Goede Eitjes, Slechte Eitjes! Het kweekseizoen van 2016!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 05:27

Ja, het eerste eitje is gisteren uitgekomen!
Straks met angst en beven kijken hoe het daarmee staat :=

Targaryen: Odinn heeft vorig jaar -tijdens zijn eerste vlucht in mijn voliere := - een verkeerde beweging gemaakt tijdens het vliegen en is daarbij op volle snelheid met zijn vleugel tegen het gaas geknald, waardoor zijn vleugel haaks op die van de rest stond. Was echt een heel naar gezicht en hij gilde het uit.. Hoop het nooit meer mee te maken! In eerste instantie dacht ik dat ik hem kwijt was, maar volgens de arts was er een kans dat het zou genezen, waarbij het weliswaar niet 100% goed aan elkaar heelt, maar de botten zich wel vasthechten.
Het ongeluk is in de eerste week van januari gebeurd, dus we hebben er een heel lang genezingsproces opzitten := Maar hij doet het super!
Alleen heeft hij al die tijd dus geen poging mogen doen om weer te vliegen. Ik weet dus niet zeker of hij het ook echt weer kan. De kleine stukjes die hij springt/fladdert in zijn kooi lijken er wel op, maar hopelijk deze week de grote test :=

Afbeelding

Lumi

Re: Goede Eitjes, Slechte Eitjes! Het kweekseizoen van 2016!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:12

Wat een schatjes al die kleintjes, het worden echt vogeltjes nu <3
En hopen dat het met Odinn straks goed komt!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 12:19

Het kleintje van Ghost en Geisha leeft nog en volgens mij is ook baby 2 al geboren :D
Geisha zat er stevig bovenop, dus ik kijk later even. Ik hoorde wel dat er flink werd gevoerd :)

Mini-Djinti en Oraya :D
Afbeelding

Dakota en Orchidee :D
Afbeelding

Oudste drie van Phoenix en Pyriet.
Nu al heel makkelijk :? Alle drie tam uit het ei gekropen? :?
De linker is echt een beeldje van een vogel. Echt van die puppy ogen <3
Afbeelding

En ook nog even op schoot :D

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:20

Het zijn al echte vogeltjes geworden!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:51

Ze worden steeds knapper :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:53

welke namen heb je ze tot nu toe allemaal al gegeven? :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:36

wat worden ze al mooi.!! <3 alleen ik kan ze echt niet meer uit elkaar houden.. :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 13:49

Het drietal van Phoenix en Pyriet heeft nog geen naam :P Daar wacht ik mee tot ik de geslachten weet of een gave unisex naam in m'n hoofd heb :P

Verder heb ik tot nu toe:

Nest van Aura en Hermes:
Dakota
Chinook
Cheyenne
Sioux
Apache

Djinti/Yeti/Merel
Orchidee
Oraya
Ymee

Britt & Breitling:
J'Adore

Dat was het tot nu toe geloof ik :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 14:18

:') En dan moeten ze nog 2 uur wachten!
(Zo zielig zijn ze echt niet hoor. De kropjes zijn nog halfvol, dus echt honger hebben ze niet :P )
En ja, ze maken er echt zo'n pokkezooi van :=

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:22

KWAAD!
Fantastisch :')

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:27

Jeetje wat groeien ze snel zeg :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 14:36

Pokon :D Of in dit geval Nutribird A21 :')

Ja, ze gaan erg hard! De twee logeetjes doen het ook goed en hebben door dat ik eten beteken :D
Zodra ik in beeld ben zitten er 4 snaveltjes tegen het plexiglas geplakt :')

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:47

Nu nog een jurassic parc geluidje eronder en het beeld is compleet :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:30

_KiMbErLeY_ schreef:
Nu nog een jurassic parc geluidje eronder en het beeld is compleet :')

Hahaha! nou inderdaad, van die wegrennende acteurs voor die hongerige tyranusaurus-valk.

Jurassic-valkparkiet

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:56

Ik volg dit topic al een tijdje stiekem, ik zit nog steeds in de fase dat ik niet weet of ik de baby's nu angstaanjagend of schattig vind :')

Als genetica nerdje wilde ik nog even inspringen op de parel pop, want dat vind ik wel interessant. Ik zeg er even bij dat ik totaal geen verstand heb van vogel kleuren. Maar uit jouw verhaal van geslacht gebonden kleuren kan ik het eigenlijk in Jip en Janneke taal verklaren voor degene die erom vroeg.
Sommige eigenschappen/genen (zoals bij mensen kleurenblindheid) liggen op 1 geslachtschromosoom. In het geval van kleurenblindheid zie je bijvoorbeeld dat dit vooral bij mannen voorkomt, het ligt namelijk op het X chromosoom. Wij vrouwen hebben 2 X-chromosomen, als er dan op 1 van de twee het 'foutje' voorkomt dat kleurenblindheid veroorzaakt dan hebben wij de tweede nog om te zorgen dat het toch goed gaat. Als je als vrouw op alle twee de chromosomen het foutje hebt ben je dus ook kleurenblind, maar die kans is veel kleiner.
Zo zit het dus waarschijnlijk ook bij de parel mutatie, alleen doen vogels het andersom. Vogels hebben namelijk geen X en Y, maar W en Z. Mannetjes zijn dan ZZ en vrouwtjes WZ. Dus Breitling heeft op 1 van zijn Z chromosomen het 'parel gen'. Het popje heeft maar 1 Z chromosoom, dus als het daarop zit dan toont het altijd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:19

Zo hee, leg jij het ff 100% beter uit dan ik dat ooit zou kunnen :') En inderdaad, het klopt helemaal! Thanks!

Mooney: Dit vind jij dan misschien ook interessant. Bij valkparkieten komen ook cross-overs voor. En zelfs reversed cross-overs. Ik moest meteen aan jou denken, maar ik moet het echt nog eens goed doorlezen voor ik het volledig snap :+

Citaat:
Het kan echter gebeuren, dat tijdens de bevruchting, de mutatie op het X-chromosoom dat niet wordt doorgegeven, "overspringt", of "blijft plakken aan", het X-chromosoom dat wel wordt doorgegeven.Bij een reversed crossover gebeurt iets soortgelijks. Alleen is hier geen sprake van "overspringen" maar van "verdwijnen".

Hier staat de volledige uitleg: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/ind ... ic=25716.0

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:24

Wat ook in de 'valkparkietenwereld' speelt is de manier waarop je 'roodogen' (lutino, bronze fallow etc) kweekt.
Je zou denken dat je dan gewoon lutino man x lutino pop of bronze fallow man x bronze fallow pop doet. Dat is dus juist een grote no-no, want vanuit genetisch oogpunt krijg je dan vaak zwakkere en kleinere vogels. Ook bij geelwangen is dit een probleem. Die zijn inmiddels zover doorgefokt dat ze het broedinstinct vaak niet meer hebben en slecht voor hun jongen zorgen.
Om toch deze mutaties te kweken, moet je dus (bijvoorbeeld) een lutino pop tegenover een wildkleur man zetten die wel het lutino gen bij zich draagt (dus split lutino). Op die manier heb je 50% kans op lutino in het nest en hoef je geen twee lutino's te koppelen.

Maar dan praat je wel echt over mutatiekweek en bij mij zitten ze in kolonies en koppel ik niet zelf (tenzij dus 2 lutino's elkaar kiezen. Dat kan echt niet, dus dan grijp ik wel in).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:54

Het is ook een beetje mijn toekomstige werk (bioloog met onderwijsbevoegdheid) om dit soort dingen uit te leggen hoor Cayenne, dus ik oefen vaak op bokt hihi.

Crossover is iets moeilijker in Jip en Janneke taal, maar ik zal een poging doen. In een gewone cel liggen zitten de chromosomen die bij elkaar horen (je hebt er van elk twee, die in paren liggen) aan elkaar geplakt. Om een geslachtscel te vormen moet je die uit elkaar halen, zodat elke ouder 1 van de twee door kan geven en zo weer nieuwe paren gevormd kunnen worden.
Nu gebeurt het echter af en toe dat dat uit elkaar gaan niet helemaal vloeiend gebeurd en dan kan het zijn dat de chromosomen bij wijze van spreke doormidden scheuren op het punt dat ze vast zaten. Geen paniek, want dat is snel weer aan elkaar 'gelijmd'. Maar soms zit dan dus het verkeerde stukje eraan gelijmd, dus het bovenstuk van A op het onderstuk van B. Dit is even heel zwart wit, het ligt iets genuanceerder vaak, maar zo kan je dat het beste voorstellen.
Dan kan je dus hebben dat bepaalde informatie op dat chromosoom opeens anders is, dus of erbij gekomen is of weg is.

Het probleem met zwakke roodogen is waarschijnlijk voornamelijk inteelt. Met inteelt is dat de mutatie 'vastgelegd' in de populatie, wat in het begin van een spontane mutatie een beetje nodig is omdat je anders grote kans hebt dat de mutatie weer verdwijnt. Helaas leg je dan ook andere eigenschappen van die eerste mutant vast in de nakomelingen, dus als die wat zwak was aangelegd dat versterk je dat. Door dan inderdaad een partner te zoeken die niet verwant is kweek je toch sneller gezonde vogels.
EDIT (het volgende stuk kan je vergeten, ik had even over het stukje heen gelezen dat lutino recessief is):Wat ook nog zou kunnen is dat de mutatie niet alleen invloed heeft op de kleur, maar ook nog op een bepaalde functie in het lichaam (bijvoorbeeld hormonen die broedinstinct beinvloeden) en dat die invloed sterker is in homozygoten (die je gegarandeerd gaat fokken in de lutinoxlutino). Een beetje het verhaal dat frame overo in paarden alleen maar gezonde dieren oplevert in heterozygote vorm, bij homozygoot overlijden de veulens.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:02

Kijk, op die manier is het een stuk beter te begrijpen! Thanks!
Ja, bij roodoogmutaties ligt het probleem inderdaad bij inteelt. Het wordt helaas nog steeds gedaan door bijvoorbeeld een zoon tegenover een moeder te zetten.

Het laatste stukje vind ik heel interessant trouwens! Dus hormonen die bijvoorbeeld broedinstinct beinvloeden kunnen uitgeschakeld worden wanneer je een homozygoot ontwikkeld?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:05

Bij veel lutino's zie je tegenwoordig ook een kaal plekje onder de kuif. Dat is ook een probleem van het vele doorfokken. Wat ik wel bizar vind is dat de lutino babies van Phoenix en Pyriet dit ook hebben. Weliswaar heel licht en amper zichtbaar, maar je ziet wel dat het plekje onder de kuif heel dun bevederd is. Phoenix en Pyriet zijn beiden geen lutino, maar Pyriet is wel split voor lutino (en dus zijn alle lutino babies automatisch dochters). Maar blijkbaar zit dat inteeltprobleem heel diep in de genen veranderd dat zelfs een split lutinovogel het nog doorgeeft.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:21

In theorie is dat mogelijk ja.
In principe zijn genen niets anders dan een handleiding voor het bouwen en onderhouden van een lichaam. Een gen is een pagina in die handleiding.
Ik pak weer even het frame overo voorbeeld erbij, deze mutatie zorgt ervoor dat er geen pigment in haren wordt 'gestopt' wanneer het embryo in ontwikkeling is. Echter is dit gen ook verantwoordelijk voor het maken van een stofje dat ervoor zorgt dat de darm goed ontwikkelt, bij de mutatie wordt deze stof verkeerd gebouwd en doet het dus niet zijn werk. Bij een heterozygoot kan het lichaam dit opvangen, de slecht gevormde stoffen worden afgebroken (soms wordt het gen zelfs 'uitgezet') en dan blijven er van de andere helft nog genoeg over om hun werk te doen. In de vachtkleur zie je het ook terug, want gezonde frame overo's zijn niet helemaal wit, een deel van de haren is wel voorzien van pigment.
In dit geval is het stofje een peptide, maar met hormonen is het niet anders.

Eigenschappen die zijn verankerd door middel van inteelt kunnen inderdaad zeer volhardend zijn, dus dat je daar nog dingen van terug ziet in nakomelingen uit een gezonde ouderlijn is niet te ontlopen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:34

Teveel...Theorie... Hersens... AUW!... :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 18:48

Bedankt voor de heldere uitleg, Mooney! Ondanks dat je verder niet zoveel met valken hebt, leg je het wel supergoed uit! :D

Haha sorry Jorika, maar ik vind het zo interessant! :')

Het tweede donsje van Ghost en Geisha is er ook! *\o/*
Net even heel voorzichtig Ghost aan de kant geschoven en voila, een mooi tweede wit donsje <3

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:06

Bij muizen en ratten heb je ook een soortgelijk iets als lutinoxlutino

Bij muizen heb je volgens mij de kleur rumpwhite, rwxrw geeft de homozygote vorm en is Lethaal
Bij ratten is het pearl gen in homozygote vorm ook lethaal en sterven tijdens of kort na de geboorte

Bind het wel interessant die genetica!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:12

Lethaal is wel heel ernstig inderdaad. Dat komt bij valkparkieten gelukkig niet voor (maar dus wel dat roodoog x roodoog vaak kleine en zwakkere jongen geeft en bij geelwangen het broedinstinct er totaal uitgekweekt is).