De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:10

Spannend!! Ben zo benieuwd

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:21

Mag ik me melden? Ik heb 2 jonge konijntjes, op aanraden van de verkoopster een man en een vrouw, de man (of vrouw) moet ik laten helpen. Ze hebben voor nu een nachthokje waar ze in de nacht in zitten en smorgens rond 8 uur laat ik ze los, dan hebben ze de hele tuin en in de avond als het donker word gaan ze weer hun nachthokje in. Ik krijg vandaag een groter konijnenhok en als de vrieskou over is, dan gaan ze in de nacht in het konijnenhok.

Ik zie bij sommigen van jullie heel veel konijnen bij elkaar. Hoe hebben jullie dat gedaan? Begreep namelijk dat vrouw/vrouw gaat vechten en man/man ook. Zijn al jullie dieren dan ook geholpen of alleen de mannen b.v.?

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 09:36

Ik vind Doortje zo leuk <3 .

Hoi, welkom!
Leuk dat je konijnen hebt :).
Konijnen horen altijd samen, en het mannetje is altijd geholpen. Dit kan echt al vrij snel, want ze zijn snel vruchtbaar. Veelal worden vrouwtjes ook geholpen, want die worden anders schijnzwanger of soms heb je hormoonbonmen. Daarnaast is e kans op allemaal ziektes in de baarmoeder groter.

Man/man of vrouw/vrouw gaat zelden goed. Die vechten elkaar letterlijk de tent uit, vaak tot de een er bij neervalt.

Hier wel 2 mannen, (1 moest een dame zijn) en omdat wij zijn verhuisd hadden ze gezamenlijke stress en een nieuwe ruimte zonder geurtjes. Dus toen ging het goed samen. Maar ik doe het NOOIT meer :') . Voor mij alleen maar man/vrouw hier na

_KiMbErLeY_

Berichten: 7556
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:54

Spannend jolmerrrrr!
Heb je al gevoeld?


Welkom idylle, heb je fotos??


Ik heb me zo aan de donderdag vastgehouden _O- ze zat vrijdag pas op 29 dagen :+ dus zondag babys denk ik, nu iig nog niks en ook nog geen haar...

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:00

Afbeelding
Afbeelding

Maar als ze beiden geholpen zijn, kunnen er dus meerdere bij elkaar als ik het goed begrijp?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:11

Oeh, spannend, baby konijnen! :D

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:17

Hier wel twee (geholpen) mannetjes maar er wordt hier niet gevochten. Hier adviseerde de fokker juist 2 mannetjes (broertjes) ipv man vrouw

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:28

Dat is bijzonder....dat gaat bijna nooit goed samen (uitzonderingen daargelaten zoals stoffer en blik :) )
De beste combinatie is toch echt een gecastreerde ram en een (geholpen) voedster.

MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:31

idylle schreef:
[ [url=m/yhbDtw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J5rFNh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar als ze beiden geholpen zijn, kunnen er dus meerdere bij elkaar als ik het goed begrijp?


Een groepje is volgens mij wel wat meer moeite om alles te laten klikken zeg maar, maar het kan wel :) . Heb er zelf geen ervaring mee dus veel meer kan ik er niet over zeggen.

Edit: Je hebt het toch over meer dan twee konijnen samen houden he?


Spannend Jolmer!!
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 06-03-21 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:50

Ohh wat leuk om te zien Jolmer! Spannend!

Idylle, ik heb er te weinig verstand van om er echt iets over te zeggen maar mij is door de fokker ook afgeraden om sowieso 2 rammen te proberen ookal zijn ze jong omdat dat flink om kan slaan. 2 voedsters wil vaak wel goed als ze vanaf jongs af aan samen zijn en ik had dan ook 2 kleine zusjes. Helaas was 1 daarvan ziek en nu heb ik een ram die word volgende week geholpen en het ene kleine meisje dus nog. Heb me laten vertellen dat dat bijna altijd goed wil, maar ik kan Ze pas over 7 weken vanaf nu gaan koppelen (na de castratie zijn ze nog een poosje vruchtbaar) dus ik hoop het :D

Moest jij ze ook niet tot 4 maanden gewoon gescheiden houden? Want ze kunnen volgens mij echt heel snel vruchtbaar worden :=

Wel heerlijk dat ze de hele tuin hebben zeg!

Nou bijdehandje zit “opgesloten” nu.
Je hoeft je niet te vervelen met haar hoor :+ ze word wel steeds tammer, elke dag even poosje bij dr zitten, ik ben nu niet eng meer maar een klimrek _O-
Afbeelding

Edit; ziet er heel wiebelig uit zo maar in het echt hangt het net echt minder door en is het steviger dan het er zo uitziet haha, :=
Als ze bij elkaar kunnen even kijken voor een grote overdekte ren, waar gewoon een dak op zit.

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:19

Ik moest alleen zorgen dat ik over 2 maanden het mannetje (of vrouwtje) zou laten helpen. Ga er vanuit dat ik voor die tijd dus geen jongen krijg omdat ze dan nog te jong zijn om zwanger te raken. Mochten jullie daar andere ervaringen mee hebben hoor ik het natuurlijk graag! Ik sta altijd open om bij te leren en te verbeteren waar mogelijk/nodig is. Ik weet ook niet alles en een mens is nooit uitgeleerd zeg ik maarzo.

MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:34

idylle schreef:
Ik moest alleen zorgen dat ik over 2 maanden het mannetje (of vrouwtje) zou laten helpen. Ga er vanuit dat ik voor die tijd dus geen jongen krijg omdat ze dan nog te jong zijn om zwanger te raken. Mochten jullie daar andere ervaringen mee hebben hoor ik het natuurlijk graag! Ik sta altijd open om bij te leren en te verbeteren waar mogelijk/nodig is. Ik weet ook niet alles en een mens is nooit uitgeleerd zeg ik maarzo.


Ik weet niet hoe oud ze nu zijn, maar een rammetje kan al vanaf 12 weken vruchtbaar zijn (varieert wat ze daarover zeggen maar die 12 weken is wat mij verteld is), voedster wel iets later normaal, maar ik heb die van mij vanaf 12 weken wel echt apart gehouden tot de ram gecastreerd kon worden. Later bleken het trouwens door een fout van de fokker twee mannetjes te zijn, dus was eigenlijk niet nodig, maar dat wist ik toen dus nog niet :+ .

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:09

Goed om te weten! Kan het geen kwaad als ze even apart van elkaar leven?

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:19

Ik heb ze ook even apart nu. Echt leuk zullen ze het niet vinden maar ze worden er ook niet echt anders van. Gewoon lekker veel aandacht geven en opletten dat ze goed blijven eten.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:48

Welkom Idylle!
Wat een leuke nijntjes!
Ik heb zelf nu een groepje van 3. 1 geholpen ram, 1 geholpen voedster en een ongeholpen voedster.
Uiteindelijk moeten mijn nieuwe konijnen er ook bij komen.
Dan zou de groep bestaan uit 2 gecastreerde rammen en 4 voedsters. Maar dat is als het klikt natuurlijk.
Soms heb je een match, soms niet.
Al heb ik nu zoiets van ik ga net zo lang door tot ze elkaar leuk vinden :+ maar hier gaan ze ook wel een flink hok krijgen.
Dus een groep kan wel! Als er altijd maar minimaal evenveel voedsters als rammen zijn. Liefst meer voedsters hoorde ik.

Vreemd dat het geadviseerd is Maartje! Misschien is dat haar beste ervaring, dat kan natuurlijk!
Ik heb ook altijd geleerd dat man/vrouw beste combi is!

Ohjee Achaiah. Lekker geblokkeerd alles dus hahaha.

Met 12 weken zijn ze al vruchtbaar inderdaad, dus ik zou optijd scheiden!
Ik zou ze, als het mogelijk is, wel naast elkaar zetten. Zodat ze elkaar nog kunnen ruiken.

Pffff nog 4 uur werken, dan kan ik kijken hoe ver Doodles is haha.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:44

Met 12 weken zijn de rammen idd vruchtbaar. Als je de ram dan meteen castreerd, hoef je ze niet te scheiden. Rammen zijn tot 14 dagen na castratie vruchtbaar. Voedsters zijn pas vruchtbaar vanaf 16 weken, dus als je de ram met 12 weken castreerd is hij niet meer vruchtbaar met 14 weken en hoef je ze dus niet te scheiden en opnieuw te koppelen.

Een groep konijnen is zeker lastiger dan een koppel. Ik zou daarom ook adviseren niet zelf een groep te gaan koppelen als je daar geen ervaring mee hebt. Je hebt de meeste kans dat het goed gaat als je 1 ram hebt met meerdere voedsters, maar karakters moeten matchen en dat kun je van te voren niet zeggen.

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:39

Dit had ik ook van de verkoopster begrepen, dat ik hem over 2 maanden moest helpen en het vrouwtje over 3 maanden pas vruchtbaar zou zijn.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:58

idylle schreef:
Dit had ik ook van de verkoopster begrepen, dat ik hem over 2 maanden moest helpen en het vrouwtje over 3 maanden pas vruchtbaar zou zijn.


Hoe oud zijn ze nu?

_KiMbErLeY_

Berichten: 7556
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:23

Ooooh dames... :x
Ik werd vorige week door een vriendin getaged in een bericht en ik was opslag verliefd! Alleen het was een rammetje, dus goed nagedacht en de voors en tegens afgewogen.

Vandaag ging ik kijken... onderweg was ik nog steeds aan het nadenken, maar als hij me aanstond mocht hij mee.

Krijg ik in de auto een appje dat ik uit 2 konijntjes mocht kiezen. Klassieke verhaal...

Moeder gekocht, drachtig en dus een ongewenst nestje, begin november geboren.
Rammetje was al naar een ander huisje geweest maar dat vriendinnetje was overleden (hij heeft AB gehad en nagekeken door DA).
Mensen goed voor de dieren maar verder geen verstand van, ik mocht er 1 gratis meenemen, voor een 5 sterren huisje.

Het rammetje was erg leuk (bont) maar ik hou van effen konijntjes en laat het nou net zo zijn dat zijn broertje :+ er ook zat! Dus ik beide konijntjes bekeken, al gauw ging de bonte op de andere rijden. De dierenarts had gekeken en het waren beide rammetjes...

Ik wilde toch even kijken en tot mijn verbazing is het effen konijntje een voedster (ik had nog nooit een rammetje gezien, maar het verschil was HEEL duidelijk!) :+ mijn keus was al snel gemaakt, ik zou de effen voedster meenemen, want... veeeeeel minder gedoe!

Nu hopen dat ze niet drachtig is door die paar minuten dat haar broertje erop zat :x heb haar gelijk gewogen thuis!

Let's meet Bailey!
Afbeelding

Bailey zit nu in het buitenhok, nog erg verlegen, dus ik heb haar met rust gelaten en alleen de bovenverdieping gegeven. Ik vind de kleur zo mooi!!

Natasja had al voor mij nagevraagd wat het voor kleur was en werkelijk, ik had er nog niet van gehoord maar...

Bailey
5 maanden
Blauw madagaskar uit een blauw madagaskar moeder en een blauw madagaskar bont vader.
Laatst bijgewerkt door _KiMbErLeY_ op 06-03-21 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_KiMbErLeY_

Berichten: 7556
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:31

Idylle, leuk hoor, is de bruine nou rex, de kenners onder ons :P


Achaiah, oh oh, dat heb je dan ergens in je huis staan, wat een gevaarte zo _O-


En en en en Jolmer? <<)


En Brownie...
Die is niet op haar mooist _O- (grapje natuurlijk)
Die ligt lekker dik te zijn!

Afbeelding

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:37

Even een vraag, vriendin van mij appt net dat de twee voedsters die ze had, geen twee voedsters blijken te zijn.... :D
Ze heeft ineens een nestje van 4 konijntjes.

Maar goed, ze weet dus zelf niet goed welke de mama en welke de papa is, maar het haar in het nest is voornamelijk zwart, is dat altijd van de voedster?

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:38

En dan nog een vraag voor mezelf. We hebben besloten dat het ene koppel in de zomerperiode geheel naar buiten gaat. Ik ga hun nachthok (oude dekenkist) beitsen en dan gaan we de buitenren splitsen met panelen.

Ik kom uit op puppyren panelen omdat die wat hoger zijn (en lijkt me ook iets steviger). Iemand hierin nog een tip?

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:20

Wat een leukerd Kimberly! Gefeliciteerd!
Brownie ziet er lekker fors uit :')

Pearlie volgens mij zijn de haren altijd van de voedster maar ik ben niet de expert hier :=

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:00

Ohh wat een knappie Kimberley! Mooi!
Aanwinstje haha!

Haar uit het nest is altijd van de voedster ja Pearlie!

Puppyren panelen worden vaan gebruikt voor rennen ook inderdaad!

Knappe bolle Brownie hoor! Ben benieuwd wanneer de beebs komen!

Hier een heel mooi leeg nest!
Mag niet onder haar buikje voelen, dan loopt ze weg
Is veel aan t uitrekken ook

Afbeelding

_KiMbErLeY_

Berichten: 7556
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:17

Straks bevallen ze beide morgen/vannacht! _O- ze is iig verder met haar nest dan Brownie.