Het grote gerbiltopic!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:30

Heb je vaseline in huis? :D Dan moet je hem even insmeren daarmee op de plek waar ie vast zit! :j
Ik had ooit voor mijn hamster ook zo'n piepend ding :=

Ze graven bij mij echt álles in (ben al zooo vaak hun etensbakje echt kwijt geraakt...), dus een molentje begin ik niet meer aan :=


Ooooh Ella, inderdaad! Morgen doe ik het , oke? :D

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:38

Hmm vaseline... ik denk dat ze dat gaan oplikken :')

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:38

Dat molentje uit mijn link heeft ophang haakjes dus dan kan je hem ophangen aan het glas! Kunnn ze hem ook niet verstoppen haha :P en heb je ook geen plateau in je bak? Dan kan je daar je voerbakje op zetten ofzo, anders moet je maar elke dag graven :=
Hahaha jaaaaja Jolien ik geloof er helemaal niks meer van hoor hihi :P

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:44

@Ella ik heb precies dezelfde en hij heeft kleine openingen waardoor zaagsel en gewoon doorheen valt en ze hem niet kunnen begraven :P

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:45

Hier een pieploze run-around, maar ze willen hem pertinent niet gebruiken dus heb hem er weer uit gehaald. Ah, ze hebben een vrij grote bak en binnen een jaartje ofzo een ikea-kast om in te wonen.

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:47

Die van mij leggen heel wat kilometers af in hun radje :D dus dan gaat het de hele avond PIEPPIEPPIEPPIEP... zucht :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:59

De silentspinner is geweldig :j maakt weinig geluid en heeft gladde randen dus moeilijk kapot te knagen (hier zijn ze er nog nooit aan geweest). Hij hangt dan ook wel aan het plafond dus daardoor kunnen ze er sowieso niet bij.

Ik ben laatst helemaal afgebrand hier omdat ik zaagsel gebruikte, en ben es wat research gaan doen en daar word je idd niet vrolijk van.. Mijne krijgen nu gehakseld stro, beukensnippers (voor te graven) en katoenpitten (lekker zacht)

[BB] Zaagsel of niet - hoe zit het nou!?

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 21:01

Die van mij staan als sinds ik ze heb op beukensnippers :)

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:34

Zaagsel zijn inderdaad de meningen over verdeeld, ook over dat je het niet in de konijnenhokken moet doen. Voor zo ver ik weer brengt het geen schade aan gerbils, op het forum kan je ook zien dat eigenlijk bijna iedereen het wel gebruikt. Zelf ga ik denk ik chipsie gebruiken omdat dit veel minder stoft. Persoonlijk zou ik geen beukensnippers gebruiken, hier kunnen ze lastig gangen in graven terwijl ze dit wel heel graag doen.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:39

Ik wil me ook even melden!

2 zusjes hier, vondelingetjes, Nala & Kiara.
Niet altijd even lief tegen elkaar, na een serieus gevecht zijn ze weer gekoppelt, ging erg goed, maar een week na thuiskomst wat het weer mis.
Heb ze weken klein gehouden, en langzaam aan de bak weer wat groter gemaakt.. nu zitten ze al 2 wkn groot ( 70x30x40) en het gaat nog steeds erg goed.

Lees hier leuke verhalen over een molentje.. nou.. mijn Run around staat hier.. met een laag stof. ze snappen er geen bal van! :')

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 21:40

Hmm.. ik mijn neef gebruikt toch ook beukensnippers die heeft een heel gangenstelsels onder zijn gerbilarium lopen ;)

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:03

Magrathea schreef:
De silentspinner is geweldig :j maakt weinig geluid en heeft gladde randen dus moeilijk kapot te knagen (hier zijn ze er nog nooit aan geweest). Hij hangt dan ook wel aan het plafond dus daardoor kunnen ze er sowieso niet bij.

Ik ben laatst helemaal afgebrand hier omdat ik zaagsel gebruikte, en ben es wat research gaan doen en daar word je idd niet vrolijk van.. Mijne krijgen nu gehakseld stro, beukensnippers (voor te graven) en katoenpitten (lekker zacht)

[BB] Zaagsel of niet - hoe zit het nou!?


Zaagsel wordt bij ratjes niet gewaardeerd omdat ze over het algemeen al niet zulke goede luchtwegen hebben en daarmee erg gevoelig zijn voor stof (al lijken ratten helaas overal gevoelig voor, wat een geweldige dieren, maar voorlopig komen ze er hier echt niet meer in, heb je een goudmijn voor nodig man :\ ), maar bij andere dieren kan het prima. Zo kunnen gerbils dus bijvoorbeeld enorm goed tegen stof en ook voor cavia's en konijnen is het voor zover ik weet niet schadelijk.

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:05

Ik wil iets zacht voor ze en dan vind ik beukensnippers te hard.

Ik vind zaagsel echt prima te doen. Het beste tot nu toe vind ik supasoft en hennep gemixt. Maar ik heb chipsi in huis gehaald en ga dat binnenkort uitproberen.

@Rianne: Ha, nog een stel die hun rad niet gebruikt :D . Dacht dat die van mij bijna de enige waren.

Maleficent

Berichten: 1340
Geregistreerd: 16-02-12
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 22:11

Ik wil ook supasoft en hennep gaan gebruiken maar ik heb nog een hele zak beukensnippers staan :=

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:17

Je kan het mengen, zo raakt het wel op.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:22

Zaagsel kreeg Nala hier een rood neusje van..
en ik kreeg het ook benauwd.
Supasoft is wel heel fijn in gebruik alleen is het onnoemelijk stoffig.
Ik gebruik nu Chipsie super en hooi en karton :') ( elke avond een pluk hooi en wat wcrollen )

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:46

BoemPats schreef:
Pas je trouwens wel op met de wol? Ze kunnen het op eten en er in stikken of zichzelf ermee ophangen ;)


O, dat wist ik helemaal niet, nou ja dan was dit de laatste sok die ze krijgen..

BraveSpots schreef:
Misschien ligt het wel aan mij hoor, maar ik kan me niet voorstellen dat de gerbil van rixtb de hele dag iets leuks heeft te doen. In z'n eentje natobene.

Op de foto zie je de andere gerbil niet, die zit verstopt in zijn holletje links achterin. Sinds 2 weken zitten ze apart, aangezien de een de ander begint aan te vallen. Helaas woon ik niet alleen in huis, anders had ik ze allebei allang een ander maatje gegeven.
De ene keer krijgen ze kleine fijne houtsnippers en de andere keer een dikke laag zaagsel om inderdaad gangen in te graven. Nu heb ik wel het idee dat het daardoor wat 'stoffiger' wordt in het aquarium.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 01:10

Ach nou ik ben ook allergisch voor zaagsel enzo dus dat wordt het sowieso niet :+
Maar ik wil liever toch niet het risico nemen....

Beukensnippers zijn niet fantastisch om in te graven heb ik gemerkt, maar als je het merkt met gehakseld stro werkt het wel prima hier hoor! Dat stro is alleen wat duurder, vandaar dat ik het meng :j

Vraagje, hoe vaak maken jullie de kooi schoon? Ik hoorde dat eens per maand prima gaat, maar zelfs dan heb ik nauwelijks het idee dat het erg vuil is, ook omdat ze zoveel vulsel hebben. Mijn mannen zitten op ongeveer 50 bij 75, met een halve verdieping en een molentje, de vrouwtjes op ook zoiets alleen hebben zij meer vulsel want die bak is dieper. En ze hebben een verdieping die bijna over de hele kooi loopt.
Ik heb overigens geen last van luchtjes tot dusver, vind het juist lekker ruiken, die geur van hooi en stro en houtsnippers :)

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 06:42

Ik maak ze echt enorm weinig schoon, laatst volgens mij zelfs 3 maanden (of langer) niet, maar ze hebben een badje wat regelmatig verschoon wordt en ik heb altijd minstens 20cm bodembedekking in mijn 100x30, dus zo vies wordt dat niet. Wel stoffig en onderin lag een laagje zand wat uit het zandbakje was gevallen. Ook vond ik na die drie maanden wel wat poepjes, maar stinken deed het nog steeds niet, dus denk dat 3 maanden prima kan bij mij :+ Je moet gewoon zelf even kijken, maar ik gok dat het bij jou ook makkelijk moet kunnen hoor, als ik zo naar je afmetingen kijk :) Er gaat zoveel zaagsel in dat het zonde is om het veel vaker te doen dan nodig, imo.

Ik heb geeneens een radje, nooit gekocht ook, alle plastic dingen die ik had werden afgeraden en ze waren altijd zo druk bezig met graven, knagen, verbouwen enz dat een radje me niet heel hard nodig leek :))

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:18

Wij gebruiken ook beukensnippers, vermengd met hooi. Daar kunnen ze wel in graven. Bovendien krijgen ze alle oude WC- en keukenrolletjes om kapot te knagen. Die snippers vermengen zich ook nog eens met het strooisel en dan heeft het een hele goede structuur om te graven.

Schoonmaken hier ook slechts alle 2 maanden. :o Ik heb niet het idee dat meer nodig is. Stinken doen ze inderdaad niet.

Een looprad uit metaal hebben de mijne ook en ze maken er gretig gebruik van. Soms met twee tegelijk. :D Als het gaat piepen doen we er hier een likje boter of plantaardige olie op. Daar gaan ze natuurlijk aan likken maar in zo'n minimale hoeveelheden is het niet schadelijk en dan piept het weer een tijdje niet.
Run around heb ik geprobeerd maar begrepen ze hier ook niet.

Vraagje: wat krijgen jullie gerbils als snoepjes?

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:37

Die van mij krijgen af en toe een rozijntje, vinden ze heerlijk! En verder ben ik van plan gedroogde sprinkhanen en meelwormen te kopen :)

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:46

Ik voer ze wel eens levende weelwormen, maar dat is echt niet te doen. Ik krijg altijd veel te veel mee, en als ik om minder vraag, dan is het nog te veel :') En om ze nou elke keer te laten creperen tot ze dood zijn vind ik ook zoiets.

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:19

Elke twee maanden word de hele boel hier verschoond. Voordeel is dat mijn flubbies praktisch volledig zindelijk zijn dus ze vervuilen hun bak erg weinig. En de bak is vrij groot 120x40 dus dan gaat het ook minder snel.

Na die twee maanden is het wel echt nodig want op een geven moment zit er bijna meer karton is dan wat anders :+ .

Snacks geven we hier gedroogde banaan, alleen aan de bruine. We hebben een tijdje een zakje knaagdierensnack in huis gehad die ze veel kregen maar de witte werd er echt zichtbaar dik van tot op het punt dat ik het niet meer goed vond. Dus de witte op dieet en de bruine af en toe banaantje. Inmiddels is ie al wat meer zijn slankere zelf weer.

Gedroogde meelwormen krijgen ze door hun normaal voer gemengd, vinden ze niet zo lekker.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:37

Colorado schreef:
Ik voer ze wel eens levende weelwormen, maar dat is echt niet te doen. Ik krijg altijd veel te veel mee, en als ik om minder vraag, dan is het nog te veel :') En om ze nou elke keer te laten creperen tot ze dood zijn vind ik ook zoiets.


Je kan ze bewaren in een speciaal doosje(te koop bij de dierenwinkel of viswinkel)en dan in de koelkast zo blijven ze een hele tijd goed ze vinden ze heerlijk.
Ik heb helaas geen gerrie's meer,ik had er vier en ze hebben de leeftijd van ruim vijf bereikt de laatste zelfs ruim vijf en een half.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:28

Okee, fijn om te horen :D ik vond het idd ook zonde.

Mijn gerbils krijgen van die gedroogde kruiden, vinden ze heerlijk. Ook af en toe een doppinda, of een stukje fruit.
Ik heb nou wel het probleempje dat één van mijn vrouwtjes wat dik is, terwijl de rest gewoon mooi slank is. Wat doe je daar nou weer tegen :=