[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:04

Geweldig video!

Ja, amanos zijn wel karaktertjes. :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:09

Ik heb gerekend op 5cm per Platy, dus 4 Platy's.

Bedankt voor de tips! :) Het is allemaal best veel om rekening mee te houden.

Ik las ook dat je kraanwater moet "neutraliseren"? Of in ieder geval niet zo in het aquarium gegooid mag worden.

En wat zijn jullie maandelijks kwijt aan jullie aquarium?

Hoe maak je de filter schoon en wanneer wissel je die?

Sorry voor al mijn vragen :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:15

Melyoramel schreef:
Plantedbox heb ik ook veel goeds over gehoord.

Wat betreft een aquarium opzetten en benodigdheden:

Je hebt echt al die extra spulletjes niet nodig.

In de basis heb je nodig:

- Aquarium
- Filter
- Thermostaat
- Licht
- Bodem
- Plantenvoeding
- Watertester
- Hout/Steen/Decoraties (als je wilt)
- Planten (als je wilt)
- Visvoer
- Netje (als je een vis eruit moet vangen om wat voor een reden dan ook)
- Afzuigslang o.i.d. en emmer voor waterverversingen

Even wat dieper ingaan op sommige dingen.

- Bodem
Ik raad grind of zand aan voor een eerste aquarium. Grind en zand geeft geen voeding aan je planten, dus het is neutraal waardoor je zelf meer speling hebt. Er bestaat aquasoil, wat ook meteen een voedende bodem is voor je planten, maar vereist wat meer kennis in gebruik

- Plantenvoeding
Grind/zand geeft dus zelf geen voeding af, maar planten zullen toch voedingsstoffen moeten krijgen om te groeien. Er bestaan sticks en tabletten die in het grind kan stoppen bij de wortel van planten, die voeding afgeven. Deze hoef je maar eens om de zoveel maanden/jaar te geven.
Daarnaast is er ook vloeibare plantenvoeding. Een all-in-one is vaak prima, wekelijks een beetje geven, als aanvulling op de bodemsticks en voor de planten die juist niet in de grond zitten (bv drijfplanten).
Dus in principe heb je heel weinig nodig voor je planten, 1 potje met bodemsticks en 1 flesje vloeibare plantenvoedingen.
Zoals hierboven al voorgesteld is zijn giede suggesties :j

- Watertesters in huis hebben is erg prettig. Een vloeibare druppel testkit is het meest betrouwbaar, maar duur, en in veel winkels kun je ook het water voor je laten testen.
Teststrips zijn minder betrouwbaar, maar veel goedkoper. Het is handig om ze in huis te hebben om snel te testen, en als je er iets afwijkends op ziet, kan je altijd met een flesje van je aquariumwater langs een winkel voor een druppeltest voor de zekerheid.

Maar zelfs dan zijn watertesters geen directe 'must' om te halen, maar wel handig.

---

Over een aquarium indraaien, even een wat meer uitgebreide uitleg:

Vissenpoep en vissenvoer (wat niet gegeten wordt) worden omgezet naar ammonia. Ammonia is erg giftig voor vissen, ze kunnen er ziek van worden en dood aan gaan.
Nu zijn er bacteriën die ammonia omzetten naar nitriet.
Nitriet is een stuk minder giftig, maar kan in pieken ook dodelijk zijn.
Dan zijn er nog bacteriën die nitriet omzetten naar nitraat.
Nitraat is vele malen minder giftig en vissen kunnen het veel beter hebben. Als het ophoopt, kan het alsnog ziekmakend/dodelijk zijn voor vissen, en dat is waarom we water verversen. Zo verdunnen we het nitraat weer naar betere, lagere hoeveelheden voor de vissen.
Ook is nitraat een voedingsstof voor planten, dus met veel beplanting kan je de opbouw van nitraat ook inperken.

Dit heet ook wel de stikstofcyclus. Als je die term in combinatie met 'aquarium' opzoekt, krijg je via google ook veel informatie.

Nu moeten die bacteriën eerst een kolonie op kunnen bouwen. Daarom draaien we een aquarium vaak voor een aantal weken in (dan moet er wel voedsel zijn voor de bacteriën om op te groeien, ik doe dit door zo nu en dan in de eerste weken visvoer in het aquarium te doen, zonder dat er al vissen in zitten).

De kolonie zal zich vooral gaan huisvesten in het filter, omdat daar eigenlijk continue 'vies' water ingezogen worden, waar de bacteriën lekker van kunnen 'eten' en er weer 'schoner' water uit het filter komt.

Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk waa :) Begin met niet teveel spullen, je kan altijd nog bij halen.

Bij opstartende aquaria gaat het eerder fout als er 'teveel' mee gedaan wordt dan wanneer er 'te weinig' mee gedaan wordt :o

Stomme vraag.. wat doe je dan in die periode met de bacteriën? Die zijn dus juist goed?

Ik ben heel bang om het idd allemaal door te doen en de bewoners de dupe worden...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:24

Melyoramel schreef:
J0anieke schreef:
Mooi zeg! Dit is mijn 30 liter nu. Moet nodig weer wat drijf plantjes overzetten naar mn 55 liter bak. Weet een van jullie wat een mooi drijfplantje is dat minder lange wortels krijgt?
[ [url=m/LA2NXH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Salvinia minima maakt geen lange wortels! Die heb ik zelf ook in mijn kleine bakje.

Phyllanthus fluitans (Red root floaters) vind ik erg mooi, zelf geen ervaring (nog) mee, maken wel enigzins lange wortels geloof ik.

Oh die salvinia zouden perfect zijn. Eens kijken of ik die ergens kan bestellen oid. Dank je!

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:26

Zertab schreef:
Ik heb gerekend op 5cm per Platy, dus 4 Platy's.

Bedankt voor de tips! :) Het is allemaal best veel om rekening mee te houden.

Ik las ook dat je kraanwater moet "neutraliseren"? Of in ieder geval niet zo in het aquarium gegooid mag worden.

En wat zijn jullie maandelijks kwijt aan jullie aquarium?

Hoe maak je de filter schoon en wanneer wissel je die?

Sorry voor al mijn vragen :')

Geen probleem! Het is juist mooi om te zien dat iemand zich goed wilt voorbereiden en niet zomaar in het diepe springt.

'Neutraliseren' van kraanwater hoeft niet perse in NL. In veel landen zit er chloor in kraanwater, wat ook giftig is voor vissen. Dan doen ze vaak een 'primer' in het water om het chloor te neutraliseren, voor ze het water aan het aquarium toevoegen.

Schoonmaken van het filter doe je door, tijdens een waterverversing, het filtermateriaal (spons e.d.) uit het filter te halen en deze in de emmer met 'oud' aquariumwater uit te knijpen en goed te schudden. Hierdoor voorkom je dat je je bacteriekolonie wegspoelt (dat gebeurt wel als je je filter onder kraanwater zou spoelen).
Voor een 25 liter zou 1x per maand voldoende moeten zijn. Als je merkt dat de uitstroom van je filter ineens veel zwakker is, kan het zijn dat je filter verstopt is, ook een indicatie dat je je filter moet schoonmaken.

Het is vooral het opzetten van het aquarium wat een geld-investering is. Zodra het eenmaal goed draait hoef je er geen extra geld in te stoppen behalve de stroom om je filter+lamp+thermostaat gaande te houden, en je visvoer, maar dat gaat ook maandenlang mee.

Persoonlijk denk ik, misschien ben je het beu dit te horen, dat een 25 liter te klein is voor platy's. Zelfs als zou je er maar 4 in doen. Het zijn wel vissen die graag in groepen zijn, en met hun 6 cm lengte willen ze graag lange, horizontale stukken kunnen zwemmen. In een 25L bakje, die zal zo'n max 30 cm lang zijn, kunnen ze eigenlijk maar 5x hun lichaamslengte zwemmen voor ze een bocht moeten maken e.d. Gezien het een vrij actieve vissoort is die veel zwemt, zullen ze daar niet heel gelukkig van worden.

Ik zou eerder 1 betta man aanraden. Die kunnen nog wel in een 25 liter bakje, en het zijn niet super actieve zwemmers over het algemeen.
Juist omdat het dan maar 1 vis is, ga je er eerder een band mee bouwen, en betta's zijn best interactieve visjes met persoonlijkheid!

Die van mij, Bumblebee (hij is ook de enigste met een naam omdat hij uniek is, mijn groepje corydoras lijken op elkaar en individuele namen geven zit er niet bij), heeft ook echt een favoriete hangplek in de bak, als ik hem niet kan vinden moet ik even in die hoek spieken en dan ligt hij daar te slapen op zijn favoriete plant.
Als hij mij voor de bak ziet staren, komt hij ook naar voren zwemmen ("voer mij, nu"), terwijl de rest van de vissen en garnalen gewoon hun eigen ding doen of wegzwemmen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:27

Veriye schreef:
Je mag altijd pb sturen :)

Ik zou niet zoveel spullen voor het begin aanschaffen.

Druppeltests zijn nauwkeuriger dan de strips, maar je hebt van die strips van tetra, die je voor het begin prima kan gebruiken.

Van ik dacht Colombo heb je een setje die je kunt gebruiken icm een app.
Vond ik zelf wel fijn want dan heb je alles in de app opgeslagen en er staat bij wat je moet ondernemen wanneer bepaalde waardes afwijken. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:32

Zertab, ik zou die folder maar in de prullenbak gooien. Ze smeren je vanalles aan wat je helemaal niet nodig hebt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:33

Dus kraanwater kan er gewoon zo bij gedaan worden?

Ik heb een aquarium set op het oog, zodat alles compleet is. Dit zit erbij:

De set bevat:

Aquarium met deksel 36 x 22 x 37 cm – 25 liter
Aqua-Flow 50 binnenfilter
Ledverlichting (12 Volt, 3,5 Watt)
Thermometer – controleer de temperatuur
Schepnetje – voor het vangen van vissen en verwijderen van vuil
Hikari Micro Wafer – voer voor tropische vissen
Colombo Bacto Start – levende bacteriën voor het opstarten van de filter
Colombo Aqua Start – geschikt maken van leidingwater
Eco Heater – verwarmt het water (50 Watt)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:34

J0anieke schreef:
Zertab, ik zou die folder maar in de prullenbak gooien. Ze smeren je vanalles aan wat je helemaal niet nodig hebt.

Ja dat is sowieso waar!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:37

Zertab schreef:
Dus kraanwater kan er gewoon zo bij gedaan worden?

Ik heb een aquarium set op het oog, zodat alles compleet is. Dit zit erbij:

De set bevat:

Aquarium met deksel 36 x 22 x 37 cm – 25 liter
Aqua-Flow 50 binnenfilter
Ledverlichting (12 Volt, 3,5 Watt)
Thermometer – controleer de temperatuur
Schepnetje – voor het vangen van vissen en verwijderen van vuil
Hikari Micro Wafer – voer voor tropische vissen
Colombo Bacto Start – levende bacteriën voor het opstarten van de filter
Colombo Aqua Start – geschikt maken van leidingwater
Eco Heater – verwarmt het water (50 Watt)

Prima setje. In principe heb je de Colombo bacto en aqua start niet nodig. De bacto start vind ik altijd wel een fijn idee omdat je dan wel een 'goede start positie' hebt. Wel alsnog je bak minimaal 3 weken laten indraaien zonder dieren.
In 25 liter zou ik alleen garnalen nemen. Platys hebben daar te weinig zwem ruimte in.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:39

Ik ga alles even opschrijven en er rustig over nadenken. Bedankt allemaal! :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:49

Goede tips allemaal hier!

En goed van je dat je je inderdaad eerst zo goed inleest Zertab!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:30

Debk dat wij hier nog niet eens 10 euro per maand kwijt zijn voor onze drie aquaria, ik was voorheen toch echt het oudjes aquarium vergeten mee te tellen :+

Ik wil nog steeds een taiwan bee aquarium, maar denk dat mijn vriend hier niet mee gaat spelen :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 07:39

Stiekem zit er in mijn aquarium ontzettend veel geld. In begin teveel onnodig materiaal aan geschaft en al de tijd dat ik een aquarium heb, 8 maanden nu, lopen de planten te klieren. Dus al gigantisch veel nieuwe moeten kopen en diverse andere voedingsmiddelen. Uiteindelijk ook de easylife carbo (omschrijving zegt vloeibare CO2). 3 weken geleden volledig de bak om gegooid ivm niet werkende planten en wou meer natuurlijk zicht.

Nu hard duimen dat het beter gaat.

Ben me nu aan het inlezen of mijn vissen ook volledig op diepvries voeding kunnen maar dat is nogal een gedoe kennelijk. Ben ook druk aan het leren ivm totaal andere baan te hebben genomen dus dat stagneert wat.

Ervaringen altijd welkom of ideeën wat dat betreft. Neon tetra's, koperzalmen, pauwooggrondels, L015 en Corydoras Schwartzi heb ik. Ze zijn verzot op tropical mix uit de diepvries zonder uitzondering. Dit terwijl de pauwooggrondels de wafels, vlokken en het granulaat voeding amper tot niet eten.

Wat is aan te raden en voor alle vissen volledig voeding als ik op diepvries wil over stappen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:10

Goede informatie, Melyoramel! :-) Het filmpje laadt niet bij mij, moet je inloggen om het te kunnen zien?
Dierenfan, ik ben fan van Dr. Bassleer visvoer. Mijn vissen waren daar allemaal heel erg gek op. Alleen diepvriesvoer heb ik geen ervaring mee.

Ik kijk uit naar morgen, kan niet wachten om weer een aquarium op te starten. :-)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:36

dierenfan schreef:
Stiekem zit er in mijn aquarium ontzettend veel geld. In begin teveel onnodig materiaal aan geschaft en al de tijd dat ik een aquarium heb, 8 maanden nu, lopen de planten te klieren. Dus al gigantisch veel nieuwe moeten kopen en diverse andere voedingsmiddelen. Uiteindelijk ook de easylife carbo (omschrijving zegt vloeibare CO2). 3 weken geleden volledig de bak om gegooid ivm niet werkende planten en wou meer natuurlijk zicht.

Nu hard duimen dat het beter gaat.

Ben me nu aan het inlezen of mijn vissen ook volledig op diepvries voeding kunnen maar dat is nogal een gedoe kennelijk. Ben ook druk aan het leren ivm totaal andere baan te hebben genomen dus dat stagneert wat.

Ervaringen altijd welkom of ideeën wat dat betreft. Neon tetra's, koperzalmen, pauwooggrondels, L015 en Corydoras Schwartzi heb ik. Ze zijn verzot op tropical mix uit de diepvries zonder uitzondering. Dit terwijl de pauwooggrondels de wafels, vlokken en het granulaat voeding amper tot niet eten.

Wat is aan te raden en voor alle vissen volledig voeding als ik op diepvries wil over stappen.

Ik heb die 'fout' ook bij mijn eerste aquarium gemaakt. Nu gewoon een leuk co2 setje in m'n nano en alle planten doen het meteen goed... Ik lees me ook in per plant wat ik moet doen voordat ik het plant. Bij bepaalde planten is het bv slim om eerst al het blad en stelen eraf te knippen. In mijn 55 liter ga ik een bio-co2 systeem maken. Iets meer werk, maar een stuk goedkoper.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:38

Dus wat nu is handig om te halen voor de planten in de indraai periode? :P
En zouden jullie meteen pH strips halen of pas als je diertjes gaat halen?

En hoeveel stopcontacten heb je nodig?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:02

3 stopcontacten.
lamp
verwarming
pomp.

geen stripjes of flesjes halen, is niet nodig.

hoe ik het doe:

aquarium kopen
geschikt zand er in, geen steentjes en geen voedingsbodem!!!!!
ik heb rivierzand of deze kan ook.

https://www.aquarium-experts.nl/benton-aquariumzand

dat zand even goed onder de kraan uitspoelen tot het water redelijk schoon is.
ik doe dat in een emmer en even onder de kraan laten overlopen

je doet een laagje zand van ongeveer 3cm in je aquarium.
ik ga dan eerst de bak voor driekwart vullen met lauw water.
voorzichtig er in laten lopen anders word je water heel mistig,maar dat is niet erg, dat zakt wel weer
ik plaats zelf altijd later pas hout en planten, als het water er al in zit.
anderen doen eerst hout en planten en dan pas water, is maar net wat je handig vind.

oke, dan leg ik het hout er in.
hout even goed afspoelen van te voren, en sommig hout blijft eerst drijven, dat duurt een paar weken voor het zinkt.
dan zet ik de plantjes die ik leuk vind er in, kijk even op google voor info
die plantjes haal je uit het potje, zit wol om de wortels dat haal je er af en spoelt de plantjes goed onder de kraan schoon.
dat moet omdat er soms slakkeneitjes op zitten en die wil je niet in je bak.
dan zet je ze in het zand met de worteltjes en doe ik bij de wortels een stukje van een voedingsstickje.
dan zet ik de pomp en de verwarming aan...verwarming heb ik op 24 graden
het licht laat ik de eerste dag even uit.
de tweede dag doe ik het licht ongeveer 5 uren aan en in mijn ervaring is het filter dan wat vies van het ronddwarrelende stof,dus die spoel ik even uit.
de week er na doe ik het licht 6 uren aan.
de week daarna 7 uren
na 2 weken vervang ik uit een 60 liter bak ongeveer 10 liter water.
even kijken voor dode plantjes er uit,losse blaadjes,
en na nog eens 2 weken weer en dan geloof ik het wel en ga ik visjes kopen en mogen ze er in :j
het licht heb ik dan op 9 uur per dag
en dan begint de pret...of de ellende als het niet lukt :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:38

Dus 9 uur per dag licht aan voor de visjes? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:42

voor de plantjes :D
ik doe niet langer,er komt hier ook licht van buiten in dus dat is hier voldoende :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:02

ellepel schreef:
voor de plantjes :D
ik doe niet langer,er komt hier ook licht van buiten in dus dat is hier voldoende :j

En voor uiteindelijk de visjes?
En dus geen voer voor de planten? Ik las idd ook over een CO2 pakketje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 12:28

ik gebruik nog geen co2.
voedingssticks bij de wortels en voor de planten die het uit het water halen heb ik vloeibare voeding.
lees dit ook even

https://petsplace.nl/advies/aquariumverlichting/

er zit nog best verschil onderling in wat iedereen doet.
ik wil geen snelgroeiende planten die ik steeds moet snoeien en waar meer voeding bij moet
dus heb ik het licht minder lang aan.
geloof dat mijn vissen dit ook wel prima vinden

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:23

Bedankt allemaal!

Helaas gaat het niet door.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:32

Oh jammer, hoezo niet?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:33

Ik vind 9 eigenlijk best veel. Ik heb t opgesplitst in 2: in de ochtend 3 uurtjes (leuk wakker worden) en in de avond 4 uurtjes.