'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:12

Maar wat zou een test voor de hond dan inhouden volgens jou? Voor mij in ieder geval met baas er altijd bij en de hond hoeft niet persé vriendelijk te zijn naar andere honden en mensen, maar alternatief is dan wel dat ze ze negeren. Want mijn hond is als pup dus echt vaak gebeten door andere honden ( iets met krulstaart en zo ) en die kan gewoon niet meer vriendelijk zijn. Meestal een ' Liv' en ze is weer normaal en focust zich weer op mij. Sommige mensen vinden dit goed hondengedrag en andere mensen willen dat iedere hond met iedere hond moet kunnen spelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:15

Dat is een goede vraag. Het zou me idd vooral om de baas gaan.
Misschien als blijkt dat honden dat negeren niet kunnen, een gevaar zijn bij het passeren van iemand, ook al loopt hij aan de lijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:20

Nikass schreef:
Ik vind dit tot nu toe de beste oplossing en eventueel kun je er voor kiezen om de staffs en pitts altijd te muilkorven. Vind t dan wel weer ingewikkeld met look a likes.

Het zijn alleen niet alleen maar de volle staffs en pitts die die ernstige incidenten veroorzaken. Ook lookalikes en kruisingen. En ik gok zomaar dat het overgrote deel zonder stamboom is, maar juist kruisingnesten of broodfokkers (sommige echte broodfokkers, andere die lukraak 2 honden op elkaar gooien om wat te verdienen).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:24

StonedRomy schreef:
Maar wat zou een test voor de hond dan inhouden volgens jou? Voor mij in ieder geval met baas er altijd bij en de hond hoeft niet persé vriendelijk te zijn naar andere honden en mensen, maar alternatief is dan wel dat ze ze negeren. Want mijn hond is als pup dus echt vaak gebeten door andere honden ( iets met krulstaart en zo ) en die kan gewoon niet meer vriendelijk zijn. Meestal een ' Liv' en ze is weer normaal en focust zich weer op mij. Sommige mensen vinden dit goed hondengedrag en andere mensen willen dat iedere hond met iedere hond moet kunnen spelen.

Dit is de omschrijving van bijvoorbeeld een onderdeel van het ggb:

Citaat:
Tijdens deze oefening worden de deelnemers in 1 lijn opgesteld en wordt er voor en achterlangs gevolgd. Tijdens deze oefening wordt steeds zowel het gedrag van de actieve hond als dat van de passieve honden beoordeeld. Het gedrag van de honden moet normaal vriendelijk of onverschillig zijn. Het mag niet vijandig of hinderlijk zijn. De hond mag zich tevens niet af laten leiden door de andere honden. Honden die uitvallen naar andere honden worden van verdere deelneming uitgesloten, ook al is er geen fysiek contact.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:26

MyWishMax schreef:
secricible schreef:
En vanaf wanneer is het een ernstig incident dan? Alleen de laatste categorie? Want dat vind ik erg hoog ingezet... van mij mag vanaf 3 (misschien 2 met voorwaarden) worden ingezet.
Blijft dubbel. Een flinke poot op een chihuahua en je hebt al een 3. Zelfs zonder kwade bedoelingen.

Vanaf 3 en vanwege dat laatste voorbeeld wordt er ook naar de context gekeken. Daarbij is een poot geen bijtincident.

Dat is dan weer waar :+ maar ik wilde meer zeggen dat maat van slachtoffer ook wat zegt. Maat van het slachtoffer zegt wat over de wonden, maar niet over de agressiviteit van de dader.
Als ik een smart aanrijdt en de bestuurder is dood, of ik rijd dronken een grote mercedes of zelfs een stadsbus aan. In het tweede geval ben ik meer fout, maar maak minder slachtoffer, dat is meer wat ik bedoel te zeggen :)

Verder blijf ik inderdaad bij stonedromy, hoewel ik voor aanschaf ook een verplichte test zonder eigen hond zou willen zien. Lichaamstaal leren, situaties inschatten. Als je dat niet kan moet je zelfs niet aan een hond beginnen, ook niet met een muilkorf.

Die test zou voor mij voor de hond alleen bestaan uit duidelijke agressie er uit filteren. Dus honden die gaan voor de kill, uitermate agressief onbeheersbaar gedrag vertonen, dat soort dingen. Honden die gespannen of ongemakkelijk zijn maar wel beheersbaar met baas, zou ik geen moeite mee hebben. Behalve dat er dan meer verwachting mag zijn van de baas.

De baas is voor mij de grootste prioriteit, die moet de hond kunnen controleren, beheersen, inspelen op situaties, ook op serieuze uitdagingen. Inzicht om vooruit te kijken enz. Enz. Enz.

Samen moeten ze een gecontroleerde situaties zijn. Iemand die met een golden retriever komt kan wat meer credits krijgen als baas. Iemand met een pitbull zal wat hogere verwachtingen als baas moeten nakomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:29

loulou schreef:
StonedRomy schreef:

Dit is de omschrijving van bijvoorbeeld een onderdeel van het ggb:

Citaat:
Tijdens deze oefening worden de deelnemers in 1 lijn opgesteld en wordt er voor en achterlangs gevolgd. Tijdens deze oefening wordt steeds zowel het gedrag van de actieve hond als dat van de passieve honden beoordeeld. Het gedrag van de honden moet normaal vriendelijk of onverschillig zijn. Het mag niet vijandig of hinderlijk zijn. De hond mag zich tevens niet af laten leiden door de andere honden. Honden die uitvallen naar andere honden worden van verdere deelneming uitgesloten, ook al is er geen fysiek contact.

Ik kende die afkorting niet en ging googlen. Daarmee kwam ik hier: http://hondencentrumcontact.nl/hondensc ... e-huishond
Daar zit ook een examen aan gekoppeld, en ik denk dat ik zoiets minimaal vereist zou vinden, gecombineerd met dus zwaardere vaardigheden voor de eigenaar. Zeker bij een HR ras.

Edit: ik vind net het examenreglement. Het zou me nog niet zo gaan om de categorieen, maar de hond mag geen agressie tonen hierin en vooral de begeleider moet laten zien het goed te kunnen begeleiden. Interessant examen trouwens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:33

secricible schreef:
MyWishMax schreef:
Vanaf 3 en vanwege dat laatste voorbeeld wordt er ook naar de context gekeken. Daarbij is een poot geen bijtincident.

Dat is dan weer waar :+ maar ik wilde meer zeggen dat maat van slachtoffer ook wat zegt. Maat van het slachtoffer zegt wat over de wonden, maar niet over de agressiviteit van de dader.
Als ik een smart aanrijdt en de bestuurder is dood, of ik rijd dronken een grote mercedes of zelfs een stadsbus aan. In het tweede geval ben ik meer fout, maar maak minder slachtoffer, dat is meer wat ik bedoel te zeggen :)

Eens hoor, maar dat is denk ik lastig om duidelijk te krijgen. Dan word je afhankelijk van het oordeel van een DA.

secricible schreef:
Die test zou voor mij voor de hond alleen bestaan uit duidelijke agressie er uit filteren. Dus honden die gaan voor de kill, uitermate agressief onbeheersbaar gedrag vertonen, dat soort dingen. Honden die gespannen of ongemakkelijk zijn maar wel beheersbaar met baas, zou ik geen moeite mee hebben. Behalve dat er dan meer verwachting mag zijn van de baas.

Maar hoe filter je dat er veilig uit? Je kan moeilijk proefkonijnen gebruiken. ;) Voorbeeld, mijn oudste teef hebben wij met ernstige angstagressie gekregen. Zij viel echt vreselijk uit, in de lijn hangen, tanden bloot, haar overeind enzovoorts. Maar zodra de hond dichtbij kwam was dat over en wilde zij alleen maar weg. Terwijl de honden waarbij ik ernstige incidenten heb zien gebeuren weinig signalen gaven of zelfs aangerend kwamen en meteen vastgrepen.

secricible schreef:
De baas is voor mij de grootste prioriteit, die moet de hond kunnen controleren, beheersen, inspelen op situaties, ook op serieuze uitdagingen. Inzicht om vooruit te kijken enz. Enz. Enz.

Samen moeten ze een gecontroleerde situaties zijn. Iemand die met een golden retriever komt kan wat meer credits krijgen als baas. Iemand met een pitbull zal wat hogere verwachtingen als baas moeten nakomen.

Mee eens. Dat is de reden dat ik met onze oudste teef niet ga lopen op het moment dat ik me niet goed voel. Ik ben dan niet in staat om haar te begeleiden in haar angst, waardoor zij weer uitvalt. Bij mijn man doet ze dat al jaren niet meer, tenzij overprikkelt door te veel honden tegen komen, maar niet meer zo ernstig en niet meer op 100m afstand. Wel een reden trouwens om met haar andere honden te ontwijken en dus verlaten gebieden op te zoeken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:37

Ik heb geen idee mywishmax. Is het heel naief dat ik denk dat een stel goede trainers op die vraag maar eens bij elkaar zouden moeten gaan zitten? Ik ben geen trainer en er zullen echt nog wel gevallen tussendoor schieten maar dat heb je ook met alleen een muilkorf, ik zou zelfs zeggen nog meer dan.

En dat laatste herken ik. Omze teef doet naar maar op de hondenschool kon ik haar een halve meter naast een andere hond zetten met volledige focus op mij. Ik kan dan zelfs weglopen. 1x een incident met een andere hond die de les zat was en met 4 poten op mijn hond sprong als uitdaging om te spelen. Vond ze niet leuk, maar een paar snauwen zijn dan genoeg, ze zal niet aanvallen.
Maar bijvoorbeeld op het strand heb ik geen overzicht tussen al die honden, wordt nerveus en zij dus ook. Dus daar loopt mijn man lekker met haar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:40

Ik vind het examen wat hierboven genoemd wordt niet ideaal. Ik zie dan zelf meer in het VZH examen, vooral het straat gedeelte dan.

Citaat:
B) Proef in het verkeer.
Algemeen:
De hiernavolgende oefeningen vinden plaats buiten het oefenterrein in een geëigende
omgeving. De AK bepaalt met de WL waar en op welke manier de oefeningen in het verkeer (op
straten, wegen en plaatsen) zullen verlopen. Het verkeer mag hierbij niet verstoord worden.
De uitvoering van het gedeelte in het verkeer mag niet op een oppervlakkige manier gebeuren.
Punten worden voor de afzonderlijke oefeningen in dit deel niet gegeven. De totale algemene
indruk welke de AK over het gedrag van de HD heeft bepaald of hij slaagt of niet.
De hiernavolgende omschrijvingen van de oefeningen zijn suggesties en kunnen door de AK
worden aangepast. De AK kan indien hij dit noodzakelijk acht een bepaalde oefening laten
herhalen of variëren.
Uitvoering.
1. Ontmoeten van personen.
Op aanwijzing van de AK volgt de HG met zijn HD op het voetpad een bepaald traject. De AK
volgt het team op een gepaste afstand. De HD dient aan de linker kant met de schouder op
kniehoogte van de HG, gewillig te volgen met doorhangende lijn. Tegenover voetgangers en
ander verkeer heeft de HD zich onverschillig te gedragen. Op zijn weg wordt de HG door een
voorbijlopende persoon de pas afgesneden. De HD heeft zich neutraal en onbevangen te
gedragen. De HG met zijn HD gaan dan in een groep van ten minste 6 personen. In de groep
spreekt de HG iemand aan en geeft hem een handdruk. De HD moet zich op teken van de HG
rustig naast hem te zitten of gaan liggen en moet zich gedurende dit kort oponthoud rustig
gedragen.
2. Gedrag tegenover een fietser.
De HG gaat met zijn aangelijnde HD op een bepaald traject en wordt ingehaald door een fietser
die daarbij de bel laat rinkelen. Op een grote afstand draait de fietser en komt de HG tegemoet
gereden. Dit voorbij rijden dient zo te gebeuren dat de HD zich tussen de HG en de fietser bevind.
De aangelijnde HD heeft zich tegenover de fietser rustig te gedragen.
3. Gedrag tegenover auto’s.
De HG gaat met zijn aangelijnde HD meerdere auto’s voorbij. Daarbij wordt één der auto’s
gestart. Bij een andere auto slaat men een deur dicht. Terwijl de HG met zijn HD verder gaat
stopt een auto naast hen en de chauffeur draait het raampje open en vraagt een inlichting aan
de HG. De HD dient op aangeven van de HG rustig te gaan zitten of te gaan liggen. De HD dient
zich rustig te gedragen tegenover verkeer en de daarbij horende geluiden.
4. Gedrag tegenover joggers of inline skater.
De HG loopt met zijn aangelijnde HD op een rustige weg. Tenminste twee joggers lopen hen
voorbij zonder hun tempo te verminderen. Als de joggers uit het blikveld verdwenen zijn komen
opnieuw twee joggers de HD tegemoet zonder hun snelheid te minderen. De HD hoeft niet
correct te volgen maar mag de joggers ook niet hinderen. Het is toegestaan dat de HG zijn HD
bij het voorbijlopen in zit of af positie brengt. In plaats van de joggers kunnen ook twee inline –
skaters ingezet worden.
5. Gedrag met andere honden.
Tegenover een voorbijkomende en een tegemoetkomende HD van een andere HG moet de HD
zich neutraal gedragen. De HG kan de HD bij het voorbijlopen van de andere HD in zit of af positie
blijven.
6. Gedrag van een in het verkeer alleen achtergelaten HD. Gedrag tegenover dieren.
Op aanwijzing van de AK loopt de HG met zijn aangelijnde HD op een rustige weg. Na een korte
wandeling houdt de HG halt en bevestigt de lijn aan een boom een ring of iets dergelijk. De HG
gaat uit het zicht van de HD. De HD mag staan zitten of liggen.
Tijdens de afwezigheid van de HG loopt een voorbijganger met aangelijnde HD op een afstand
van 5 passen voorbij
De alleen gelaten HD moet zich tijdens de afwezigheid van de HG rustig gedragen. De HD moet
de voorbij lopende HD zonder deze te provoceren (trekken aan de lijn en of aanhouden blaffen
etc.) of te willen bijten te laten passeren. Op aanwijzing van de AK wordt de HD door de HG
opgehaald.
Bemerking.
Het is aan de dienstdoende AK om te beslissen of hij alle oefeningen op dezelfde plaats laat
uitvoeren of dat voor bepaalde oefeningen een andere locatie wordt opgezocht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:43

Ik heb MG gedaan, ik ken al jullie afkortingen niet :+

Maar zou me inderdaad in dit straatexamen ook kunnen vinden. Allereerst is het belangrijk te kijken wat je wil ondervangen: andere honden, mensen en honden, ook bijtincidenten innhuis? Daar moet je je examen op aanpassen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:46

Verkeerszekere hond :D Verplicht onderdeel van IPO waar het schot uitgehaald is bij het appel gedeelte, zodat 'normale' hondenscholen het ook aan konden bieden, want het schot bleek dat tegen te houden. Wat ik hierboven neergezet heb is alleen het straatgedeelte.

AK = africhtingskeurmeester
HG = hondengeleider
HD = hond :D

Bij mijn VZH examen met reu zat ook nog een stuk insluiten. Dus hond naast je en een groep mensen die op je af gestapt kwamen in cirkel om je heen. En voordat je begint wordt de chip gecontroleerd, lukt dat niet, ben je meteen uitgesloten.

Ik vind in het examen reglement van de sociale huishond de beoordeling erg streng. Snuffelen aan een paraplu is een voldoende, onrustig worden uit zicht is niet goed, van plaats afkomen zorgt alvoor punten aftrek. Als ik mijn hond vast bind (wat bij VZH ook moet) dan wil hij achter mij aan en blijft niet rustig wachten. Hij staat op en loopt naar einde van de lijn en gaat daar staan tot ik terug ben. Vreemde mensen of honden die dan langskomen ziet hij niet eens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:52

MyWishMax schreef:
Nikass schreef:
Ik vind dit tot nu toe de beste oplossing en eventueel kun je er voor kiezen om de staffs en pitts altijd te muilkorven. Vind t dan wel weer ingewikkeld met look a likes.

Het zijn alleen niet alleen maar de volle staffs en pitts die die ernstige incidenten veroorzaken. Ook lookalikes en kruisingen. En ik gok zomaar dat het overgrote deel zonder stamboom is, maar juist kruisingnesten of broodfokkers (sommige echte broodfokkers, andere die lukraak 2 honden op elkaar gooien om wat te verdienen).

Ja dat weet ik. Ik bedoel te zeggen dat ik het ingewikkeld vind Hoe je dat moet organiseren, want op welke criteria bepaal je dat het een look a like is?
Ik bedoel niet dat ik ertegen zou zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:56

MyWishMax schreef:
Verkeerszekere hond :D Verplicht onderdeel van IPO waar het schot uitgehaald is bij het appel gedeelte, zodat 'normale' hondenscholen het ook aan konden bieden, want het schot bleek dat tegen te houden. Wat ik hierboven neergezet heb is alleen het straatgedeelte.

HG = hondengeleider

Bij mijn VZH examen met reu zat ook nog een stuk insluiten. Dus hond naast je en een groep mensen die op je af gestapt kwamen in cirkel om je heen. En voordat je begint wordt de chip gecontroleerd, lukt dat niet, ben je meteen uitgesloten.

Ik vind in het examen reglement van de sociale huishond de beoordeling erg streng. Snuffelen aan een paraplu is een voldoende, onrustig worden uit zicht is niet goed, van plaats afkomen zorgt alvoor punten aftrek. Als ik mijn hond vast bind (wat bij VZH ook moet) dan wil hij achter mij aan en blijft niet rustig wachten. Hij staat op en loopt naar einde van de lijn en gaat daar staan tot ik terug ben. Vreemde mensen of honden die dan langskomen ziet hij niet eens.

Vandaar dat ik idd aangaf dat de categorieen wat minder ideaal waren maar meer het soort oefeningen dat genoemd werd. De beoordeling vind ik wat minder van belang, meer hoe de begeleider en hond door de oefeningen heen gaan. Is de hond angstig, hoe gaat begeleider daar dan mee om? Hoenstelt hijnde hond gerust enz, enz.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:56

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:

Ja dat weet ik. Ik bedoel te zeggen dat ik het ingewikkeld vind Hoe je dat moet organiseren, want op welke criteria bepaal je dat het een look a like is?
Ik bedoel niet dat ik ertegen zou zijn.

Oh :+ In mijn hoofd las ik iets anders? Apart, sorry! Maar idd, het is lastig. Alleen op uiterlijk heb je er misschien ook kruisingen die iets compleet anders zijn mee. En de DNA testen geven geen 100% betrouwbaarheid, omdat niet alle rassen er in voorkomen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:00

Op 1 jarige, 3 jarige en 5/6 jarige leeftijd een proef van bekwaamheid laten doen, door een ervaren gedragskundige.

Boven de 5/6, verwacht ik van honden die altijd braaf zijn geweest eigenlijk niks.
Maar dan zijn ze over hun, zie mij een geweldige reu zijn :D heen.
Luisteren goed, als ze dat hebben geleerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:00

secricible schreef:
MyWishMax schreef:

HG = hondengeleider

Vandaar dat ik idd aangaf dat de categorieen wat minder ideaal waren maar meer het soort oefeningen dat genoemd werd. De beoordeling vind ik wat minder van belang, meer hoe de begeleider en hond door de oefeningen heen gaan. Is de hond angstig, hoe gaat begeleider daar dan mee om? Hoenstelt hijnde hond gerust enz, enz.

Volgens mij bestaat er wel zo'n test. Ik ga even zoeken, want ik heb wel eens iets gelezen over zo'n soort test. Waarbij je niet kan slagen of zakken, maar ingedeeld wordt in categorieën.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:06

Ik vind de testen wel goed maar tegelijkertijd denk ik: hoeveel tijd zou ik krijgen... mijn reu is net 1 jaar. Hij zou de meeste dingen kunnen, alleen achterlaten aan een boom en dan rustig blijven? Zonder passerende hond zou hij alleen piepen denk ik, maar een hond die contact met hem maakt is wel moeilijk.
En mijn teefje die erg onzeker is zonder mij zou de hond negeren, maar wel onrustig zijn (niet blaffen). Waarom is dat laatste erg voor zo'n test voor maatschappelijk aanvaardbaar gedrag?

(Ik heb natuurlijk niet gericht getraind voor deze test)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:10

Nikass schreef:
Ik vind de testen wel goed maar tegelijkertijd denk ik: hoeveel tijd zou ik krijgen... mijn reu is net 1 jaar. Hij zou de meeste dingen kunnen, alleen achterlaten aan een boom en dan rustig blijven? Zonder passerende hond zou hij alleen piepen denk ik, maar een hond die contact met hem maakt is wel moeilijk.
En mijn teefje die erg onzeker is zonder mij zou de hond negeren, maar wel onrustig zijn (niet blaffen). Waarom is dat laatste erg voor zo'n test voor maatschappelijk aanvaardbaar gedrag?

(Ik heb natuurlijk niet gericht getraind voor deze test)

Voor het VZH examen hebben wij 1 keer het buitengedeelte getest en dan eigenlijk alleen het insluiten. Dat examen mag je doen vanaf 15 of 16 maanden, niet jonger, wel ouder. Contact maken met de andere hond gebeurt niet, alleen oogcontact. Ze kunnen niet bij elkaar komen. Mijn reu was dus ook onrustig, maar dat vond de keurmeester idd niet erg, ik zou ook niet weten waar dat idd erg zou zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:31

Oogcontact zou voor mijn reu nog wel moeilijk kunnen zijn.

Mijn teefje heeft bij MG de gedragstest gedaan waarbij oa het insluiten wordt gedaan. Ze reageert met wat onzeker kwispelen en bij erg dichtbij komen kan het zijn dat ze tegen mij opspringt.

Mijn reu heeft dit niet gedaan. Als ik hem inschat denk ik dat hij zou reageren met positieve opwinding (hij is niet bang, vindt mensen erg leuk); misschien zou hij blaffen of tegen iemand opspringen. Geen agressie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:36

Nikass schreef:
, want op welke criteria bepaal je dat het een look a like is?

daar hadden ze in de RAD tijd een prima criteria voor:

Algemene omschrijving:
-
gespierde gladharige hond
straalt kracht uit
atletisch, maar niet zeer slank
een zwaar front met in vergelijking een lichte achterhand
van opzij gezien maakt de hond een vierkante indruk
hoogte (schoft): 35-50 cm

Hoofd:
geblokt, doosvormig, zwaar in verhouding tot het lichaam
brede kaaktakken
brede schedel
sterk ontwikkelde neusbrug
het gebied onder de ogen is opmerkelijk breed
sterk ontwikkelde kauwspieren

Voorsnuit:
geen spitse snuit

Oren:
hoog aan het hoofd geplaatst
tippend of gecoupeerd
geen rimpels

Ogen:
rond, diepliggend en betrekkelijk klein
breed uit elkaar geplaatst

Hals
gespierd tot aan de schedel
kort

Borst:
diep
ruim gebogen ribben, naar onderen taps toelopend
breed

Rug:
gespierd
kort

Benen:
de voorbenen zijn recht en maken een zware, solide indruk
de heupen zijn breed en lang en lopen af in betrekkelijk lange achterbenen

Vacht:
kortharig

Staart:
laag aangezet
dun
vrij kort in relatie tot het lichaam
taps toelopend tot een fijne punt
of gecoupeerd

wat dat betreft hoeven ze het alleen maar over te nemen van die tijd...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 28-02-17 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:37

Er wordt bij vzh wel gekozen voor een hond die eigenlijk negeert om mee langs te lopen. Bij de examens waar ik bij geweest ben iig. Wij mogen bij insluiten de hond gewoon onder appel zetten, dus gewoon naast je zitten. Vond ik wel prettig, de werkhondenrassen staan niet allemaal bekend om de meest mens sociale honden, maar dit is wel een test dat ze onder appel niet reageren.

Bij de mag test versie zou mijn reu weglopen, maar waar ik me daarbij aan stoor is dat ze de hond ook willen aaien als deze zelf geen contact zoekt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:27

Ja heeft een wat ander doel. Bij MG is het juist de bedoeling de hond niet onder appèl ten zetten om het gedrag te beoordelen.
Ik zou mijn reu wel kunnen laten zitten bij insluiten. Mogelijk zou hij wel gaan blaffen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:35

Ja, maar als je de baas en de hond zou willen beoordelen, dan is misschien een combinatie handig. Hoe reageert een hond als je hem 'vrij' laat en hoe reageert die als je hem onder appel zet. Mijn reu zou bij dat 1e weglopen, maar als je lang genoeg doorgaat met contact zoeken dan zal hij uiteindelijk gaan waarschuwen. Onder appel blijft hij braaf zitten, maar dan wordt er ook geen contact gezocht. Het stukje wandelen waarbij een voetganger vlak voorlangs loopt is gewoon wandelen, daar hoeven ze niet perse te volgen, maar mogen ze geen agressie tonen naar de voetganger. Of fietser, of jogger enzovoorts.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:06

VZH, 2 honden geleden hond gehad die dat netjes gehaald heeft, maar die moest je echt niet los laten dan at ie andere honden echt op (x labrador), echter hij luisterde wel netjes naar ons, maar sociaal naar honden nee... (mensen wel, dat was geen probleem).
Mijn vorige hond zou zijn VZH ook makkelijk hebben gehaald en dat was een HR hond, mijn huidige zou zakken op dit moment, die kan niet blijf en wachten (gaat dan dwarrelen), insluiten vind ze als er een persoon bij zit die ze raar vind soms eng (is maar 1 op de weet ik hoeveel mensen, maar je weet niet van te voren of die er bij zit, hoewel je bij het VZH examen je medekandidaten daarvoor gebruikt, dus dan weet je dat wel en kan je erop selecteren). Is trouwens wel goed trainbaar en wordt ook wel aan gewerkt, ze heeft laatst keurig voor de snackbar gewacht en ze gaat geen examen doen aangezien we niet lid zijn van een vereniging.

Hond 1 en 2 kon ik terug roepen bij zien van haas, konijn, hert, kat, andere hond, huidige hond kansloos die is dan oostindisch doof. (correcties, bij kat en hond kan ik haar wel terug roepen, bij wild niet dan is ze echt foetsie, wordt ook aan gewerkt, vanochtend wel terug kunnen roepen met 2 reeen!)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:55

Daarom heb ik het alleen over het straat gedeelte, daar heb je geen blijf bij want de hond wordt vastgebonden en mag dus dwarrelen zover de lijn gaat. Maar in combinatie met een ander soort test zou het wel wat kunnen zijn. Want bij VZH mogen ze ook niks doen naar andere honden, ook al zouden ze het willen. Dan kan je iig laten zien dat de hond dus luistert naar jou. Zo vind ik de MAG test niks, want mijn reu reageert heel anders als hij alleen is, dan wanneer ik erbij ben en zulke situaties komt hij niet tegen als hij alleen is.

Wij gebruikten geen medekandidaten trouwens, iedereen liep het straat gedeelte tegelijk, maar alle mensen die kwamen kijken. Dus ook vreemden en de keurmeester was voor de honden ook geen bekende. ;) Medekandidaten stonden te wachten op hun beurt.