Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anna79 schreef:Ik ben het deels met datbeniknou eens, voor Mila is loslopen ook heel belangrijk, ik heb dat de eerste 10 maanden dan ook veel gedaan. Echter is de situatie nu zo, dat ik er niet van op aan kan dat ze luistert en ik wil niet dat mensen last van haar hebben en zeker niet dat ze zichzelf in gevaar brengt. Daarom nu alleen nog los in losloopgebieden zonder fietspaden. Om in haar behoefte tegemoed te komen laat ik haar regelmatig uit aan een sleeplijn van 15 meter. Ik merk aan haar dat ze dat heel fijn vindt.
Anna79 schreef:Wat Mila zo fijn vindt, is keihard racen. Ik ging daarvoor elke ochtend naar het park hier vlakbij. Dan ging ze helemaal uit haar stekker, net een renpaardIk vind het jammer voor haar dat dat niet meer kan omdat ze een paar keer een fietser achterna heeft gezeten waarbij ze echt bananen in haar oren had.
DatBenIkNou schreef:maar voor mij valt dagelijks los kunnen lopen, snuffelen, sociale contacten, vrij bewegen onder levensgeluk voor een hond. oefening baart kunst. Scheelt in mijn optiek ook een stuk gedragsproblemen.
DatBenIkNou schreef:ik zeg niet dat honden per definitie ongelukkig zijn als ze nooit los mogen.
kiwiwitje schreef:Jep van best wat wolf(voor de Tamaskan dan) naar niksWel iets heel anders dan de vorige. Deed jij met roek mee met de vereniging om t ras op te bouwen? Past deze daar ook echt tussen of ben je om een andere reden bij hem terecht gekomen?
Sorry ik vind t gewoon interessant![]()
Kaus schreef:Nee dus is gewoon een volle herderGaaf beest Van! Zit zo te zien wel wat wolf in?
Van schreef:kiwiwitje schreef:Jep van best wat wolf(voor de Tamaskan dan) naar niksWel iets heel anders dan de vorige. Deed jij met roek mee met de vereniging om t ras op te bouwen? Past deze daar ook echt tussen of ben je om een andere reden bij hem terecht gekomen?
Sorry ik vind t gewoon interessant![]()
De combi is gewoon goedgekeurd door de vereniging dus ze worden geregistreerd anders zou ik het ook niet doen.
Ivm Roek haar bloedlijnen is een combinatie met een outcross gewoon het beste voor het ras. Maar dit keer wou ik wel een reu die zich al bewezen had en niet te ver weg zat. En veel tijd om een nieuwe reu te vinden was er niet. Deze reu is al eens eerder ingezet maar met de 2 pups uit dat nest word niet gefokt.
De pups uit deze combinatie zullen geen perfecte Tamaskans zijn maar alsnog wel een aanwinst voor het ras.Kaus schreef:Nee dus is gewoon een volle herderGaaf beest Van! Zit zo te zien wel wat wolf in?
Kaus schreef:Ravi is nog niet dood neeWauw, die kopEcht een gave reuenkop. Vind het bij Dexter soms jammer dat ie een beetje een tevenhoofd heeft
![]()
Jouw reu was wel vrij weinig herderbloed toch? Die ging wat meer richting de Tamaskan zoals echt het doel was. Vind dat nest waar Roek uit komt wel echt het gaafst maar snap dat de wolf-look daar wat mist.
Edit; wacht jouw reu leeft nog gewoon toch? Alleen gecastreerd. Geen verleden tijd dus.
kiwiwitje schreef:Ondanks veel outcross zitten we nog steeds met een smalle genenpoel. Roek is zo'n beetje de enige fokhond die de oude engelse lijnen helemaal niet in zich heeft daarom is een outcross ook het interessantste voor haar.Super interessant. Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe t met de tamaskan zit. Maar juist met zoveel outcross vind ik het echt heel boeiend!
Een bewezen reu zou ik ook voor kiezen. En als er in de fok van hem niks beschikbaar is binnen de tamaskan is het helemaal ideaal! T is ook een knapperd.
Wat is voor jou de reden geweest dat je voor deze reu ging?
Wat wilde je toevoegen/ anders aan roek voor t ras?
kiwiwitje schreef:Ja de pups zouden daardoor met heel veel Tamaskans gecombineerd kunnen wordenAlweer heel interessant!
Je wil haar dus vrij houden van die oude lijnen begrijp ik? Om de genenpoel groter te maken.
Zou je, als ze nu pups geeft van deze reu, wel weer een onbewezen reu gaan?
Bedankt voor de interessante uitleg!