[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:52

Sorry, maar 25 liter is imo alleen geschikt voor garnalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:06

zou een 60cm worden toch, of heb ik niet goed gelezen.
een kleintje beter alleen garnalen of betta inderdaad :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:09

60 cm kan alleen op mijn slaapkamer, of dus toch op een losse tafel in de woonkamer...

Verkoper zei dat er 10 vissen in kunnen, nu geloof dat ik dat niet (erg veel), dacht zelf aal vijf vissen. Zal nog eens overleggen thuis.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:09

Zertab schreef:
ellepel schreef:
een algeneter is leuk,maar verdiep je daar ook weer in welke je wil
ik heb een ancistrus,leuk dier,word wel 16 cm en als je even pech hebt verbouwt hij je hele bak en hij eet hout, en je mooie planten, geen alg :+

haha, wat erg he, denk je van hee ga leuk een bakje inrichten en komt dit er achter vandaan :D

Hebben er wel al eentje uitgezocht, maar onze bak wordt maar 25 liter. Dus is sowieso een kleine die dus ook niet veel zal groeien ivm de ruimte.

Dus veel vissen komen er ook niet in.

Mag ik iemand pb'en? Ik heb een folder mee, en daarin staan ook allemaal producten, waarvan ik zoiets heb.. is het allemaal nodig?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:12

Nou zeg Ann, doe maar rustig :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:26

Doe ik ook, ik vind het alleen jammer dat je voor deze keuze gaat. In zo'n bakje zou ik alleen een betta houden of garnalen.

Zondag ga ik een 180 liter aquarium halen om er een garnalen en rasboras bak van te maken. De 2 goudvissen die er nu in zitten, komen na geacclimatiseerd te zijn in onze 1500 liter vijver.
Laatst bijgewerkt door Ann op 13-11-20 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:28

Ik heb nog niets besloten hoor! Ik ben vooral nog aan het oriënterend op of ik een aquarium wil. Ben aan het berekenen wat de kosten zijn. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:42

ach op zich maakt het niet uit, ik ben ook begonnen met 20 liter :j

deze.
Afbeelding

daar had ik 10 rasbora espei in.
en die waren toen nog jong en erg klein,dus dat kon prima!
maar ik zag op een gegeven moment wel dat ze eigenlijk alleen maar wat konden hangen.
even een stukje racen kon niet,daar was de bak te klein voor.

toen zijn ze verhuisd naar 60cm en nu wonen ze hier in een 80 cm samen met kardinaaltetra en corydoras

Afbeelding
is toch mooier en kunnen ze een sprintje trekken,wat ze ook graag doen. :j
een grotere bak is meer mogelijkheden dan een kleinere.
60 is kwa gewicht nog wel wat hoor.dus wel een stevig kastje of tafel nemen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:47

Mooie bak, ellepel! Mijn 1e bak was ontzettend kitsch qua decoraties. :+ Nu komen er alleen natuurlijke decoraties in en veel planten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:48

Ik wil sowieso natuurlijke decoracties. En geen nepplanten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:54

ik ben echt heel benieuwd wat je er van maakt.
heel tof dat je je er zo in verdiept!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:23

Hoe controleer ik eigenlijk de hoeveelheid nitraat etc. in het water? Dmv strips, zoals met de PH waarde?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:29

Dat kan inderdaad. Zelf gebruik ik druppeltesten, maar zo'n koffertje is best wel een uitgave als je net begint met alles.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:30

In de folder - kom ik weer aan haha - staan echt iets van tien flesjes en dat koffertje wat je nog nodig hebt... Vandaar ook mijn vraag of iemand even mee wil denken/kijken erna, zodat ik beter voorbereid naar de winkel kan gaan om daar weer info te halen:)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:34

Schoon water is het allerbelangrijkste voor de vissen. Ik gebruikte in het begin eigenlijk alleen Easylife plantenvoeding en had een fles Easylife filtermedium staan voor 'noodgevallen'.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:38

Ann schreef:
Schoon water is het allerbelangrijkste voor de vissen. Ik gebruikte in het begin eigenlijk alleen Easylife plantenvoeding en had een fles Easylife filtermedium staan voor 'noodgevallen'.

Ik kwam dus hierop uit, 100% afgaande op de folder hé :')

Plantvoer
Sera floreplus
Sera florena
(Sera co2 start?)

‘’Visvoer’’
Sera bio nitrivec
Sera toxivec – tegen te hoge nitriet en ammonium waarde (hoe controleer je dat?)
Sera vipa product (afhankelijk van waar vissen zwemmen)

Waterwaarde
Sera aquatan
Of
Sera blackwater aquatan

PH waarde
Sera kh test
Sera ph meter
Sara ph plus
Sera ph minus

Overig
Sera flore tool

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:43

Wow... ik zou even wachten met al die producten in huis halen. Eerst het aquarium kopen wat je graag wilt hebben, het inrichten en laten indraaien (een week of 3) en dan weer verder kijken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:45

Ann schreef:
Wow... ik zou even wachten met al die producten in huis halen. Eerst het aquarium kopen wat je graag wilt hebben, het inrichten en laten indraaien (een week of 3) en dan weer verder kijken.

Ja en al die flesjes zijn blijkbaar nodig tijdens de indraaiperiode? Zo staat het er tenminste.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:47

ja joh, koop een bakje,richt het in,doe er visjes in en de rest komt vanzelf :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:47

Moeten planten dan niet wat voedingsstoffen hebben in het begin?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:50

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:07

Plantedbox wil ik straks ook proberen.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:42

Plantedbox heb ik ook veel goeds over gehoord.

Wat betreft een aquarium opzetten en benodigdheden:

Je hebt echt al die extra spulletjes niet nodig.

In de basis heb je nodig:

- Aquarium
- Filter
- Thermostaat
- Licht
- Bodem
- Plantenvoeding
- Watertester
- Hout/Steen/Decoraties (als je wilt)
- Planten (als je wilt)
- Visvoer
- Netje (als je een vis eruit moet vangen om wat voor een reden dan ook)
- Afzuigslang o.i.d. en emmer voor waterverversingen

Even wat dieper ingaan op sommige dingen.

- Bodem
Ik raad grind of zand aan voor een eerste aquarium. Grind en zand geeft geen voeding aan je planten, dus het is neutraal waardoor je zelf meer speling hebt. Er bestaat aquasoil, wat ook meteen een voedende bodem is voor je planten, maar vereist wat meer kennis in gebruik

- Plantenvoeding
Grind/zand geeft dus zelf geen voeding af, maar planten zullen toch voedingsstoffen moeten krijgen om te groeien. Er bestaan sticks en tabletten die in het grind kan stoppen bij de wortel van planten, die voeding afgeven. Deze hoef je maar eens om de zoveel maanden/jaar te geven.
Daarnaast is er ook vloeibare plantenvoeding. Een all-in-one is vaak prima, wekelijks een beetje geven, als aanvulling op de bodemsticks en voor de planten die juist niet in de grond zitten (bv drijfplanten).
Dus in principe heb je heel weinig nodig voor je planten, 1 potje met bodemsticks en 1 flesje vloeibare plantenvoedingen.
Zoals hierboven al voorgesteld is zijn giede suggesties :j

- Watertesters in huis hebben is erg prettig. Een vloeibare druppel testkit is het meest betrouwbaar, maar duur, en in veel winkels kun je ook het water voor je laten testen.
Teststrips zijn minder betrouwbaar, maar veel goedkoper. Het is handig om ze in huis te hebben om snel te testen, en als je er iets afwijkends op ziet, kan je altijd met een flesje van je aquariumwater langs een winkel voor een druppeltest voor de zekerheid.

Maar zelfs dan zijn watertesters geen directe 'must' om te halen, maar wel handig.

---

Over een aquarium indraaien, even een wat meer uitgebreide uitleg:

Vissenpoep en vissenvoer (wat niet gegeten wordt) worden omgezet naar ammonia. Ammonia is erg giftig voor vissen, ze kunnen er ziek van worden en dood aan gaan.
Nu zijn er bacteriën die ammonia omzetten naar nitriet.
Nitriet is een stuk minder giftig, maar kan in pieken ook dodelijk zijn.
Dan zijn er nog bacteriën die nitriet omzetten naar nitraat.
Nitraat is vele malen minder giftig en vissen kunnen het veel beter hebben. Als het ophoopt, kan het alsnog ziekmakend/dodelijk zijn voor vissen, en dat is waarom we water verversen. Zo verdunnen we het nitraat weer naar betere, lagere hoeveelheden voor de vissen.
Ook is nitraat een voedingsstof voor planten, dus met veel beplanting kan je de opbouw van nitraat ook inperken.

Dit heet ook wel de stikstofcyclus. Als je die term in combinatie met 'aquarium' opzoekt, krijg je via google ook veel informatie.

Nu moeten die bacteriën eerst een kolonie op kunnen bouwen. Daarom draaien we een aquarium vaak voor een aantal weken in (dan moet er wel voedsel zijn voor de bacteriën om op te groeien, ik doe dit door zo nu en dan in de eerste weken visvoer in het aquarium te doen, zonder dat er al vissen in zitten).

De kolonie zal zich vooral gaan huisvesten in het filter, omdat daar eigenlijk continue 'vies' water ingezogen worden, waar de bacteriën lekker van kunnen 'eten' en er weer 'schoner' water uit het filter komt.

Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk waa :) Begin met niet teveel spullen, je kan altijd nog bij halen.

Bij opstartende aquaria gaat het eerder fout als er 'teveel' mee gedaan wordt dan wanneer er 'te weinig' mee gedaan wordt :o

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:44

Je mag altijd pb sturen :)

Ik zou niet zoveel spullen voor het begin aanschaffen.

Druppeltests zijn nauwkeuriger dan de strips, maar je hebt van die strips van tetra, die je voor het begin prima kan gebruiken.
Tijdens de indraai periode moet je zowieso in het begin vaker water verversen en ik zou dan na rond 3 weken een keer met een testje kijken hoe het ervoor staat.

Een ancistrus in 25liter zou ik persoonlijk niet doen. Vaak worden ze als mini versie verkocht, maar groeien dan lekker uit :+
Ipv ancistrus zou je ook japonica garnalen kunnen nemen. Fijne schoonmakers zijn dat.
Platy's in 25liter vind ik geen goed idee. Tuurlijk alles kan, maar of die daar gelukkig van wordt?
Ik heb ergens een keer gelezen: per cm lichaamslengte vis 1l water nodig.
Dan kun je dat beetje in verhouding zien. Platy van 6cm heeft dan 6l "nodig" dat is al 1/4 van je bak. Je verliest natuurlijk ook. Water door zand en steen en planten. Dus je komt er nooit bij 25l netto uit.

Ben wel benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis komt :)

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:49

Veriye schreef:
Je mag altijd pb sturen :)

Ik zou niet zoveel spullen voor het begin aanschaffen.

Druppeltests zijn nauwkeuriger dan de strips, maar je hebt van die strips van tetra, die je voor het begin prima kan gebruiken.
Tijdens de indraai periode moet je zowieso in het begin vaker water verversen en ik zou dan na rond 3 weken een keer met een testje kijken hoe het ervoor staat.

Een ancistrus in 25liter zou ik persoonlijk niet doen. Vaak worden ze als mini versie verkocht, maar groeien dan lekker uit :+
Ipv ancistrus zou je ook japonica garnalen kunnen nemen. Fijne schoonmakers zijn dat.
Platy's in 25liter vind ik geen goed idee. Tuurlijk alles kan, maar of die daar gelukkig van wordt?
Ik heb ergens een keer gelezen: per cm lichaamslengte vis 1l water nodig.
Dan kun je dat beetje in verhouding zien. Platy van 6cm heeft dan 6l "nodig" dat is al 1/4 van je bak. Je verliest natuurlijk ook. Water door zand en steen en planten. Dus je komt er nooit bij 25l netto uit.

Ben wel benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis komt :)

Japonica garnalen zijn leuk! Dat zijn echt de blaaskaken onder de garnalen :+ en hele goede opruimers inderdaad :j
(Die van mij durven mijn betta schijn aan te vallen als het om eten gaat :Y) )

Herinner me zojuist dat ik daarvan een filmpje op reddit had geplaatst
https://www.reddit.com/r/bettafish/comm ... urce=share