Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:33

Dank je voor je uitleg! Vind het heel erg interessant!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:35

En als......

Het kalfje nu een veulen is?
En dat zet je in een apart zeer klein hokje weg bij de merrie? Waarin het niet tot nauwelijks kan bewegen?

Wat zouden dan de reacties zijn?

Kortom ik snap ook het dierenleed voor de kalfjes niet.

En je kunt kalveren niet met kinderen vergelijken , een kalf loopt gelijk tegen een baby pas met een jaar

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:41

anca schreef:
En als......

En dat zet je in een apart zeer klein hokje weg bij de merrie? Waarin het niet tot nauwelijks kan bewegen?

En je kunt kalveren niet met kinderen vergelijken , een kalf loopt gelijk tegen een baby pas met een jaar

kan je deze discussie elders voeren? hier gaat het over de vaars die wij volgen. TS heeft aangegeven deze discussie niet te willen en voor ons volgers is die discussie ook niet bepaald leuk...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:42

anca schreef:
En als......

Zullen we dan nu stoppen met zaniken? Dat kalf komt er toch wel, hoe dan ook.
Ga lekker op de markt demonstreren tegen het ophokken van pasgeboren kalfjes maar laat TS lekker genieten van haar drachtige koe en het vooruitzicht van een gezond kalf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:56

Volgens mij gaat dit niet over zielige kalveren zonder mams maar over een meisje dat apetrots is dat een alternatieve stagevergoeding heeft verkozen en dat een van haar koeien een prachtkalf verwacht.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:59

anca schreef:
En als......

Als het veulen dan de juiste voeding zou kunnen krijgen en met soortgenoten opgroeid, vrolijk en gezond is zie ik geen heel groot probleem. Het kleine hokje is maar een paar weken he? En dat is vooral voor de controle op ziektes ect. en dat het kalf genoeg melk krijgt de eerste weken.

Maar dat is mijn mening en die delen we duidelijk niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:03

Off topic:en maar miepen over onze dieren dat we er niet goed voor zorgen.
Ga wat dichter bij huis herrie maken.
Wat dacht je van onze ouwetjes }>

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:07

Oh wat leuk dit :):)
Ik ga volgen!!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:11

Wel interessant zeg! Leuk dat je er zoveel uileg bij geeft.

Vond die doc ook wel interessant. Wat bleef die slager (heet die gene die slacht zo?) Ook vriendelijk en rustig op die beesten.
Laatst bijgewerkt door maj0 op 23-05-15 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:17

Jeetje wat zijn jullie erg zeg :o
Jullie weten niet eens hoe het aan toe gaat op zo'n bedrijf, boeren hebben het beste voor met hun koeien. Lekker makkelijk oordelen achter je pc. :n

Ts wat leuk dat je de kans krijgt om zo'n kalf te fokken. Het is toch wel een beetje uniek. :)

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:22

Ik duim met je mee voor een gezonde vaars! Wat leuk dat dit je stagevergoeding is zeg :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:23

Oh wat leuk, ik ga volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:29

Leuk, ik volg! Dat vind ik zo mooi aan een melkveebedrijf: er komen zoveel verschillende dingen bij kijken. Bedrijfskunde, techniek, fokkerij, voeding, gezondheid.... Lijkt me echt prachtig. Interessant om weer wat meer over te lezen. Er komt zoveel bij kijken tegenwoordig, voordat die melk in je glas komt...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:31

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek de discussie, die op zich zeker interessant is, in een nieuw topic te voeren. Dit is een ITP topic waar men een drachtige koe kan volgen, geen topic gemaakt met de insteek te discussieren over hoe koeien en kalveren gehouden worden.

Daarnaast ook het verzoek niet te verzanden in opmerkingen over het niet willen of onnodig vinden van de discussie, graag temmen als de het weer op laait.

Fijn dat de laatste berichten mooi ontopic zijn. Bedankt!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:21

Ik volg ook graag mee!
Waar hoop je op TS?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:58

Ik volg ook! Erg spannend!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:23

Leuk topic, mooi die uitleg die je geeft! Zeker op de kritische punten ;) Stiekem zijn dit de vragen waar ik best nieuwsgierig naar ben.

Nog even over het ophokken: het kalf mist toch een ruime mate van bewegingsvrijheid die hij in de wei wel zou hebben. Voor het veulen is deze beweging ook van belang om de spieren, pezen en botten aan te sterken. in hoeverre speelt problemen met bewegingsstelsel voor het kalf/ volwassen dier?

Kalveren die eerst alleen opgehokt zijn, en vervolgens in een 'jongeren-groep' : in hoeverre heeft dit invloed op gedrag? Lijkt mij persoonlijk namelijk wel goed als er een volwassen koe bij zou staan om het grut op te voeden...

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 01:16

Juut schreef:
Leuk topic, mooi die uitleg die je geeft! Zeker op de kritische punten ;) Stiekem zijn dit de vragen waar ik best nieuwsgierig naar ben.

Nog even over het ophokken: het kalf mist toch een ruime mate van bewegingsvrijheid die hij in de wei wel zou hebben. Voor het veulen is deze beweging ook van belang om de spieren, pezen en botten aan te sterken. in hoeverre speelt problemen met bewegingsstelsel voor het kalf/ volwassen dier?

Kalveren die eerst alleen opgehokt zijn, en vervolgens in een 'jongeren-groep' : in hoeverre heeft dit invloed op gedrag? Lijkt mij persoonlijk namelijk wel goed als er een volwassen koe bij zou staan om het grut op te voeden...

Om eerlijk te zijn vind ik dit moeilijke vragen omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb natuurlijk. Ik heb een vriendin die melkt op een biologisch bedrijf met een kudde koeien waar de kalveren tot spenen bij de koeien blijven. Over het algemeen vind ik onze vaarzen beter ontwikkeld maar dat komt misschien ook door de betere voeding? Maar de kalveren bij ons staan maar heel korte tijd in het kleine hokje en kunnen zich voldoende bewegen. En dus ontwikkelen.

Ook zijn ze erg nieuwsgierig en ontdekken ze veel zelf, als ze bij de melkvee groep komen maken de oudere koeien wel duidelijk wie de baas is over het algemeen hebben ze hun draai erg snel gevonden. Ik heb niet het idee dat ze er 'last' van hebben ofzo.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 01:24

Leuk om te volgen! Het valt me op dat moeders (Mairy) een hele rechte rug heeft. Wordt dit zo gefokt bij koeien of vertekend het plaatje?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 01:29

Saskia9 schreef:
Ik volg ook graag mee!
Waar hoop je op TS?

Ik hoop helemaal nergens op dan kan het alleen maar meevallen. Er kan natuurlijk nog van alles mis gaan. Ik hoop vooral op een gezond kalf.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 01:34

emma525 schreef:
Leuk om te volgen! Het valt me op dat moeders (Mairy) een hele rechte rug heeft. Wordt dit zo gefokt bij koeien of vertekend het plaatje?

Ja nou daar kan ik me persoonlijk zo aan ergeren. Dat word gefotoshopt. Vreselijk alsof we niet weten dat een koeienrug nooit 100% recht is. Maarja zo denk ik erover.

Maar het word ook gefokt hoor een rechte rug is een sterke rug.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 01:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn een paar van onze vaarzen, op de foto waren ze allemaal ongeveer 2jaar en hebben ze net gekalfd of nog net niet. Wat ik dus zie zijn ruim voldoende ontwikkelde vaarzen die de productie makkelijk aan moeten kunnen. Ik zie geen getraumatiseerde vaarzen die niet goed ontwikkeld zijn.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 02:25

Wat een mega leuke stagevergoeding! Ik ga dit topic zeker volgen!

Vroeger was ik bang voor koeien, tot dat ik vanuit mijn opleiding verplicht werd om een veestage te lopen. Zo ben ik bij de koeien beland en ik heb daar 3 maanden 5 dagen per week rond gewandeld. Ik ben nu van mijn angst voor koeien af en ik heb er echt ontzettend veel geleerd. Wat vooral veranderd is is dat ik echt respect heb gekregen voor de boeren, die iedere dag mega vroeg op staan, om maar te zorgen dat de mensen hun pakkie melk in de winkel kunnen kopen. Voor al die mensen in dit topic die het maar zielig vinden zou ik graag willen aanraden om gewoon eens een maand ofzo mee te lopen bij een boer, en dan pas hier te komen klagen ;)

Ik ga in ieder geval volgen en hoop mee dat er een gezond kalfje geboren word :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 05:33

Ik vind het hartstikke grappige beesten, en lief.
Die 2 van ons ook, zo lief.
Alleen die poep. :7 }:0 :(
Heb jij dat niet?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 06:08

Wat ik me nou afvraag he, er zijn dus verschillende rassen. Als je 2 rassen kruist kun je dan nog naar keuringen bv? En heb je ook echt stamboeken die een inschrijving weigeren omdat ze niet raszuiver zijn? Selecteer jij in je normale kudde ook op ras of kijk je alleen of de stier de koe verbeterd?

En de "campina" koe, ik bedoel dan de melk koe die wij gewend zijn om in Nederlandse weides te zien lopen, is dat nou van oorsprong een nederlands ras?

Sorry hoor gewoon heel nieuwsgierig :D