Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:07

Oh jee dat is een bijzondere verrassing, vaak als je ze in het donker bij zet dan gaat het wel goed. En zo te zien aan de tijd dat je het bericht neerzet moet dat geen probleem zijn geweest ;) ik hoop dat alles goed gaat. Het is wel en leghorn, dus dat worden veel medische kosten om overeind te houden als je dat wil in ieder geval. Hoe oud is ze?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:23

Ja ik wilde absoluut geen legkip meer, maar ik kon deze kip niet aan haar lot overlaten. Ik heb er nog twee en helaas al heel wat medische kosten gehad aan de derde die ik had, die ik helaas uiteindelijk in heb laten slapen. Ze is 4 jaar oud en dus bijna haar hele leven alleen. Ze is vannacht tussen mijn andere twee legkippen gekropen en vandaag gaat ze stapje voor stapje al door de kippenren heen. De faverolle kriel en de orpington kriel hebben haar al geaccepteerd, de legkippen zijn wat minder enthousiast. Komt hopelijk wel!

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:36

Ik snap het dat je geen nee kan zeggen, ik hoop dat deze nog even mee gaat, maar 4 jaar is wel een beetje de max. Ik doe het niet meer zo vreselijk veel geld uitgeven aan een legkip, ik doe uiteraard wel basis behandeling en krijg ook nu gewoon medicatie mee zonder dat ze een kip zien, want de meeste dingen herken ik nu wel. Legkippen zijn niet zo vredelievend met nieuwe aanwas, dat zijn pittige dames hoor :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:13

Wij hebben hier ook een grens in getrokken. Ik ga niet meer behandelen voor de 'standaard' legkip problemen. Ik heb mijn Babs door een hel zien gaan, een paar dagen zien opleven om vervolgens weer naar een hoopje niks te gaan. Het is dweilen met de kraan open.. Ja de legkipdames zijn wel pittig tegen haar, maar het gaat wonderbaarlijk goed :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:30

Als ze maar genoeg ruimte hebben is het vaak redelijk snel goed :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:31

Een van mijn kippen heeft vandaag echt een miniatuur ei gelegd, helft zo klein als normaal, wel gewoon in normale vorm. Moest echt even 2x kijken wat er in het hok lag :') . Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:43

Hanenscheet geeft het nieuwe leeg seizoen aan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:53

een hanenscheet of elfeneitje zit over het algemeen geen dooier in, is vaak het eerste eitje wat ze weer leggen voor ze los gaan ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:16

Ik heb ze nog nooit gehad eigenlijk in alle jaren dat ik nu kippen heb O:) :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:56

Ik heb er 2 of 3 per jaar (op de 36 hennen) dus ook niet extreem vaak.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:38

Hey allemaal!
Na veel meelezen, toch even een berichtje hier..

Wij hebben recent door een overlijden nog maar 1 kip overgehouden. En ik las natuurlijk dat 1 kip niet echt kan.. Dus om nog een begrafenis te voorkomen, als een gek gaan zoeken na een maatje..
Ik ben dus vandaag al een nieuwe kip kunnen gaan halen. En omdat 2 tegelijk bij 1 andere soms wat moeilijk gaat, woensdag weer 1. Dan heb ik weer een mooi aantal..
Mijn kip is helemaal van slag door de recente aanval en de nieuwe natuurlijk van de verhuis. Dus ik blijf een beetje uit de buurt.. maar nu zag ik met donker worden dat de nieuwe kip op het hok is gaan zitten ipv bij de oude kip erin..
Zou ik nu nog proberen de nieuwe kip te vangen en binnen te zetten? Of zou dat op vechten uitdraaien door opgesloten zitten en stress? Omdat er dan niemand weg kan ofzo..

Ik heb ze overdag niet zien vechten oid. Ze waren vooral zenuwachtig als ik in beeld kwam..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:44

Kippen zijn in het donker stekeblind en dus slapen ze voornamelijk. Het wordt flink koud vannacht, dus meer massa in het hok blijven ze allemaal warmer van. Zet die nieuwe maar lekker binnen bij de rest.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:59

Gewoon lekker erbij zetten.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:33

Missie gelukt. Ze zit in t hok bij de andere...
Lichte oproer omdat ze wakker werd.
Maar er zat al wat dauw op haar veren dus ben toch blij dat ik even een berichtje plaatste en jullie raad kreeg.
Bedankt!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 00:00

Ik kan ook advies gebruiken..

Harlow, mijn grijze Wyandotte, is al een tijdlang een kaal kontje aan het krijgen. Ruim een maand, langer. Ik heb nog een bruine Wyandotte die dit niet heeft, en nog 3 andere kippen die hier ook geen last van hebben. Dus imo geen mijt oid, niks besmettelijk iig.

Ik denk dus "gewoon de rui". Maar nu heeft ze wel een heel kale achterkant, en ik vroeg me af of ik hier iets aan kan doen?

Ik heb een booster voor de rui aan hun water toegevoegd. De andere kipjes blijven er af, ze pikken niet oid. Het ziet er ook niet geïrriteerd uit.

Wat moet ik hier nu van denken? Is dit "gewoon de rui"? Ze zijn allemaal wel wat pluimen kwijt en het is natuurlijk winter, maar 4 van de 5 hebben nog steeds gewoon overal veren - behalve Harlow dus.

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:17

dit kan idd rui zijn, plukken of broedsheid.
Wat je eraan kan doen ligt aan de oorzaak.
Bij rui kan je wat extra vitamines geven maar er is zo verder niks schadelijks aan de situatie ofzo, handig met dit weer is het natuurlijk niet dus een plekje waar ze tochtvrij kan zitten is wel handig dan (normaal is je nachthok tochtvrij dus daar zit je dan al gewoon goed mee) en misschien een beetje meer eten voor ze op stok gaan zodat ze zich in de nachten goed warm kan houden.
Bij plukken is het zoeken wie plukt en waarom. Vitamines in het water gaan dan weinig doen.
Bij broedsheid weet je zelf wel ondertussen met jouw broedse kakels :P

Hier heb ik er ondertussen nog 16 zitten. Mijn haan, Balou (orpington) is helemaal het mannetje dus ben daar wel blij mee. Als jonge haan was hij altijd erg simpeltjes en ik vreesde een beetje voor een herhaling zoals vorig jaar, toen waren mijn hanen met 1 jaar nog heel "kuikens" en deden nog niks als treden ofzo.
Mijn andere haan, Snowy (vleesras) doet het helaas niet zo goed. Ik geef dit jaar extra veel eten maar ik denk dat hij ergens toch niet goed mee gekomen is of wat gepest geweest is, al is mij dat zo niet opgevallen want ik zie hem elke ochtend gewoon goed mee komen met eten en drinken. Maar oke, hij is te mager, zeker voor een vleesras en ik denk dat Balou hem een paar keer getreden heeft waardoor hij nu wat mank is :(
Vanochtend was de kers op de taart dat hij met bloed naar buiten kwam. Ik denk niet dat hij gevochten heeft ofzo dus ik weet ook niet goed wat er gebeurt is maar vrees/vermoed een rat ofzo want niemand maakt ooit ruzie met hem en hij maakt al helemaal geen ruzie met een ander :( voor nu zet ik hem overdag buiten de ren met een van zijn zusjes samen met onbeperkt extra eten en water met een flinke boost vitamines. Ik hoop dat hij er goed doorheen komt maar ben er een beetje bang voor.

Wel leuk nieuws dat er ondertussen wel een aantal hennen begonnen zijn met eitjes leggen :D Gisteren de top van het jaar met 5 eitjes op 1 dag :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:23

Legt ze ook veel eieren? Ik heb het ook gehad met een kip die veel legde. Ik heb het opgezocht en het kan blijkbaar voor komen dat de huid daar dunner wordt door het leggen

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:02

Ik krijg van de 4 kleintjes 2 eitjes per dag, maar weet niet of ze elkaar afwisselen en om de beurt leggen of het altijd 2 dezelfde zijn die leggen.

Ze krijgen overdag onbeperkt voer (en vele extras zoals meelwormen, rivierkreeftjes ed) - in het nachthok is geen voer aanwezig.

Pikken doen ze niet, gelukkig. En de Wyandottes zijn (klopt af) nog niets broeds geweest, dat nemen de Cochins voor hun rekening haha.

Ze zitten tochtvrij in hun nachthok, en hangen overdag iets of wat tochtvrij graag rond in hun speelhuisje.

Oeh, 5 eitjes op 1 dag! Ik zou meteen in de broodpudding vliegen haha!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:19

Heeft ze het al lang ook? Ik zou mij er voor nu niet te erg zorgen om maken maar wel in de gaten houden dat de huid zo mooi rustig blijft, ze niet dun word en de poep goed is.

Hihi ik hoop snel toch naar rond de 10 te gaan per dag O:)
Een deel gaat wel meteen de broedmachine in vanaf over een paar weken :D Ik hoop rond eind maart toch wel de eerste kuikens te hebben :D

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:38

Ik meld mij hier ook. Leuk een kippen topic.

Wij hebben 10 hennen en 1 haan, alhoewel ik een hen verdenk van haan zijn. Ze zijn nog jong en sinds een weekje hoor ik een andere kukel en eentje heeft best veel kam.

De legnesten gaan van de week in elkaar gezet worden. Dan is het gewoon afwachten tot er eentje ligt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:54

XxLiEsJuHhxX schreef:
Heeft ze het al lang ook? Ik zou mij er voor nu niet te erg zorgen om maken maar wel in de gaten houden dat de huid zo mooi rustig blijft, ze niet dun word en de poep goed is.

Hihi ik hoop snel toch naar rond de 10 te gaan per dag O:)
Een deel gaat wel meteen de broedmachine in vanaf over een paar weken :D Ik hoop rond eind maart toch wel de eerste kuikens te hebben :D

Toch al enkele weken. Nu is het wel erger, als in "kaler". Maar het ziet er wel mooi uit zegmaar, niet geïrriteerd. De andere Wyandotte is heel anders in de rui gegaan, zag er ook heel zielig uit hoor haha.

Kuikentjes lijken me echt super schattig! Maar ik heb er te weinig kennis voor.. En ik zou sowieso met een hoop hanen eindigen, en dan huilen als mijn buren gaan klagen :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:36

Afbeelding
Ik heb paaseieren. :D :+

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:38

<3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:13

Wie leggen die choco eieren?