Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:04

Wel grappig dit. Ik heb afgelopen weekend juist een aantal posthoornslakjes bij iemand opgehaald voor in m'n aquaria. Vind ze heel leuk.. :D

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:24

@safiera: je betaald voor de test hè in de winkel ;). Hier is het 5 euro voor een heel uitgebreide test :)

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:31

Ik wil shoppen! Of tenminste mijn ondermat kopen zodat ik het aquarium qua hardscape kan inrichten.

Werken tot half 2, en dan kan ik gaan! :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:53

Safiera schreef:
julius_juut schreef:
Is er aan de vissen niets te zien voordat ze doodgaan? Geen knijpen met vinnen/sloom/minder eetlust/mager of juist opgeblazen? En kan je vinden welke soort je 'zilveren visjes' zijn? Water dat voor de ene vis helemaal prima is kan voor een andere soort compleet ongeschikt zijn tenslotte.

Hier ooit ook rode rio's gehad, maar wel maar een paar weken. Die waren ook heel snel allemaal verdwenen. :( De fantoomzalmpjes die ik tegelijkertijd had gekocht zwemmen er nog.

Nee, niks aan de visjes gezien... zagen er gezond en actief uit. En heb net gezocht:
Ze noemden ze hier (in Duitsland in de dierenwinkel) Zilveren zalmpjes... maar net op een site zitten kijken en daar leken ze het meest op deze blauwe tetra's: https://www.koicompagnie.nl/blauwe-tetra.html

Oh wat lastig (en kwalijk) dat ze in de winkel niet de officiële naam gebruiken! Dan is het als koper wel heel moeilijk.

En balen dat je niets aan ze zag. Dan denk je niet aan ziekte o.i.d. maar inderdaad aan het water zelf. Als daar niets verkeerds uit komt anders misschien iets van een ornament in de bak die iets giftigs afgeeft?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:45

Omany schreef:
@safiera: je betaald voor de test hè in de winkel ;). Hier is het 5 euro voor een heel uitgebreide test :)

Niet elke winkel.

Hier een visspeciaalzaak die het voor noppes doet als je goede klant bent en niet te vaak water komt brengen. Stukje service

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:00

Bij mijn werk(intratuin) is het ook gratis.

Oh echt heel slim, plaats ik mijn thermomete en druk iets te hard breekt hij in stukken. Gelukkig gelezen dat het geen kwik meer is ppff schrok me rot. Kan helaas 1 stuk glas niet vinden.hopelijk komt die nog tevoorschijn voor mn vissen erin gaan.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:29

Ik had in mijn kleine bakje eerst 1 slak en na een maand en stuk of 20 en na een maand a 6 weken alle slakken ineens dood. Heel vreemd.
Wil je nog wat slakjes kopen die mijn zandbodem om ploegt. Hoe heten die ook als weer?
Visjes doen het goed in de nieuwe bak. Zo leuk om te zien

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:02

Allereerst sorry voor de vele vragen.

Ik heb in mijn aquarium de aqua start en bacteriën start toegevoegd. Toen bedacht ik mij laat ik daarna de easylife profito toevoegen. In het water verkleurde het gele vloeistof al snel naar donker groen en nu is mijn water bovenin de bak een grijs/zwarte gloed. Is dit normaal? Of hebben deze middelen op elkaar gereageerd?

De beschrijving gaf aan 10 ml op 100 liter water. Nu lees ik op internet dat je beste met 1/3 kan beginnen (stond niet op de fles)

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:28

Heb je misschien een foto van de laag? Is het een soort olie laag?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:44

Ze bespioneren mij gewoon! Hara jerdonis bij de Zoo&Zo O_O
Afbeelding

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:49

Oh, ze zijn erg leuk!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:54

J0anieke schreef:
Heb je misschien een foto van de laag? Is het een soort olie laag?

Hierbij foto van het aquarium ( voornamelijk links boven) en foto van het water wat ik voor de helft heb ververst. Ik dacht nu opeens komt het niet van het grind? Deze heb ik gespoeld wat zelfs volgens de zak niet nodig was. Was wat duurdere grind. Dit is dat grind.
https://www.romberg.nl/product/dekoline-london/

Ik heb nu nieuw grind gewassen en wat in een emmer met laagje water gedaan om te kijken of het gaat verkleuren.

Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:33

julius_juut schreef:
Oh wat lastig (en kwalijk) dat ze in de winkel niet de officiële naam gebruiken! Dan is het als koper wel heel moeilijk.

En balen dat je niets aan ze zag. Dan denk je niet aan ziekte o.i.d. maar inderdaad aan het water zelf. Als daar niets verkeerds uit komt anders misschien iets van een ornament in de bak die iets giftigs afgeeft?

Hm ja inderdaad... of ik heb het verkeerd onthouden := Maar geloof echt dat ze iets met zilverzalm zeiden.

En voor een test betalen zou zeker niet zo erg zijn haha. Ik ga er vrijdag heen met water, en vraag het gewoon! Ik koop op zich wel vaker bij die winkel, ze hebben een wat grotere aquarium afdeling en (meestal) goed advies.

Denk inderdaad steeds meer richting waterwaarde... zou bijna zeggen fijn als daar wat uit komt, dan heb ik de oorzaak iig. Heb recent geen nieuwe ornamenten. Het hout dat ik heb zit er al een hele tijd in. En verder... weet niet of ik echt wat veranderd heb laatste tijd. Nouja wel dus best veel nieuwe visjes tegelijk er bij, dat was ook niet zo goed denk ik.

Een soort dunne olie laag heb ik trouwens ook wel regelmatig? Maar dat dan misschien ook van de dode visjes?

L_Rivaldo: wel heel mooi grind vind ik!
En stel vooral je vragen (doe ik ook O:) ) maar ik lees en leer ook heel graag vragen en antwoorden van anderen!

Ann: ik lees even terug en had je bericht over de goudvissen (nog) niet gezien. Ik wist eigenlijk niet eens dat goudvissen ook buiten kunnen, maar echt super voor die dieren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:54

goudvissen zijn leuk in de vijver!
ik heb een aantal jaren geleden een stel shubunkin in een vijver gehad.
en ik wil nu weer een vijver en wil dan zeker weer een aantal hebben.

heb vroeger een tijd op een stal gewerkt ,als we dan pauze hielden bij de vijver daar gooiden we er wel eens een plak brood in.
dat was in een minuut helemaal weg.
die vijver krioelde van de goudvissen

die dunne laag heet een kaamlaag, kan niet zoveel kwaad dacht ik.
vaak als je de uitstroom wat meer op het oppervlak zet zodat dat meer beweegt dan trekt het wel weg.
ik heb het hier ook wel eens.
vaak juist na waterwissel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:06

Veel goudvis soorten (gewone, komeetstaarten, shubunkin enz.) zijn veel beter geschikt voor in een vijver dan voor in een aquarium gezien het formaat wat ze kunnen bereiken. Maar ze worden helaas in veel speciaalzaken geadviseerd in combinatie met veel te kleine aquariums. Gelukkig zijn er ook winkels die steeds meer de juiste info geven en natuurlijk meer mensen die zich er goed in verdiepen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:17

Safiera inderdaad gewoon even vragen vaak willen ze je echt wel helpen. Wij testen op het werk ook altijd gewoon het water van klanten. Soms nemen ze wel iets mee, maar vaak komen ze enkel hiervoor.

Ellepel ik heb even gegoogled op kaamlaag maar dat heb ik niet bovenop liggen. Het is zeg maar mijn gehele water wat een grijze/zwartere kleur heeft maar links midden/boven net wat meer dan bijvoorbeeld onder.

Ik heb nu voor de test nieuw grind gespoeld en met emmer en laagje water laten staan om uit te sluiten dat dit door het grind komt.

Op mijn werk adviseerde ze halve aquarium verversen en dan vrijdag/zaterdag even het water laten testen.

Ik denk dat ik gewoon te snel wil met vooral die plantenvoeding toe te voegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:20

ja even rustig aan doen.
en ben benieuwd of het dan van je grind komt?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:25

Grind zit nu paar uur in een witte emmer en kijk nu elke keer en schud ik wat op en neer en zie geen verkleuring. Laat het even een dagje staan.

Mijn vriend wilde me opvrolijken.
Dit trof ik aan en zei hij "zo heb je alvast een vis in je aquarium"

Afbeelding

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:34

Wij hebben buiten ook vissen. Koi's en nog een paar goudvissen vanaf het begin dat we met de vijver begonnen. Goudvissen zijn al meer dan 25 jaar oud :) en zo'n 25 cm groot. Ze hebben deels ook hun kleur verloren en zijn nu meer wit dan goud/oranje, maar doen het nog steeds :)

Beste vis hierboven :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:35

_O-

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:04

Oh wauw, zoveel plekken waar ze het gratis doen :roll: . Ik wil ook zo een zaak :7 . Maar gelukkig krijg ik altijd wel héél goed en degelijk advies :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:14

Omany schreef:
Oh wauw, zoveel plekken waar ze het gratis doen :roll: . Ik wil ook zo een zaak :7 . Maar gelukkig krijg ik altijd wel héél goed en degelijk advies :D

Dat is uiteraard ook heel belangrijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:51

Hahaah die foto!
Held! Echt heerlijk!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:22

L_rivaldo, is hij braaf?

Ik had ook weer wat.
M’n filter had het begeven. Had er nog 1 liggen, maar die is wat sterker. (Er hing een aquaflow 50 in, nu een 100).
Filtermateriaal in de 100 gestopt en geplaatst... aangezet.. prima.. Jack eten gegeven en ben gaan douchen.
Kom ik later in de kamer.. alles nat.
Ik dacht nog: “goh, heb ik zo lopen knoeien? En wat maakt die pomp een lawaai...”
Tot ik in de bak keek en er nog zo’n 35cm water in zat...
had er dus niet aan gedacht dat dit pompje dus wat hardere uitstroom heeft en dat het water dus uit de bak gesproeid werd...

Hoe was jullie dag? :’)

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:04

Vissen nog wel goed? Misschien kan je de uitstroom wat bij stellen ( home made spraybar)