Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:42

Wat zijn jullie hard gegaan zeg!

Ik zie eitjes van een garnaal en mooie bakken voor bij komen.

Mooi gedaan met die plantjes op de steentjes.

Ik ben nu mijn aquarium aan het inrichten. Hout ben ik nu aan het laten weken maar lees bij Mopanihout verschillende dingen. Heb het nu 2 uurtjes in het water, maar las dat je het niet perse hoefde te laten weken. Als ik het wel doe hoe lang ongeveer? Want ik wil hem nu eigenlijk vullen met water want hij schuift doordat hij niet vol zit makkelijk van het meubel en vind ik met mijn nieuwsgierige kat geen succes.
Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:47

Hout laten weken kan je om 2 redenen doen:
1) Hout geeft tannins af als het pas in het water is (soms enkele dagen, soms weken, soms maanden), waardoor je water bruinig/thee-kleurig wordt. Niet schadelijk voor planten of vissen, maar sommige mensen willen het liever niet. Door het hout van te voren al te laten weken, kan je voorkomen dat je aquarium bruin kleurt.
2) Door nog voedzame stoffen in het hout onstaat er biofilm op het hout, wanneer het pas in het water is (ziet er een beetje wit-schimmelig hout). Net als met tannins, niet schadelijk, maar het ziet er best lelijk uit.
3) Hout laten zinken. Gedroogd hout drijft. Als je het laat weken, dan neemt het al water op en voorkom je dat het gaat drijven als je je aquarium vult met water. Genoeg verhalen gehoord van mensen die hun bak mooi ingericht hadden, prachtige aquascape, dan water toevoegen en vervolgens drijft het hout naar de oppervlak en trekt ook allemaal plantjes uit de grond :')

De tijd om het te laten weken verschilt dan ook per stuk hout en wat je ermee wilt bereiken. Sommige stukken houten zinken meteen, na enkele dagen, of na enkele weken, met tannins geldt hetzelfde. Dus 'hoe lang laten weken' verschilt per stuk hout.

Voor Mopani-hout, zelf geen ervaring mee, maar volgens mij is het al een behoorlijk zwaar type hout, wat niet snel zal gaan drijven, en heeft het van nature minder tannins dan normaal driftwood.

----------

Ik ben weer een stukje armer :') Zojuist aquariumplantjes online besteld en een CO2-systeem (spannend!), alles komt hopelijk deze week binnen.
Morgen naar de Zoo&Zo voor de ondermat en het filter :j Dan kan ik deze week in ieder geval beginnen met het echt inrichten van de bak!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:30

Melyoramel schreef:
3) Hout laten zinken. Gedroogd hout drijft. Als je het laat weken, dan neemt het al water op en voorkom je dat het gaat drijven als je je aquarium vult met water. Genoeg verhalen gehoord van mensen die hun bak mooi ingericht hadden, prachtige aquascape, dan water toevoegen en vervolgens drijft het hout naar de oppervlak en trekt ook allemaal plantjes uit de grond :')

----------

Ik ben weer een stukje armer :') Zojuist aquariumplantjes online besteld en een CO2-systeem (spannend!), alles komt hopelijk deze week binnen.
Morgen naar de Zoo&Zo voor de ondermat en het filter :j Dan kan ik deze week in ieder geval beginnen met het echt inrichten van de bak!

Ja dat gebeurde mij dus :') :') Helft van de inrichting overhoop whaha! Had het van te voren nog in een emmer getest, maar schijnbaar was het in een groter volume water toch nog weer anders :+

En oeh mooi weer wat stappen gezet dus! CO2 blijf ik nog mooi even vandaan haha. Leuk dat je deze week met het inrichten kan beginnen!

En bedankt voor de complimenten over de plantjes! Het was inderdaad wel een priegelwerkje, aandrukken in de lijm gedaan met een speld :') . Maar hey, ze liggen in het aquarium! Hopelijk gaan ze goed groeien.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:51

Ymediem schreef:
Ja eerste keer dat ik de eitjes zie! Super leuk!

Blauwalg kan, moet nodig weer even schoonmaken. Eigenlijk is de bak altijd heel strak, maar heb even heel weinig tijd gehad :+

Maar heb ook erg last van baby slakken, denk Helena's, en ik weet niet wat ik daarmee moet. Ik wil ze niet dus waar laat ik ze...?

Op marktplaats zetten, gratis of voor een klein bedrag. Zijn altijd wel mensen opzoek naar slakjes :)

Edit: foto spam van mij. :D
Afbeelding
10 liter bakje. Heel blij met hoe die nu gaat! Filter gaat er uiteindelijk uit als de planten mooi aangegroeid zijn. Ik ga van de week extra stengel plantjes toevoegen.

Afbeelding
30 liter bakje. Heel veel bodem eruit gehaald. Ik denk wel de helft. Stenen liggen nu meer open en heb het grotendeels opnieuw beplant. Hier komen ook nog stengel plantjes bij achter de hardscape.

Afbeelding
Afbeelding
2 van m'n mooiste garnaaltjes dragen eitjes! :D

Afbeelding
Dit is hoe de kast er nu bij staat. :) Kleine bakjes zijn gevuld met bodem korrels en aquarium water. Katten bleven continu uit de aquaria drinken en hengelden de hele tijd drijfplantjes eruit. Nu drinken ze uit de bakjes.. :') Ik moet nog iets verzinnen om het externe filter van de 30 en de co2 systemen te verbergen. Snoeren gaan uiteindelijk ook op de grond in een mand, maar een aantal stekkers zijn nu nog te kort..

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:33

Heb nu ondertussen een slakken aquarium waar alleen slakken inzitten die ik gewoonweg niet kwijtraak. Ook niet gratis...

En als ik op google zoek krijg ik wel tips hoe ik ze verwijder maar niet wat ik er daarna mee doe.
Zijn nu allemaal speldenkopjes :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:35

Wel echt gaaf hoor die kast zo! :wow:

Echt deco!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:36

Ymediem schreef:
Heb nu ondertussen een slakken aquarium waar alleen slakken inzitten die ik gewoonweg niet kwijtraak. Ook niet gratis...

En als ik op google zoek krijg ik wel tips hoe ik ze verwijder maar niet wat ik er daarna mee doe.
Zijn nu allemaal speldenkopjes :+

Als t kap slakjes zijn kun je ze gewoon plat drukken, dat kun schildje knapt. Visjes/garnalen eten ze dan op. En minder voeren.. :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:40

echt helemaal te gek zo die kast <3

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:47

Wat een gepriegel moet dat zijn geweest.. die plantjes! Maar het is wel heel mooi geworden zeg!

En eitjes! denk dat ik daar nog even op moet wachten met mn 4 garnaaltjes :')

Zo'n schoonmaak geval heb ik ook. Moet alleen nog eens proberen hoe ik dat nou precies ga aanpakken zonder mn planten uit de grond te trekken.. ik ben motorisch niet zo handig..

Over die filter.. Mijn filterwatten zijn elke waterwissel bruin. Als in.. echt bruin en smerig. Moet ik ze dan nog niet uitspoelen? ( paar keer knijpen in het wisselwater wat uit de bak komt )

Ik zet een paar keer per week ongeveer een uurtje per dag de pomp wat harder, dat er echte stroming komt.. Jack wordt daar hartstikke blij van.. gaat om het hardst tegen de stroming inzwemmen en jagen. ( ik gooi er dan ook wat eten in. ) Dat kan toch geen kwaad, af en toe?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:49

Bedankt voor de uitleg ik heb het hout erin gedaan en 1 stuk is inderdaad gaan drijven. Die komt vast wel een keer naar beneden.

Mooi zeg die gele garnalen, die zijn wat groter dan de vuurgarnalen?

Inderdaad een hele mooie kast.

Ik vroeg me af ik moest een middeltje in de filter doen voor goede bacteriën. Ik had de filter in een bakje gedaan en erin gegoten. Maar het spoelt er uiteraard doorheen. Mag ik dit ook weer in het aquarium doen. Want het stond er zo bij dat ik het in het filter moest toevoegen.

Sorry voor de vele vragen :(:)

Marisje76

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:04

Dat spul moet je gewoon in het filter d9en terwijl hij in het aquarium zit ;)

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:07

Ymediem schreef:
Ja eerste keer dat ik de eitjes zie! Super leuk!

Blauwalg kan, moet nodig weer even schoonmaken. Eigenlijk is de bak altijd heel strak, maar heb even heel weinig tijd gehad :+

Maar heb ook erg last van baby slakken, denk Helena's, en ik weet niet wat ik daarmee moet. Ik wil ze niet dus waar laat ik ze...?

Misschien niet zo diervriendelijk, maar esha2000 dood ze direct....

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:15

@jOanieke: Wauw, wat een prachtige kast <3 . En zo mooie aquariums, echt super origineel ingericht !!!!

Om de filter wat te verdoezelen, zou ik ervoor een mooie kamerplant neerzetten <3.

Komen er uiteindelijk ook visjes in de bak(ken) ?

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:21

@jOanieke dankje voor de tip!
@Omany jij ook bedankt voor de tip!

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:22

Safiera schreef:
En oorzaak van de sterfte... hoe zoek ik die verder? Zal ik water test strips kopen? Ik kijk in elk geval eens welke aquarium warenhuis heeft, daar heb ik al vaker besteld.
En daarnaast nog iets wat ik kan doen?

Gelijk heb je hoor, als ik nu nieuwe visjes koop grote kans dat die ook dood gaan :n

En ja, mijn filter blijf ik nu dan echt van af komende tijd! Dat dat zó slecht was %) oeps.

Dat je nieuwe visjes dan met een schepnetje moest overzetten... ik wist het wel maar dacht dat het niet zo veel kwaad kon dat water mee er in te doen... ook daar, oeps! Veel te leren voor mij!

Ook jij erg bedankt voor je leerzame reactie iig!

Met water naar een aquariumzaak gaan en het laten testen :).
Die teststrips zijn goed voor tussendoor als er geen problemen zijn, maar veel te onnauwkeurig bij problemen.
Nadat je de exacte waarden weet (uitgedrukt in een cijfer), eens opzoeken welke waarden de visjes nodig hebben die erin zitten :). En hoogstwaarschijnlijk vind je dan een probleem waar de visjes niet tegen kunnen. Bv te hard water voor dat soort visje, zuurtegraad te hoog etc..

Succes ! +:)+

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:24

Ymediem schreef:
@jOanieke dankje voor de tip!
@Omany jij ook bedankt voor de tip!

Esha2000 werkt echt fantastisch ervoor, verkleurt wel tijdelijk je water wat :).

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:53

Omany schreef:
@jOanieke: Wauw, wat een prachtige kast <3 . En zo mooie aquariums, echt super origineel ingericht !!!!

Om de filter wat te verdoezelen, zou ik ervoor een mooie kamerplant neerzetten <3.

Komen er uiteindelijk ook visjes in de bak(ken) ?

Eigenlijk zijn de bakken te klein voor visjes. Twijfel nog wel over een clown killi. Heb nu wel Chinese danio en otocinclus in een 55 liter, maar die moet ik nog herinrichten. En in de nieuwe shallow komen straks corydoras pygmeaus en sundadanio.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:09

Ik vang mijn slakken uit de bak, en voer ze aan de goudvissen :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 07:27

Prachtige kast en nano bakjes, JOanieke! :-) Hopelijk heeft mijn toekomstige betta een vriendelijk karakter en kunnen er in het 60 cm bakje ook garnalen. Er zijn zoveel leuke soorten garnalen.

Hier last van bruine posthoornslakjes, ik zuig ze zoveel mogelijk op bij de waterwissels en gooi ze met het 'vieze' aquarium water in de grote vijver buiten. Zo kunnen ze de vijver schoonhouden (of opgegeten worden idd).

Volgend weekend wordt het bijna 15 graden zag ik, een mooie temperatuur om de 2 goudvissen over te zetten naar de vijver. Van een 20 liter bakje via een speciekuip naar een 1500 liter buitenvijver met 8 soortgenoten...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 07:58

Daar zullen ze heel gelukkig van,worden de goudvissen...gaan van een gevangenis naar club med ;)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:28

Haha ik dacht kast, welke kast?? Maar je had je foto later toegevoegd nadat je ik originele post al had gelezen. Wat lijkt het al gaaf zo met die cubes erin! Wordt helemaal tof als de rest straks ook komt!

Ymediem, niet gratis in locale aquarium facebookgroep of op marktplaats als voer?

W.b.t. chemische bestrijding tegen slakken in je bak, houdt er dan wel rekening mee dat je daarna dus potentieel heel erg veel dode slakken in je aquarium hebt. Zeker bij grote aantallen is dat een enorme balast op je water. En dan kan je ze er natuurlijk allemaal uit gaan halen. Maar waarom zou je ze dan nog eerst vergiftigen...

Ann, echt super fijn voor die goudvissen!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:41

Ann wat fijn voor je goudvissen, lekker veel ruimte.

Die slakken waren hier vroeger ook een probleem ik had toen speciale slakken en botias gekocht om ze op te laten eten. Wellicht dat dat een idee is?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:47

Super fijn voor de goudvissen zeg! :D

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:56

Helaas geen ruimte voor de botias want aquarium is daar te klein voor.
Heb ook geen goudvissen of vijver.
Kogelvis kan nog wel maar ben bang dat als de slakken op zijn die aan m'n garnalen begint :+

Het zijn vooral Helena's dus die gooi ik nu bij de Posthoornslakken... Ik weet dat ze die eten maar Helena's worden hier nog weleens gezocht dus die verkoop/weggeef kans is groter.

En wat mooi voor die goudvissen! Super fijn :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:03

Omany schreef:
Met water naar een aquariumzaak gaan en het laten testen :).
Die teststrips zijn goed voor tussendoor als er geen problemen zijn, maar veel te onnauwkeurig bij problemen.
Nadat je de exacte waarden weet (uitgedrukt in een cijfer), eens opzoeken welke waarden de visjes nodig hebben die erin zitten :). En hoogstwaarschijnlijk vind je dan een probleem waar de visjes niet tegen kunnen. Bv te hard water voor dat soort visje, zuurtegraad te hoog etc..

Succes ! +:)+

Bedankt voor je tips! Eens kijken of de winkel voor mij wil testen als ik op dat moment niks koop :o
In elk geval vrijdag er mee verder, ben nu een paar dagen niet thuis.

Ik heb ook wel veel slakken, verschillende soorten zelfs. Doe daar eigenlijk niks mee :+ Als ze doodgaan worden ze wel opgegeten, maar ik moet daarna eigenlijk de 'huisjes' uit het aquarium zuigen. Ook nog een opdracht!