gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:32

Absoluut gelijk in!
Heb nu dus zelf eens een kijkje genomen daar en mijn conclusie is idd ook dat het er erg haatdragend aantoe gaat.
Eerlijk gezegd vind ik je in de topics daar erg vriendelijk hoor, misschien zelfs timide uit angst dat je toch weer de l*l bent.

En er is 1 persoon daar die echt voldoet aan pot verwijt de ketel.

Terugkomend op onze gezellige nijnen...
Vandaag de woonkomer anders ingedeeld, krijg veel teken opdrachten en heb mijn eettafel naar het raam verplaatst zodat ik beter licht heb wanneer ik aan het werk ben.
Uiteraard met veel hulp (niet dus) van Theo en Bijoux die graag in de weg liepen als je net met een zware tafel loopt te sjouwen of achter de bank gaan zitten op het moment dat je die tegen de muur wil schuiven.
Fijn zulke hulp. Voordeel is nu dat mijn eettafel meer schaduw voor ze creërt wat fijn is in de zomer en het hok staat dichter bij het raam zodat ze van de winter van het zonnetje kunnen genieten als die schijnt.

Vanmiddag werd daar al dankbaar gebruik van gemaakt.
Ze lagen allebei op de bovenste etage van hun kast languit te tukken in het waterige zonnetje. Heerlijke diertjes!!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:15

Hebben ze niet eens helpen sjouwen?? >;)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:21

Ik zou ze beter opvoeden hoor, ze moeten wel leren dat ze ook iets moeten doen

Mijn nijntje lag vanochtend ook lekker met zijn oogjes dicht van de zon te genieten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:26

Niet alles gelezen, maar konijnenforum.nl vind ik zelf ook wel fijn :D Net als Konijnenzo.nl maar die is een beetje uitgestorven :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:30

Heb net op konijnenforum m'n vraag nog eens gesteld, kijken of die nog iets weten wat ik kan doen, voor die twee monsters van mij.

Ja, dat zag ik inderdaad. Had daar al een account merkte ik :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:35

Eoweyn_x schreef:
In jouw geval zou ik inderdaad wachten tot hij uit de puberteit is, als ie rond een maand of 7 is. Hoe heb je ze nu zitten? Kunnen ze elkaar wel ruiken/zien?

Nog een vraagje trouwens, mijn schoonmoeder heeft ook een FH die gisteren toevallig gecastreerd is. Ze wil er over 2 weken graag een voedster bij, maar het liefst geen jonkie ivm puberteit etc, het risico dat het straks fout gaat. Weet jij misschien iemand die wat oudere FH's heeft zitten in de buurt van Noord Holland? (omdat je er ook 2 hebt :) )

Doordat ze zo heftig op elkaar reageerde heb ik ze echt uit elkaars zicht en reuk gezet. Eerst konden ze elkaar nog zien, maar ze reageerde agressief op elkaar en het zien en ruiken zorgde voor nog meer frustratie.
Nu zijn ze eindelijk beide tot rust gekomen. Ik wil ze weer enigszins blanco met elkaar kennis laten maken op neutraal terrein.
De voedster is zo'n rustig en zacht lief konijn. Zij zit nog in het hok bij ons ene terras. De ram zit in een afgezet stuk met schuilhok aan de zijkant van ons andere terras. Over beide een overkapping dus ook met slecht weer zit ik er dagelijks. Ook zijn de kinderen vrij i.v.m. zomervakantie dus zo proberen we ze veel mogelijk aandacht te geven.
Ik hoop echt dat ze over wat weekjes weer goed samen gaan.

Nee, om eerlijk te zijn heb ik geen idee. Waar ik ze vandaag had was een hobbyfokster. Op marktplaats kijk ik wel eens en daar stonden laatst 2, 2 jarige voedsters op die weg mochten, ook apart van elkaar. Ik meen uit Drunen.
En echte franse hangoren zie je niet zo veel in opvangen heb ik het idee, al heeft het konijnenparadijs wel vaak grote konijnen zitten. Maar dat is wel een eind weg.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:37

Ah, oke. Hoop dat het snel weer goed gaat met ze! Zou toch het fijnste zijn als ze weer samen kunnen.

Ben nog geen opvang tegen gekomen met geschikte konijnen.. We zijn nu een beetje aan het kijken naar Vlaamse reuzen :)

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:11

Ik weet even niet waar nijn hier last van heeft.

Gisteren gaf ik hem zijn biks en gek genoeg geen nijn die stond te bedelen of op zijn voerbak aanviel maar stil bleef zitten. heb hem toen uit zijn hok gehaald en naar binnen gedaan de hele trukendoos geopend maar overal trok hij zijn neus voor op.

Na lang aandringen begon hij dan toch een stukje witlof te eten en ook zijn koekjes waar hij altijd om bedelt kwam hij na een tijdje weer vragen.

Deze ochtend weer een nijn wat stil zit zijn brokjes van gisteravond heeft hij niet op hooi heeft hij weinig op maar een stukje witlof pakt hij wel weer gretig aan. ook zo nu en dan een blaadje wilgentak knabbelt hij ook aan al gaat dat niet van harte.

Iemand enig idee waar nijn last van kan hebben ?

Zit me net wel te bedenken dat ik sinds een paar dagen andere konijnen koekjes heb zou het daar aan kunnen liggen ?

Voor nu hou ik hem strak in de gaten en krijgt hij om de zoveel tijd een stukje witlof, zodat hij toch wat eet. als hij verder niet lekker gaat worden of helemaal stopt ga ik langs de dierenarts met hem, maar ik wacht even af omdat hij dit precies hetzelfde gisteren had en na een tijdje wel weer begon te eten. ik snap er in ieder geval helemaal niets van.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:21

Naar de dierenarts ermee, vandaag nog! Niet eten is een slecht teken en kan zijn dood betekenen. Hij kan bijvoorbeeld haken op zijn tanden/kiezen hebben. Heb je dwangvoer en een spuit in huis?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:34

Andere soort koekjes niet eten zou natuurlijk altijd kunnen maar het is dan wel raar dat ie zijn brokjes niet hoeft.
Heb hier wel eens ter afwisseling een zakje ander voer gehaald. Theo en Bijoux trokken hun neus ervoor op. Verwende nesten eten alleen nog SS.
Verschil is wel dat zij hun andere dingen bleven eten (hooi, koekje, wortel, ed)

Zou toch vandaag nog naar de da gaan. Je zit ook weer tegen het weekend aan he.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:55

dwangvoer is nog niet aan de orde aangezien ik meneer gister wel aan het eten heb gekregen en hij daarna weer ging bedelen om eten en snoepjes, vanochtend wilde hij geen brokjes, maar wel een stukje witlof. en ook heeft hij een paar blaadjes wilgentak op.

Ik hou hem goed in de smiezen en als ik het echt niet vertrouw gaat hij echt naar een dierenarts ik ben meer overbezorgd met mijn beesten dan dat ik ze een dierenarts onthou. wel haal ik dwangvoer in huis mocht het mis gaan dat ik gelijk in kan grijpen.

Ander zakje voer zou ik kunnen proberen maar het gekke is hij viel hier tot eergisteren nog op aan en vrat binnen een mum van tijd zijn bak leeg.

Ik heb gisteren alles uit de kast moeten trekken om meneer aan het eten te krijgen. maar daarna at hij wel aardig begon ook weer te bedelen rende het huis rond en ook hooi at hij weer. wel vond ik zijn oren warmer aanvoelen maar kan ook omdat hij in huis rondliep. toen ik hem gisteravond laat in zijn hok deed was hij weer levendig en opgewekt.

Ik zag net in zijn hok ook zijn blinde darm keutel liggen, en heb hem nu in de woonkamer lopen dan rent hij wel vrolijk zijn rondjes door het huis. ook witlof eet hij nog steeds op ik snap er niets van

De snoepjes zal ik vandaag even achterwege laten wellicht dat hij daar niet lekker van word.
Ik opper ook maar wat.
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 31-07-15 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:56

Hoi

Mag ik me hier melden? Ik had 2 dwerg konijntjes nu helaas nog maar 1. Kisa was mijn konijn en is helaas aan cuniculi oveleden. Bobbi is een inmiddels bijna 10 jarige dame! ze zit binnen. Vroeger ging ze in de zomer in haar ren maar nadat haar maatje was overleden leverde het alleen maar stress op. overdag is de halve kamer haar hok :') Ik heb voor haar een enorme doos gepakt en daar gaten in geknipt en ze vind het helemaal geweldig! Heeft ze de hele kamer om te rennen gaat ze in een doos zitten :') nou dat was het wel i zal later proberen een foto er bij te zetten!

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:02

Isaboy schreef:
dwangvoer is nog niet aan de orde aangezien ik meneer gister wel aan het eten heb gekregen en hij daarna weer ging bedelen om eten en snoepjes, vanochtend wilde hij geen brokjes, maar wel een stukje witlof. en ook heeft hij een paar blaasjes wilgentak op.

Ik hou hem goed in de smiezen en als ik het echt niet vertrouw gaat hij echt naar een dierenarts ik ben meer overbezorgd met mijn beesten dan dat ik ze een dierenarts onthou. wel haal ik dwangvoer in huis mocht het mis gaan dat ik gelijk in kan grijpen.

Dwangvoer heb ik ook al aan zitten denken maar zolang hij dat beetje zelf nog eet wil ik hier liever nog niet aan beginnen.

Ander zakje voer zou ik kunnen proberen maar het gekke is hij viel hier tot eergisteren nog op aan en vrat binnen een mum van tijd zijn bak leeg.

Ik heb gisteren alles uit de kast moeten trekken om meneer aan het eten te krijgen. maar daarna at hij wel aardig begon ook weer te bedelen rende het huis rond en ook hooi at hij weer. wel vond ik zijn oren warmer aanvoelen maar kan ook omdat hij in huis rondliep. toen ik hem gisteravond laat in zijn hok deed was hij weer levendig en opgewekt.

De snoepjes zal ik vandaag even achterwege laten wellicht dat hij daar niet lekker van word.
Ik opper ook maar wat.

Heb je de voortandjes al gecontroleerd? Heb het met mijn nijntje ook gehad, wilde haar brokjes en wortel niet meer, maar wel wat witlof en andere blaadjes. Bleek ze haar voortanden scheef te hebben getrokken op de tralies. Maand daarvoor nog bij de dierenarts geweest voor de entingen, toen waren de tanden prima. Nu uiteindelijk de voortand moeten laten trekken, vervelend kaakabces erbij en nu moeten haar resterende voortanden regelmatig geknipt worden |(

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:05

met enig gevecht de voortanden bekeken zien er goed uit netjes recht en niet te lang gelukkig

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:08

Ook Geen haken op de kiezen? Denk dat je dat door een da moet laten controleren...

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:11

Isaboy schreef:
met enig gevecht de voortanden bekeken zien er goed uit netjes recht en niet te lang gelukkig

Gelukkig, kan dat al van het lijstje af. Was echt een drama bij ons.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:16

Ik verbaas me er echt over dat hij hier door een woonkamer scheurt als een gek maakt binkies en is nu ontzettend levendig wast mijn hand. ik snap er echt niets meer van. :?

edit :

Meneer zit nu weer te eten van zijn biksjes tis niet veel wel wat *\o/*
Wat het is ik heb echt geen idee maar ik hou hem goed in de smiezen klein eigenwijs ventje is het

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:41

Ik zou wel even de dierenarts bellen. Bellen kost niets. Een wilgenblaadje, een stukje witlof en wat biksjes is te weinig om de darmen op gang te houden. En als die stilvallen is het een gevecht ze weer aan de gang te houden. Straks is het een verstopping of gas. Keutelt ie wel?

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:10

Keutelen doet hij wel al is het wel dunner dan normaal. Heb hem ook hooi zien eten gelukkig. Als dit allenaal niet zo was had ik al lang en breed bij de da gestaan. Meneer komt niets te kort daarin. Ik weet hoe gevoelig konijnen zijn en dat ze absoluut niet mogen stoppen met eten ik hou hem goed in de smiezen en let op hoeveel hij eet, drinkt plast en keutelt.

Ik wilde vooral weten waar dit vandaan kan komen wellicht van de nieuwe snoepjes oid. Zoals het er nu uitziet gaat het de goede kant op hij eet bikjes weer zat aan zijn hooi te knabbelen wel hou ik hem goed in de gaten

Bedankt voor het meedenken

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:13

Toch vind ik het klinken als beginnende verstopping.. Maar goed, ik hoop dat het de snoepjes waren

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:10

Goed nieuws! We gaan toch proberen om Felientje in de groep bij mijn moeder te plaatsen.
Dan ze weer bij haar zusje, broertje, moeder en tante komen.
Heel
Hard duimen dat het goed gaat!!

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:24

Eoweyn_x schreef:
@ love_animals

Bij plaatselijke verdoving heb je geen risico's van de narcose, hoewel gasnarcose al veel veiliger is. Bij een konijn van 2 jaar hoef je je ook geen zorgen te maken. Mijn eerste rammetje is ook gecastreerd toen ie 3 was. Je kunt altijd een konijnkundige dierenarts bellen om te vragen of zij plaatselijke verdoving gebruiken. Welke regio woon je?

Rammetje van m'n schoonmoeder (nouja, rammetje, Franse hangoor van 5 kilo) is gister gecastreerd onder plaatselijke verdoving en hij doet het prima.

Je kunt ook bij de dierenarts om pijnstilling en dwangvoer vragen :)

Wat fijn dat ie een vriendinnetje krijgt!
Dat zal wel schelen denk ik, maar zou toch wel koppelen op neutraal terrein.

Wat fijn dat je schoonmoeders hangoor het goedmaak :D gasnarcose heb ik ook al wel wat over gelezen zou het wel eens vragen bij een kundige dierenarts
En ja dat hij een vriendinnetje krijg zal hij zelf ook wel geweldig vinden *\o/* ik laat hem denk ik maar na de zomervakantie castereren want dan kan ik hem in de gaten houden en ga ik veder niet meer lange daggen weg.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:26

Ik ben zelf voor de plaatselijke verdoving, hele goede ervaring mee. Konijn kwam thuis, ging meteen eten, was vrolijk, deed alsof er niks gebeurd was.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:27

Ik heb nog 1 vraagje mijn konijn is nog niet ingeent omdat er iets tussen was gekomen maar nu ik een tuin heb zou ik hem graag buiten laten rondlopen aan een tuigje want dat zou hij denk ik helemaal geweldig alleen loop hij dan geen risico op konijnenziektes want ik woon best op een boerenstuk :=

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:27

saskiakefie schreef:
Ik ben zelf voor de plaatselijke verdoving, hele goede ervaring mee. Konijn kwam thuis, ging meteen eten, was vrolijk, deed alsof er niks gebeurd was.

Dat is mooi zeg! denk dat dat beter is dan al die narcose