Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Ik vind dit tot nu toe de beste oplossing en eventueel kun je er voor kiezen om de staffs en pitts altijd te muilkorven. Vind t dan wel weer ingewikkeld met look a likes.
StonedRomy schreef:Maar wat zou een test voor de hond dan inhouden volgens jou? Voor mij in ieder geval met baas er altijd bij en de hond hoeft niet persé vriendelijk te zijn naar andere honden en mensen, maar alternatief is dan wel dat ze ze negeren. Want mijn hond is als pup dus echt vaak gebeten door andere honden ( iets met krulstaart en zo ) en die kan gewoon niet meer vriendelijk zijn. Meestal een ' Liv' en ze is weer normaal en focust zich weer op mij. Sommige mensen vinden dit goed hondengedrag en andere mensen willen dat iedere hond met iedere hond moet kunnen spelen.
Citaat:Tijdens deze oefening worden de deelnemers in 1 lijn opgesteld en wordt er voor en achterlangs gevolgd. Tijdens deze oefening wordt steeds zowel het gedrag van de actieve hond als dat van de passieve honden beoordeeld. Het gedrag van de honden moet normaal vriendelijk of onverschillig zijn. Het mag niet vijandig of hinderlijk zijn. De hond mag zich tevens niet af laten leiden door de andere honden. Honden die uitvallen naar andere honden worden van verdere deelneming uitgesloten, ook al is er geen fysiek contact.
MyWishMax schreef:secricible schreef:En vanaf wanneer is het een ernstig incident dan? Alleen de laatste categorie? Want dat vind ik erg hoog ingezet... van mij mag vanaf 3 (misschien 2 met voorwaarden) worden ingezet.
Blijft dubbel. Een flinke poot op een chihuahua en je hebt al een 3. Zelfs zonder kwade bedoelingen.
Vanaf 3 en vanwege dat laatste voorbeeld wordt er ook naar de context gekeken. Daarbij is een poot geen bijtincident.
loulou schreef:StonedRomy schreef:Maar wat zou een test voor de hond dan inhouden volgens jou? Voor mij in ieder geval met baas er altijd bij en de hond hoeft niet persé vriendelijk te zijn naar andere honden en mensen, maar alternatief is dan wel dat ze ze negeren. Want mijn hond is als pup dus echt vaak gebeten door andere honden ( iets met krulstaart en zo ) en die kan gewoon niet meer vriendelijk zijn. Meestal een ' Liv' en ze is weer normaal en focust zich weer op mij. Sommige mensen vinden dit goed hondengedrag en andere mensen willen dat iedere hond met iedere hond moet kunnen spelen.
Dit is de omschrijving van bijvoorbeeld een onderdeel van het ggb:Citaat:Tijdens deze oefening worden de deelnemers in 1 lijn opgesteld en wordt er voor en achterlangs gevolgd. Tijdens deze oefening wordt steeds zowel het gedrag van de actieve hond als dat van de passieve honden beoordeeld. Het gedrag van de honden moet normaal vriendelijk of onverschillig zijn. Het mag niet vijandig of hinderlijk zijn. De hond mag zich tevens niet af laten leiden door de andere honden. Honden die uitvallen naar andere honden worden van verdere deelneming uitgesloten, ook al is er geen fysiek contact.
secricible schreef:MyWishMax schreef:Vanaf 3 en vanwege dat laatste voorbeeld wordt er ook naar de context gekeken. Daarbij is een poot geen bijtincident.
Dat is dan weer waarmaar ik wilde meer zeggen dat maat van slachtoffer ook wat zegt. Maat van het slachtoffer zegt wat over de wonden, maar niet over de agressiviteit van de dader.
Als ik een smart aanrijdt en de bestuurder is dood, of ik rijd dronken een grote mercedes of zelfs een stadsbus aan. In het tweede geval ben ik meer fout, maar maak minder slachtoffer, dat is meer wat ik bedoel te zeggen
secricible schreef:Die test zou voor mij voor de hond alleen bestaan uit duidelijke agressie er uit filteren. Dus honden die gaan voor de kill, uitermate agressief onbeheersbaar gedrag vertonen, dat soort dingen. Honden die gespannen of ongemakkelijk zijn maar wel beheersbaar met baas, zou ik geen moeite mee hebben. Behalve dat er dan meer verwachting mag zijn van de baas.
secricible schreef:De baas is voor mij de grootste prioriteit, die moet de hond kunnen controleren, beheersen, inspelen op situaties, ook op serieuze uitdagingen. Inzicht om vooruit te kijken enz. Enz. Enz.
Samen moeten ze een gecontroleerde situaties zijn. Iemand die met een golden retriever komt kan wat meer credits krijgen als baas. Iemand met een pitbull zal wat hogere verwachtingen als baas moeten nakomen.
Citaat:B) Proef in het verkeer.
Algemeen:
De hiernavolgende oefeningen vinden plaats buiten het oefenterrein in een geëigende
omgeving. De AK bepaalt met de WL waar en op welke manier de oefeningen in het verkeer (op
straten, wegen en plaatsen) zullen verlopen. Het verkeer mag hierbij niet verstoord worden.
De uitvoering van het gedeelte in het verkeer mag niet op een oppervlakkige manier gebeuren.
Punten worden voor de afzonderlijke oefeningen in dit deel niet gegeven. De totale algemene
indruk welke de AK over het gedrag van de HD heeft bepaald of hij slaagt of niet.
De hiernavolgende omschrijvingen van de oefeningen zijn suggesties en kunnen door de AK
worden aangepast. De AK kan indien hij dit noodzakelijk acht een bepaalde oefening laten
herhalen of variëren.
Uitvoering.
1. Ontmoeten van personen.
Op aanwijzing van de AK volgt de HG met zijn HD op het voetpad een bepaald traject. De AK
volgt het team op een gepaste afstand. De HD dient aan de linker kant met de schouder op
kniehoogte van de HG, gewillig te volgen met doorhangende lijn. Tegenover voetgangers en
ander verkeer heeft de HD zich onverschillig te gedragen. Op zijn weg wordt de HG door een
voorbijlopende persoon de pas afgesneden. De HD heeft zich neutraal en onbevangen te
gedragen. De HG met zijn HD gaan dan in een groep van ten minste 6 personen. In de groep
spreekt de HG iemand aan en geeft hem een handdruk. De HD moet zich op teken van de HG
rustig naast hem te zitten of gaan liggen en moet zich gedurende dit kort oponthoud rustig
gedragen.
2. Gedrag tegenover een fietser.
De HG gaat met zijn aangelijnde HD op een bepaald traject en wordt ingehaald door een fietser
die daarbij de bel laat rinkelen. Op een grote afstand draait de fietser en komt de HG tegemoet
gereden. Dit voorbij rijden dient zo te gebeuren dat de HD zich tussen de HG en de fietser bevind.
De aangelijnde HD heeft zich tegenover de fietser rustig te gedragen.
3. Gedrag tegenover auto’s.
De HG gaat met zijn aangelijnde HD meerdere auto’s voorbij. Daarbij wordt één der auto’s
gestart. Bij een andere auto slaat men een deur dicht. Terwijl de HG met zijn HD verder gaat
stopt een auto naast hen en de chauffeur draait het raampje open en vraagt een inlichting aan
de HG. De HD dient op aangeven van de HG rustig te gaan zitten of te gaan liggen. De HD dient
zich rustig te gedragen tegenover verkeer en de daarbij horende geluiden.
4. Gedrag tegenover joggers of inline skater.
De HG loopt met zijn aangelijnde HD op een rustige weg. Tenminste twee joggers lopen hen
voorbij zonder hun tempo te verminderen. Als de joggers uit het blikveld verdwenen zijn komen
opnieuw twee joggers de HD tegemoet zonder hun snelheid te minderen. De HD hoeft niet
correct te volgen maar mag de joggers ook niet hinderen. Het is toegestaan dat de HG zijn HD
bij het voorbijlopen in zit of af positie brengt. In plaats van de joggers kunnen ook twee inline –
skaters ingezet worden.
5. Gedrag met andere honden.
Tegenover een voorbijkomende en een tegemoetkomende HD van een andere HG moet de HD
zich neutraal gedragen. De HG kan de HD bij het voorbijlopen van de andere HD in zit of af positie
blijven.
6. Gedrag van een in het verkeer alleen achtergelaten HD. Gedrag tegenover dieren.
Op aanwijzing van de AK loopt de HG met zijn aangelijnde HD op een rustige weg. Na een korte
wandeling houdt de HG halt en bevestigt de lijn aan een boom een ring of iets dergelijk. De HG
gaat uit het zicht van de HD. De HD mag staan zitten of liggen.
Tijdens de afwezigheid van de HG loopt een voorbijganger met aangelijnde HD op een afstand
van 5 passen voorbij
De alleen gelaten HD moet zich tijdens de afwezigheid van de HG rustig gedragen. De HD moet
de voorbij lopende HD zonder deze te provoceren (trekken aan de lijn en of aanhouden blaffen
etc.) of te willen bijten te laten passeren. Op aanwijzing van de AK wordt de HD door de HG
opgehaald.
Bemerking.
Het is aan de dienstdoende AK om te beslissen of hij alle oefeningen op dezelfde plaats laat
uitvoeren of dat voor bepaalde oefeningen een andere locatie wordt opgezocht.
MyWishMax schreef:Nikass schreef:Ik vind dit tot nu toe de beste oplossing en eventueel kun je er voor kiezen om de staffs en pitts altijd te muilkorven. Vind t dan wel weer ingewikkeld met look a likes.
Het zijn alleen niet alleen maar de volle staffs en pitts die die ernstige incidenten veroorzaken. Ook lookalikes en kruisingen. En ik gok zomaar dat het overgrote deel zonder stamboom is, maar juist kruisingnesten of broodfokkers (sommige echte broodfokkers, andere die lukraak 2 honden op elkaar gooien om wat te verdienen).
MyWishMax schreef:Verkeerszekere hondVerplicht onderdeel van IPO waar het schot uitgehaald is bij het appel gedeelte, zodat 'normale' hondenscholen het ook aan konden bieden, want het schot bleek dat tegen te houden. Wat ik hierboven neergezet heb is alleen het straatgedeelte.
AK = africhtingskeurmeester
HG = hondengeleider
HD = hond
Bij mijn VZH examen met reu zat ook nog een stuk insluiten. Dus hond naast je en een groep mensen die op je af gestapt kwamen in cirkel om je heen. En voordat je begint wordt de chip gecontroleerd, lukt dat niet, ben je meteen uitgesloten.
Ik vind in het examen reglement van de sociale huishond de beoordeling erg streng. Snuffelen aan een paraplu is een voldoende, onrustig worden uit zicht is niet goed, van plaats afkomen zorgt alvoor punten aftrek. Als ik mijn hond vast bind (wat bij VZH ook moet) dan wil hij achter mij aan en blijft niet rustig wachten. Hij staat op en loopt naar einde van de lijn en gaat daar staan tot ik terug ben. Vreemde mensen of honden die dan langskomen ziet hij niet eens.
Nikass schreef:MyWishMax schreef:Het zijn alleen niet alleen maar de volle staffs en pitts die die ernstige incidenten veroorzaken. Ook lookalikes en kruisingen. En ik gok zomaar dat het overgrote deel zonder stamboom is, maar juist kruisingnesten of broodfokkers (sommige echte broodfokkers, andere die lukraak 2 honden op elkaar gooien om wat te verdienen).
Ja dat weet ik. Ik bedoel te zeggen dat ik het ingewikkeld vind Hoe je dat moet organiseren, want op welke criteria bepaal je dat het een look a like is?
Ik bedoel niet dat ik ertegen zou zijn.
secricible schreef:MyWishMax schreef:Verkeerszekere hondVerplicht onderdeel van IPO waar het schot uitgehaald is bij het appel gedeelte, zodat 'normale' hondenscholen het ook aan konden bieden, want het schot bleek dat tegen te houden. Wat ik hierboven neergezet heb is alleen het straatgedeelte.
AK = africhtingskeurmeester
HG = hondengeleider
HD = hond
Bij mijn VZH examen met reu zat ook nog een stuk insluiten. Dus hond naast je en een groep mensen die op je af gestapt kwamen in cirkel om je heen. En voordat je begint wordt de chip gecontroleerd, lukt dat niet, ben je meteen uitgesloten.
Ik vind in het examen reglement van de sociale huishond de beoordeling erg streng. Snuffelen aan een paraplu is een voldoende, onrustig worden uit zicht is niet goed, van plaats afkomen zorgt alvoor punten aftrek. Als ik mijn hond vast bind (wat bij VZH ook moet) dan wil hij achter mij aan en blijft niet rustig wachten. Hij staat op en loopt naar einde van de lijn en gaat daar staan tot ik terug ben. Vreemde mensen of honden die dan langskomen ziet hij niet eens.
Vandaar dat ik idd aangaf dat de categorieen wat minder ideaal waren maar meer het soort oefeningen dat genoemd werd. De beoordeling vind ik wat minder van belang, meer hoe de begeleider en hond door de oefeningen heen gaan. Is de hond angstig, hoe gaat begeleider daar dan mee om? Hoenstelt hijnde hond gerust enz, enz.
Nikass schreef:Ik vind de testen wel goed maar tegelijkertijd denk ik: hoeveel tijd zou ik krijgen... mijn reu is net 1 jaar. Hij zou de meeste dingen kunnen, alleen achterlaten aan een boom en dan rustig blijven? Zonder passerende hond zou hij alleen piepen denk ik, maar een hond die contact met hem maakt is wel moeilijk.
En mijn teefje die erg onzeker is zonder mij zou de hond negeren, maar wel onrustig zijn (niet blaffen). Waarom is dat laatste erg voor zo'n test voor maatschappelijk aanvaardbaar gedrag?
(Ik heb natuurlijk niet gericht getraind voor deze test)
Nikass schreef:, want op welke criteria bepaal je dat het een look a like is?