De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:15

Afbeelding

Ik heb even een situatieschets gemaakt van mijn konijnenverblijven. Het witte vak is de hele schuur, de blauwe vlakken zijn de binnenverblijven, in elk vak zit dus een koppeltje. Het groene vlak is de buitenren. Het zwarte blokje geeft aan waar het ene koppeltje nu door naar buiten kan, daar zit een deur (die verder niet meer gebruikt wordt). Alleen in die deur mag nog een gat, in de verdere buitenmuur van de schuur helaas niet.
Wie heeft een goed idee ? :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:16

xXutopiaXx super duidelijk die satijnen vacht door je foto's, inderdaad wel lastig te zien als je ze niet naast elkaar hebt lopen.

Achaiah wat een leuk plekje zo! En wat een schatjes.

_Tarzan wat een heerlijke foto zo met die pootjes achteruit

Hier gaat het ook nog steeds goed, heb wel de plek verandert waar ze staan. Ze stonden in mijn slaapkamer maar ik bleek toch te vaak in de ren te moeten en dat vonden ze niet zo fijn. Uiteindelijk zaten ze dus alleen maar in de kast. Daarnaast bleek het konijnentoilet ook niet heel prettig te werken want de bodem lag er elke keer naast en dan helemaal vermengd met hooi. Ze hebben dus een plekje gekregen in de woonkamer, ik ben een half uur bezig geweest om ze te vangen in een ren van 6 m2 maar ik kreeg vooral de voedster gewoon echt niet te pakken. Waar ze nu staan hoef ik er niet bij. Nu zitten ze er een stuk rustiger en ik kan ze nu alweer aaien. Dit is dus een betere plek denk ik zo. Toch wel handig als je je teddy kan pakken, ze moeten tenslotte ook gekamd worden.

Over het kammen gesproken, ze heeft dus die grote klit voor in de vacht. Alle trimsalons zitten vol.. Dus dat is wel een klein probleem. Ik werk nog aan de oplossing.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:26

Super fijn ik dacht ik ga een soort teddy fokker zoeken om mij te helpen. Kom ik een mevrouw tegen die voorlichting geeft over konijnen en die zelfs een maandabonnement heeft om ze te trimmen. We kunnen woensdag terecht. Helemaal blij mee! Om heel eerlijk te zijn zat ik al een beetje te balen, ze is super lief maar na het borstelen en vooral nadat ik de klit had ontdekt is ze toch een beetje bang geworden. Het doet haar gewoon super veel pijn. Dus ik ben heel blij dat ik haar nu al weer kan aaien en dat ze volgende week geholpen gaat worden.

xXutopiaXx

Re: De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:45

Mooi dat je zo iemand gevonden hebt! :D En klinkt als een fijner plekje waar ze nu zitten inderdaad :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:55

ja ben er echt blij mee. Ze doet ook webinars geven en cursussen over konijnen. Als ik geweest ben ga ik mezelf daar eens verder in verdiepen.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:58

Ik vraag mij af, zie al jullie satijn hangoren langskomen. Kunnen alleen hangoren een satijnen vacht hebben of ook konijnen met rechte oren?

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:27

xXutopiaXx schreef:
Haha ja soms krijgen die fokkers zoveel nieuwe aanwas, dat ze van de konijntjes die ze allemaal het liefst willen aanhouden, toch ook nog weg moeten doen... alleen maar positief, want dat betekent dat ze goeie konijntjes fokt! :D En wat is dan mooier dan dat ze bij een goed huisje terecht komen! :D

Helemaal inderdaad! En wij zijn onwijs blij met ons eigenwijze meisje. Binnenkort gaan we de tuin verbouwen en krijgen ze ook echt een eigen paradijsje

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:42

Fijn dat je een mooi plekje hebt weten te maken ymor!
Pearlie das een lastige.. als er alleen een gat in de deur mag dan zou je het ene verblijf haast wel wat kleiner moeten maken of diagonaal? Zegmaar in driehoeken?

Echt beter zo. Heb er nog 2 van dezelfde rennen bij gehaald en hij is nu echt veel ruimer! Helemaal dicht eromheen dus eruit kan ook niet :D tuurlijk mogen ze wel eens eruit maar meeste van de tijd zitten ze toch daar dus dan moeten ze ook lekker ruimte hebben vind ik. voelt nu beter! Kunnen ze gewoon lekker rond huppelen. En gek genoeg was 1 ren van deze grootte ook nog bijna een keer zo duur als 3 kleintjes aan elkaar bouwen _O-

Ze zijn er zelf ook blij mee :D

Before

Afbeelding

En after

Afbeelding

En nu gelijk aan het verschonen. Zwijntjes zijn het wel :+

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:52

Achaiah, ik had al voorgesteld om de binnenverblijven iets kleiner te maken zodat ze beide voor de deur uitkwamen en we in ieder geval binnen niet ingewikkeld hoeven te doen, maar dat is weer veel werk etc......
Ik heb ook al zitten denken aan hoekjes en scheef etc, maar het is wat lastig.

Die panelen zijn wel heel flexibel, maar springen ze daar niet overheen? De meeste die ik zie zijn maar 60 cm hoog ofzo.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:08

Deze zijn 63 cm hoog inderdaad. Maar nee, tot nu toe doen ze nog geen poging om eruit te springen, ook niet echt bij na gedacht eigenlijk :o
Ze zijn wel heel grappig allemaal bokkensprongen aan het maken maar komen niet echt hoog (nog?)
Je hebt van die netten voor eroverheen. Zou dat helpen?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:11

Wat leuk Maylotje! Nog een satijntje!

Wat fijn Ymor!! Goed dat het zo snel al geregeld is! Beter voor haar ook.

Goeie vraag inderdaad Bollebuik!

Mooi stuk zo Achaiah!
Lekker stuk erbij gekregen :D

Die panelen zijn niet heel hoog inderdaad
Bij mij kunnen ze, als ze heel angstig zijn, erover
Merkte ik met koppelen.

Edit:
Ik krijg net een appje van mn vriend.
Ik denk dat Doodles bezig is met een nest!

Afbeelding

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:42

Spannend Jolmer! Ben benieuwd of ze ook echt zwanger is.

Achaiah mooi gedaan zo!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:10

Wauw wat een mooi vertrek zo Achaiah!! <3

Goeie vraag inderdaad Bollebuik! Ik weet alleen dat ze bij de NHD voorkomen.. Google leert mij dat 'satijnkonijn' ook een apart ras is, daar zie ik wel rechtopstaande oren ook.. maar dat weet ik allemaal niet :P

Superleuk Ymor! Hoe heet zij? Zo'n webinar is wel leuk om eens te volgen! :D

Klinkt als mooie plannen Maylotje! :D :+:

Ohh, dat ziet er wel aardig uit als een nestje inderdaad jolmer....

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:46

Afbeelding

Ik heb er dus eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar wat zeggen jullie, wel of geen satijnhaar? Volgens mij is dit hetzelfde als Ollie op de vorige pagina toch? Ik weet dat zijn vacht wel wat anders is dan van mijn andere (o.a zwarte) konijnen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:57

xXutopiaXx schreef:
Superleuk Ymor! Hoe heet zij? Zo'n webinar is wel leuk om eens te volgen! :D

Ze heet Ilse Pos van regionaal voorlichtingsbureau konijnen rvbkonijnen.com

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:41

AAAAAH JOLMER!!! *\o/*
Ben zo benieuwd!

Ymor, fijn dat ze een nieuw plekje hebben en je iemand hebt gevonden die er meer verstand van heeft! Fijn dat je zo snel terecht kunt.

Achaiah haha, als ik ze zo voor dat houten huisje zie zitten zijn ze al bijna even groot als Brownie _O-
Lekker dat ze nu meer ruimte hebben!
Met katten zou ik het zo ook niet aandurven denk ik om de ren open te houden snachts!

Brownie is duidelijk haar hok aan het schoon houden -O- er lag weer poep en plas op een plek waar het NIET hoort _-:( ook niet in de wc buiten het hok waar het WEL hoort :+

Ze ligt nu anders en ik zie echt een dikker buikje :+ morgen dag 29, dus veilig om te bevallen!

Afbeelding

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:44

Achaiah schreef:
Deze zijn 63 cm hoog inderdaad. Maar nee, tot nu toe doen ze nog geen poging om eruit te springen, ook niet echt bij na gedacht eigenlijk :o
Ze zijn wel heel grappig allemaal bokkensprongen aan het maken maar komen niet echt hoog (nog?)
Je hebt van die netten voor eroverheen. Zou dat helpen?

Hm ja daar ben ik dan wel bang voor aangezien de rammetjes echt niet samen gingen.
Netten vind ik niet zo'n geslaagde optie voor permanent.
Ik denk er ook over om het ene koppeltje in het geheel naar buiten te plaatsen, met een goed nachthok in hun deel van de buitenren. Dan hebben ze nog 6 m2 samen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:45

Spannend al die zwangere dames!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:04

Spannend kimberley!!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:07

maylotje schreef:
Achaiah. Wat een schatjes zo met het ontbijten.

Ollie voelt ook anders dan mn gewone konijntje. Maar daarover was ik het ook niet eens kwa kleur ik zei bruin/wildkleur zei de opvang oh wat een mooi grijs mannetje :=
Kortom ook geen idee van kleuren. Weet dat ollie Otter kleur is als ik dat goed zeg.

Ollie is idd zwart otter.
De andere wildkleur.

Grijs bestaat sowieso niet als kleur. :P Je hebt wel blauwgrijs, dat is de verdunde variant van wildkleur.

@utopia, ooh met filmpje nog duidelijker! Een pak dunner van vacht zo te zien.
Ik wilde Feather ook houden, maar alles houden is gewoon geen optie.
Hij is dus vanaf deze morgend geen echt mannetje meer. :+
Hij heeft al een beetje gegeten dus ik blij!

Ymor, gelukkig heb je een trimmer gevonden! Had laatst haar voorbij zien komen met een cursus konijnentrimmen.

@bollebuik, satijn kan ook bij rechte oren. Maar heb je een foto van het volledige konijn?

@achaiah, mooie ruimte zo!
Hier zouden ze wel over 60cm heengaan.

@jolmer, ooehh ook een gat in de mount everest. :P

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:29

Oooh jullie gaan hard haha! Heel leuk om die verschillen van satijn en niet satijn te zien, prachtig! En kan me niet voorstellen hoe lekker zacht dat is! <3
Spannend jolmer!
En wanneer is brownie uitgeteld? <<)

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:41

Afbeelding

Een foto van het hele konijn, een vlaamse reus van ongeveer een jaar oud.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:41

Nou....
Hoe moet ik beginnen.. -O-
Gister merkten we bij de fokker al dat Nibbit een hele vieze kont had. Ze heeft dit schoongemaakt en me meegegeven het even in de gaten te houden. Vanmiddag viel het me op dat ze er mega grote, lichtbruine keutels uit had geperst vol slijm. De hele ren lag vol slijm.
Appje gestuurd met foto’s en vanmiddag kreeg ik een appje terug dat dit niet goed is. Ze denken aan een darm aandoening, vooral door de hoeveelheid slijm. Schijnt te kunnen als beide ouders bont zijn? Nibbit was ook erg rustig en terug getrokken steeds. Kan natuurlijk karakter zijn maar ook buikpijn.
Ze gaf aan ook niet te weten of het goed gaat komen en ik zou sowieso met haar naar een DA moeten en dan aan de medicijnen met weinig kans van slagen..
Ik mocht haar terug komen brengen. Ja en wat moet je dan :( als het een kleine simpele ingreep is en alles komt goed ok... maar dit. Zo moeilijk..

Met een banketstaaf gevoel heb ik haar toch terug gebracht. Ik heb haar geruild (klinkt nog ondankbaar) voor een 4 jarige ram. Een hang oortje die rechtopstaande oortjes doorfokt :+ en waar ze dus graag een goed huisje voor wilde.

Nibbit is niet gelijk afgeschreven, ze gaan zelf nog wel kijken of er wat kan. Maar heel dubbel gevoel.

Het is wel een ontzettend lief ventje. Echt een heel relaxed knuffeltje, Ze zitten nu apart, hij word volgende week gecastreerd en dan na 6 weken echt koppelen. Ze kunnen nu vast wennen, ze reageren heel rustig op elkaar zo gesheiden..

Tja. Gaat ook allemaal zo snel dan.. wat is dan wijsheid, aankijken, zelf dokteren, ik weet het niet. Ik voel me echt banketstaaf.

Overigens alleen maar lof voor de fokker. Die denkt echt super mee, zoekt oplossingen, voelde zich ook enorm banketstaaf, heb nog een hok mogen lenen, en ze was blij dat sparrow met mij mee ging.

Afbeelding

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:42

Mooi dat je hem dan castreert Gigi, heeft ie een grotere kans op nieuw, mooi huisje <3

Ik gok Brownie op zaterdagochtend... <<)

Thanks Ymor! Ik ga er ook eens naar kijken :D

Dat ziet er wel aardig satijnerig uit ook inderdaad Bollebuik!!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:57

Is die niet gewoon in de rui? Dacht dat satijn best zeldzaam was ook?

En oh wat vervelend achaiah, wel lief van de fokker. Zou nu wel goed oppassen dat ze toch niet over het hekje gaan...

Ik hoop idd een goed huisje te gaan vinden binnenkort. Denk idd dat hij meer kans maakt dan, zie toch altijd de vraag 'is hij gecastreerd' voorbij komen bij ads.

Ik gok Brownie ook op zaterdag! Hier is het altijd al 31 dagen geweest, maar moment schol wel tussen nacht, voormiddag en late namiddag. Dus daar durf ik geen uitspraak over te maken.