Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:45

Ik heb ook paaseitjes hihi zo leuk. Ik heb nu 4 a 5 eitjes per dag. Met name van de jonge dames die net aan de leg zijn. Nog geen broedse dames. Ondanks dat ik echt de rassen heb die dat kunnen zijn. Cochin, brahma, orphington, zijde hoenders. Dus zodra ze er zin in krijgen weet ik wel dat er genoeg broedse dames zijn. Ik ben zelf niet van plan kuikens uit te laten broeden, het is gewoon lastig om de hen apart te houden.

Ik heb wel 2 hanen op 36 hennen. Mijn auracana man Jerommeke en mijn Cream Legbar haan Henk. Ze zijn 6 en 1 jaar oud. Ze slapen gewoon naast elkaar op stok, maar ze hebben wel hun eigen voorkeuren. Jerommeke gaat vooral voor de dikke dames en Henk valt op de slankere types. En de kleintjes (er lopen ook seramas) kijken ze niet naar om. Al jaren niet ook.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:57

Heb eigenlijk nog 1 cream legbar haan teveel binnenkort maar op wintersport doen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:57

Ohh ook al zo'n leuke kleurtjes :D Ik zal binnenkort eens een foto van hier maken al is het nog saai nu.
Voor nu leggen beide sussex hennen, creme eitjes, 3 olijfleggers, alle 3 andere kleuren en 2 zouden geen olijflegger moeten zijn en de laatste hen voor nu die al legt is een sussex kruising die kei donkere eitjes legt :D

Hannanasjuh, plaats eens een foto van je twijfelgeval?

LWDaisy, hanen zijn hier geen probleem. Sterker nog, ik geef de voorkeur aan hanen want anders zit ik zoals nu met teveel hennen maar ik vind ze allemaal even leuk dus kan er bijna geen meer weg doen

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:57

XxLiEsJuHhxX ik zal morgen eens een goede foto proberen te maken.

Het is de Bielefelder die ik verdenk. Ik weet eigenlijk niet of die sowieso meer haan achtige trekken hebben?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:41

Afbeelding
Dit is ze. Ik heb haar dus nog niet zien kukelen maar ik hoor wel een andere kukel soms. Ik vind de kam opvallend groot ook. Zeker in vergelijking met de australorps
Afbeelding

Of kan het wezen dat een haan zijn kukel spontaan veranderd omdat de hennen van kuiken naar kip groeien?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:51

die kip, is 100% zeker een hen :D niet elk ras heeft dezelfde vorm en formaat kam :)

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:59

XxLiEsJuHhxX schreef:
die kip, is 100% zeker een hen :D niet elk ras heeft dezelfde vorm en formaat kam :)

Heel fijn om te horen! *\o/* Dankjewel!
Ik weet alleen dan nog niet waarom er een andere kukel is maar misschien vind een van de hennen, de haan niet hanig genoeg :')

Ik was al bang dat ik haar terug moest brengen en dat ze dan in de soep zou verdwijnen ofzo.

Van het weekend ga ik de legnesten eens in elkaar zetten. Hoe zien jullie hokken en rennen eruit?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:34

Yup die kip is echt een hen geen twijfel over mogelijk :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:36

Jep hen geen twijfel mogelijk.

Heb dus op de 9 hennen 7 eitjes per dag.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:58

Marcella schreef:

Dat klinkt goed ik heb 5 of 6 eitjes op 36 hennen :')

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:06

Mer1980 schreef:
Marcella schreef:

Dat klinkt goed ik heb 5 of 6 eitjes op 36 hennen :')

Dat is nog door de winterstop of zijn het gewoon zulke slechte leggers?
Ik moet eerlijk zijn, ik ben dol op mijn kippen maar er is er maar 1 waarvan ik het zal accepteren wanneer zij slecht gaat leggen. De rest word of verkocht of gaan de pan in. De 16 die ik nu heb, eten al meer dan ruim voldoende en mogen daar wel wat voor terug doen O:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:47

Ach ik heb ze echt voor de sier 70% is 6 jaar of ouders dus zo goed leggen ze niet meer. Ze mogen blijven tot hun dood. Dus ik klaag verder niet hoor :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:25

Zijn 4 jonge kippen en de rest ouder, maar niks ouder dan 3 jaar. De oude kippen die vorig jaar mochten blijven gaan dit jaar op wintersport. En dan blijft er weer jong aanwas.

Ben benieuwd naar de kleurtjes volgend jaar heb nu een cream legbar haan lopen.

Wil dit jaar wat faverolle uitbroeden en daar een haan van houden. Afhankelijk van hoe de haan zijn best gaat doen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:37

Wel grappig om te zien.
Hier ook een hen met veel kam en lel.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:42

Knappe hen ook weer <3

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:39

Zerena schreef:
Wel grappig om te zien.
Hier ook een hen met veel kam en lel.

[ Afbeelding ]

Ow idd die heeft ook flink wat!
Ik ben benieuwd hoeveel er nog bij groeid bij sommige. Ze zijn nog erg jong dus wie weet hoeveel kam en lel er nog bij komt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:51

Ik heb wat vragen over zijdehoenders. We denken erover 2 zijdehoender hennetjes aan te schaffen. We hebben een konijnenhok en ik vraag mij af of deze ook geschikt is voor 2 kipjes? Het is een flink hok, zie foto. Daaraanvast zou een ren voor overdag kunnen. Ik wil ze 's nachts wel graag ophokken.
Wat ik mij ook afvraag: maken zijdehoenders veel lawaai? We wonen in een woonwijk met aan 1 kant buren, er zit wel een stuk tussen maar ik denk dat als de kippen constant flink lawaai maken ze niet blij zullen zijn..

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:17

Als je de kipjes overdag in de tuin laat lopen als jullie er zijn dan kunnen ze prima in dat hok. Ik heb zeer maar dan ook zeer luidruchtige zijdehoenders in mijn toom, als je rustigere kipjes wil in kleiner formaat kun je eens kijken naar Brahma kriel, mijn barbevelder kriel is ook rustig en stil. Kuifhoenders zijn ook leuk en niet broeds, dat zijn zijdehoenders en Brahma's wel.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:28

Mer1980 schreef:
Als je de kipjes overdag in de tuin laat lopen als jullie er zijn dan kunnen ze prima in dat hok. Ik heb zeer maar dan ook zeer luidruchtige zijdehoenders in mijn toom, als je rustigere kipjes wil in kleiner formaat kun je eens kijken naar Brahma kriel, mijn barbevelder kriel is ook rustig en stil. Kuifhoenders zijn ook leuk en niet broeds, dat zijn zijdehoenders en Brahma's wel.

Oh die zal ik eens bekijken! Misschien zijn dat ook leuke kipjes.
Ik ben alleen op slag verliefd geworden op zijdehoenders toen we een keer bij een b&b waren, daar liepen een paar zijdehoenders rond <3
We zijn sowieso van plan om te overleggen met de buren als we kippen nemen.

Het hok heeft een trappetje naar boven, naar het nachthok. Lopen kippen daar wel op? Zijdehoenders ook wel? Ik las dat ze het liefst op de grond zitten?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:08

Oeh mooi hok! Geen ervaring met zijdehoenders, behalve dat ik ze schattig vind :)

Vandaag naar de dierenwinkel gereden voor grit, en de kont van mijn kip besproken :') Zij denken ook dat het echt alleen maar de rui is, en dat ik verder niet veel meer kan doen dan wat ik nu al doe. Wachten dus. En in de gaten houden of de rest er idd netjes afblijft :)

Mijn Flora (een Bleu) heeft trouwens ook veel lel :D
Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:45

Majabeestje dat hok voor als ze overdag willen schuilen voor regen of zon of als jullie een paar dagen weg zijn zodat oppas het makkelijker heeft. Maar om daar kippen 24/7 in te houden is vind ik erg sneu.
Kwa ras en stil/luidruchtig. Elk ras heeft wel kippen die stil zijn of juist erg luidruchtig. Al zijn er wel wat rassen die erom bekend staan vaker het een dan het ander te hebben. Ik dacht dat wyandottes wel bekend stonden vaak luid te zijn en barnevelders vaak rustig (en niet zo vaak broeds).
Zijdehoenders ken ik zo verder niet goed genoed om er wat over te zeggen behalve dat dat trappetje normaal geen probleem zal zijn en kwa op de grond zitten. Kippen zitten van nature graag hoog als ze slapen omdat ze zich dan veiliger voelen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:46

Hier is eindelijk een trapbak gearriveerd. Na het in elkaar zetten zaten er zulke kieren dat ik de kitspuit erop losgelaten heb. Enfin, dat is nu droog, voer erin en bak in het hok. Een uur erbij gezeten, lokken dat ze een stap op de pedaal zetten maar zelfstandig snappen ze het niet. Zijn daar trucjes voor,?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:51

Palmera schreef:
Hier is eindelijk een trapbak gearriveerd. Na het in elkaar zetten zaten er zulke kieren dat ik de kitspuit erop losgelaten heb. Enfin, dat is nu droog, voer erin en bak in het hok. Een uur erbij gezeten, lokken dat ze een stap op de pedaal zetten maar zelfstandig snappen ze het niet. Zijn daar trucjes voor,?

Ik heb er gewoon meelwormen op de klep gestrooid en toen was het al snel duidelijk.

Bij kuikens zet ik eerste tijd steen erop tot ze bepaald gewicht hebben.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:54

Onze dames hebben ook ongeveer zo'n format hok majabeestje, daarnaast laten we ze elke dag nog een paar uurtjes los in de tuin, we hebben best een behoorlijk grote tuin dus daar kunnen ze echt even lekker rennen en fladderen, die behoefte is er ook wel merk ik, het is heerlijk om ze rond te zien scharrelen. Ik zou ze niet alleen maar in dat hok willen laten.
Voor de veiligheid (veel roofdieren aan de Veluwe) en behoud van de tuin, is dit dus wel alleen als we thuis zijn. Ze zijn heel makkelijk weer het hok in te krijgen met een handje graan gelukkig :j

Deze week hebben de dames de taak om de moestuin om te spitten, we hebben even de doorgang naar de tuin dicht gezet zodat ze juist de moestuin in wandelen, die ligt tegenover het hok.
Eerste foto waren ze 10 minuten bezig, laatste foto 4 uur verder _O-

Afbeelding

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:58

Ik kan mij herinneren dat ze vaak zeggen dat je de eerste paar dagen er een steen op legt zodat hij altijd open is. Zo gauw de kippen dan goed gewend zijn aan de bak die steen weg halen. Als ze dan gaan kijken om te eten gaan ze er makkelijker al op staan. Geen idee of het goed werkt maar het is het proberen waard denk ik :D

Hier afgelopen week een mindere leuke week gehad. De jonge haan die niet helemaal in orde was, is helaas overleden. op een ochtend kwam ik bij het hok om ze los te laten en had hij weer bloed, toen zag ik echter meteen dat het uit zijn snavel kwam. Dus zoals de rest van de dagen ervoor hem samen met zijn zusje apart gezet aan de andere kant van het net en ondertussen gaan zoeken wat het zou kunnen betekenen. Ik kon helaas niks vinden en net na de lunch toen mijn vriend weer terug naar zijn werk ging zegt hij ineens dat Snowy veel bloed op zich heeft. Dus ik hop naar buiten en idd, hij had zijn hele hals vol bloed zitten, stond te happen naar adem en roggelde verschrikkelijk. Dus daar was nog maar 1 optie mogelijk en dat was hem uit zijn lijden verlossen. Echter voor ik mijn mes had, is hij zelf al overleden :( :( De hele oprit en mijn auto zaten vol bloed spetters. Ik heb hem dus open gemaakt om te zien of ik aanwijzingen kon vinden.
Zijn lever was flink vergroot en had groene plekken en beide longen zaten vol kwabbels, groeven en rare plekjes met grauwe kleuren en stugge textuur, de rest van de longen waren bijna zwart. Het arme dier was dus veel zieker dan ik dacht :( :(
Zijn zusje was de 1e 2 dagen wel wat van slag en was hem veel aan het zoeken. Gelukkig is ze nu weer haarzelf.

Verder leuker nieuws, gisteren mijn nieuwe record voor het jaar. 6 eieren op 1 dag :D
Vanaf vandaag ga ik ook wat eitjes verzamelen en een test doen om te zien of mijn haan vruchtbaar is :D :D