Zertab schreef:Ja daarvoor zou ik me echt moeten laten adviseren door een kenner. In de winkel gaven ze aan ongeveer 1 uur onderhoud in de week, om het bij te houden.
Waterwissel is dan ongeveer 1/3de water eruit en nieuw erin?
Mag dat gewoon kraanwater op temperatuur zijn?
Ik vind het ook wel lastig... ik ben echt een newbie hierin, ken één iemand met een aquarium, maar dat lijkt me geen goede maatstaaf (heeft 30 liter aquarium, guppies die al jongen baren en doet er verder niets aan qua onderhoud). Ook de overbevolking laat hij gewoon ontstaan... niet mijn manier van dieren houden.
Dus in hoeverre kan ik afgaan op wat de verkoper in de winkel aanraad? Die wil natuurlijk ook verkopen...
En hoe ga je om met baby visjes? Want uiteindelijk heb je dan te veel vissen in je aquarium.
En zorgt het systeem ervoor dat het water op temperatuur blijft? In mijn slaapkamer verschilt de temperatuur dus enorm. Ik heb gelezen dat platy's ook rond de 23 graden gehouden kunnen worden dus dat scheelt al qua verwarmen.
Ik heb een 85liter aquarium (60x38x38cm), 1x per week of 1x per 2 weken doe ik een 30% waterverversing, plantonderhoud als het nodig is. Halfuur tot uurtje tijd per keer.
1x in de maand maak ik het filter schoon (tijdens de 30% verversing, filtermateriaal moet je dan uitknijpen in het oude aquariumwater wat je weg gaat gooien), dan kost het me totaal een 1 tot 1,5 uur. Het valt reuze mee als je het eenmaal door hebt, de eerste 2 maanden kostte het me meer tijd omdat ik nog uit moest zoeken wat voor mij makkelijk werkt.
Een goede thermostaat meet de temperatuur en verwarmt als het nodig is, net als de thermostaat in huis. Als je een bak water hebt van 10°C en de thermostaat staat ingesteld op 20°C, dan zal het meer stroom gebruiken om het water op te warmen. Als je een bak water hebt van 24°C en doet daar dan de thermostaat in, dan zal de thermostaat niks doen, tot de temperatuur naar 20°C zakt en dan zal die aanslaan om het op de ingestelde temperatuur blijven houden.
Het verversen kan kraanwater op temperatuur zijn

In het geval van overbevolking met vissen, bij platies/mollies/guppies, je zou natuurlijk ook voor alleen mannen kunnen gaan. Dan krijg je ook geen babies en te grote populaties.
Of je kan voor een vissoort gaan die niet levendbarend is, dan heb je ook minder snel overbevolking.
Ook goed voer-beleid kan helpen. Hoe gemakkelijker het leven van de vissen, hoe eerder ze gaan herproduceren, er is immers voedsel in overvloed en ze hebben weinig zorgen, dan kan je kindjes op de wereld zetten

En in hoeverre je af kan gaan op de verkoper in de winkel... dat is echt afhankelijk per winkel. Er zijn winkels die echt goed advies geven en je ook zullen afraden bepaalde vissen te nemen of bij elkaar te zetten, en bij andere winkels draait het alleen maar op verkoop verkoop verkoop.
Daarom is het belangrijk om zelf veel onderzoek van te voren te doen