Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:38

Ik heb een vraagje. Hazel is erg gedreven als het gaat om commando's oefenen/aanleren. Alleen ligt de focus dan zo erg op het lekkers wat ze ervoor krijgt dat ik het idee heb dat ze soms niet luistert naar het commando maar gewoon haar hele repertoire aan mij laat zien. Hoe kan ik hier wat meer rust in krijgen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:44

clickeren ":P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:12

Joline_ schreef:
Ik heb een vraagje. Hazel is erg gedreven als het gaat om commando's oefenen/aanleren. Alleen ligt de focus dan zo erg op het lekkers wat ze ervoor krijgt dat ik het idee heb dat ze soms niet luistert naar het commando maar gewoon haar hele repertoire aan mij laat zien. Hoe kan ik hier wat meer rust in krijgen?

Jinn heeft hier ook last van. Ik ga even mee lezen met reacties hier.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:14

chels had dat ook, nu ik ben begonnen met de clicker krijgt ze pas wat als ik geclikt heb, ze heef thet door en is ook echt aan het zoeken naar wat ze moet doen. vooral met het shapen moeten ze wel nadenken en dus zelf de rust behouden

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:23

Boco heeft dit ook. Van zichzelf uit snapt hij het soms niet en gaat hij alles uit de kast halen wat ie kent. Als hij dat even rustig is en je het nog een x vraag doet hij het zonder problemen. Dan dus goed klikken. Hij word gewoon te enthousiast en denkt niet meer na.
Ben hier maar een beetje overgegaan naar Denkwerk i.p.v. trucjes. Weet nu soms al niet meer wat ik hem aan moet leren hij kent al zoveel en hij is nog maar 10 maanden oud. Ga binnenkort maar eens een filmpje maken met wat hij al kent. (als mijn vriend mij wil helpen met filmen).

Vandaag heb ik lekkers in een leeg waterflesje gestopt dop eraf gelaten en hem gegeven. Hij had het zo door. Maar is nu wel lekker moe. Ligt nu lekker in het zonnetje te rusten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:27

Ik negeer gewoon alle trucjes die Tay probeert als ik een commando geef. Hij wordt alleen beloond als hij het juiste doet en niet als dat toevallig trucje nummer 5 van de hele serie is.

Wij zijn nu bezig met aanleren dat hij na een beloning niet meteen klaar is. :+ Als we aan het volgen waren en ik beloonde hem, moesten we daarna weer helemaal overnieuw beginnen. Nu kan ik hem een beloning geven en blijft hij mee lopen tot ik met lichaamstaal aangeef dat we ook echt klaar zijn.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:29

clickeren. Met Luca moest ik dan wel alles shapen, freestylen is hij te dom voor ;) Maar Csiva kan het ondertussen wel. Toen ze echt door had hoe de clicker werkte ging het steeds beter. Nu ook eindelijk met rust!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:32

ik shape en freestyle een beetje door elkaar... soms lure ik het begin, waarna ze daarna zelf het af moet maken

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:39

Ik negeer ook alle extra dingen die Jinn doet. Alleen dan gaat hij blaffen als hij net dat trucje mist

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:42

ik moet er altijd wel om lachen :P laat ze even en dan neem ik ze mee paar meter terug en dan probeer ik het weer rustig op nieuw :)
je kunt als dat niet helpt ook snoep uitstellen he, ene keer wel snoepje andere keer niet

ik ben bisou het commando draf aan het aanleren, om zo nog beter naast me te draven op show :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:54

Ik negeer het niet alleen, ik loop net als Es weer weg en probeer het opnieuw. Hij snapte heel snel dat het handiger was om te luisteren welk commando ik gaf, dan zelf iets te verzinnen.

Net als aan de voet. Als hij voor me zit en het duurt hem te lang, gaat hij zelf aan de voet. Ik draai gewoon stug weer voor hem. :+

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:08

Met clickeren ben ik nu ook bezig. Maar merk daar niet zo heel veel verschil in eigenlijk. UIteraard beloon ik Hazel ook niet voor al die tig trucjes die ze uithaalt maar alleen wanneer ze het gevraagde doet.

Esther, jij zegt; ene keer wel een snoepje andere keer niet. IS het niet zo dat (toch zeker in het begin) na een click altijd een 'beloning' hoort te volgen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:12

in het prille begin wel ja maar zo te lezen weet je hondje heel goed wat er verwacht word dan kan je al snel een keer click geven wel snoep dan click geen snoep etc natuurlijk niet meteen 5x clicken en 5x geen snoep

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:25

Ik negeer/ draai mij ook (om) als het gewenste commando niet uitgevoerd word. Heb ik soms een gefrustreerde hond van, maar ze begint het nu door te krijgen wat WEL de bedoeling is. En ze begint nu wat meer rust te tonen ipv hyper gedrag om de beloning maar te krijgen.

Ook ik mij geadviseerd om met een hoge en lage beloning te werken. Gaat een oefening super dan krijgt ze de bal (hoge beloning, doet ze alles voor). Doet ze wat ze moet doen, maar niet perfect/ direct dan krijgt ze een brokje (vind ze niet zo lekker/ leuk als d'r bal). Voor haar is dat de motivatie om extra haar best te doen... Alleen al omdat ze, voor mij, 10x meer haar best doet om de bal te krijgen. Brokjes zijn dan niet belangrijk :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:27

click moet zijn waarde behouden en dus altijd beloning na de click.
als de hond de oefening snapt kun je de click afbouwen door niet bij iedere stap te clicken maar aan het einde van de oefening.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:43

EmptyWords schreef:
click moet zijn waarde behouden en dus altijd beloning na de click.
als de hond de oefening snapt kun je de click afbouwen door niet bij iedere stap te clicken maar aan het einde van de oefening.

Eens. na een click hoort altijd een koekje te volgen. Oook na een foute click.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:51

maar de click is toch de beloning uiteindelijk? althans zo zie ik het en m n honden lijken er totaal geen probleem mee te hebben :P ook al beloon ik met veel variatie ene keer met stem dan met spel dan met snoep

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:07

nee, klik betekend koekje. Stel je voor dat jou baas elke keer voor hij je salaris over gaat maken je een seintje gaf, en op een gegeven moment geeft ie alleen nog het seintje, ben je dan tevreden? Zo zie ik het nl bij mijn honden. Ik zeg met de klik dat hetgeen ze dan doen goed is, en dan volgt de koek. Door het clickeren kan je heel precies belonen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:15

ik zeg ook niet dat de snoep uit moet blijven maar dat je er in kan variëren
maar snap je beredenatie idd wel

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:17

Ik kan niet trainen met bal/flossy/speelgoed. Jinn gaat dan erg flippen en probeert steeds het speeltje te pakken.

Ik heb een ander probleem. Bij ons in de tuin staan veel boompjes en daar komt veel blad af. Bijna elke dag ben ik wel aan het blad harken maar meneer Jinn gaat er erg agressief achter aan. Gromt en bijt in de hark. Ook als ik ewoon de hark stil houd. Heb een filmpje en ga proberen te uploaden..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:20

Zo zie ik het ook hoor, de clicker, en om die reden gebruik ik náást de clicker ook veel stem bij sommige dingen :) En meestal vergeet ik m'n clicker ook nog eens _O-

Ol heeft ook van die momenten dat ie z'n hele repertoire uit de kast trekt als ik iets van 'm vraag, dan draai ik me gewoon even om, wacht ik tot ie weer rustig is en dan gaan we verder :)

@merel, hoe leer je 'm dat aan? Dat ie na beloning niet direct denkt dat ie klaar is? Ik krijg dat met Ol namelijk gewoon NIET voor elkaar, behalve dan als ik 'm 1 snoepje geef en overduidelijk een tweede snoepje in m'n hand heb :') En das ook niet de bedoeling :') En binnenshuis gaat t allemaal prima hoor, maar buitenshuis zijn er ZOVEEL afleidingen...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:20

essiesilly schreef:
ik zeg ook niet dat de snoep uit moet blijven maar dat je er in kan variëren
maar snap je beredenatie idd wel

Op het moment dat iets goed onder commando staat klik ik gewoon niet meer. En dan beloon ik soms wel soms niet. Maar als ik klik volgt er altijd een koekje. Dat is wat we de honden aanleren met de klikker toch? We leren ze klik = koek.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:21

JesdaPower schreef:
Ik kan niet trainen met bal/flossy/speelgoed. Jinn gaat dan erg flippen en probeert steeds het speeltje te pakken.

Ik heb een ander probleem. Bij ons in de tuin staan veel boompjes en daar komt veel blad af. Bijna elke dag ben ik wel aan het blad harken maar meneer Jinn gaat er erg agressief achter aan. Gromt en bijt in de hark. Ook als ik ewoon de hark stil houd. Heb een filmpje en ga proberen te uploaden..

Dat doet Csiva ook. Enige wat hier werkt is haar af leggen en zorgen dat ze blijft. Csiva bijt ook in de stofzuiger ;) Tegenwoordig gaat ze gewoon braaf in dr bench liggen ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:23

of af leggen idd zodat hij er helemaal niet bij kan. maar wat ook goed helpt is hem zelf na laten denken.. dus stoppen met harken zodra hij er in bijt, niks zeggen en als hij los laat terug gaat of zelfs gaat zitten meteen uitbundig belonen.. daar leren die van mij heel erg snel van

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:28

Leuk topic! Wij hebben 2 border collies en zijn erg druk met schapendrijven. Elk weekend lekker buiten :)