Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:16

Ik denk dat ze de tanden (kiezen) niet standaard nakijken. Als hij toch al onder narcose gaat zou ik daar wel om vragen, altijd fijn om te weten of alles daar netjes is :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 09:26

@sanso: misschien was het een zware bevalling en heeft ze er nog even geen behoefte aan. Ze zou ze wel droog moeten likken en de nageboorte opeten ??
Overigens kunnen pasgeborenen best een paar uur zonder melk. Dus niet te snel met dwangvoer beginnen.

Hier een trieste ochtendvondst; de nieuwe castraat lag dood in zijn hok. Niets aan te zien; de wond was nog mooi dicht en er was geen zwelling oid te zien. Gisteravond bij het afsluiten heeft ie nog verse gegeven brokjes gegeten en ook het waterbakje moest ik bijvullen. Geen bloed op de onderleggers en mooie harde poepjes. Dus wie het weet mag het zeggen...

Dit is nu de 2e op rij, dus ik ben vanaf nu voorgoed genezen van zelf laten castreren... ik koop ze voortaan wel.

Sunflower0

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:32

Jeetje wat erg Dubbeldun :(:)
Ik begrijp helemaal dat je dat nooit meer doet. Ik zal er niet aan moeten denken :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 09:33

Ik baal ook als een stekker; denk je zo'n diertje nog een leuk leven met een groepje zeugen te gunnen...

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:12

Ah wat balen allemaal..
Ik vind castreren ook niet prettig, het gaat vaak goed maar toch, dat gepriegel in zo’n klein lijfje, moet er niet aan denken. Ik houd het bij de beren :Y)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:14

Wat sneu Dubbeldun :(:) Als verder alles er goed uit zag zal de narcose wel te veel impact hebben gehad -O-

Wat die baby's betreft; ze zijn vannacht geboren, dus het zou niet meer om een paar uur gaan als ze er nu nog niet naar omkijkt. We weten allemaal hoe zwak het darmstelsel is, daar moet je niet te lang mee afwachten.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:43

Kunnen we allemaal voor Mattie duimen dat hij het wel red? Nu vind ik het wel heel eng :\
Dierenarts belt net ook nog eens dat hij zijn koppie continu schuin houd met lopen. Dat is mij tijdens het lopen thuis niet eerder opgevallen, alleen als ik tegen hem praat of hem een wortel geef doet hij zijn kop wel continu scheef. Ze gaan hem gezien ik het tijdens het lopen niet herken toch castreren. Hopelijk is het maar stress en kan kleintje het aan %)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:59

Kop schuin houden kan een oorinfectie zijn.

@melody: hij is 4 dagen geleden gecastreerd en was na 1 dag al weer heel levendig. Dus ik kan me eigenlijk niet indenken dat de narcose dan nog invloed heeft.

Net het hok leeggeruimd en meteen de wanden weggehaald zodat ik er nu weer hooi kan opslaan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:05

Na een narcose heb je 2-3 risico weken waarin het hartje het alsnog kan begeven door de impact van de narcose. Ongeveer 1 op de 5 overlijd in die risicoweken.

Sunflower, ik duim mee! :(:) Ga er vooral niet vanuit dat het mis gaat, want het gaat gelukkig vaker goed dan fout :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 11:35

Dat wist ik niet, best wel lang om in onzekerheid te zitten... ;(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:23

Ja klopt -O- Het is ook zo bizar dat het ineens toch fout kan gaan, ondanks dat alles goed lijkt te gaan. Ik vond dat bij Nibbit's operatie ook heel spannend! Zij had natuurlijk ook een grote wond, na een aantal dagen moesten daar een paar hechtingen uit, waarna de hele wond sprong. Dat is toch helemaal goed gekomen, en ze heeft zichzelf het hele proces kiplekker gevoeld. Ze zorgen toch voor een hoop zorgen, die kleine beestjes :(:)

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:33

Jeetje wat een narigheid allemaal.. heel veel sterkte met jullie kleintjes. Hoop zo dat de kleintjes gaan overleven Sanso, en het komt vast goed Sunflower, laten we hopen dat het niets ernstig is bij Mattie!
Allemaal een dikke :(:) , wat zijn we toch weer bezorgd Y;(

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:38

Afbeelding

Hij is weer thuis. Tot mijn verbazing eet hij al... ik had een filmpje van hem laten zien aan de dierenarts en ook daarop zagen ze dat zijn kopie scheef naar rechts staat..

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:20

Pff, zit niemand mee hier of wel de laatste tijd :(:)

1 op 5... wat ontzettend veel eigenlijk! Nu helemaal blij dat ik er dan een beertje bij heb gezet..

Sterke allebei :(:)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:35

Hij ziet er goed uit Sunflower! Als zijn koppie altijd zo staat hoeft hij er verder geen last van te hebben. In de opvang hebben we ook een paar vaste bewoners die dat over hebben gehouden aan een tia oid.

Mijn beren zijn allebei tijdbommen ivm tumoren, dus ik zal vroeg of laat ook aan een castratie moeten geloven ben ik bang. Ik wil een beertje bijkopen, aan de overgebleven beer koppelen en dan het nieuwe beertje laten castreren. Beetje omslachtig, maar ik ben veel te bang dat ik bij die van mij meer slechte cellen activeer, en ze zijn ook al wat ouder voor een castratie.

Maar ik hoop natuurlijk heel erg dat ze me verbazen en toch samen oud worden <3

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:55

Ze zijn perfect, alles gaat nu volgens het boekje met mams en babies.
Een zeugje en beertje, prachtig getekend. Zo lief <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:55

Gelukkig!!

Wat een leuke baby's <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:21

Knappe kids!

En wat een ellende zeg met castreren :( denk dat ik ze maar de ballen laat houden..

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:53

wat een schatjes <3 <3 <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 18:55

Die zijn echt leuk :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:03

Ach jeetje Dubbeldun, dat is wel heel erg balen en sneu :-(. Ik wist ook niet dat het zo vaak fout gaat bij cavia's. Kan het ook niet schelen dat als ze jonger zijn, dat het beter gaat?

Ga je er nu een uit een opvang halen? Die zitten wel vol met beren ook. Bij het Kuufke (Limburg) las ik dat ze nog 90 beren hebben zitten
En in Bakkeveen (Noorden) hebben ze iets van 400 cavia's. Maar dichter in de buurt is vast ook te vinden :-). Sterkte ermee!

Sanseo, wat een leuk setje babycaafjes!!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:19

Hoe ouder ze zijn, hoe groter het risico. Dat klopt.

Ik denk dat de cijfers ook wel wat zullen verschillen per narcose-soort en dierenarts.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:05

melody7 schreef:
Hoe ouder ze zijn, hoe groter het risico. Dat klopt.

Ik denk dat de cijfers ook wel wat zullen verschillen per narcose-soort en dierenarts.

Laat ik nou net morgen een afspraak moeten maken voor een castratie. Maar goed, die dierenarts heeft de andere vier cavia's ook gedaan en dat is heel goed gegaan. Dit is ook een jong dier, dus ik vertrouw er dan maar op :-). Ik had dat adres van een fokker en zij laat er regelmatig jonge dieren castreren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 22:16

Yellow was ook nog niet oud, pas 1.5.
Ik ga nu geen andere beer halen. Áls er een castraat bij moet komen omdat de dames met elkaar gaan lopen klooien dan koop ik er wel eentje. Kost me iets meer als zelf laten castreren en iig geen risiko meer met narcose of andere ongein.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:28

Feit blijft natuurlijk dat het vaker goed dan fout gaat, gelukkig! In de tijd dat ik in de opvang kom zijn er een stuk of 9 gecastreerd, dat is ook allemaal goed gegaan :)