Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:02

Ik heb ze zelf binnnen, en weet dat de meeste hier de cavia's ook binnen houden in de winter of in de schuur. (had het zelf ook al een keertje gevraagd :D )
cavias kunnen namelijk heel slecht tegen kou en tocht

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:25

Mijn cavia's zitten alle dagen in het jaar binnen... Enkel met mooi weer mogen ze buiten in de ren op de tegels, maar ik heb ook geen gras ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:27

Is onzin. Het is maar net wat ze gewend zijn. Ik heb hier 7 jaar een beertje gehad die in weer en wind buiten zat en zolang ze maar een flink hok hebben om te bewegen en een warm slaapplekje kunnen ze er prima tegen. De heren die nu buiten zitten blijven ook buiten en ook de jongere dames blijven in hun schuurtje met ren. De oudere dames zitten nu wel binnen, maar dat is ook omdat ik het gezellig vind :)
Als het echt slecht weer is (of als er sneeuw ligt) dan hou ik de schuurtjes dicht, maar anders hebben ze zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:11

Ruby1995 schreef:
Mijn cavia's zitten alle dagen in het jaar binnen... Enkel met mooi weer mogen ze buiten in de ren op de tegels, maar ik heb ook geen gras ofzo.

Idem hier! Enkel wel een ren op het gras :) Dus ik heb geen ervaring met cavia's buiten houden..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:11

Alleen met regen vliegen ze hier snel naar binnen, verder zitten ze heerlijk de blaadjes van de appelboom die er nu uitwaaien op te eten :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:21

Hier toevallig vandaag binnen gehaald het is nu zo nat dat ze ook het gras niet meer op kunnen.
Maar heb ze vanaf April meestal buiten in een hok en met mooi weer in de rennen op het gras.

Ik doe ze meer binnen in de winter omdat ik dat zelf fijner vind en gezelliger. Niet eens zo zeer voor de kou ofzo.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:39

Hier zitten ze ook binnen, maar het is inderdaad maar net wat ze gewend zijn. Als je nu een cavia - die altijd binnen heeft gezeten - permanent buiten gaat huisvesten, dan is dat vragen om problemen. Zitten ze het hele jaar buiten, zoals bij Dubbeldun, dan kunnen ze er echt wel tegen hoor! De temperatuurverschillen zijn de grote boosdoeners.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:20

Afbeelding
Afbeelding

Zooo mijn kerstkaarten voor dit jaar zijn klaar, mooi op tijd :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 19:22

@lienepien: dat kun je wel zeggen.
Wel een leuk idee trouwens :D

Ik ben hier vanmiddag met de buuf een net afgereden maïsveld over geweest. De winst een grote plastic tas met maiskolven. Ze zijn nog steeds druk bezig met de eerste halve :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:50

DubbelDun schreef:
@lienepien: dat kun je wel zeggen.
Wel een leuk idee trouwens :D

Ik ben hier vanmiddag met de buuf een net afgereden maïsveld over geweest. De winst een grote plastic tas met maiskolven. Ze zijn nog steeds druk bezig met de eerste halve :D

Foto :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:14

Ik geloof dat ie even niet de aandacht heeft, maar je houdt hem te goed :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:17

Oké, helemaal leuk.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:58

Zijn er hier mensen die Vitamine extra bijgeven aan de cavia's. Zo ja waarom en wat voor een vitamine? en dan als druppels in water of op andere manier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:51

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:53

DubbelDun schreef:
Deze..kijk even wat het voordeligst is :)
http://www.kruidvat.nl/kruidvat-vitamin ... en/p/57606

Ik merk dat mijn ouwetjes het beter doen met dagelijks een pilletje ipv alleen goede brokjes met extra vit-c.

dus die sinasappel pillen van 1.49,- kun je de caafs zo geven ?

zoja, dan ga ik gelijk ff naar kruidvat als die nog open is ! :j

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:52

Hallo allemaal het is lang geleden maar heb wel trouw met jullie mee gelezen.

Hier was eigenlijk niets te melden alles ging goed met de cavia's tot vandaag.

Met het oppakken van de cavia's voelde ik dat er 1 een bult achter haar voorpoot heeft. De bult kan niet bewegen en zat er van de week nog niet. Bij navraag kan het dus een kwaadaardige tumor zijn omdat hij niet kan bewegen en vast zit zeg maar. Hij zit bij de cavia uit de opvang die wij toen ook al bij hebben moeten voeren. Waarschijnlijk is ze gewoon ouder als dat wij denken.

Verder nog steeds aan het nadenken over het hok. Vind de hokken van caviaflat ook erg mooi en lijken mij goed schoon te maken. Maar zover is het nog niet eerst maar eens zien hoe dit afloopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:18

Mag ik mij hier melden?

Ik vind het te stil in huis en aangezien kat/hond geen optie is, wouden wij toch een dier dat geluid maakt en op je reageert. Dus spontaan vandaag besloten cavia's te nemen en gelijk heel impulsief kooi en spullen gehaald (normaal lees ik mij altijd in, maar t ging nu echt heel spontaan en de verkoper had gelukkig zelf ook cavia's)
Morgen gaan wij naar de knaagdierenopvang om 2 caafjes uit te zoeken :) Ze zijn daar al gekoppeld dus dat scheelt, maar maakt het nog wat uit of je 2 heren hebt of 2 dames in gedrag?

Moeten ze onbeperkt hooi hebben? En moet de cavia biks ook altijd er staan?

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:30

2 heren gaat vaak niet goed...naar mijn ervaring is een gecastreerde beer en een vrouwtje de beste optie :). Hooi idd altijd aanwezig. Brokken hoeft niet perse maar wel zorgen dat ze genoeg krijgen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:35

Die heren zijn al wel allemaal al gekoppeld en gaat goed, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. Neem aan dat als die heren al een tijd samen zijn, het in de nieuwe omgeving ook goed zal gaan? Of niet? Geen idee :o

Wat vinden ze leuk om te doen? Wij hebben al een ruim huisje, tunnel, hooiruifbal ding en een wilgentak balletje.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:48

vuurneon schreef:
Die heren zijn al wel allemaal al gekoppeld en gaat goed, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. Neem aan dat als die heren al een tijd samen zijn, het in de nieuwe omgeving ook goed zal gaan? Of niet? Geen idee :o

Wat vinden ze leuk om te doen? Wij hebben al een ruim huisje, tunnel, hooiruifbal ding en een wilgentak balletje.

Ik heb 4 heren samen, gaat ook heel goed nog. Waren eerst 2 koppels wat super ging en nu dus samen gezet. Is gewoon aftasten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:57

@vuurneon: Ondanks dat heren 'gekoppeld' zijn houdt niet in dat het altijd goed blijft gaan. Ik heb tijden gehad dat ik 6 beertjes bij elkaar had zitten zonder problemen en nu kan ik er net 2 bij elkaar houden en heb ik er 2 apart zitten.
Ook een castraat met maar één vrouwtje vind ik niks; het vrouwtje krijgt op die manier geen rust zeker niet in een veelal te kleine kooi. 2 of 3 vrouwtjes per castraat is veel beter.
Als je niet meer dan 2 cavia's wil, dan zou ik kiezen voor 2 vrouwtjes. Dan heb je tijdens de berigheid nog wel wat rumoer in de tent, maar niet zoals een castraat blijft te keer gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:01

Oke, dan kijken wij eerst bij de dames :j
Als beide heren gekoppeld en geholpen zijn, is er dan minder kans op tumult later?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 21:01

Nee helaas, bij castraten zit het meer tussen de oren als tussen de poten :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:20

Haha oke, altijd weer die mannen hahaha. Dan weet ik dat voor morgen! Ben heel benieuwd :)

Kan de kooi ook gewoon tijdelijk even op de vloer staan? Tafel moet er nog komen, doen wij komende week namelijk (hok is ruim, dus moeten wel een lange tafel vinden haha) :) ze komen gezellig in de woonkamer, geen tocht oid. Huis is goed geïsoleerd en het wordt niet kouder dan 18 graden (en max 20).

Laatste keer dat wij beide cavia's hadden was zo'n 20 jaar geleden :o maar wij hebben er echt veel zin in :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:56

De mijne staan altijd op de grond, wij hebben ook vloerverwarming vinden ze volgens mij wel lekker..