Ratteneigenaren verzamel u!!

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:11

Maak je de ruimte wel weer groter wanneer ze gewend zijn en zich vrijer voelen? :) In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd is mijn ervaring dat een kooi/ruimte echt niet te groot kan zijn. Er zijn altijd redenen om klein te beginnen (intro/nieuwe kooi of omgeving/knuffeltherapie), maar elke mentaal en fysiek gezonde rat heeft uiteindelijk baat bij zoveel mogelijk ruimte. Geldt ook voor een stabiele groep, ruzies ontstaan alleen wanneer er geen duidelijkheid in een groep heerst en ze door de ruimte de mogelijkheid hebben om te kibbelen. Dat een grote kooi zou leiden dat onrust in een groep is dus ook niet waar, dan waren die problemen er voorheen al.

liesjecryos

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:14

tuurlijk maak ik de kooi groter als ze ouder worden!
ik heb een joekel van een voliere en die ruimte wil ik ook dat ze gebruiken :D
Maar jij hebt veel ervaring redpassion,wat kan het zijn dat ze niet vrijer zijn?
Nu snurken ze weer na allerlei lekkers :D en hoop echt dat ze op onderzoek gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:27

Fijn! :)

Waar komen ze vandaan en in wat voor kooi zaten ze? Het is voor rittens een behoorlijke overgang om van nestje + mama en een vertrouwde omgeving te verhuizen, het komt best vaak voor dat ze wat moeten loskomen, zeker als de verschillen in huisvesting en mensen in huis (wel/geen kinderen bv.) groot zijn. Mijn rittens waren de eerste week zonder hun mama ook wat van slag, terwijl ze mij, het huis en de kooi gewoon kenden. Het kan heel goed zijn dat zo'n grote kooi te overweldigend is, dan is verkleinen dus een prima idee en schijnbaar werkt het ook al! Gewoon lekker met ze bezig zijn, veel tegen ze kletsen, regelmatig wat lekkers geven en knuffelen, dan gaat het wel lukken. :j

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:36

Ze komen uit bijna dezelfde voliere als ik heb en de dochters van de fokster knuffelde er heel veel mee :)
Dat kan ik ook goed merken want ze super hand tam en pakken graag wat aan en renen niet weg als ikz e aai.
Ik klets heel erg tegen ze (doe ik bij al mijn dieren),alleen manlief moppert vaak want dan kijkt ie tv en loop ik een heel verhaal tegen ze te vertellen _O- :')
Maar ooh wat ben ik verliefd op die lieve pootjes als ze wat lekkers heben,die lieve snuitjes en die snorhaartjes die zo over mijn hand kriebelt <3 :+:
En als ze in mijn shirt zitten liggen ze zo lief te slapen,heerlijk op hun zij met de oogjes dicht :)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:25

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje betreft rattengedrag, ik heb het gegoogled maar kan er nergens wat over vinden. Ik heb altijd 3 ratten gehad, vorige week is er 1 ingeslapen. Ik heb nu dus 2 ratten (vrouwtjes) 1 is 2jaar oud en de ander is bijna 2 1/2.

Gister heb ik een nieuwe ritten erbij gekocht, ik heb ze kennis met elkaar laten maken en ze staat nu in de zelfde kooi als de andere. Dit ging hartstikke goed, vannacht best wel wat gepiep gehoord, maar dat is normaal vooral als het een kleintje is. Maar nu zie ik dat die van 2 als een soort van moeder speelt. Als de ritten ergens ligt te slapen, of met de andere ligt te slapen, gaat ze erheen, pakt ze het ritten in dr mond, en neemt zij de ritten mee naar haar 'bed' om daar te liggen. Ik heb haar het nu 2x zien doen dat ze die ritten in dr mond meeneemt. Ik schrok hier eerst van dus pakte het ritten om te kijken of zij een wondje had, maar dat is nergens te zien, zij is dus heel zachtjes gepakt en 'verhuisd'.

Heeft iemand anders dit ooit eerder meegemaakt?? Ik weet nou niet of het goed of slecht is en wat ik eraan kan doen.

(sorry voor de taal fouten...ben engels!)

Bedankt alvast!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:19

1 ritten bij een rat van 2? Dat is niet echt verstandig... je kan beter 2 rittens bij een oudere rat zetten, of evt. 1 wat ouder ratje (ongeveer een jaar ofzo)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:39

Hmm, daar zeiden ze dat het geen probleem zou zijn toen ik vroeg of het niet beter was om 2 kleintjes te nemen.... Dus had dat beter wel kunnen doen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:48

Ja, eigenlijk wel... :) Waar woon je? Er zitten enkele goede opvangs verspreid over Nederland en ik weet dat er genoeg nestjes zijn... dan is er misschien nog wel een leuke ritten beschikbaar, mocht je toch een leeftijdsgenootje aan willen schaffen... :)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:51

Ik woon in Den Haag, als je iets weet is dat top, het knagertje ken ik al, daar heb ik 1 vandaan een paar jaar geleden!

Onwijs bedankt voor de advies & hulp!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:36

Miligan: dat is toch niet zo een probleem? Vind het lief klinken. Ritten word vanzelf groter en bepaald uiteindelijk zelf waar die gaat liggen. Zolang er niet gevochten word gaat het toch top? :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:10

ik weet geen opvang bij Den Haag in de buurt geloof ik... wat is de max. afstand die je wil reizen voor een ratje? :)

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:48

Ik heb mijn mannen uit elkaar gehaald....

Heb (nog) geen oplossing, maar het kon niet langer. Elke keer zat bailey op 1 plekje in de kooi bovenin en kwam er vrijwel niet meer vanaf of hij werd 'aangevallen'. Hij kreeg al meer wondjes op zn rug, en gister zat er overal bloed door het hok. Heb het nog even aangekeken maar vanmiddag waren ze weer aan het vechten. Zn handjes zitten overal wonden op.
Milan lijkt niks te doen, maar hij bijt gelijk. Bailey is alleen maar aan het gillen en doodsbang als milan te dichtbij hem komt. Zodra ik me hand in het hok steek weet hij niet hoe snel die me arm op moet rennen. Kon het echt niet meer aanzien. Heb het misschien nog wel te lang aangekeken omdat ik dus niet wil dat ze alleen zitten. Maar op deze manier bij elkaar werkt echt niet.. heb ze nu apart zitten. Alleen...

Heb vanmiddag paar fotos gemaakt. (Onderkant van het hok is een aquarium en de bovenkant kooi).

Zo begint het dan..
Afbeelding

Bailey probeert dan te vluchten (al gillend) maar milan laat hem niet gaan.
Afbeelding

Omver en milan duikt er weer bovenop..
Afbeelding

En hier begint de aanval weer opnieuw..
Afbeelding

Vind het sneu, bailey heeft me teveel wondjes nu. En na dat bloedbad vind ik het genoeg.. maargoed. Wat nu

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:09

Banjer schreef:
ik weet geen opvang bij Den Haag in de buurt geloof ik... wat is de max. afstand die je wil reizen voor een ratje? :)

Afstand maakt niet zo veel uit! Ben benieuwd!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:59

In Weert zit een nestje (ROLL), ik heb zelf rittens in de opvang en in Baflo zitten ook rittens (beide opvanglocaties onder voorwaarden van Parzival), in Huizen en Opmeer zitten rittens (SOK) en in Hoofddorp ook (Ratjetoe).. Op www.ratten.nl/forum zie je een opvangers subforum en daar staat meer info en foto's... :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:48

Jeetje ronnie -O- dat is balen :(:) .
Maar ik denk dat je het nu goed hebt opgelost,als ze aan de gang blijven passen ze gewoon niet bij elkaar.

Mijn ratjes zijn zo heerlijk bezig voort.
Sinds het hok kleiner is gaan ze op ontdekkingstocht en s'avonds rolebolle ze door het hok heen.
Ik ben zo blij *\o/* *\o/*
Ik kijk het zo een maandje aan en dan als ze brutaal zat zijn geef ik ze weer de hele voliere :)

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:31

liesjecryos: Werkt dan dus toch. Is toch mooie oplossing zo :D

Bailey vind het leuk om mijn cola om te gooien, vond het nu ook nog leuk. Ging net niet over mn macbook heen... anders had ik het minder leuk gevonden :+ .

Hier zie je ook zn handjes en voetjes. Overal zitten wondjes, ook aan de onderkant. En op zn rug, maar daar zitten lange haren overheen. En zn staart is ook 2 keer in gebeten..

Afbeelding

Handjes
Afbeelding

Vechten oke, maar dit gaat toch wel te ver denk?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:34

Zijn het 2 castraatjes ronnie?

liesje, fijn dat het goed gaat!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:39

S_en_Z: Nee allebei niet gecastreerd. Heb ze zo meegekregen samen in 1 hamsterhokje. (Bij die mevrouw zaten ze geloof ik wel in een ruimer hok) Maargoed nu ben ik er een beetje mee aan. Het is ook niet de bedoeling dat ze hier voor altijd blijven. Ze hadden wel veel ruimte hier, maar dat werkte ook niet. Nu zitten ze sinds 1 dag dus apart.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:44

Lieve Pacino
Afbeelding

Ik vond hem niet veel aan.. (qua kleur) maar hij koos mij.. was lief en rustig.. en blijkt nu ook de baas in't hok.. maar is het geen droppie? <3
Afbeelding

Met Pacino samen ons nieuwe vriendje opgehaald (het laatste mannetje uit het nest)

Nu hebben we dus 4 kerels :=

Eenmaal thuis vind Pacino dat zijn broertje een wasbeurt nodig heeft. (op de vensterbank aan het spelen)
Afbeelding

Het nieuwe manneke was zo onder de indruk en moe dat hij achter de vaas in slaap viel
Afbeelding

Zijn tekening:
Afbeelding

Weet 1 van jullie een leuke naam? (hij is lief, ondeugend en denkt heel stoer te zijn, mist ook een klein hapje uit een oortje)

Hoop dat hij niet te snel verschimmeld.. vind hem zo stoer getekent!

Ronnie.. wat is niet voor altijd?? (gezien ratten niet zo oud worden...) Hoe groot is hun hok nu dan? Je zou denken om de vechtersbaas dan te laten castreren... dat schijnt vaak wel te helpen...

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:17

Ahhh nu heb je er al 4! Hahaha :D Wel heel erg lief :D 4 broertjes dus.

Voor altijd, nou als ik nu een huisje voor ze vind dan mogen ze weg. Als ze daar goed verzorgt worden en veel aandacht.

Het hok was 1 meter hoog en 1 meter breed en 50 cm diep. Voor 2 ratten moet dat toch echt wel genoeg zijn... Ga ze geen hele blokhut geven :P (Wat een vriendin van mij wel voor dr chinchilla's heeft gekocht haha in de tuin).

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:44

Hij is geweldig!!!
Wat ga jij het druk krijgen als ze gaan puberen hihi :D
Ronnie:ik vindt ht zo zielig die pootjes om te zien.
Misschien inderdaad balletjes eraf,ik lees vaak dat best goed moet helpen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:10

Nu heb ik een kwartetje ja :=

Puberen geeft niet. Loopwiel in t hok en veel loslopen op "betrouwbare" plekken.. Dan gaat t vast wel goed haha.

Ronnie als ze van mij waren had ik rond gaan kijken voor castratie.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:06

Ja zal eens informeren. Heb 2 dierenartsen lopen op stal :D Dus kan ik het gelijk even vragen, lekker makkelijk

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:48

Banjer schreef:
In Weert zit een nestje (ROLL), ik heb zelf rittens in de opvang en in Baflo zitten ook rittens (beide opvanglocaties onder voorwaarden van Parzival), in Huizen en Opmeer zitten rittens (SOK) en in Hoofddorp ook (Ratjetoe).. Op http://www.ratten.nl/forum zie je een opvangers subforum en daar staat meer info en foto's... :)

Hartstikke bedankt voor alle hulp, echt super lief! Ik ga informeren!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:47

Gisteren heb ik een twee meisjes vastgehouden. Dat was gek joh, daarbij vergeleken zijn ratten echt reuzen.
Bij de opvang kun je trouwens hele lieve ratjes vinden. Mijn ervaring is wel dat het het handigst is om de ratjes dan zelf uit de kooi te halen, omdat je dan direct weet hoe makkelijk/moeilijk ze zijn met oppakken.