[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:04

Ik bedoel advies qua schoonmaken en onderhoud. Ik heb wel een lijstje met wat ik aan moet schaffen, heb ik hier gedeeld. :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:59

Ik zou gaan voor zwart! Komt alles mooi naar voren!

Advies kan je altijd inwinnen, maar zelfs voor schoonmaken e.d. gaan ze je dingen aanbevelen die zij verkopen.
Ik spreek uit ervaring, werk zelf in een dieren/aquariumwinkel, de regel is zoveel mogelijk verkopen...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:58

Mmm oké. Ik heb nu ''bedacht''...

Groene aanslag glas schoonmaken dmv sponsje. Indien nodig.
Eens in de twee weken (of is dat teveel?) 30% water verversen, middels maatbeker. Dus met gewoon op temperatuur kraanwater. (voor 25 liter of 45 liter bak)
Eens in de twee weken filter uitknijpen. (Wanneer merk je dat deze vervangen wordt)
Planten bijknippen indien nodig (hoe zit dat dan weer met stekjes terugplaatsen enzo? Dat zag ik weer op een Youtube filmpje. Moet dat perse? Kan ik niet gewoon bijknippen en klaar? :P)
Hoe zit dan dan met de bodem (ik ga voor grind of zand, wat raden jullie aan?) schoonmaken?
Eventueel viezigheden uit het water scheppen met netje

Wel of niet eens in de week fish guard toevoegen? Geeft me wel een beter gevoel, maar misschien is het idd niet nodig.
Wel of niet eens in de x zoveel tijd planten extra voeding geven (en wat dan? moet sowieso voor opstart toch?)
Hoe vaak controleer je waterwaarden? En indien iets afwijkt, grotere waterwissel doen toch?

Heb ik zo alles?

Planning is nu na kerst en aquarium. We hebben een plek gevonden, maar daar staat normaal de kerstboom :') En we gaan op zoek naar een tafel in stijl van woonkamer die goed genoeg is om het aquarium te houden. Dus dat is wel leuk, wordt echt onderdeel van het huis.

Mijn moeder zegt dat ik me overal te druk over maak en te veel over nadenk. Misschien is dat ook wel zo...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:33

ja.
luister naar je moeder.
niet meer lezen, je weet echt genoeg nu.

ga een bak kopen! ~~}>

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:49

ellepel schreef:
ja.
luister naar je moeder.
niet meer lezen, je weet echt genoeg nu.

ga een bak kopen! ~~}>

Maar zit ik met eens in de twee weken qua onderhoud goed dan? Zoals ik schreef?

Ja kan ik doen, maar kan pas na kerst geplaatst worden. :P
Of ik koop de bak en dan kan ik niet meer terug :')
Laatst bijgewerkt door Zertab op 16-11-20 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:52

Op zich heeft je moeder gelijk. :P

Filter merk je wel wanneer die toe is aan schoonmaken: Dan stroomt hij niet goed meer door (er zit te veel viezigheid in de sponzen waardoor het water er niet meer doorheen kan) en verlies je dus stroming in je bak. Dat zie je wel (blaadjes/viezigheidjes bewegen niet meer).
De filterwatten voor vijverfilters zijn precies hetzelfde als die voor aquariumfilters maar dan veel goedkoper. Als je plek hebt om zo'n grote zak op te bergen zou ik dat aanraden. ;)

Plantenvoeding verschilt per plant. De makkelijkere planten doen het prima zonder, anders is gewoon een flesje standaard aquariumplantenvoeding of kleibolletjes voor bij de wortels (is beide gewoon te koop in aquariumwinkel en online) voor de meeste prima afdoende. Er zijn planten die specifieke dingen eisen, maar daar zou ik niet mee beginnen als ik jou was.

Allerhande toevoegingen: Niet aan beginnen. Het enige wat je écht in huis moet hebben zijn water, voer, en eventueel een reserve-verwarmingselement aangezien die krengen per sé stuk willen gaan op zaterdagavond wanneer er niets meer open is. :') Alles waarvan men in winkels je graag wil overtuigen dat je het ECHT ECHT ECHT nodig hebt zijn dingen die vooral echt nodig zijn om hun portemonnee te vullen.

Ik maak de ruiten van mijn aquaria en paludaria gewoon met schuursponsjes of een prop filterwatten schoon. Zo lang het glas nat is is dat prima en krijg je echt geen krassen (wat de verpakking van speciale krabbertjes/sponsjes wel graag mogen beweren).

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:03

@Zertab: Als je het jezelf echt makkelijk wil maken kwa bodem, koop dan een ADA bodem. Hier hoef je niks meer aan toe te voegen oid. Gewoon erin, planten erin en draaien :) 4 weekjes laten staan, en dan vissen erin. Hoeft niet te kijken naar de voedingswaarde van de planten die je koopt, alleen even opletten wat ze kwa licht nodig hebben. Maar elke cryptocoryne kan hier in groeien, en dat zijn zoveel soorten, daar kun je je bak wel mee vullen :D

Heb deze bodem nu 7 jaar in mijn grote bak liggen, en deze voorheen ook in een aantal van mij kweekbakken gehad, en ik ben er echt ontzettend blij mee.

Ik ben weer lekker impulsief geweest. Na n aantal jaar cory’s te hebben gekweekt ben ik van op mijn top 21 bakken, naar nog maar 1 bak gegaan. Maaar, ik heb vanmiddag een 45L bak op mijn kamer gezet, het plan is om hier alleen wat garnalen en een Beta in te houden.

Zal straks even een fototje maken hoe die staat, morgen ga ik hem vullen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:10

ik heb net gekeken.maar dat is wel flink prijzig.

impulsief is ook leuk,ben benieuwd naar je bakje!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:14

ellepel schreef:
ik heb net gekeken.maar dat is wel flink prijzig.

impulsief is ook leuk,ben benieuwd naar je bakje!

ADA is idd aan de prijs. Maar hier hoef je dan wel echt niks meer aan te doen. En ze gaan echt 10 jaar mee. Buiten de prijs om is het echt helemaal top!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:14

Oke bedankt! :) Ga zeker makkelijke planten nemen, dus liefst ook planten die geen extra voeding nodig hebben idd.

En stomme vraag hoor, maar een algeneter, heeft dit visje ook nog eigen voeding nodig?
Hoe vaak meten jullie waterwaarde?

En leidingwater hoef je dus echt niet te neutraliseren? Nu zit bij dat setje wel zo'n spul, dus doe ik het als ik de bak vul wel gewoon - zonde om niet te gebruiken. Maar verder hoeft het niet?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:25

Nee, die middeltjes om je water te neutraliseren zijn in Nederland in principe niet nodig. Als er te veel chloor in je water zit weet je dat wel, dat proef je als mens namelijk ook.

'Algeneter' is eigenlijk een verkeerde naam. Ze eten over het algemeen namelijk niet zo zeer algen. Ze zullen dus ook zeker gevoerd moeten worden! Nu zijn er eigenlijk maar weinig van dergelijke vissen die in de maat bak die jij in de planning hebt zouden passen, hoogstens een groepje otocinclus als je voor de grote bak gaat, dus waarschijnlijk ook niet heel erg van toepassing.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:39

ik zou die algeneter niet doen.
laat je niet overhalen hoor in de winkel,als je ze koopt zijn ze nog klein,maar de meeste worden groot
want voor je het weet heb je ook zo’n mormel als ik nu heb die je de hele boel steeds verbouwd.
alhoewel die van mijn werk wel erg leuk is.

Afbeelding

maar nee, niet doen.
gewoon je guppen en kijk even hoe dat gaat.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 16-11-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:41

Hoe houd je dan het beste alg uit je bak? Komt sowieso geen direct zonlicht op de bak!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:42

wie weet krijg je wel helemaal geen alg.
dat hoeft ook niet persé.
en een beetje is ook niet erg

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:43

Zo lang er niet een overschot aan voedsel in het water aanwezig is zal je geen overschot aan algen hebben. Zorgen dat je niet te veel vissen/andere dieren hebt is het voornaamste, zorgen dat je het licht niet te lang aan hebt een tweede.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:47

Als ze iets tegen alg moet hebben zou ik Japonica’s aanschaffen als de bak 6/7 weken draait ofzo. Maar idd, geen algeneter kopen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:42

Mmm garnalen kunnen niet met platy's toch? Dus Japonica's ook niet?

Ik heb de bak van een vriend van me gezien... en die zit helemaal onder alg en dat wil ik voorkomen...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:47

Voor degenen die een schuursponsje aanraadden, gebruiken jullie dan het schuurdeel op het glas?
Ik heb zo'n zwabber ding aan een magneet, en dat werkt niet lekker.
Maar wil geen krassen op mijn glas.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:47

Algen hoeven niet te komen. Als je bak mooi stabiel draait, genoeg plantjes, goed evenwicht dan gaat het vast goed komen.
Japonica’s zouden eventueel wel met platy’s kunnen, alleen moeten ze dan niet te klein verkocht worden

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:54

jolmer20 schreef:
Algen hoeven niet te komen. Als je bak mooi stabiel draait, genoeg plantjes, goed evenwicht dan gaat het vast goed komen.
Japonica’s zouden eventueel wel met platy’s kunnen, alleen moeten ze dan niet te klein verkocht worden

Ja plantjes komen er genoeg. Minstens 15 in de 25 liter bak en 45 moet ik nog berekenen.

Ik vind garnalen leuker dan een algeneter trouwens! Hoeveel moet je daarvan hebben? Zowel 25 als 45 liter?

Ik kan natuurlijk ook eerst als de bak draait visjes nemen en indien er alg ontstaat dan een keuze maken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:55

Dammie schreef:
Voor degenen die een schuursponsje aanraadden, gebruiken jullie dan het schuurdeel op het glas?
Ik heb zo'n zwabber ding aan een magneet, en dat werkt niet lekker.
Maar wil geen krassen op mijn glas.

Ja idd. Werkt prima, in tegenstelling tot die magneten. :P Gewoon niet op droog glas gebruiken.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:57

Heb al jaren een aquarium en nooit geweten dat een gewoon schuursponsje ook kon.
Bedankt voor de tip. Ga ik proberen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:08

Zertab schreef:
jolmer20 schreef:

Ja plantjes komen er genoeg. Minstens 15 in de 25 liter bak en 45 moet ik nog berekenen.

Ik vind garnalen leuker dan een algeneter trouwens! Hoeveel moet je daarvan hebben? Zowel 25 als 45 liter?

Ik kan natuurlijk ook eerst als de bak draait visjes nemen en indien er alg ontstaat dan een keuze maken.

Japonica’s kunnen wel met platy’s. Zijn best fel en worden snel groot, en idd even opletten dat je ze wat groter koopt.

Ik raad je sws aan om de bak eerst een tijd te laten draaien met vis, daarna pas garnalen, deze zijn toch net even iets gevoeliger. Al hebben die van mij met regelmaat al op de stoep gelegen met waterverversen :') Ik heb er nog maar 10 ongeveer in 240L. Dus tussen de 6-10 moet makkelijk kunnen in 45L

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:11

Ik ga idd eerst bak laten draaien, visjes erin en dan kijken hoe/of de alg zich ontwikkelt.

Nog een vraag, hoe haal je alg dan in je aquarium weg?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:14

Japonica garnalen / Amano garnalen (Caridina multidentata) worden flinke garnalen. Toch wel 4 cm lang, dus daar gaan platys ook niet snel achter aan. Ze zijn ook erg dapper hoor!
Ik heb er 5 in mijn 85 liter zitten (met nog vuurgarnalen, betta, etc) en gezien hun grootte, kan je ze nog genoeg zien :)

Ik zou beginnen met 5 garnalen, en even kijken na een paar maanden of je het vol genoeg vindt. Je kan altijd nog meer kopen, wegdoen is een stuk lastiger.