Show je caviaverblijf!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:25

Ik heb geloof ik dezelfde als jou druppie, hoe groot is jou kooi?

Als ik die 2 kleine hummeltjes er in zie moet ik wel lachen.
Ik heb 2 uit het opvang die op dieet zijn. Mijn kooi is bijna vol met 2 cavia's er in :=

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:41

Druppie7711 schreef:
Bij deze een foto van het hok :D

[ [url=m/mlCEv8.jpg]Afbeelding[/url] ]
(En het caviakletstopic heb ik ook gevonden :) )

Achossie, wat een schatjes! <3 Die borstel is zo leuk!

Als ik je wat tips mag geven:
Inderdaad een schuilplek (liefst 2 zodat ze beide kunnen schuilen, bijv 2 van deze naast elkaar zodat en dat ze er aan de voor- en achterkant nog uit kunnen)

Afbeelding

Het best kun je het hok op een verhoging zetten, zodat hij niet direct op de vloer staat. Als je het hok op 20 cm boven de grond zet, kan er lucht onder het hok komen wat het in de koude maanden een stuk minder koud maakt voor de cavia's. Of bijvoorbeeld op een kastje :) Scheelt echt veel kou!

Ik denk dat je cavia's het op deze manier best lastig vinden om bij het hooi te komen. Ze zijn best klein en het hooi zit best hoog en ook nog eens achter tralies. Misschien kun je ook wat hooi bovenop huisjes leggen, of een berg(je) in 1 hoek zodat ze daarvan kunnen eten en lekker in kunnen liggen :)

Verder zou ik er even op letten of je cavia's veel niezen: zaagsel is niet goed voor de luchtwegen. Het is ontzettend stoffig, waardoor veel cavia's er erg van niezen. Je kunt eventueel overstappen op hennepvezel, bijvoorbeeld Hemparade: http://www.topdierenshop.nl/hemparade-h ... oCsvLw_wcB

En wat Sielka zegt :j als je ze dagelijks laat los lopen in een ren (lekker volstouwen met huisjes en speeltjes!) kunnen ze lekker popcornen en sprintjes trekken (echt geweldig om naar te kijken!), is zo'n hok prima. Heel veel caviabaasjes laten hun cavia's voor altijd in zo'n hok zitten, en dan is hij echt te klein :(

Monchou

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:55

Ik zie bij iedereen van die kleedjes op de grond liggen: Wat zijn dat voor kleedjes? Laten ze geen plas door? Want die zeikerds van mij plassen overal waar ze kunnen :P

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:57

ik heb heel simpel een plastic tafelkleed met daarover een fleecedeken :) gaat niks doorheen!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 13:00

Wat Miesemuisje zegt :D Als je geen plastic tafelkleed hebt, maar wel een vloer van vinyl of zeil waarbij het geen ramp is dat er vlekjes op komen, heb je ook genoeg aan een fleecekleed. Als cavia's plassen laat het witte (droge) vlekjes achter, die met één veeg met een natte doek al weg zijn. Op zolder ligt een oude vloer, daar leg ik gewoon alleen fleece neer en maak ik het achteraf schoon.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:11

Hoi, ik meld me hier even :) Ben aan het zoeken voor een geschikte caviaflat, aangezien ik binnenkort waarschijnlijk weer 1 of 2 nieuwe bewoners mag verwelkomen, maar dit valt nog niet mee helaas. De een heeft er geen trappetje inzitten, de ander is te klein of te duur, noem maar op. Is er trouwens een apart topic voor cavia-eigenaren?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:13

Afbeelding
Dit is het verblijf van mijn twee mannen. 1m20 kooi met een stukje ren eraan. Het enige probleem is dat ze tot nu toe het trapje naar de ren niet snappen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:14

Noblesse_ schreef:
[ [url=m/2RnyEH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is het verblijf van mijn twee mannen. 1m20 kooi met een stukje ren eraan. Het enige probleem is dat ze tot nu toe het trapje naar de ren niet snappen.

Cool! Hoe heb je de ren gemaakt?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:16

Ik ben benieuwd of je dat huisje wat wat hoger staat zelf hebt gemaakt? Die vind ik echt leuk! Mocht je hem ergens gekocht hebben zou ik graag weten waar :)

Ik wil nog een bovenverdieping voor mijn dames erbij, moet alleen mijn vader nog zo gek krijgen om het te maken :Y)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:19

Die hekjes horen bij zo'n set die je buiten in het gras kan zetten zodat ze buiten kunnen, ik denk dat je wel weet wat ik bedoel? Dat zeil voor eronder kon je erbij kopen. Aan de bovenkant glijden ze niet weg en aan de onderkant kan er geen urine door :)

Melody7, mijn vriend heeft dat huisje gemaakt. Voordeel van samen te zijn met een schrijnwerker :D. Zit heel netjes in elkaar :). Mocht je interesse hebben, hij wil er zeker nog wel eentje op bestelling maken hoor.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:24

Dat is fijn ja! Mijn vader kan het ook allemaal, maar hij heeft het heel druk dus ik heb altijd het nodige geduld nodig als ik iets wil hebben :+

Dat is aardig! Maar ik denk dat ik dus maar gewoon op mijn vader wacht. Ik krijg ook nog zo'n huisje: http://www.debestestek.nl/media/catalog ... 275632.jpg
Als die groot genoeg is kan ik hem zelf wel schuren en even opnieuw lakken/verven, dan heb ik ook een leuk huisje :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:26

Ja ik snap hem! Hoe heb je deze bevestigt?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:27

Inderdaad :D

Cas123, er zaten een soort van clipjes bij de ren. Met een beetje creativiteit vind je wel een manier om het aan de kooi vast te maken :')

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:28

Dankjewel!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:45

Bedankt voor de hooitip! Zal er eens naar neuzen dan, om een hooiparadijsje op de tweede verdieping te maken. Zo jammer dat men oudje de trap wel niet op kan :=

Aangezien ik beetje last had van geurtjes (mijn kooi staat in mijn slaapkamer), besloten om een soort 'cavia-toilet' te maken. Ik was oorspronkelijk op zoek naar zo'n knaagdiertoilet, maar kwam dan dit kittentoiletje tegen. Deze is véél minder lomp en past perfect! Hopelijk is dit een goede oplossing. Dan kan ik dat gedeelte (het vieste gedeelte van de kooi, aan hun hooiruif) makkelijk meerdere keren per week schoonmaken. :) Zo ziet mijn kooi er nu uit.

Afbeelding
Afbeelding

En de bewoners vandaag :+
Afbeelding

Normaal leg ik meer hooi, maar kwam tot de conclusie dat ik niet genoeg meer had..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:01

Mijn groepje van 4 woont in de speelkamer, voormalig berging. Hun hok is nog niet helemaal af, want er moet nog gewoon glas voorin, nu even "houtje touwtje" oplossing. Hok is 195 bij 80 cm

Afbeelding

Gishi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:11

Ik kom me melden! Heb 2 mannen genaam Joris en Beer en heb sinds kort een hok-upgrade gedaan :D
Eerst had ik namelijk hetzelfde hok alleen dan een wilgenbrug erin en dezelfde hoek wc. Nu had ik een aantal weken geleden een ontwerp gemaakt van een soort zolder, alles uitgewerkt en uiteindelijk m'n oom lief aangekeken of hij het in elkaar wou timmeren. Ben echt super blij met het resultaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: over de vieze bodembedekking. Ik ga vandaag het hok nog schoonmaken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:32

Gave zolder, Gishi! Mijn dames gebruiken nauwelijks tot niet trapjes. Ik had een drie verdiepingen flat, maar mijn oudste, Floor, is 6 jaar en gebruikt geen trapjes meer. Ik had dus vaker wel dan niet 4 cavia's op 1 verdieping en kon die dan ook elke dag leegscheppen... Heel irritant. Nu dus een hok van 1 verdieping, maar dan veel langer/dieper en nu kunnen ze alle 4 alle delen van het hok gebruiken. Dan nog concentreert alles zich afwisselend rondom 'het huis', de hooiruiven en de voerbakjes, maar goed, je kunt niet alles hebben. Hahaha.

Mijn groep van 4 bestaat overigens uit Tetter van nog geen 1, Dusty van 4,5 jaar, Sophie van ruim 5 jaar en Floor van 6 jaar.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:17

Bedankt voor alle tips die naar mij gericht waren!! Ik heb maar een kleine pak krullen gehaald dus als deze op is zal ik eens kijken voor andere bodembedekking. Deze week ga ik ze nog even lekker in hun hok laten en daarna zullen ze regelmatig lekker door mijn slaapkamer of door de woonkamer mogen wandelen! :D

Ik heb stiekem ook een voorkeur voor Malibu :o

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:24

Druppie7711 schreef:
Bedankt voor alle tips die naar mij gericht waren!! Ik heb maar een kleine pak krullen gehaald dus als deze op is zal ik eens kijken voor andere bodembedekking. Deze week ga ik ze nog even lekker in hun hok laten en daarna zullen ze regelmatig lekker door mijn slaapkamer of door de woonkamer mogen wandelen! :D

Ik heb stiekem ook een voorkeur voor Malibu :o

Super dat je dit gaat doen!
En veel succes!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:45

Gishi schreef:
Ik kom me melden! Heb 2 mannen genaam Joris en Beer en heb sinds kort een hok-upgrade gedaan :D
Eerst had ik namelijk hetzelfde hok alleen dan een wilgenbrug erin en dezelfde hoek wc. Nu had ik een aantal weken geleden een ontwerp gemaakt van een soort zolder, alles uitgewerkt en uiteindelijk m'n oom lief aangekeken of hij het in elkaar wou timmeren. Ben echt super blij met het resultaat!

[ [url=m/IIHCIE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7nZMqt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6YmSse.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: over de vieze bodembedekking. Ik ga vandaag het hok nog schoonmaken.

Wat een prachtig koppie heeft je gladhaar! :D
Grappig zeg die upgrade! Zoiets hadden mijn vriend en ik ook gemaakt bij ons vorige hok en stond ook in de OP, maar die foto's doen het niet meer.

Zo hadden wij het:

Afbeelding

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:59

Update na ongeveer 2 weken!

Mijn kooi ziet er nu ongeveer zo uit:
Ze hebben er wel een puinhoop van gemaakt, maar als zij het liever zo willen laat ik hun gang maar gaan :')

Afbeelding
Hun kooi is eigenlijk het onderste bed dat is omgebouwd van mijn stapelbed.. Heeft mij helemaal niets gekost en is goed verlucht en door de plastic onder hun bodembedekking super proper!

Wat ze ook een heel leuk huisje vinden is zo'n knuffelbedje dat langs binnen bekleed is met wol, mijn wat schuchtigere cavia voelt zich hierdoor veel beter thuis doordat ze helemaal in de donker kan zitten als ze bang is, aanrader!

Afbeelding

Afbeelding
Hier weer een leuk overzicht van hun hooiparadijs, ik strooi het elke dag terug wat luchtig op zodat ze telkens opnieuw weer een gangenstelsel kunnen bouwen :)

Afbeelding
Dit is mijn nieuwste toevoeging aan de kooi! Het is zo'n goedkope plakspiegel van de ikea maar ze hebben er zoveel plezier van! Iedere keer dat ze erlangs lopen zie je hun toch wel even verbaasd kijken.. Echt leuk om te zien!

Sinds dat hun kooi zo groot is voelden ze zich vele zelfzekerder waardoor ze dus ook sneller eens durfden komen kijken naar wat ik allemaal aan het doen was.. Een echte aanrader en je hoeft helemaal geen kooi van een paar honderd euro te kopen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:20

Ik meld me hier ook maar even :)

@sielka: wat een leuk idee en wat hebben ze lekker de ruimte.
Als tip is het misschien een idee om eens op zoek te gaan naar een Ikea Billy glazen kastdeur. Die is iets hoger waardoor ze de bedding niet over de rand kunnen kiepen en door het glas blijft alles toch goed zichtbaar.

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:29

DubbelDun schreef:
Ik meld me hier ook maar even :)

@sielka: wat een leuk idee en wat hebben ze lekker de ruimte.
Als tip is het misschien een idee om eens op zoek te gaan naar een Ikea Billy glazen kastdeur. Die is iets hoger waardoor ze de bedding niet over de rand kunnen kiepen en door het glas blijft alles toch goed zichtbaar.

Ik zal er eens naar gaan kijken!
Maar momenteel lukt het erg goed met het riet hoor, met het vuilblik een beetje opvegen en het is zo gepiept! :D

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:31

Heb besloten om zelf met mijn vader een cavia flat in elkaar te zetten. Heeft iemand tips of ervaring?