Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:45

Je verwart me Happinez... maar hou het maar eens allemaal uit elkaar ;)

Ik heb de kips zelf uitgebroed, behalve Bets die heb ik als kuikentje gekocht.

Er was wel iemand met opvangkips maar ik weet even niet meer wie...

KRULLIES! Doe foto's!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:45

Fijn dat de "nieuwe" kipjes het zo goed doen, allemaal *\o/* , hopelijk helpen de medicijnen bij het kipje met snot :(:) . Hier is het weer een lawaai van jewelste op de boerderij, de dames zijn aan het leggen en schreeuwen om het hardst, vond daarom ook wel dat de 3 hanen konden blijven, de dames maken volgens mij veel meer lawaai :')

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:52

Oeps , sorry ik ben echt slecht in de namen hier haha

Avaluna, inderdaad die dames kunnen er ook wat van.
je hoort vanuit de verte of er weer een ei in het hok ligt :')

Deze 2 dames zijn de nieuwe aanwinsten.
nu dus 3 krulletjes inmiddels.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:55

Oh, wat een leukerds, Happinez :j <3 , ah en dat koppie op die eerste foto.

Er zijn trouwens zo ontzettend veel leuke, verschillende kipjes, daar word ik nog wel eens hebberig van :o. Maar dit jaar wss geen kipjes d'r bij :x

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:56

Haha wat grappig, die kende ik nog niet! :) Bij ons beginnen de kleine Cochins hun stembanden te ontwikkelen. Daar komt dan echt een kei grappig geluid uit, alsof ze aan het lachen zijn, haha! Toen we ze net hadden, kwam er helemaal geen geluid uit, ben nu wel eens benieuwd wat dat gaat worden als de kleine dametjes ook aan de leg gaan! :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:11

Amaris schreef:
Zondag was het in het zonnetje best lekker dus ben ik even in een tuinstoel gaan zitten... binnen no time had ik drie kippen op schoot! haha! Uiteindelijk bleven Binkie en Betty zitten en gingen zich uitgebreid zitten 'wassen' (hoe noem je dat bij kippen eigenlijk). Op den duur vielen de oogjes van Binkie gewoon dicht, zooo schattig... en Bets heb ik een hele tijd zitten aaien.

Wat me opvalt is dat het karakter anders wordt nadat ze eitjes zijn gaan leggen. Betty en Binkie zijn veel beter te benaderen, te aaien, en ze gaan de hele tijd voor me 'klaarzitten' alsof ik een haantje ben.

OH! en er komt waarschijnlijk een rescuekip bij! De dierenbescherming Limburg heeft 21 kippen opgevangen die bij een scharrelstalleegruimaktie zijn ontsnapt. Er zijn er nog 19 over, want 2 lagen de volgende ochtend al dood...

Er gaan er sowieso twee naar stal bij de rest van de kippenbende en ik denk dat ik er zelf ook eentje opneem. Het zijn witte kipjes.

Wat ontzettend leuk dat ze op schoot komen :D

Ik vond bij tante Toos ( zijdehoentje) ok dat haar gedrag was veranderd. Voorheen schoot ze alle kanten op, maar nadat ze is gaan leggen, is ze benaderbaar.

En ik was diegene met opvangers. ;) Ze zijn allemaal doodgegaan aan buikvliesontsteking. Ik hoop dat je witjes langer kunnen genieten bij je :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:18

Hee wat grappig Antheman, dat jij die ervaring ook hebt: eitjes leggen --> benaderbaar. Grappig is dat toch.

Oh... -O- dat klinkt niet zo goed... die opvangers... ik hoop dat het bij mij beter gaat. De kips blijven nog een paar weken aansterken bij de DB dame, ik hoop dat ze op die manier de zieken eruit filteren.

De naam is er al. Het moest iets met de B zijn, dus wordt het -uiteraard- Bofkontje.

Binkie, Bibi, Betty-Boop en Bofkont.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:28

Iemand ervaring met een kat die kippen doodmaakt en ietsje aanvreet? Ik ben allebei mijn nieuwe kipjes in 1 week kwijt. Heb ze beiden vlakbij hun hok teruggevonden, op klaarlichte dag en in een bossig stuk. Heb ze voor 95% teruggevonden. Alleen een beetje geplukt en her en der een hapje er uit. Ik vermoed nu de kat van de buren omdat een roofdier/ vogel ze volgens mij meeneemt of veel verder op eet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:40

Dat doet een kat niet, maar een vos.
Vossen staan er om bekend om te moorden maar niet te eten.
Helaas hier ook al een paar keer meegemaakt, vandaar dat ik mijn ren nu 30cm heb ingegraven en de bovenkant ook heb voorzien van trallyrekken (of hoe je het ook schrijft). Kan er wel een foto van maken?

Hier nog steeds geen eieren.
1 kip was 'ziek' maar nu weer fit, 1 heb ik er teruggebracht want die vond ik té ziek en nu dus 1witte en 1grijze over + de haan.
De grijze zat vanmorgen echt moeilijk te doen en ik meende dat ze persbewegingen maakte met haar kontje. Hopelijk vanmiddag ei gelegd, anders denk ik dat ze ziek is ofzo en dan zal ik ermee naar de DA moeten?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:42

dblijham schreef:
Iemand ervaring met een kat die kippen doodmaakt en ietsje aanvreet? Ik ben allebei mijn nieuwe kipjes in 1 week kwijt. Heb ze beiden vlakbij hun hok teruggevonden, op klaarlichte dag en in een bossig stuk. Heb ze voor 95% teruggevonden. Alleen een beetje geplukt en her en der een hapje er uit. Ik vermoed nu de kat van de buren omdat een roofdier/ vogel ze volgens mij meeneemt of veel verder op eet.

Wezel!

Die sloopt het dier en zuigt het leeg.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:47

Dat doen vossen in het hok, niet als ze los lopen en een vos jaagt over het algemeen niet overdag. Wezel zou misschien wel kunnen, jagen die overdag?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:33

Shanelle schreef:
Haha wat grappig, die kende ik nog niet! :) Bij ons beginnen de kleine Cochins hun stembanden te ontwikkelen. Daar komt dan echt een kei grappig geluid uit, alsof ze aan het lachen zijn, haha! Toen we ze net hadden, kwam er helemaal geen geluid uit, ben nu wel eens benieuwd wat dat gaat worden als de kleine dametjes ook aan de leg gaan! :=

Geen gehoor is dat hé :')

Dblijham, balen van je kippies :(:)
Altijd balen , en zeker als ze enkel worden doodgebeten en achtergelaten.

Katten die volwassen kippen pakken zie ik niet zo snel doen.
wel jonge kipjes. ( wij hebben gehad dat een kat jonge konijnen opvrat :( )

Wezel, marter , vos dat soort gespuis verwacht ik eerder.

Pieteritus , is het niet haar eerste ei ooit geweest die een beetje moeilijk ging ? :Y)

Heb er sinds v.d. week nog een krul bij, dit keer een Redhead.
Had een andere gladveer hen op MP staan, en iemand wou hem graag ruilen tegen een krul.
leuke deal al zeg ik zelf :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:30

Mijn katten hadden zelfs geen interesse in de kips toen ze nog kuikens waren... En eentje is een duivenrover eersteklas. Dus of het een kat geweest is.... Die nemen over het algemeen de prooi ook wel mee om op te eten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:38

Ja mee naar binnen :') word je heel vrolijk van :+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:43

Snik. Kip heeft een spuitje gehad en de da en ik hebben sectie verricht. Lever was vervet (bleek) en ze had wormen. Ze was ook niet aan de leg.
Da vond het ook erg jammer van zo'n mooie hen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:32

Aaahh wat sneu... :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:30

Woehoe, bezig met verhuizen naar ons nieuwe stekje en daar hebben we nog veeeeuuul meer ruimte om kipjes te houden dan hier.
Dus daar moet het er echt van komen, kan er ook niet meer op wachten!
Eerst verhuizen en settelen, dan kipjes.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:56

@Pieteritus, sneu van je hen. Waar door komt die vervette lever?

Ik hoor van de buurman dat ze waarschijnlijk een steenmarter in de schuur hebben, als die het is kan ik wel stoppen met kippen houden. Dan heeft het ophalen van een groter soort ook geen zin.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:51

dblijham schreef:
@Pieteritus, sneu van je hen. Waar door komt die vervette lever?

Ik hoor van de buurman dat ze waarschijnlijk een steenmarter in de schuur hebben, als die het is kan ik wel stoppen met kippen houden. Dan heeft het ophalen van een groter soort ook geen zin.

en steenmarter mag je geloof ik ook niets mee, is beschermd dier.
Word je niet vrolijk van als je die in je huis/schuur hebt.

Pieteritus , :(:) inderdaad hoe kan dat komen die lever vervet ?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:54

Geen idee eigenlijk, dat zou ik moeten googelen.
Mijn ene haan die nog over is en zijn ene kip die zijn nu aan de antiworm en krijgen allebei preventief spul tegen snot. Het zou zo jammer zijn als die ook nog dood gaan...
De man waar ik ze van gekocht heb, die heb ik gisteren nog pissed gebeld en gezegd dat ik nu wel gewoon 3 nieuwe kippen wil, als het er geen 4 zijn. Gisteren 40 euro af moeten rekenen voor spuitje en sectie, dus dat zijn kosten voor hem. Gevalletje verborgen gebrek bij kiep.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:33

Happinez schreef:
Ja mee naar binnen :') word je heel vrolijk van :+

Jep, precies.

Daarom denk ik dat het geen kat was.

Ik kan me nog levendig de half ontlede duif op mn deurmat herinneren... voordat die donsveertjes eens weg waren! haha! Ik had mn kussen ervan kunnen bijvullen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:34

anneliesdj schreef:
Woehoe, bezig met verhuizen naar ons nieuwe stekje en daar hebben we nog veeeeuuul meer ruimte om kipjes te houden dan hier.
Dus daar moet het er echt van komen, kan er ook niet meer op wachten!
Eerst verhuizen en settelen, dan kipjes.

Cool!

Heb je al een ras bedacht?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:25

Ik was dit weekend in de tuin aan het werken en de kippies waren echt extreem nieuwsgierig. Ze hadden ook veel te vertellen, hihi! Ik was bezig met lavendel planten, en telkens ik een worm tegen kwam ging die gelijk over de draad, waarvoor dank! :j

Komend weekend wil ik aan de slag met de rest van de tuin af te zetten, zodat de kippies ook eens tot vanachter in de tuin kunnen ipv op hun afgemaakte stuk.

De dames zijn trouwens LUI geworden. Daar waar ze in het begin ten aanval gingen als er een vogel het in zijn hoofd haalde om een graantje mee te pikken, zitten ze nu gezellig broederlijk te delen, alsof het een theekransje is! Ben een beetje bang dat ze zo misschien ziektes gaan oplopen...?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:06

Shanelle dat merk ik ook. Eerst was er geen enkele merel veilig in de tuin, maar nu.... die merels lopen gewoon de schuur in om hun eten op te eten en de kips doen niets meer... Soms zit de tuin vol kauwen maar reaktie: ho maar...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:02

Zo, ik ben weer in het land van de levenden hoor!
Veel gekletst hier!!!

Amaris, hoe is het met je sleep-down-lamp nu? Probleem opgelost?