[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:26

Zertab schreef:
Ja daarvoor zou ik me echt moeten laten adviseren door een kenner. In de winkel gaven ze aan ongeveer 1 uur onderhoud in de week, om het bij te houden.

Waterwissel is dan ongeveer 1/3de water eruit en nieuw erin?
Mag dat gewoon kraanwater op temperatuur zijn?

Ik vind het ook wel lastig... ik ben echt een newbie hierin, ken één iemand met een aquarium, maar dat lijkt me geen goede maatstaaf (heeft 30 liter aquarium, guppies die al jongen baren en doet er verder niets aan qua onderhoud). Ook de overbevolking laat hij gewoon ontstaan... niet mijn manier van dieren houden.
Dus in hoeverre kan ik afgaan op wat de verkoper in de winkel aanraad? Die wil natuurlijk ook verkopen...

En hoe ga je om met baby visjes? Want uiteindelijk heb je dan te veel vissen in je aquarium.
En zorgt het systeem ervoor dat het water op temperatuur blijft? In mijn slaapkamer verschilt de temperatuur dus enorm. Ik heb gelezen dat platy's ook rond de 23 graden gehouden kunnen worden dus dat scheelt al qua verwarmen.

Ik heb een 85liter aquarium (60x38x38cm), 1x per week of 1x per 2 weken doe ik een 30% waterverversing, plantonderhoud als het nodig is. Halfuur tot uurtje tijd per keer.
1x in de maand maak ik het filter schoon (tijdens de 30% verversing, filtermateriaal moet je dan uitknijpen in het oude aquariumwater wat je weg gaat gooien), dan kost het me totaal een 1 tot 1,5 uur. Het valt reuze mee als je het eenmaal door hebt, de eerste 2 maanden kostte het me meer tijd omdat ik nog uit moest zoeken wat voor mij makkelijk werkt.

Een goede thermostaat meet de temperatuur en verwarmt als het nodig is, net als de thermostaat in huis. Als je een bak water hebt van 10°C en de thermostaat staat ingesteld op 20°C, dan zal het meer stroom gebruiken om het water op te warmen. Als je een bak water hebt van 24°C en doet daar dan de thermostaat in, dan zal de thermostaat niks doen, tot de temperatuur naar 20°C zakt en dan zal die aanslaan om het op de ingestelde temperatuur blijven houden.

Het verversen kan kraanwater op temperatuur zijn ;) Alleen altijd letten op de behoeftes van je vissen.

In het geval van overbevolking met vissen, bij platies/mollies/guppies, je zou natuurlijk ook voor alleen mannen kunnen gaan. Dan krijg je ook geen babies en te grote populaties.

Of je kan voor een vissoort gaan die niet levendbarend is, dan heb je ook minder snel overbevolking.

Ook goed voer-beleid kan helpen. Hoe gemakkelijker het leven van de vissen, hoe eerder ze gaan herproduceren, er is immers voedsel in overvloed en ze hebben weinig zorgen, dan kan je kindjes op de wereld zetten :Y)

En in hoeverre je af kan gaan op de verkoper in de winkel... dat is echt afhankelijk per winkel. Er zijn winkels die echt goed advies geven en je ook zullen afraden bepaalde vissen te nemen of bij elkaar te zetten, en bij andere winkels draait het alleen maar op verkoop verkoop verkoop.
Daarom is het belangrijk om zelf veel onderzoek van te voren te doen :j

Zertab

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:29

Plantonderhoud is het bijknippen van plantjes? Of hoe moet ik dat zien?

Ik wil graag platy's, dus dan zou ik alleen voor mannetjes kunnen gaan. Moeten ze alleen in de winkel wel dat onderscheid kunnen maken :')

En ik zou dan gaan voor een kant en klaar aquarium. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/shop/FERPLAST-A ... tikel.html

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:34

Bovenstaande aquarium is leuk, maar zelf zou ik voor een tientje meer voor deze gaan. Heb je iets meer inhoud/zwemruimte voor de vissen.
https://www.hornbach.nl/shop/AQUATLANTI ... tikel.html

Verder vind ik het filterzand van Wildkamp altijd een fijne bodem. Voor planten heb ik goede ervaringen met aquaplantsonline en aquarium123.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:43

Zou dan inderdaad ook eerder voor het Aquarium gaan dat Ann gelinked heeft.

Planten onderhoud is inderdaad knippen, afgestorven plantendelen verwijderen, meststoffen toevoegen als nodig.

Platy´s zijn erg goed te onderscheiden, wat mannetje en vrouwtje is hoor, dus dat zou wel goed moeten gaan. maar heb geen ervaring in het houden van alleen een mannelijke groep.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:43

Zertab schreef:
Plantonderhoud is het bijknippen van plantjes? Of hoe moet ik dat zien?

Ik wil graag platy's, dus dan zou ik alleen voor mannetjes kunnen gaan. Moeten ze alleen in de winkel wel dat onderscheid kunnen maken :')

En ik zou dan gaan voor een kant en klaar aquarium. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/shop/FERPLAST-A ... tikel.html

Plantonderhoud inderdaad het bijknippen van plantjes, verwijderen van mos dat begint te woekeren etc. Doe ik echt absoluut niet veel, gewoon lekker wild laten groeien is meer mijn stijl, maar soms (1x per 2 maanden ofzo) is het toch wel nodig.
Ook afhankelijk van welke planten te hebt, mijne zijn vrij langzame groeiers, dus het gaat niet zo heel snel.

Wat betreft man/vrouw selectie, er zijn goede winkels die ze al apart hebben zitten :j
Je zou ook kunnen overleggen met de winkel of je nakomelingen terug mag brengen als je bak te vol dreigt te worden. Er zijn winkels die dat doen.

Een kant-en-klaar aquarium kan zeker! Deze hebben dan vaak alle basis apparatuur die ook prima met de bakmaat kunnen. Zit dan vaak nog geen hout/steen/planten bij, maar dat is juist leuk om zelf te doen, een aquarium inrichten, al zeg ik het zelf :D
Ik zou zelf voor een iets grotere gaan voor platy's, deze is maar 40 liter. Liever iets meer betalen voor meer ruimte dan over een maand spijt dat je niet voor iets groter bent gegaan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:50

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:19

Bedankt voor de info! Zijn nu aan het overleggen of het aquarium toch niet in de woonkamer kan staan. Ook gunstiger qua temperatuur :D

Qua baby's, gewoon even niet haha. Mocht ik ooit op mijzelf gaan (hopelijk) wil ik me daar wel aan branden. Maar dan wil ik echt wel een groot aquarium. Dat is nu niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:10

Een wisselende temperatuur is helemaal niet erg, zeker niet bij de meeste veel gehouden levendbarenden! Een temperatuursverschil van 21 tot 18 graden is peanuts voor ze. Als het maar niet voor een lange tijd onder de 16 graden komt, zit je prima met platy's :)

Slim om alleen mannetjes te nemen, zelf goed opletten of ze een gonopodium hebben, dan kun je daar zelf wel op letten bij het uitscheppen :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:23

Gonopodium?

Nja een slaapkamer is in de winter wel fris hoor. Het is nu bij mij 15 graden...

Is ook even kijken naar de afmeting van het aquarium. Indien ze in de woonkamer komen, wordt het een kleinere bak en dan zijn platy's niet haalbaar. Ik vind betta's ook heel gaaf. Maar kunnen deze samen met dwerggarnalen? Die vind ik ook zo schattig...
Kunnen alleen niet samen met Platy's, dat weet ik. :)

Edit: ik lees dat Betta's toch lastiger te houden zijn (gevoelig voor ziektes), en je niet meer dan een mannetje kan houden. Dus dan vallen deze helaas af...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:35

Micro rasboras kunnen wel samen met garnalen worden gehouden. En vuurtetra's gaat ook prima.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:37

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:40

Mijn ervaring is dat de volwassen Platy's de jonge vuurgarnalen gewoon opeten.
Edit: net als de Molly's en Guppen. De pareldanio heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:45

Zertab schreef:
Gonopodium?

Nja een slaapkamer is in de winter wel fris hoor. Het is nu bij mij 15 graden...

Is ook even kijken naar de afmeting van het aquarium. Indien ze in de woonkamer komen, wordt het een kleinere bak en dan zijn platy's niet haalbaar. Ik vind betta's ook heel gaaf. Maar kunnen deze samen met dwerggarnalen? Die vind ik ook zo schattig...
Kunnen alleen niet samen met Platy's, dat weet ik. :)

Edit: ik lees dat Betta's toch lastiger te houden zijn (gevoelig voor ziektes), en je niet meer dan een mannetje kan houden. Dus dan vallen deze helaas af...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gonopodium

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:45

Nu hoef ik niet perse baby's hahaha...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:11

Heb niet alles gelezen ivm tijdgebrek: maar luister NIET naar wat ze je in de winkels vertellen. Er zijn goede tussen, maar 99% van de winkels wil alleen verkopen en heeft geen idee waar ze het over hebben.
Mijn ervaring is dat rasbora galaxy achter garnalen aan jagen. Al zijn ze te klein om de garnalen op te eten. Ik zelf hou alleen kleine algen eters (otocinclus) bij de garnalen. Dit ook omdat ik de garnaaltjes juist het leukste vind. Als ik daar andere vissen bij zet gaan ze zich waarschijnlijk weer verstoppen.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 13-11-20 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:18

In de winkel werd mij al verteld dat garnalen alleen bij kleine vissen kunnen idd.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:40

Ik was aan het kijken voor een garnalen aquarium en heb op marktplaats een 100 cm aquarium gevonden waar ik serieuze interesse in heb... :')
Het gaat dan nog steeds een garnalen/ kleine vissen opzet worden, alleen dan een grote school visjes.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:54

Mijn garnalen zitten gewoon tussen tetras en en antennebaarsjes. En ja er zullen gerust wel jonge garnalen wordne opgegeten en heel soms grijpt een baarsje een te grote garnaal, dat is wel sneu.
Maar ik heb nog steeds meer dan genoeg garnalen en 4x per jaar geef ik er zo'n stuk of 40 weg. Als je genoeg verstopplekken hebt kunnen ze prima samen

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:59

Afbeelding

Afbeelding

Mijn bak nu

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:10

Mooi zeg! Dit is mijn 30 liter nu. Moet nodig weer wat drijf plantjes overzetten naar mn 55 liter bak. Weet een van jullie wat een mooi drijfplantje is dat minder lange wortels krijgt?
Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:57

J0anieke schreef:
Mooi zeg! Dit is mijn 30 liter nu. Moet nodig weer wat drijf plantjes overzetten naar mn 55 liter bak. Weet een van jullie wat een mooi drijfplantje is dat minder lange wortels krijgt?
[ [url=m/LA2NXH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Salvinia minima maakt geen lange wortels! Die heb ik zelf ook in mijn kleine bakje.

Phyllanthus fluitans (Red root floaters) vind ik erg mooi, zelf geen ervaring (nog) mee, maken wel enigzins lange wortels geloof ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:48

wat mooi zijn jullie bakken! <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:21

Iemand een idee waar je een tafeltje kan kopen voor het aquarium? We hebben een plekje gevonden, alleen is er dus een tafeltje nodig haha.

Edit: hoe houd je een filter schoon eigenlijk?

Oh en leuk om te weten, onze keuze valt op Platy's en guppies. :D (en een algeneter natuurlijk)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:48

een algeneter is leuk,maar verdiep je daar ook weer in welke je wil
ik heb een ancistrus,leuk dier,word wel 16 cm en als je even pech hebt verbouwt hij je hele bak en hij eet hout, en je mooie planten, geen alg :+

haha, wat erg he, denk je van hee ga leuk een bakje inrichten en komt dit er achter vandaan :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:51

ellepel schreef:
een algeneter is leuk,maar verdiep je daar ook weer in welke je wil
ik heb een ancistrus,leuk dier,word wel 16 cm en als je even pech hebt verbouwt hij je hele bak en hij eet hout, en je mooie planten, geen alg :+

haha, wat erg he, denk je van hee ga leuk een bakje inrichten en komt dit er achter vandaan :D

Hebben er wel al eentje uitgezocht, maar onze bak wordt maar 25 liter. Dus is sowieso een kleine die dus ook niet veel zal groeien ivm de ruimte.

Dus veel vissen komen er ook niet in.

Mag ik iemand pb'en? Ik heb een folder mee, en daarin staan ook allemaal producten, waarvan ik zoiets heb.. is het allemaal nodig?