SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:10

Mars schreef:
Ik vind twee kanten zitten aan Seaworld. Ben ook geweest (Orlando) en wat betreft de dolfijnen en orca's: helemaal eens dat die niet in een badkuipje horen. De orca's zijn enorme publiekstrekkers en de shows een groot spektakel om te zien natuurlijk. Niet de dingen die ik persoonlijk prettig vind aan het park.

Op het gebied van voorlichting, onderzoek en natuurbescherming zijn ze echter ook actief en goed bezig wat mij betreft. Dus voor je een enorm park/bedrijf basht op één element ervan lijkt het mij ook nuttig om het gehele plaatje te bekijken.
Dat is niet helemaal waar, ze verkondigen leugens over de dieren, enkel om Seaworld in een beter perspectief te plaatsen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:13

Een paard legt in het wild ook vele kms af hoor :)

@ladymadonna: zoals ik al zei, ik vind ook dat de basins groter mogen.

Millanka: dat soort dingen worden ook over het dolfinarium in harderwijj gezegt maar ik weet dat het daar absoluut niet waar is. Seaworld zou ik niet weten, maar er worden nu eenmaal wat onwaarheden verteld

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:16

Maartje1990 schreef:
@briitje: Ik zei toch dat ik het inderdaad beter zou vinden als er grotere bassins komen en daar dan trucjes in te doen. Daar vind ik niets mis mee. Ben je verder wel eens in t dolfinarium geweeest? Daar wordt in de buitenbassins echt noordzeewater gebruikt etc dus daar proberen echt zo dicht mogelijk bij de natuurlijke leefomgeving te blijven. En verder maak je nog een aantal incorrecte aannames
Je vergeet voor het gemak even dat er veel te veel dolfijnen bij elkaar zwemmen?

Overigens heb ik een orka - op vrijwel ieder facet - hoger staan dan bijv. een paard. Denk hierbij aan behoeften, emotioneel vermogen en intelligentie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:17

EvaC schreef:
Jinte schreef:
Ja maar in Blackfish gaat het over hoe het vroeger gebeurde.. Dat is nu eenmaal gebeurt en kan je niet meer terug draaien.

En besef wel dat Blackfish een docu is over 1 kant van het verhaal, de activisten. Dat betekent niet dat alles wat word getoond waar is.

En wat betreft de "kunstjes", dit is niks anders dan VD wat veel mensen met paarden doen. Wanneer zij een gedraging niet uitvoeren betekent dat niet dat de dieren geen voer krijgen, wat vaak wel wordt beweerd.

Blackfish is alleen maar een docu over 1 kant omdat Seaworld niet bereid was mee te werken of zijn eigen mensen te laten interviewen. Dus die vlieger gaat niet op. Ik zag op twitter dat ze wel een beetje het commentaar proberen te bevechten met info op hun eigen website, maar ze hadden beter gewoon kunnen meewerken.
Plus het feit dat een groot deel van ex-werknemers/trainers wél hebben meegewerkt aan de documentaire en ook over zelfreflectie beschikten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:19

Nee dat vergeet ik niet, ik begon niet voor niets dat de basins wel groter zouden moeten :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:25

Maartje1990 schreef:
Nee dat vergeet ik niet, ik begon niet voor niets dat de basins wel groter zouden moeten :)
Nadat je stelde dat het Dolfinarium anders is dan Seaworld.

Heb je Blackfish gezien?

Maartje1990

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:30

Ik begon met dat de basins groter moeten. Je leest alleen wat je lezen wilt?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:30

Maartje1990 schreef:
Een paard legt in het wild ook vele kms af hoor :)

@ladymadonna: zoals ik al zei, ik vind ook dat de basins groter mogen.

Millanka: dat soort dingen worden ook over het dolfinarium in harderwijj gezegt maar ik weet dat het daar absoluut niet waar is. Seaworld zou ik niet weten, maar er worden nu eenmaal wat onwaarheden verteld

Maartje serieus, die dieren zijn toch echt met de beste wil van de wereld niet te vergelijken?
Tenzij een paard op de vlucht is gaat hij in de natuur echt niet vrijwillig meer dan 100 km afleggen. Waarom zou ie als is gras zat is. Eigenlijk maakt het überhaupt niet uit, zelfs al was het een lui dier, dan nog worden ze op een onwaardige manier gehouden.

Het zijn prachtige intelligente gigantische roofdieren. Kijk eens wat docu's over de dieren in het wild. En ja ik weet het, docu's hebben de neiging dingen te romantiseren, maar zelfs als je dat erbij neemt is het prachtig om te zien.

Een hele bekende, maar even een mooi voorbeeld van de intelligentie en samenwerking:
https://www.youtube.com/watch?v=p3xmqbNsRSk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:32

Maar als er niet gras zat is? Daarbij moet je procentueel kijken niet naar de letterlijke kms. Maar ook al legt ren paard minder kms af, betekent het toch evenmin dat je die in een kleine (zeer onnatuurlijke) stal moet zetten? Evenmin dat je zeezoogdieren in een te klein basin moet zetten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:41

Maartje1990 schreef:
Volgens mij ben jij diegene die dat doet, meerdere mensen hebben je gevraagd of je de docu überhaupt hebt gezien.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:47

Ik heb de documentaire gezien, en krijg er meer vragen door terug.

Inderdaad ca 73 ongevallen in ca 20 jaar, vergelijk dat met ook iets wat niet veel mensen doen. Zoals olifanten trainers. Dat is een risico van met dieren werken.

Dat de verblijven groter moeten zeker. Maar wat ik ook las, de dieren (ca 90% geboren in gevangenschap) zijn zo gewend aan gefilterd water, gecontroleerde temperatuur, noot blootgesteld aan virusen/bacterien buiten is het overplaatsen naar een zeelagoon een stuk lastiger.

Kijk eens naar dit fragment van een intervieuw ben het op sommige stukken niet eens maar hij verteld ook hele andere dingen
https://youtu.be/VX4GRC6L07w

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:49

Ailill schreef:
Mars schreef:
Ik vind twee kanten zitten aan Seaworld. Ben ook geweest (Orlando) en wat betreft de dolfijnen en orca's: helemaal eens dat die niet in een badkuipje horen. De orca's zijn enorme publiekstrekkers en de shows een groot spektakel om te zien natuurlijk. Niet de dingen die ik persoonlijk prettig vind aan het park.

Op het gebied van voorlichting, onderzoek en natuurbescherming zijn ze echter ook actief en goed bezig wat mij betreft. Dus voor je een enorm park/bedrijf basht op één element ervan lijkt het mij ook nuttig om het gehele plaatje te bekijken.
Dat is niet helemaal waar, ze verkondigen leugens over de dieren, enkel om Seaworld in een beter perspectief te plaatsen.

Zoals? En dan heb ik het dus niet alleen maar over de orca's maar ook over de vele andere zee/waterdieren. Seaworld is meer dan alleen orca's.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:50

Ailill schreef:
Maartje1990 schreef:
Volgens mij ben jij diegene die dat doet, meerdere mensen hebben je gevraagd of je de docu überhaupt hebt gezien.

Ja die heb ik gezien en veel van die dingen blijken gewoon achterhaald te zijn

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:50

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:52

Lepeltje schreef:
Het maakt niet uit. Het blijft dier onwaardig.

Dit is de complete docu
https://www.youtube.com/watch?v=Ok6pI1iD8PU

Ook mooi:
https://www.youtube.com/watch?v=0v3oa5bluAc

Ahja ik kan er eeuwig naar kijken dit soort dingen, vergelijk het leven van zo'n orka eens met de dieren in de bassins, wat vind je daar dan van?

Ik vind het ook niet juist ze in zo'n kleine basins te houden. Maar evenmin om een paard in een stal te houden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:02

Mars schreef:

In Blackfish was duidelijk te zien dat trainers en mensen van het park totaal verkeerde voorlichting gaven over de dieren. Zo zouden ze zogenaamd ouder worden in SeaWorld dan in de natuur omdat er beter voor gezorgd wordt. Helaas worden Orca's in gevangenschap een jaar of 35 en in de vrije natuur kunnen vrouwtjes meer dan 100!! Jaar oud worden. Mannetjes worden een jaar of 50-60.

Ik kan mij dan ook niet voorstellen hoe je dit educatief verantwoord vindt. Als je mensen wilt voorlichten over een dier hoef je dit niet in een veeeeeel te kleine ruimte terwijl deze stelselmatig mishandeld wordt te doen.

Heel veel voormalige trainers schamen zich nu de ogen uit de kop aldus Blackfish en hun interviews daarin.

Ik vind het walgelijk en het bestaan van deze parken onnoemelijk wreed!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:07

Dat er tegenwoordig her en der nog paarden veel te lang in een stal moeten staan is geen argument om orka's dan maar in bassins te houden. Dit soort vergelijkingen zijn populair op dit forum heb ik gemerkt maar het is een drogreden en dus geen goed argument.

Dus, waarom vind je dat zo'n dier wel in een bassin gehouden kan worden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:11

Maartje1990 schreef:
In dat laatste verschillen we dan van mening. Wel zou het natuurlijk mijn voorkeur hebben als de dieren in grotere basins kunnen leven.

Zou je niet liever willen dat die dieren gewoon helemaal niet meer in basins leven maar gewoon lekker in de oceaan waar ze thuis horen?

Gewoon niet meer fokken met die dieren in gevangenschap. Wat je hebt houden in een zo natuurlijk mogelijk habitat, maar niet meer aan nieuwe dieren beginnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:13

Grappig dat er altijd een vergelijking gemaakt moet worden in dit soort discussies. Paarden op stal is een ander onderwerp met wellicht raakvlakken, maar wat is de meerwaarde om er iets bij te moeten halen wat dan ook even erg moet zijn?

Nog eentje dan, konijnen in een hokje! ;)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:16

Lepeltje schreef:
Dat er tegenwoordig her en der nog paarden veel te lang in een stal moeten staan is geen argument om orka's dan maar in bassins te houden. Dit soort vergelijkingen zijn populair op dit forum heb ik gemerkt maar het is een drogreden en dus geen goed argument.

Dus, waarom vind je dat zo'n dier wel in een bassin gehouden kan worden?

Amen! Waarom blijft er vergeleken worden met paarden en orca's???

Ze leven gewoon in zorg baarlijke omstandigheden. PUNT.
En dat allemaal om geld op te brengen. BAH!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:20

Maartje1990 schreef:
@briitje: Ik zei toch dat ik het inderdaad beter zou vinden als er grotere bassins komen en daar dan trucjes in te doen. Daar vind ik niets mis mee. Ben je verder wel eens in t dolfinarium geweeest? Daar wordt in de buitenbassins echt noordzeewater gebruikt etc dus daar proberen echt zo dicht mogelijk bij de natuurlijke leefomgeving te blijven. En verder maak je nog een aantal incorrecte aannames

Ik ben daar vroeger ooit eens geweest. Maar zal daar nooit meer komen. Ik weiger om zulk soort praktijken te steunen, laat staan in stand houden.

Ookal zijn deze dieren niet gevangen, maar om welke redenen dan ook aangespoeld of what ever. Ik blijf bij me standpunt dat deze betere leef omstandigheden kunnen hebben dan ze nu hebben. Wellicht dat ze het hier al beter hebben dan Sea world, kan ik namelijk niet over oordelen. Maar het blijven dolfijnen die een kunstje moeten doen in veel te kleine ruimtes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:28

Oké... Niet meer fokken dus... Maar hoe zit het met dierwaardigheid op dat vlak? Recht op seksuele activiteit? Recht op voortplanting?

Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:30

Ik heb net wat reacties van SeaWorld gelezen (en filmpjes gezien) waardoor ik Blackfish wel met een wat groter korreltje zout neem. Mijn standpunt veranderd er niet mee maar ik heb wel even weer geleerd dat er meerdere kanten aan het verhaal zitten :)

Ik vond het alleen zo frappant dat er steeds werd gezegd dat de orka's de "beste verzorging en medische zorg" kregen wanneer er gevraagd werd waarom ze het zo goed zouden hebben in het park. Alsof dat de enige levensbehoeften van zo'n beest zijn :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:51

Jessix schreef:
Grappig dat er altijd een vergelijking gemaakt moet worden in dit soort discussies. Paarden op stal is een ander onderwerp met wellicht raakvlakken, maar wat is de meerwaarde om er iets bij te moeten halen wat dan ook even erg moet zijn?

Nog eentje dan, konijnen in een hokje! ;)

Of zeehondjes doodknuppelen.

Wekelijks je schoonmoeder over de vloer.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:08

Flux schreef:
Ik heb net wat reacties van SeaWorld gelezen (en filmpjes gezien) waardoor ik Blackfish wel met een wat groter korreltje zout neem. Mijn standpunt veranderd er niet mee maar ik heb wel even weer geleerd dat er meerdere kanten aan het verhaal zitten :)

Ik vond het alleen zo frappant dat er steeds werd gezegd dat de orka's de "beste verzorging en medische zorg" kregen wanneer er gevraagd werd waarom ze het zo goed zouden hebben in het park. Alsof dat de enige levensbehoeften van zo'n beest zijn :=

Ben ik erg benieuwd naar. Voor zo ver ik kan vinden heeft SeaWorld nooit inhoudelijk gereageerd op beschuldigingen nog op Blackfish. De voormalige trainers welke in Blackfish spreken zijn ook fictief dan?? Als jij zo'n geweldige organisatie bent waarom reageer je dan niet inhoudelijk en waarom lieg je je personeel voor? En geef je ze ook nog en plein public de schuld van ongelukken met Orca's gedurende de shows.
"Mevrouw Dawn is dood maar dat is haar eigen schuld. Als zij hier zou staan zou zij dat zelf ook aangeven."

Om misselijk van te worden!

Ben wel benieuwd wat dan onwaar zou zijn. De bassins worden niet opeens groter.