Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:03

Fiffil: wat een leukerdje! Hij is echt zo schattig, dat neusje *smelt*

Lees net een topic over bijtende fretten, hier zitten ook wat fretten-eigenaars he? Zit dat bijten altijd in ze, of is het anders als je ze vanaf pup in huis hebt en veel in de hand?

Ga volgend jaar waarschijnlijk samenwonen met vriend, thuis heb ik drie honden maar hij is nogal anti-hond (helaas...), en we hebben samen een aidskat, dus een tweede kat erbij is geen optie. Ik mag van hem wel nog één ander huisdier erbij, en twijfel een beetje aan fretten. Het lijkt me leuk toch iets hond-achtig in huis te hebben. Of verkijk ik me daarop?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:32

Schattig hè, nog eentje dan maar :P

Afbeelding

Polivy wat tof dat je zelf een bak gaat maken, laat je ook foto's zien als hij af is?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:37

Aaaww, dat zou je toch zo platknuffelen :+: Hoe oud is hij nu?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:39

Hij is van februari 2012 :)
Echt heel knuffelbaar is hij (nog) niet haha :+ maar ik heb hem natuurlijk pas net, dus dat is niet zo vreemd.
Hij is wel nog steeds een sock hoarder :')

Solleke_Noah

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:49

Net een hond waar je een trekspelletje mee doet :P Die 'wenkbrauwtjes' zijn ook ongelofelijk schattig :) zo'n egeltje dat nog niet echt tam is, heeft dat eigenlijk gemakkelijk de neiging tot bijten? De twee wilde egeltjes hier hadden best joekels van tanden :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:01

ohh wat leuk!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:12

Ze hebben hele scherpe tandjes, ben echter nog nooit gebeten de meeste bijten niet. Natuurlijk kan het wel maar ze zullen het niet zo heel snel doen ze hebben immers hun stekels als beste verdediging.
Wel gaan ze altijd aan dingen likken/proeven dus als jij je handen wast met sterk ruikende zeep of het ruikt naar eten kan het zijn dat ze aan je gaan knabbelen maar dat is niet echt doorbijten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:15

Ja dat likken ken ik, zo schattig <3 Ze hebben ook echt een grappig tongetje, zo'n driehoekje. De baby-egel lebberde ons altijd helemaal af :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:17

Ze hebben echt zo'n verbazingwekkend lange tong :') dat speekselen ziet er altijd zo raar uit :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:25

Haha, ja, ziet er wel komisch uit.

Onze baby-egel toen we hem pas van straat geplukt hadden, handen aflikken :+: Wat was dat toch een lief beestje :)

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:35

Wat een schatje <3

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:20

Ik vind niet dat je fretten kan vergelijken met honden. Zeker als je er meer als 1 hebt gaan ze toch meer hun eigen gang en spelen ze vooral met elkaar, iets wat ik ook zeker zou aanmoedigen om een fret niet alleen te houden.
Het is juist zo gaaf om ze samen aan de gang te zien en ze samen te zien snurken in een hangmat.
Ze zijn erg ondernemend, jatten van alles en verstoppen dat ergens waar jij niet bij kan.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:22

Fiffill, echt te lief! Die filmpjes zijn echt geweldig. Wat een leuk diertje.

Natuurlijk laat ik een foto zien. Als jullie dat leuk vinden eventueel wel het proces hoor. Maar eerst maar eens gaan tekenen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:18

Wat een lieve egeltjes. Zijn die 'sprietjes' rond zijn snuitje nou haren of ook stekels? Maar dan hele dunne stekels.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:41

Ik denk dat je zijn snorharen bedoelt? :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:43

rockwitch schreef:
Ik vind niet dat je fretten kan vergelijken met honden. Zeker als je er meer als 1 hebt gaan ze toch meer hun eigen gang en spelen ze vooral met elkaar, iets wat ik ook zeker zou aanmoedigen om een fret niet alleen te houden.
Het is juist zo gaaf om ze samen aan de gang te zien en ze samen te zien snurken in een hangmat.
Ze zijn erg ondernemend, jatten van alles en verstoppen dat ergens waar jij niet bij kan.

Heb net op het frettenforum uitgebreid gelezen, ik vrees dat als mijn vriend honden al wat lastig vindt, hij fretten helemaal niet aan gaat kunnen :P hij is niet zo handig met dieren, zeker niet ondernemende dieren... liggen jouw fretten ook wel eens op schoot te slapen als ze hun rustmoment hebben? Of is het vooral spelen en gek doen?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:15

Fiffill schreef:
Ik denk dat je zijn snorharen bedoelt? :P

Nee bedoel het hele 'gezichtje'. Ook om de oogjes heen. Wat snorharen zijn weet ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:21

Ah zo, nee hij heeft gewoon vacht. De stekels zitten alleen op de rug. Buik en gezicht zijn lekker zacht :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:47

Nope onze fretten liggen eigenlijk nooit op schoot. Laatst eentje heel even omdat mijn vriend hem slapend uit het hok had gepakt dus die lag op zijn gemak wakker te worden, maar verder rennen ze voornamelijk rond en spelen ze veel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:30

We hebben ondertussen een afspraak met een frettenopvang (in Breda) om eens langs te gaan en met de fretten te knuffelen, zien of het iets voor ons is :D het zou sowieso niet voor meteen zijn, maar oriënterend gaan kijken kan nooit kwaad he :P

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:34

Daar komen die van ons ook vandaan.
Je bent ook van harte welkom om bij ons eens te komen kijken hoe ze in huis zijn.
Betje van de frettenstichting kan je in ieder geval alles vertellen wat je moet weten. Heel goed dat je daarheen gaat.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:34

super schatiig zeg fiffill! maar is dat nou een egel of een tenrec??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:16

Een egel (Afrikaanse witbuik) een tenrek is iets anders die zijn ook geen familie van de egel (sterker nog ze zijn wss meer verwant aan olifanten en zeekoeien). Maar sommige lijken wat op egels, soort die het meest wordt gehouden wordt ook de egeltenrek genoemd.

Even van internet geplukt, dit is een egeltenrek:

Afbeelding

Gestreepte tenrek die ook wel als huisdier wordt gehouden:

Afbeelding

Afrikaanse witbuikegel:

Afbeelding

Afbeelding

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:19

Eigenaar van stinkdier meldt zich hier.
Heb Jillz al eens voorgesteld in dit topic.
Maar heb sinds dit zomer ook 3 nertsen erbij.
1 daarvan is met de hand opgevoed vanaf dat ze 4 weken oud was (net als mn skunk). De andere 2 heb ik met 8 weken gekocht, die wou ik graag bij mijn frettengroep voegen.
De vraag was natuurlijk of dit goed zou gaan. Nou de fretten hebben de nertsen geaccepteerd. Had sowieso al een wat oudere groep fretten (Groep = 3 fretten :p). En ze vinden het wel prima.
De nertsen zijn wel erg verschillend in gedrag. De tamme nerts loopt bij mij in huis maar is echt een kleine terrorist. Leren wat goed en fout is gaat erg langzaam. Ze heeft echt 10x meer energie dan mijn fretten dus wil ik dat terroristische gedrag niet hebben dan is de oplossing om haar energie op een positieve manier te gebruiken. Daarom wandelen we heel veel. Dan is ze daarna in huis veel makkelijker.
't beessie heeft gewoon enorm veel energie.
Ondanks dat ze bijna de hele dag los loopt en elke dag gaat zwemmen en wandelen blijft het een druk beestje.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:22

Tenrecs en egels zijn echt heel verschillend.

Wow gewoon nertsen als huisdie, gaaf, maar idd die zijn wel wat anders als fretten.