[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:54

Afbeelding

keuzestress!!!

:))

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:56

Het stuk hout helemaal links vind ik mooi!

Ik ben nog op zoek naar een geschikt aquarium, maar ga ook al rondkijken voor hout en planten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:06

*\o/*

ik dus ook haha

Afbeelding

heb het even onder de warme kraan afgeborsteld.
dan gaat het vast in een grote emmer met water.
wel duur die grote stukken!

ik kan deze op meerdere manieren neerzetten,dat is wel fijn.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:52

Succes met het uitzoeken van een geschikt aquarium Ann! Wel leuke zoektocht altijd!

Ohh moeilijk! Maar dat is inderdaad wel een heel mooi stuk!
Het is zeker duur hout, maar vind het zelf wel 1 van de mooiste houtsoorten!

Ik had gister de axolotls iets teveel gevoerd. Gelukkig zijn de appelslakken er blij mee :')
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:21

Spruit schreef:
Met garnalen en borarasjes heb je zelfs geen verwarmingselement nodig :)

Dat hangt wel heel erg af van je huis hoor! Als ik hier bakken zonder verwarming zou hebben zouden de dieren daarin echt niet happy zijn, zeker de bakken op m'n slaapkamer. :')

Anoniem

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:37

*heb je zelfs geen verwarmingselement nodig als de temperatuur in de kamer waar ze staan, in de nacht tot 15 graden zakt.

:D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:34

Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik in het goede topic zit, maar kon zo even geen andere vinden. Al sinds ik klein ben, wilde ik een aquarium. Dat werd uiteindelijk een vissenkom met guppies voor mijn rapport in groep 5 ofzo :P.
Guppies gingen dood en daarna geen vissen meer gehad. Geen idee waarom niet meer. We hebben altijd katten gehad, maar dat ging aardig goed.

Nu ik zelf geld verdien, begint het weer te kriebelen... vandaag dan ook naar een winkel geweest en wow. Wat een keuzes! Ik besef me ook heel goed dat een aquarium aanschaffen één ding is, maar ervoor zorgen een ander verhaal is. Mijn vraag is dan ook, aan wat voor maandelijkse kosten moet ik denken? En waar moet ik ubheruapt allemaal over nadenken etc?

De plek weet ik al. Dat wordt op mijn slaapkamer. Geen direct zonlicht erop. En ik wil een wat kleinere bak, tussen de 25-50 liter.
Het liefst wil ik zoetwater, maar mijn ouders geven aan dat dat wel erg duur in elektriciteit wordt... -O-

Zelf al fan van de Platy visjes <3 Maar ook dan, hoeveel kan ik er houden?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:13

Zertab schreef:
Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik in het goede topic zit, maar kon zo even geen andere vinden. Al sinds ik klein ben, wilde ik een aquarium. Dat werd uiteindelijk een vissenkom met guppies voor mijn rapport in groep 5 ofzo :P.
Guppies gingen dood en daarna geen vissen meer gehad. Geen idee waarom niet meer. We hebben altijd katten gehad, maar dat ging aardig goed.

Nu ik zelf geld verdien, begint het weer te kriebelen... vandaag dan ook naar een winkel geweest en wow. Wat een keuzes! Ik besef me ook heel goed dat een aquarium aanschaffen één ding is, maar ervoor zorgen een ander verhaal is. Mijn vraag is dan ook, aan wat voor maandelijkse kosten moet ik denken? En waar moet ik ubheruapt allemaal over nadenken etc?

De plek weet ik al. Dat wordt op mijn slaapkamer. Geen direct zonlicht erop. En ik wil een wat kleinere bak, tussen de 25-50 liter.
Het liefst wil ik zoetwater, maar mijn ouders geven aan dat dat wel erg duur in elektriciteit wordt... -O-

Zelf al fan van de Platy visjes <3 Maar ook dan, hoeveel kan ik er houden?

Welkom welkom!

Wat leuk dat je een aquarium wilt! En je hebt meteen een goed punt, er komt meer bij kijken met een aquarium houden dan een bak met water en hop, visjes erin.

Qua kosten weet ik het niet zo, maar houdt er rekening mee dat je minimaal de volgende spullen nodig hebt:

- Aquarium
- Filter (dit is een must)
- Thermostaat (afhankelijk van de vissen die je wilt houden)
- Lamp (toch wel fijn als je naar je vissen wilt kijken, en als je levende planten wilt is het een must)
- Spullen voor onderhoud (emmer, afzuigslang)
- Bodem (bv grind of zand)
- Hout/Steen/Planten (een beetje afhankelijk wat je precies met je bak wilt doen, en sommige vissen houden van schuilplaatsen en anderen geven er niks om).

Allereerst, een belangrijk punt, het aquarium.
Vuistregel -> hoe groter het aquarium, hoe makkelijker te onderhouden.
Klinkt misschien tegenstrijdig, maar een grotere bak is stabieler omdat het meer watervolume heeft. Een kleinerr bak 'loopt snel over', als in, het heeft minder buffer, zoals met temperatuur en vissenpoep :o Hoe groter de bak, hoe minder snel een vis een puur zijn eigen poep zou zwemmen, laat zo maar zeggen.

Een ander belangrijk punt is de behoefte van je vissen.
Platy's hebben minimaal een bak van 60x30x30 cm nodig = 54 liter. Dit vanwege hun grootte en zwemruimte die ze nodig hebben. En dit is de minimale maat, ze hebben natuurlijk liever groter!
Ook zijn platy's levendbarend en krijgen ze héél veel jongen tegelijk. Als je er met 10 start heb je kans dat je er binnen een paar maanden 100 hebt...

Ik zou zeggen, snuffel even lekker rond op internet over de start van een aquarium en waar je rekening mee moet houden. Zo moet je een aquarium 'indraaien' of 'cyclen', zoals ze het in het engels noemen. Met een belangrijke reden, maar op de mobiel typt het toch niet zo makkelijk met uitleggen :+
Eerst flink research doen voor je op aanschaf over gaat is mijn advies :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:24

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:43

O ja dat zijn goede linkjes ja. Zelf ben ik ook fan van seriouslyfish.com voor info over specifieke vissoorten, is wel in het engels, maar vrij volledige beschrijvingen van de soort, hoe ze het beste gehouden kunnen worden (temperatuur, pH, inrichting van de bak) en de minimale aquariumgrootte.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:21

Mmm... alternatief voor Platy's zijn guppies, ook meer voor beginners. Maar ook die fokken erop los...

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:25

Guppies kun je ook niet in een 25l bak houden. 60l al aan de krappe kant.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:29

Het gebeurt anders wel...

Maar dan denk ik dat het helaas geen aquarium word. Ik wilde het liefst molly's, maar die zijn lastig te houden voor beginners dus kwam de man in de winkel op Platy's uit. Maar 60 liter is echt te groot en te duur aan stroom denk ik (vanwege het op temperatuur houden van het water)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:03

Ligt er aan wat voor vissen je wilt. Volgensmij kunnen guppen en mollys beiden op kamertemperatuur en heb je geen heater nodig.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:06

J0anieke schreef:
Ligt er aan wat voor vissen je wilt. Volgensmij kunnen guppen en mollys beiden op kamertemperatuur en heb je geen heater nodig.

Molly's werden mij afgeraden door de verkoper, vandaar dat we op Platy's uitkwamen.

Ik wil ze op mijn slaapkamer houden. Dus daar kan het warm zijn, maar ook koud. Ik slaap boven namelijk.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:18

Hoi!! Welkom!

Ik zie dat je al goede tips hebt gehad!

In principe kunnen alle levendbarenden op kamertemperatuur, maar dan moet het wel redelijk stabiel zijn.
Ik denk dat de kosten wel meevallen wat betreft stroom.. maar kan je, nu je je eigen geld verdient, niet tegen je ouders zeggen dat je daarin dan wat aan hun geeft maandelijks?
Ik weet niet of dat te doen is, dat is een tweede natuurlijk.

Molly’s vind ik niet anders dan guppy’s of platy’s eigenlijk. Alleen worden ze wat groter en kunnen ze irritant doen naar andere aquarium bewoners

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:25

jolmer20 schreef:
Hoi!! Welkom!

Ik zie dat je al goede tips hebt gehad!

In principe kunnen alle levendbarenden op kamertemperatuur, maar dan moet het wel redelijk stabiel zijn.
Ik denk dat de kosten wel meevallen wat betreft stroom.. maar kan je, nu je je eigen geld verdient, niet tegen je ouders zeggen dat je daarin dan wat aan hun geeft maandelijks?
Ik weet niet of dat te doen is, dat is een tweede natuurlijk.

Molly’s vind ik niet anders dan guppy’s of platy’s eigenlijk. Alleen worden ze wat groter en kunnen ze irritant doen naar andere aquarium bewoners

Een slaapkamer temperatuur schommelt nogal... Ik denk dat het nu in de nacht 18 graden is. En overdag, als de zon schijnt, ongeveer 21 graden. In de winter kouder. In de zomer warmer. Heb wel airco overigens haha.

En dat was de reden waarom molly's afgeraden werden aan mij. Omdat ze groter worden en agressief kunnen zijn naar andere soorten. Ik wilde heel graag de dalmatiër Molly <3
Maar de Platy heeft ook een dalmatiër variant.

Ik denk dat ik ook nog eens binnenkort naar een andere winkel ga. Kijken wat zij aan advies geven.

Ik vind het ook wel lastig waar ik moet beginnen nu met lezen. Waar begin je? Met de vissen die je eventueel wil. Of met soort aquarium?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:29

Ja dat is een lastige vraag..
Als je echt beperkt de ruimte hebt, dan zou je moeten kijken wat voor aquarium je wil. En dan kijken wat voor vissen/garnalen erin kunnen.

Als je echt een bepaalde vis wil, dan is het aanpassen aan de vis natuurlijk

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:36

Nja ruimte is het probleem niet. Maar wel rekening houden met de elektriciteit kosten. En groter aquarium meer onderhoudskosten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:14

dan kom je denk ik uit op een betta als het een klein bakje moet zijn.
maar daar moet wel verwarming in, en een pomp en een lamp.
maar zoveel is het stroom niet, en anders betaal je daar gewoon zelf voor?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:24

Zertab schreef:
Nja ruimte is het probleem niet. Maar wel rekening houden met de elektriciteit kosten. En groter aquarium meer onderhoudskosten?

Vergis je daar niet in. Grotere aquaria zijn stabieler dan kleinere aquaria. Dit betekend dat een kleiner aquaria eerder problemen kan krijgen. Dit hoeft per definitie niet meteen duurder te zijn, maar het kan zijn dat je wel eens wat moet aanschaffen om hem weer goed te krijgen.
Over het algemeen zijn aquaria eigenlijk überhaupt niet duur in onderhoudt. Je kan het zo beperkt mogelijk houden als je zelf wilt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 09:48

Ik heb gekeken en in de breedte zou ik maximaal 60cm willen. Dan heb ik nog ruimte over voor mijn gedenkplekje voor paard en kan ik ook visvoer enzo kwijt. Of ik moet daar een bureau lade voor inruimen.

En hoe houd je een aquarium schoon?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:52

Als je een goed ecosysteem hebt, met een goed filter, goed licht en goede belichtingstijd etc, hoef je er bijna niks aan te doen. Wekelijks (of om de week) een waterwissel en afhankelijk van het filter kun je deze in het ergste geval 2 weken, oplopend tot ieder half jaar onderhouden. Dit onderhoud is vaak niet meer dan de sponzen uitknijpen in oud aquarium water.
Dit is allemaal dus afhankelijk van het ecosysteem in je aquarium: of je wel/geen overbevolking hebt, of je een juist filter gebruikt, welke en hoeveel planten je gebruikt, etc.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:57

Ja daarvoor zou ik me echt moeten laten adviseren door een kenner. In de winkel gaven ze aan ongeveer 1 uur onderhoud in de week, om het bij te houden.

Waterwissel is dan ongeveer 1/3de water eruit en nieuw erin?
Mag dat gewoon kraanwater op temperatuur zijn?

Ik vind het ook wel lastig... ik ben echt een newbie hierin, ken één iemand met een aquarium, maar dat lijkt me geen goede maatstaaf (heeft 30 liter aquarium, guppies die al jongen baren en doet er verder niets aan qua onderhoud). Ook de overbevolking laat hij gewoon ontstaan... niet mijn manier van dieren houden.
Dus in hoeverre kan ik afgaan op wat de verkoper in de winkel aanraad? Die wil natuurlijk ook verkopen...

En hoe ga je om met baby visjes? Want uiteindelijk heb je dan te veel vissen in je aquarium.
En zorgt het systeem ervoor dat het water op temperatuur blijft? In mijn slaapkamer verschilt de temperatuur dus enorm. Ik heb gelezen dat platy's ook rond de 23 graden gehouden kunnen worden dus dat scheelt al qua verwarmen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:23

Hoeveelheid waterwissel is afhankelijk van je dieren en hoe overbevolkt het aquarium is.
Er is helaas geen standaard antwoord.

Meeste verkopers willen inderdaad graag verkopen en hebben zelf weinig ervaring, dus adviseren veel fout. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in mijn ervaring moet je die echt zoeken.

Niet iedere vissoort kweekt makkelijk dus het is niet gezegd dat je uiteindelijk te veel vissen gaat hebben. Je kunt ze altijd aan een winkel aanbieden of op marktplaats als het teveel worden.

Je hebt voor verwarming speciale staafjes die je aquarium op temperatuur houden.

Misschien heb je een bokker in de buurt met aquarium waar je een keer mag komen kijken?