Bedankt allemaal voor de lieve complimentjes! Ik ben totaal niet objectief en moet zeggen dat ik het er ook helemaal mee eens ben dat onze Siebe een leukerd is haha! Het was inderdaad een grote aanpassing maar moet zeggen dat ik nu al niet meer beter weet, als ik foto's zie met staart is dat ineens gek. En het is vooral fijn dat Siebe er geen last van heeft!
Lukasje
Geplaatst: 20-10-24 22:54
Ik ben absoluut niet thuis in kleurengenetica. 1 van jullie weet mss wel het antwoord? Ik hoorde laatste dat uit 2 witte poedels zowel witte als zwarte pups geboren kunnen worden. Klopt dat?
Ja dat kan, de vader speelt ook een rol. Onze Mila een zwart witte harlekijn komt uit een bruin witte harlekijn moeder en bruine vader.
Lukasje
Geplaatst: 21-10-24 09:20
meggiemeg schreef:
Ja dat kan, de vader speelt ook een rol. Onze Mila een zwart witte harlekijn komt uit een bruin witte harlekijn moeder en bruine vader.
Dus toch?! Want als ik foto’s zie van een gemengd nest (zwarte en witte pups), dan is 1 van de ouders wit en de ander zwart. Ik heb op internet al veel gezocht maar nog niets gevonden wat staaft dat wit x wit , zwarte en witte pups kan geven.
Ja zie het vaker voorbij komen inderdaad, dat er meerdere kleuren in hetzelfde nest voorbij komen. Ook wel dat er een enkele harlekijn tussen zit en de rest een effen kleur heeft.
Mij staat bij dat wit recessief is aan zwart. Dus dan zou wit x wit geen zwart kunnen geven. Bont/Harlekijn is recessief aan solid, dus solid x solid kan dus wel bont geven, maar bont x bont geen solid. Dat is ook de reden dat je bij een black & tan Jack Russell direct weet dat het een Jack Hussel betreft, er kan uit raszuivere Jack Russells simpelweg geen solid komen.
Lukasje
Geplaatst: 21-10-24 14:14
Mizora schreef:
Mij staat bij dat wit recessief is aan zwart. Dus dan zou wit x wit geen zwart kunnen geven.
Dat is exact wat ik ook terugvind, terwijl mijn trimster met jarenlange poedelervaring zegt dat er wel zwart uit wit x wit kan komen. Vandaar mijn twijfel …
Mag ik dan nog wat vragen stellen? Op welke ziektes vinden jullie dat een grote poedel (ouderdieren) getest moeten worden ? Zijn er fokkers (grote poedel kleur zwart of bruin) aangesloten bij de belgische of nederlandse poedelclub waar je best ver vandaan blijft (antwoord mag uiteraard per pb) ? Of, andersom, die jullie aanbevelen ? En, is er een verschil in karakter tussen bruin en zwart ? Bestaan er lijnen waarin nervositeit/onstabiliteit/prikkelgevoeligheid inzit?
Ik merk dat er wel verschil zit in karakters in de kleuren. De bruine vind ik pittiger dan de zwarte in het karakter, de fokster van onze Mila geeft dat ook aan. Zij heeft nu een bruine teef erbij en het is een schat van een hond maar wel meer karakter dan de zwarte. De zwarte vind ik meer meegaander. Maar zoals bij elke kleur en elk ras en elke hond zal je daar ook wel weer uitzonderingen bij hebben.
Anna79
Geplaatst: 21-10-24 18:29
Ik heb ook een Mila Zwarte dame (uit een witte moeder), zij heeft een enorm werklustig karakter, best pittig in die zin. Maar buiten dat is het de makkelijkste hond ooit, past zich moeiteloos aan allerlei omstandigheden aan, mee op vakantie, kabelbanen etc.
Zij komt van Bape Nentjes, die kan ik echt aanbevelen, houdt echt van haar dieren en echt heel serieus met de fokkerij bezig.
Ik denk dat er wel poedels zijn die onbegrepen zijn doordat ze te weinig te doen hebben en daardoor instabiel gedrag vertonen. Ze zijn natuurlijk heel energiek en heel intelligent, en als er onvoldoende in hun behoeftes wordt voorzien liggen gedragsproblemen op de loer. Ik noem mijn poedel altijd een Mechelaar in een bontjas , zoveel drive zit er in haar, ze is nu bijna 6 maar is nog steeds even vurig als toen ze jonger was. Ze is heel goed te managen maar 3x daags een rondje aangelijnd zou haar geen goed doen. Ik doe minimaal 1x per dag onder appél apporteren (dus niet eindeloos balletjes). Ook speuren daarbij. Eigenlijk een stukje jacht imiteren. Ze is apporterend geboren. Verder wekelijks agility, gewoon voor de fun, vindt ze prachtig. Maar ze vindt eigenlijk alles wat we samen doen geweldig!
Kiekeboefje
Geplaatst: 22-10-24 19:05
Puck eens een poedel modelletje Vind dit zo sportief staan! Past echt bij haar, een hele pittige tante
Guusje heeft nu meerdere keren model gestaan zowel in de stad als natuur voor verschillende foto workshops. Kreeg vandaag ook weer wat foto’s binnen. Wat een model
O sorry, ik bedoel natuurlijk 'zij'! Welke shampoo gebruiken jullie?
Anna79
Geplaatst: 23-10-24 09:12
Prachtige foto's ook van Guusje
Ik gebruik voor mijn zwarte poedel de Yuup zwartshampoo, ze wordt een beetje grijs en dat geeft net een beetje diepere glans, verder gewoon een hele prettige shampoo ook vind ik.
Wauw! Super mooie foto’s Karin!! En wat gaaf dat jullie naar die wedstrijd mogen! De fokster van mijn pup doet geloof ik ook mee.
Doux doet het super! Hij heeft ook al die typische ‘poedel-sprongen’ waarbij hij vanuit stand omhoog springt Ik ben echt benieuwd hoe hij zich nog gaat verder ontwikkelen. We beginnen over twee weken met puppycursus en ook binnenkort met detectie.
Wijslander
Geplaatst: 23-10-24 12:10
Wat een lekkere beer is het al Kaplaars!
Ik heb ook een nieuwtje, of eigenlijk een verrassing:
Ze is een dwergpoedel van 1,5 jaar en komt uit Italië. Haar stamboomnaam is Irish Coffee, maar wij noemen haar Dolci (Italiaans voor zoetigheid).
We zijn maandag met haar thuisgekomen en nu volop aan het kennismaken en wennen, ze doet het tot nu toe super.
Dat is nog eens een leuke verrassing! Zie een hoop leuke foto's voorbij komen! Ik zal weer eens foto's maken van onze 2 honden, heb tegenwoordig een belevingsveld voor onze honden aan huis en dat vinden ze helemaal geweldig! Daar maak ik wel de nodige filmpjes en foto's.