honden. Via toeval een foto van een hond via een organisatie en ik was op slag verliefd op Senna (heette toen Iepje). Ze was nog heel jong en kregen haar met ongeveer 8 weken (bleek achteraf hoor, ze hadden haar 2 weken ouder geschat). Inmiddels wordt ze dit jaar alweer 10 en het is echt een wereld hond, heel lief, makkelijk, gehoorzaam, actief en dapper.
Kyra hebben we met ruim 4 maanden gekregen ivm vaccinaties en dat ze honden niet jonger willen laten reizen, is dus ook een andere organisatie. Kyra (heette Emma) was heel onzeker en bang voor alles en iedereen. Hebben we best veel werk in gestoken. Ze is wel een schat van een hond, is zeker geen angstbijter (nog nooit een poging gedaan wat je wel verwachtte als je zag hoe ze eerst was). Heel trouw ook. Zij is nu alweer ruim 6 jaar oud.
Nooit problemen met ze gehad. Van Senna moesten we een bewijs van sterilisatie opsturen naar de organisatie, van Kyra niet, maar die zijn actiever in informatie en belangstellender.
Ik hoop dat beiden nog heel lang bij ons mogen blijven, maar ik zou nu denk ik gewoon een hond uit NL halen, asiel, fokker of via een organisatie die honden in NL al hebben. Niet vanwege slechte ervaringen, want die heb ik echt niet, maar dat is meer een gevoel wat ik nu heb.
Afbeelding
Senna <3 , in het begin leek ze heel erg op een Mechelse herder
Afbeelding
Kyra, echt een resultaat van zwervers, maar super mooi gelukt <3

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 18:38

Ik vind het allemaal zo leuk om te lezen! Vind het ook fijn om te lezen dat die "keuring" ook niet zo erg is als dat het lijkt. Ben/was er toch wel een beetje nerveus voor maar het begint nu wat minder te worden :).

Een lieve bokker heeft mij vertelt dat de mevrouw van de stichting het ontzettend druk heeft maar zeker contact met me opneemt. Dus ik was gewoon weer te ongeduldig .. OOPS! :o

Nog eventjes afwachten dus!

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:08

Tja ik heb nog nooit controle thuis gehad en voordat we tot adoptie over mochten gaan, moest ik een aantal vragen beantwoorden, maar dat is niet echt te controleren voor hen, ik bedoel je kunt echt wel wat uit je duim zuigen (waren vragen als: Hoe vaak en hoe lang zal de hond straks thuis wezen?).
Wanneer jij een hart voor honden hebt en je oprecht kunt zeggen dat je de hond een goed leven te bieden hebt, is er niks om nerveus voor te zijn, maar ik snap je wel hoor, het komt nu echt dichtbij :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:20

Niet teveel stressen voor de 'keuring' ! Tenslotte willen jullie allebei hetzelfde, nl dat de hond een goede thuis krijgt. Het is trouwens meteen het goede moment om zelf alles te vragen wat je nog niet duidelijk is.
Maak maar al een lijstje :)
Succes !

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:10

Spannend he Joliieeen, hoop dat je snel wat hoort.
Ik ben ook wat nerveus voor het huisbezoek.
Ik heb vandaag ook de knoop doorgehakt en de stichting gemaild, had binnen 10 minuten mail terug met de vragenlijst.
Ook weer ingestuurd en ze vond het erg goed en leuk klinken, nu wordt er binnenkort contact opgenomen voor het huisbezoek!
Ben erg benieuwd, en ga ook een lijstje maken met vragen die ik nog heb aan hen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 13:45

Nou die keuring stelde echt niks voor!! Vanmorgen ineens telefoon of het goed was als ze er over 30 min was. Ze heeft even rond gekeken en toen vond ze het al goed!

Nu even alles in huis halen en dan straks waarschijnlijk kennismaken en als het klikt komt kleine Bella met mij mee naar huis! Heb er echt zin in!!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:03

Joliieeenn schreef:
Nou die keuring stelde echt niks voor!! Vanmorgen ineens telefoon of het goed was als ze er over 30 min was. Ze heeft even rond gekeken en toen vond ze het al goed!

Nu even alles in huis halen en dan straks waarschijnlijk kennismaken en als het klikt komt kleine Bella met mij mee naar huis! Heb er echt zin in!!

Super fijn te horen, verschilt echt per stichting!