Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:13

Die bullterrier is hier in de buurt weggelopen maar als hij het water in is gegaan zouden ze dat haast wel gezien moeten hebben denk ik.
Hij is naar de auto gerend wat ik van het verhaal ken en daar is het spoor opgehouden dus mijn idee is ook meegenomen?
Dat er een crowdfunding wist ik dan weer niet waar vraag me af waarom indd,nieuwe hond?

Hier lopen ze wel los in losloop gebieden maar hier bij de straat zit een losloop gebied alleen elvin want parel is slecht horend en guapa gewoon nog te klein.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:17

Hier worden ze ook met 9 weken los gelaten. Wel in de 'roedel'.
Op dit moment loopt alles los in losloopgebieden (tijdens knaldagen natuurlijk alleen de niet bange honden).
Voorheen konden ze bij mijn ouders in de buurt ook los, maar dat kan nu niet meer. Dus ze gaan door de weeks een stuk minder los. Dit merk je echt wel aan ze. Ze zijn thuis een stuk drukker.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:19

Anna79 schreef:
Ik ben het deels met datbeniknou eens, voor Mila is loslopen ook heel belangrijk, ik heb dat de eerste 10 maanden dan ook veel gedaan. Echter is de situatie nu zo, dat ik er niet van op aan kan dat ze luistert en ik wil niet dat mensen last van haar hebben en zeker niet dat ze zichzelf in gevaar brengt. Daarom nu alleen nog los in losloopgebieden zonder fietspaden. Om in haar behoefte tegemoed te komen laat ik haar regelmatig uit aan een sleeplijn van 15 meter. Ik merk aan haar dat ze dat heel fijn vindt.

Natuurlijk moet het wel verantwoord zijn! Maar zo blijf je het toch veilig oefenen en kan ze toch beetje rondsjouwen. Komt vast weer goed als je blijft trainen.
Het is natuurlijk maar net wat ze gewend zijn, ik zeg niet dat honden per definitie ongelukkig zijn als ze nooit los mogen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:26

Wat Mila zo fijn vindt, is keihard racen. Ik ging daarvoor elke ochtend naar het park hier vlakbij. Dan ging ze helemaal uit haar stekker, net een renpaard :D Ik vind het jammer voor haar dat dat niet meer kan omdat ze een paar keer een fietser achterna heeft gezeten waarbij ze echt bananen in haar oren had.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:32

Anna79 schreef:
Wat Mila zo fijn vindt, is keihard racen. Ik ging daarvoor elke ochtend naar het park hier vlakbij. Dan ging ze helemaal uit haar stekker, net een renpaard :D Ik vind het jammer voor haar dat dat niet meer kan omdat ze een paar keer een fietser achterna heeft gezeten waarbij ze echt bananen in haar oren had.

Is er nergens een omheind gebied bij jullie misschien? Die van mij doen dat ook, racen achter elkaar aan alsof ze tikkertje doen. :-)
Maar het zijn ook echte struiners door de bomen en bosjes en komen er in camouflage outfit vaak weer uit, zelfs die van 12! Altijd leuk dan die lange vachten haha...

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:33

Kiwitje zou je denken dat het kwartje is gevallen. _O-

Hier loop Senna enkel los waar het kan. In bos of op het strand of soms op open veld. Moet wel overzicht kunnen houden en ben niet bang dat ze te ver weg gaat van mij.

Wel een hele mooie reu voor Roek. Duimen dat het deze keer lukt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:36

DatBenIkNou schreef:
maar voor mij valt dagelijks los kunnen lopen, snuffelen, sociale contacten, vrij bewegen onder levensgeluk voor een hond. oefening baart kunst. Scheelt in mijn optiek ook een stuk gedragsproblemen.

DatBenIkNou schreef:
ik zeg niet dat honden per definitie ongelukkig zijn als ze nooit los mogen.

Ah sorry! :D Het kwam op mij toch anders over :) (los dat mijn bericht niet specifiek op alleen jouw tekst is)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:40

Ik vind het wel van toegevoegde waarde, dat dan weer wel.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:41

Ik heb een uitleg voor je getypt, meer kan ik niet doen :) Wij zijn tevreden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:45

Volgens mij wordt Arya als alles goed verloopt toch therapie hond? Dan snap ik zeker bij een teef volledig het steriliseren. Al ben ik er sowieso niet tegen. Hier maar 1 intact vd 5.

Prachtige combinatie Van. Gaan vast en zeker pracht pups worden mits het slaagd.

Hier is loslopen ook dagelijks aan de orde voor zeker minimaal een half uur echt vrij los vliegen. Het is wel eens moeilijk maar zal altijd maken dat het lukt, aan de lijn is totaal anders dan echt los en vrij. Helaas jagen de mijne erg fanatiek en 1 met flinke hond agressie (en sommige mensen) dus wel heel beperkt qua locaties wat hem betreft.
Ik werk expres morgen de hele dag zodat ze dan op mijn werk relaxt los kunnen op de speelweides.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 19:52

Hier merk ik gelukkig niet dat mijn honden ongelukkig zijn doordat ze niet los mogen lopen. Ze krijgen meer dan genoeg uitdaging en zijn niet anders gewend. Ofja, Boellie en Djessey niet. Chicka heeft vroeger wel losgelopen en die vermaakt zich prima aan de lijn. Alleen voor balletje gooien mag ze los. Maar dat is vooral voor mijn eigen gemak :o

Maar ik vind t ook niet echt een toegevoegde waarde. Ze krijgen ruim de kans om lekker te snuffelen en te scharrelen. En buiten dat verschillende andere manieren van uitdaging. En daar moeten ze t maar mee doen.
En gelukkig lijken ze daar prima tevreden mee :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:56

Hier lopen ze dagelijks los maar meer omdat ik het zelf erg prettig vind. Aan de lijn lopen vind ik niet fijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:14

Danbeniknou niet echt dichtbij helaas... Ik ga wel vaak naar een groot losloopgebied waar altijd veel honden komen, daar is het altijd een gezellige boel en kan Mila even flink rennen en spelen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:17

Ik merk bij Dexter wel dat hij beduidend minder rent als hij aan de 10m lijn zit. Ik hang nu vaak de 10m lijn eraan maar dan sleept die over de grond. Hij luistert gelukkig een stuk beter nu ik koekjes bij me heb. Was echt even een tijd bar slecht dat ie luisterde maar denk dat dat stress was van de verhuizing.

Dundy is heel makkelijk met loslopen maar die loopt eigenlijk altijd naast dus maakt voor hem niet echt uit of ie aan de riem zit of losloopt :')

Los fietsen vindt Dexter wel prachtig, dat doen we af en toe in het bos maar daar mag het eigenlijk niet dus dat doen we alleen als het regent of 's ochtends om 6 uur als we niemand tegenkomen. Gelukkig kunnen ze ook naast de fiets netjes naast lopen zonder riem en toen ik laatst de boswachter tegenkwam zei hij dat als ze zo netjes naast liepen hij het oké vond := :Y)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:18

Sinds vanmiddag is hier het vuurwerk echt goed losgebarsten. Tot nu toe liggen ze nog heerlijk te pitten en scharrelen ze wat rond. In de tuin gaat het ook goed, ja ze schrikken wel als er een knal vlakbij het hek is - maar oké dat doe ik ook. Ben benieuwd straks met het wandelen. Oorlog is hier begonnen vrees ik :Y)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:28

Hier ook xdenies, de ramen trilden er net van _-:(

Mila is niet angstig gelukkig, ze wil het siervuurwerk zelfs graag bekijken vanaf de bank.
Verder merk ik wel aan haar dat ze wat van slag is, er was vanmiddag op de wandeling een mevrouwtje dat haar wou aaien, doodsbang was ze, nou dat is echt niks voor haar, ze vindt iedereen leuk. Verder ook janken als we even weggaan. Misschien is het de leeftijd, maar kan me ook goed voorstellen dat ze door het vuurwerk wat van slag is.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:06

kiwiwitje schreef:
Wel iets heel anders dan de vorige. Deed jij met roek mee met de vereniging om t ras op te bouwen? Past deze daar ook echt tussen of ben je om een andere reden bij hem terecht gekomen?

Sorry ik vind t gewoon interessant :o :')
Jep van best wat wolf(voor de Tamaskan dan) naar niks :Y)
De combi is gewoon goedgekeurd door de vereniging dus ze worden geregistreerd anders zou ik het ook niet doen.
Ivm Roek haar bloedlijnen is een combinatie met een outcross gewoon het beste voor het ras. Maar dit keer wou ik wel een reu die zich al bewezen had en niet te ver weg zat. En veel tijd om een nieuwe reu te vinden was er niet. Deze reu is al eens eerder ingezet maar met de 2 pups uit dat nest word niet gefokt.
De pups uit deze combinatie zullen geen perfecte Tamaskans zijn maar alsnog wel een aanwinst voor het ras.

Kaus schreef:
Gaaf beest Van! Zit zo te zien wel wat wolf in?
Nee dus is gewoon een volle herder :Y)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:14

Oh goed gelukt dan! Heb destijds in het nestje waar Roek uitkomt ook interesse gehad (en ook op bezoek geweest :)) ) maar kwam op dat moment allemaal niet uit. Nu zou een pup van haar ook niet goed uitkomen. Helaas. Blijf haar combi er gaaf vinden! Weet niet of ik het ras zonder een grote scheut herder/groenendaeler aan zou durven/willen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:29

Op deze foto is het wat beter te zien misschien maar het is inderdaad wel een goed gelukte SWH(of juist niet natuurlijk, geen idee maar ik vind hem mooi :Y))
Afbeelding

Een tammie met weinig herder bloed moet je wel liggen ja maar er worden nog best vaak herders gebruikt. En aangezien dit is goedgekeurd zal ik een 2e nest met een herder ook niet uitsluiten :))

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:31

Wauw, die kop <3 Echt een gave reuenkop. Vind het bij Dexter soms jammer dat ie een beetje een tevenhoofd heeft := :(:)

Jouw reu was wel vrij weinig herderbloed toch? Die ging wat meer richting de Tamaskan zoals echt het doel was. Vind dat nest waar Roek uit komt wel echt het gaafst maar snap dat de wolf-look daar wat mist.

Edit; wacht jouw reu leeft nog gewoon toch? Alleen gecastreerd. Geen verleden tijd dus.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 22:38

Van schreef:
kiwiwitje schreef:
Wel iets heel anders dan de vorige. Deed jij met roek mee met de vereniging om t ras op te bouwen? Past deze daar ook echt tussen of ben je om een andere reden bij hem terecht gekomen?

Sorry ik vind t gewoon interessant :o :')
Jep van best wat wolf(voor de Tamaskan dan) naar niks :Y)
De combi is gewoon goedgekeurd door de vereniging dus ze worden geregistreerd anders zou ik het ook niet doen.
Ivm Roek haar bloedlijnen is een combinatie met een outcross gewoon het beste voor het ras. Maar dit keer wou ik wel een reu die zich al bewezen had en niet te ver weg zat. En veel tijd om een nieuwe reu te vinden was er niet. Deze reu is al eens eerder ingezet maar met de 2 pups uit dat nest word niet gefokt.
De pups uit deze combinatie zullen geen perfecte Tamaskans zijn maar alsnog wel een aanwinst voor het ras.

Kaus schreef:
Gaaf beest Van! Zit zo te zien wel wat wolf in?
Nee dus is gewoon een volle herder :Y)

Super interessant. Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe t met de tamaskan zit. Maar juist met zoveel outcross vind ik het echt heel boeiend!
Een bewezen reu zou ik ook voor kiezen. En als er in de fok van hem niks beschikbaar is binnen de tamaskan is het helemaal ideaal! T is ook een knapperd.
Wat is voor jou de reden geweest dat je voor deze reu ging?
Wat wilde je toevoegen/ anders aan roek voor t ras?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:02

Kaus schreef:
Wauw, die kop <3 Echt een gave reuenkop. Vind het bij Dexter soms jammer dat ie een beetje een tevenhoofd heeft := :(:)

Jouw reu was wel vrij weinig herderbloed toch? Die ging wat meer richting de Tamaskan zoals echt het doel was. Vind dat nest waar Roek uit komt wel echt het gaafst maar snap dat de wolf-look daar wat mist.

Edit; wacht jouw reu leeft nog gewoon toch? Alleen gecastreerd. Geen verleden tijd dus.
Ravi is nog niet dood nee :')
Maar bij hem zit dan weer teveel poolhonden bloed. Hij is teveel malamute om te zien. Daarom was de combinatie met hem en Roek haar moeder ook qua uiterlijk een goede. Roek is beter van bouw dan Ravi, het is echt het kleurtje wat haar minder wolfig maakt.
Er zijn ondertussen nog 2 andere groenendaelers ingezet dus het is zeker wel bevallen :Y)

kiwiwitje schreef:
Super interessant. Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe t met de tamaskan zit. Maar juist met zoveel outcross vind ik het echt heel boeiend!
Een bewezen reu zou ik ook voor kiezen. En als er in de fok van hem niks beschikbaar is binnen de tamaskan is het helemaal ideaal! T is ook een knapperd.
Wat is voor jou de reden geweest dat je voor deze reu ging?
Wat wilde je toevoegen/ anders aan roek voor t ras?
Ondanks veel outcross zitten we nog steeds met een smalle genenpoel. Roek is zo'n beetje de enige fokhond die de oude engelse lijnen helemaal niet in zich heeft daarom is een outcross ook het interessantste voor haar.
Dat is dan ook de voornaamste reden voor deze reu. Enige andere opties die ik op korte termijn kon vinden waren onbewezen reuen of een Tsjech. En Tsjechen vind ik prachtig om te zien maar het karakter vind ik minder. Mijn zoeklijstje is op volgorde van prioriteit: gezondheid -> karakter -> uiterlijk. Dus vandaar de keuze voor deze reu.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:10

Alweer heel interessant!
Je wil haar dus vrij houden van die oude lijnen begrijp ik? Om de genenpoel groter te maken.
Zou je, als ze nu pups geeft van deze reu, wel weer een onbewezen reu gaan?

Bedankt voor de interessante uitleg! <3

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:11

Ik duim voor je Van! Vind het een mooie man. Ik word sowieso altijd blij van herders met zo'n bouw en een mooie rechte rug.

Mijn spruit loopt ook elke dag los zodat hij zijn eigen ding kan doen terwijl ik door loop. Ik heb niet het geduld om te gaan staan wachten bij een snuffelsessie maar vind dat ik wel die behoefte moet vervullen dus hij doet dat lekker op eigen tempo en komt vanzelf achter me aan rennen. :+
Hij is ook van jongs af aan zo mee gegaan en ik denk inderdaad dat het positief heeft bijgedragen aan zijn ontwikkeling. Wel uiteraard alleen op overzichtelijke plekken, ik ga niet los met hem door een woonwijk of zo.
Tijdens het fietsen op de dijk vandaag was er niemand, dan mag hij van mij ook gewoon los.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:19

kiwiwitje schreef:
Alweer heel interessant!
Je wil haar dus vrij houden van die oude lijnen begrijp ik? Om de genenpoel groter te maken.
Zou je, als ze nu pups geeft van deze reu, wel weer een onbewezen reu gaan?

Bedankt voor de interessante uitleg! <3
Ja de pups zouden daardoor met heel veel Tamaskans gecombineerd kunnen worden
Een onbewezen reu is natuurlijk altijd een gok maar dan zou ik wel weer durven proberen. Voor nu is het meer voor mijn gemoedsrust zeg maar :+