Ja, amanos zijn wel karaktertjes.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Melyoramel schreef:Plantedbox heb ik ook veel goeds over gehoord.
Wat betreft een aquarium opzetten en benodigdheden:
Je hebt echt al die extra spulletjes niet nodig.
In de basis heb je nodig:
- Aquarium
- Filter
- Thermostaat
- Licht
- Bodem
- Plantenvoeding
- Watertester
- Hout/Steen/Decoraties (als je wilt)
- Planten (als je wilt)
- Visvoer
- Netje (als je een vis eruit moet vangen om wat voor een reden dan ook)
- Afzuigslang o.i.d. en emmer voor waterverversingen
Even wat dieper ingaan op sommige dingen.
- Bodem
Ik raad grind of zand aan voor een eerste aquarium. Grind en zand geeft geen voeding aan je planten, dus het is neutraal waardoor je zelf meer speling hebt. Er bestaat aquasoil, wat ook meteen een voedende bodem is voor je planten, maar vereist wat meer kennis in gebruik
- Plantenvoeding
Grind/zand geeft dus zelf geen voeding af, maar planten zullen toch voedingsstoffen moeten krijgen om te groeien. Er bestaan sticks en tabletten die in het grind kan stoppen bij de wortel van planten, die voeding afgeven. Deze hoef je maar eens om de zoveel maanden/jaar te geven.
Daarnaast is er ook vloeibare plantenvoeding. Een all-in-one is vaak prima, wekelijks een beetje geven, als aanvulling op de bodemsticks en voor de planten die juist niet in de grond zitten (bv drijfplanten).
Dus in principe heb je heel weinig nodig voor je planten, 1 potje met bodemsticks en 1 flesje vloeibare plantenvoedingen.
Zoals hierboven al voorgesteld is zijn giede suggesties
- Watertesters in huis hebben is erg prettig. Een vloeibare druppel testkit is het meest betrouwbaar, maar duur, en in veel winkels kun je ook het water voor je laten testen.
Teststrips zijn minder betrouwbaar, maar veel goedkoper. Het is handig om ze in huis te hebben om snel te testen, en als je er iets afwijkends op ziet, kan je altijd met een flesje van je aquariumwater langs een winkel voor een druppeltest voor de zekerheid.
Maar zelfs dan zijn watertesters geen directe 'must' om te halen, maar wel handig.
---
Over een aquarium indraaien, even een wat meer uitgebreide uitleg:
Vissenpoep en vissenvoer (wat niet gegeten wordt) worden omgezet naar ammonia. Ammonia is erg giftig voor vissen, ze kunnen er ziek van worden en dood aan gaan.
Nu zijn er bacteriën die ammonia omzetten naar nitriet.
Nitriet is een stuk minder giftig, maar kan in pieken ook dodelijk zijn.
Dan zijn er nog bacteriën die nitriet omzetten naar nitraat.
Nitraat is vele malen minder giftig en vissen kunnen het veel beter hebben. Als het ophoopt, kan het alsnog ziekmakend/dodelijk zijn voor vissen, en dat is waarom we water verversen. Zo verdunnen we het nitraat weer naar betere, lagere hoeveelheden voor de vissen.
Ook is nitraat een voedingsstof voor planten, dus met veel beplanting kan je de opbouw van nitraat ook inperken.
Dit heet ook wel de stikstofcyclus. Als je die term in combinatie met 'aquarium' opzoekt, krijg je via google ook veel informatie.
Nu moeten die bacteriën eerst een kolonie op kunnen bouwen. Daarom draaien we een aquarium vaak voor een aantal weken in (dan moet er wel voedsel zijn voor de bacteriën om op te groeien, ik doe dit door zo nu en dan in de eerste weken visvoer in het aquarium te doen, zonder dat er al vissen in zitten).
De kolonie zal zich vooral gaan huisvesten in het filter, omdat daar eigenlijk continue 'vies' water ingezogen worden, waar de bacteriën lekker van kunnen 'eten' en er weer 'schoner' water uit het filter komt.
Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk waaBegin met niet teveel spullen, je kan altijd nog bij halen.
Bij opstartende aquaria gaat het eerder fout als er 'teveel' mee gedaan wordt dan wanneer er 'te weinig' mee gedaan wordt
Melyoramel schreef:J0anieke schreef:Mooi zeg! Dit is mijn 30 liter nu. Moet nodig weer wat drijf plantjes overzetten naar mn 55 liter bak. Weet een van jullie wat een mooi drijfplantje is dat minder lange wortels krijgt?
[ [url=m/LA2NXH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Salvinia minima maakt geen lange wortels! Die heb ik zelf ook in mijn kleine bakje.
Phyllanthus fluitans (Red root floaters) vind ik erg mooi, zelf geen ervaring (nog) mee, maken wel enigzins lange wortels geloof ik.
Zertab schreef:Ik heb gerekend op 5cm per Platy, dus 4 Platy's.
Bedankt voor de tips!Het is allemaal best veel om rekening mee te houden.
Ik las ook dat je kraanwater moet "neutraliseren"? Of in ieder geval niet zo in het aquarium gegooid mag worden.
En wat zijn jullie maandelijks kwijt aan jullie aquarium?
Hoe maak je de filter schoon en wanneer wissel je die?
Sorry voor al mijn vragen
Veriye schreef:Je mag altijd pb sturen
Ik zou niet zoveel spullen voor het begin aanschaffen.
Druppeltests zijn nauwkeuriger dan de strips, maar je hebt van die strips van tetra, die je voor het begin prima kan gebruiken.
Zertab schreef:Dus kraanwater kan er gewoon zo bij gedaan worden?
Ik heb een aquarium set op het oog, zodat alles compleet is. Dit zit erbij:
De set bevat:
Aquarium met deksel 36 x 22 x 37 cm – 25 liter
Aqua-Flow 50 binnenfilter
Ledverlichting (12 Volt, 3,5 Watt)
Thermometer – controleer de temperatuur
Schepnetje – voor het vangen van vissen en verwijderen van vuil
Hikari Micro Wafer – voer voor tropische vissen
Colombo Bacto Start – levende bacteriën voor het opstarten van de filter
Colombo Aqua Start – geschikt maken van leidingwater
Eco Heater – verwarmt het water (50 Watt)
dierenfan schreef:Stiekem zit er in mijn aquarium ontzettend veel geld. In begin teveel onnodig materiaal aan geschaft en al de tijd dat ik een aquarium heb, 8 maanden nu, lopen de planten te klieren. Dus al gigantisch veel nieuwe moeten kopen en diverse andere voedingsmiddelen. Uiteindelijk ook de easylife carbo (omschrijving zegt vloeibare CO2). 3 weken geleden volledig de bak om gegooid ivm niet werkende planten en wou meer natuurlijk zicht.
Nu hard duimen dat het beter gaat.
Ben me nu aan het inlezen of mijn vissen ook volledig op diepvries voeding kunnen maar dat is nogal een gedoe kennelijk. Ben ook druk aan het leren ivm totaal andere baan te hebben genomen dus dat stagneert wat.
Ervaringen altijd welkom of ideeën wat dat betreft. Neon tetra's, koperzalmen, pauwooggrondels, L015 en Corydoras Schwartzi heb ik. Ze zijn verzot op tropical mix uit de diepvries zonder uitzondering. Dit terwijl de pauwooggrondels de wafels, vlokken en het granulaat voeding amper tot niet eten.
Wat is aan te raden en voor alle vissen volledig voeding als ik op diepvries wil over stappen.