gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:24

Wat een lieve konijntjes allemaal. Ik had t topic per ongeluk ontstipt _-:( .

Milde paniek hier dit weekend. Mijn mannetje Puk was spoorloos en zijn vriendennetje zat zielig in de tuin. Overal gezocht; nergens te bekennen. Toen kwam ik ineens een tunnel tegen. Diep :wow: mijn vader kon er zijn hele arm in steken en voelde nog geen einde. Daar zat het konijn waarschijnlijk, dus. Snoepjes etc mochten niet baten. Afwachten dus.

De volgende ochtend was meneer nog steeds niet gesignaleerd. Ik maakte me zorgen: was de tunnel ingestort? Was hij de tunnel ingekropen om dood te gaan? Hij is al 7.5 dus wat op leeftijd. Zorgen...

Zie ik ineens beweging in de bosjes, komt meneer doodleuk de tunnel uit _-:(. "PUKJE!" krijste ik. Hele huis wakker :').

Nu ben ik dus een wapenwedloop aan het voeren tegen de konijnen om hun geliefde tunnel dicht te houden. Ze vinden t namelijk helemaal niet leuk dat hun gangenstelsel ineens geblokkeerd is :') .

Lugea

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:27

Ze kunnen inderdaad flinke tunnels graven in zeer korte tijd, daar verbaas ik me telkens weer over.. Fijn dat je Puk wel weer gevonden hebt en hij niet met z'n tunnel bij de buren uitkwam. :P

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:35

Haha ja. Het was volgens mij wel een langer project, maar het was me niet opgevallen dat ie zo diep was geworden :') oeps. Gelukkig zijn ze richting de tuin gegraven. Uit de tuin wordt sws lastig met de stoep erachter gelukkig.

Overigens is Eva volgens mij de aanstichter geweest. Die is de grootste graver van de twee := .

De dierenarts zei vorige week dat Pukje er nog helemaal niet uit ziet als 7.5 *\o/* .

Even teruggelezen en wat leuk zo'n groep <3 . Hoe gaat t daarmee?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:45

Jut en Jul :D

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:57

Leuk!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:23

Ok ik ben zo blij dat die 2 van mij geen grote gravers zijn. En geen springers. Ik zal morgen thuis ff foto maken van hun terrein.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:40

Sorry voor het lang niks laten horen maar een eindje niet veel gevolgd.

Met frummel gaat het goed, noemt ondertussen Twixie. Erg leuk konijntje van karakter, heel sociaal en kruipt telkens in der eigen hooi ruif <3 . De mama zit inmiddels met haar 2 dochters (eentje uit een vorig nest bij een andere fokker) in het grootste hok buiten. Deze week foto's gemaakt en dan ook maar even wat lekkers neergelegd want anders blijft ze echt niet stil zitten, erg actief nieuwsgierig konijntje.

Afbeelding

Inmiddels uit het nest van Caramel ook eentje gehouden, kwam een leuk wit oortje uit die mij meteen aansprak en ook om emotionele waarde mag zij blijven. Morgen verhuizen haar broertje en zusje samen naar een knuffelhuisje <3 .

Door jullie tips een leuk pakket samengesteld bestaande uit een zakje overgansvoer, overganshooi, balletje, staaltje back2nature, zakje konijnensnoepjes. Deze middag een bundel met informatie gemaakt van 17 pagina's over huisvesting, verzorging, bodembedekking, veel voorkomende ziektes en dingen (myiasis, mijt, blinde darmkeutels laten liggen, plakpoep).

@Ierpier, hier ook zo een clown laatst. Eentje dat ik heb gehouden die terugmoest van iemand naar een bevriende fokker. Zo lief dus tja blijft maar lekker hier (wil 'm voor de knuffel).. was voor de zoveelste keer ontsnapt en vond hem niet meer in onze eigen garage (ligt vrij vol). _O- Zit inmiddels ook buiten waar die niet meer kan ontsnappen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:02

Wat een pluis <3!

Hier kunnen ze niet graven haha.
Maar ik snap dat je een hoedje schrok! Ineens konijn weg..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:37

Oeh, ik zou ook erg geschrokken zijn! Is de tunnel inmiddels weer dicht?

Pst, iemand hier met hamsters toevallig? Heb een hele zak vol met goede, dichte radjes, trappetjes, huisjes e.d.! Pb me anders maar :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:41

Zijn weer een hoop schattige foto's voorbijgekomen! <3

Ierpier: Zou ook echt ongerust zijn als ik zo'n gigantische tunnel in de tuin vond en een konijn kwijt was! :wow:

Coconut: Hier een hamster ja :) .

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:45

MoppieFilou; mocht je belang hebben bij spullen (voor een klein prijsje over te nemen, vind het zonde om weg te gooien) dan stuur je maar een pbtje, dan maak ik even foto's voor je :D.

Wat een rotweer is het toch :=. Beide konijnen nat van de regen. Ze kunnen droog zitten hoor, maar meneer en mevrouw verkiezen toch de zandbak en zijn dus nu héél smerig := :').

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:02

Mag ik mij hier ook melden? Pluk en Otje zijn zaterdagavond aangekomen <3

Afbeelding

Afbeelding

Ze wonen nu in een grote ren in de woonkamer. De bedoeling is dat ze los gaan lopen als ze (redelijk) zindelijk zijn en ik alle kabels goed heb weggewerkt.

Mogen hier ook informatieve vragen gesteld worden? Beide konijntjes laten hun blinde darmkeutels liggen, al sinds ze hier zijn... Ik heb nu hun bakje biks weg gepakt (ze krijgen Science Selective) in de hoop dat dit helpt. Al heb ik ook wel gelezen op internet dat verandering in voer hiervoor kan zorgen. Ik heb twee dagen het voer van de fokker met SS gemixt, maar ze lieten het voer van de fokker dan over. Op zich geen punt, gezien dit niet zo'n goed voer is, maar toch... Iemand tips?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:02

Coconut: Ik stuur je een PB. Gezellig zeg :') . Die van mij zitten sowieso droog gelukkig, anders zouden ze er ook nogal uitzien :D .

Celestial: Wat een lieverdjes! <3 Fijn dat ze genoeg ruimte hebben!
Ivm de blindedarmkeutels zou ik me nog niet teveel zorgen maken. De mijne hebben er ook een tijdje over gedaan voor ze echt alles opaten. Kan dus idd komen door de veranderingen zoals je zegt. En als ze binnen zitten valt het natuurlijk ook een stuk harder op als ze er enkele laten liggen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:05

Wat een knapperds :D!

Je moet minimaal een week mengen met hun oude voer, je hebt de overgang waarschijnlijk te snel gedaan. De darmen van een konijn zijn erg gevoelig en een te snelle overgang kan voor nare problemen zorgen.
Krijgen ze bovendien niet teveel brokjes? Van Science Selective hoeven ze maar 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Als ze teveel voer krijgen dan laten ze hun blindedarm keutels ook liggen namelijk.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:09

Wat lief, dankjulliewel! <3

En heel erg bedankt voor de snelle en fijne antwoorden! Ik ben weer wat gerust gesteld. Ze krijgen iets minder dan 20 gram per dag aan SS. Het voer van de fokker lieten ze dus liggen... Wat zou jij aanraden Coconut? Toch te blijven mengen, ook al laten ze het liggen? En wat is dan een goede mengverhouding?

Sorry voor alle vragen, ik wil het graag goed doen voor m'n beestjes :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:13

Ik zou dan zelfs mss een tijdje enkel het voer van de fokker geven. Dan moeten ze het wel eten. En dan beginnen mengen. Nu is hun verhuizing sowieso al veel bij elkaar, dus als ze wat meer gesetteld zijn komt alles wel in orde ;) .

Edit: Aten ze het voer bij de fokker wel of weet je dat niet?
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 01-05-18 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:13

Hartstikke goed van je hoor. Oh, hm. Ze laten het oude voer dus echt liggen? Ik zou dan gewoon maar overstappen, maar ze echt weinig geven, misschien nog wel de helft en veel hooi geven.

Als ze het oude voer, gewend zijn, wat veel lager in voedingsstoffen staat dan Science Selective, dan kan hun lijf nu een beste "klap" krijgen.

Ik zou dat even proberen, gewoon op gevoel doen, je weet vaak zelf wel wat goed is voor ze :).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:12

Wat een super schattige konijnen heb je!
Ik ga met Coconut mee, vooral veel hooi geven.

En natuurlijk: veel plezier met ze :).

Ik ben zo blij met mijn “mannen” koppeltje <3.
Zeker nu ze beide goed gewend zijn in het nieuwe huis knuffelen ze 24/7 zowat!

Afbeelding

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:11

Heel erg bedankt allemaal. :) Zo fijn dat jullie mee willen denken!

Bij de fokker schenen ze het wel te eten, maar ik denk ook maar met mate. Ze laten het echt liggen hier, ook als alleen dat voer nog over is... Ik blijf maar veel hooi geven en ga SS voorzichtig erbij opbouwen. Witlof, wortel (vooral het loof) en wilgenblad eten ze al goed zonder diaree, dus dat krijgen ze ook. Wel met wel met mate in verband met opbouw. Ben benieuwd hoe het over een week is.

Esther, wat een schatjes <3 En ontzettend lief dat ze zo aanhankelijk zijn. Lopen zij ook vrij rond?

Ik ga snel het topic eens doorlezen, zo lief al die foto's!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:41

Jaa, ze lopen los :).
Huis is konijn proof en ze zijn zindelijk :).

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:19

Es_ther schreef:
Jaa, ze lopen los :).
Huis is konijn proof en ze zijn zindelijk :).

Wat tof om te lezen dat hier ook meer mensen zijn die hun konijnen zo houden! Ik word hier nog altijd uitgelachen om mijn plan. :)

Ik ben momenteel bezig met een TV meubel/konijnenhok combinatie te timmeren, knaag proof en alle kabels kunnen erin weggewerkt worden. Stoelpoten, tafelpoten en dergelijken zijn allemaal van ijzer. Pluk wordt zo gauw het kan gecastreerd, dan zal de zindelijkheid ook makkelijker te trainen zijn hoop ik!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:05

Sorry, even ego-post, Flip liep opeens mank net ;( Ik hoop zo erg dat hij zicht verstuikt heeft en niks ergs is!! ;(

Afbeelding
De arme schat!

Ik heb hem pijnstilling gegeven en overlegd met de opvang waar hij vandaan komt, zij zegt even paar dagen aankijken, mocht het erger worden of niet beter worden naar de DA foto maken :(

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:31

Ach jeetje!
Ik hoop dat het meevalt!

@Celestial, hier zijn mensen altijd wel enthousiast. Iedereen vindt het altijd wel schattig :’).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 06:52

Ach, arm ding! Hoe is het nu met hem?

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:45

@ Esther, dat geloof ik graag! Hier vast ook hoor, tegen de tijd dat ze zindelijk zijn *D

@ Tarzan, och arm diertje! Ik duim mee dat hij zich verstapt heeft... Het is een erg mooi konijn trouwens, met die vlek om zijn oog <3