Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:24

Wat een leuk huisje Marjan!! :D

Hebben jullie ook van die kieskeurige eters? Hier laten ze áááltijd de ‘vieze’ stukjes van de andijvie en witlof liggen, dat terwijl ze harde wortels en dergelijke dan weer verorberen >;) Ze eten er altijd precies omheen _O-

Afbeelding

DubbelFun

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 17:28

Nee hoor die gaan schoon op :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:40

Afbeelding

Gisteren voor de eerste keer in hun leven naar buiten. Sammie en Arrow konden hun geluk niet op! Stelletje vreet zakjes, Sam zit zelfs op de foto te schooien haha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:00

Ja is van aliexpress duurde zon twee weken voor het er was

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 18:26

Dat is best snel, ik heb wel eens dik een maand zitten wachten,

Hier moest ik de teddy's snel binnen halen, want het begon te gieten. Goed voor het gras zullen we maar denken :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:49

@Marjan wat een leuk ding! Die gaat ook op het bestel lijstje hier, heb voor de katten ook zulk leuk spul gezien

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:28

Pff baalde zondag een beetje. Ik had een castraat uit een kleine, particuliere opvang gehaald en dat dier was nog niet zo lang geleden gecastreerd. Ik had hem dinsdag gehaald en in het begin even met rust gelaten om te wennen. Wel af en toe even opgepakt, maar hij vond het nog erg spannend. Op zaterdag vond ik hem ineens vrij rustig en zag ik dat het er een beetje vreemd uitzag bij zijn "ballen". Maar hij at nog wel en liep rond. Zondag ging hij ineens achteruit, bleek alles opgezwollen. Ik ben nog met spoed naar de dierenarts gegaan op zondag en hij heeft pijnstilling en antibiotica gehad. En twee uur later was ie dood :-(

Ik had niet ingeschat dat dat zo snel kon gaan bij cavia's en haal nu dus ook nooit meer een net-gecastreerd dier. Ik denk dat dit net teveel stress is geweest. Vind het wel heel sneu. Ik ben dan nog niet gehecht aan een cavia na een paar dagen, maar daar haal je geen dier voor in huis. Bedoeling was natuurlijk dat hij lekker een cavialeven mocht genieten..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:38

Oh jeetje wat sneu! Wanneer was hij gecastreerd? Vreemd dat ze hem niet wat langer in de opvang hielden, die risico weken zijn bekend. Welke opvang was het?

Wat grappig die andijvie stukjes! Hier verdwijnt alles wat je in het hok gooit :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:54

melody7 schreef:
Oh jeetje wat sneu! Wanneer was hij gecastreerd? Vreemd dat ze hem niet wat langer in de opvang hielden, die risico weken zijn bekend. Welke opvang was het?

Opvang was een particuliere dame net over de grens, dus heeft niet zoveel zin om de naam te noemen :-). Dat was meer een liefhebber die zo nu en dan cavia's opvangt, castreert en herplaatst zeg maar. Goede bedoelingen dus, maar in dit geval verkeerd uitgepakt.

Even nazoeken, volgens mij is hij al binnen een week na castratie geplaatst. Ik heb beertjes, dus dat was het probleem niet. Maar ik had niet verwacht dat dat nog een risico was, anders had ik hem nog wel even laten zitten. Hoelang laten ze dan bij "jou" in de opvang cavia's daar na castratie? (Jij doet daar toch vrijwilligerswerk voor als ik de berichten hierboven lees?)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:09

Wat sneu Beert, denk ook dat de stress teveel van het goede was

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:16

Ah dat scheelt inderdaad. Hier in Nederland zijn een paar opvangen waar ik niet zo'n beste verhalen over hoor, vandaar dat ik er naar vroeg.

Ja klopt! Ik loop stage bij Caviaplein. Meestal wordt er 3-6 weken aangehouden. Ik geloof dat dat bij ons 4 weken is, maar het zou ook 6 weken kunnen zijn. In die tijd blijven ze in de opvang. De eerste 2-3 weken zijn de grootste risicoperiode voor hartfalen als effect op de narcose, binnen die tijd zou de wond ook goed genezen moeten zijn. Na 4-6 weken zijn ze niet meer vruchtbaar, dus dan kunnen ze helemaal gezond en zonder 'babyrisico' verhuizen.
Na een operatie heb je altijd een risico op infecties, en bij castratie's hoor je nog wel eens dat er (een) abces(sen) ontstaan bij de wonden. Dat is ook een rede om ze ook bij beren niet al eerder uit te plaatsen. Je wilt natuurlijk niet iemand een beestje mee geven wat alsnog overlijd, zoals nu bij jou gebeurde :(:)

Zo'n zwelling kan door slechte nazorg (vieze bodembedekking bijvoorbeeld) ontstaan, maar ook puur door pech. Stress kan daar inderdaad een aandeel in hebben omdat dat de weerstand verlaagd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:34

Ik ben ook wel eens een net-gecastreerde beer kwijtgeraakt omdat er een hechting had losgelaten en zijn ingewanden er uit kwamen. Echt puur pech, maar je bent er toch goed ziek van ;(
Ik had hem zo graag nog wat jaren met een paar zeugjes gegund.

Als er nu weer een castraat komt dan is die ruim 4 weken gecastreerd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:59

He bah, dat klinkt helemaal sneu :-(. Ik zal nu ook zeker de 3 weken aanhouden. Mijn mannen zijn ook gecastreerd, maar die waren een stuk jonger en dat zal denk ik schelen. Dat is ook zonder hechtingen geweest bij een dierenarts met veel ervaring.

Ergens wel goed om te weten dat het vaker gebeurd. Niet dat dat het oplost, maar dan weet ik wel hoe het een volgende keer beter te voorkomen is. Al heb ik me al voorgenomen dat als er nog eens een caafje bij komt, dat het een vroegcastraat wordt. Dan heb je die kant-en-klaar van een fokker :-).

Maar nu even niks nog erbij. Eerst maar eens kijken hoe de heren het onderling blijven doen. In de zomer krijgen ze meer ruimte dus dat zal ook schelen. Dan gaat de hele tuin op de schop en wordt het steentjesveld een grasveld van 66m2 :-). Niet allemaal voor hun, maar als cavia moet dat een prachtig uitzicht zijn vanuit je hok!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:18

Op welke leeftijd worden de vroeg castraties gedaan?

Onze dierenarts (ik ga naar dezelfde dierenarts als de opvang) castreert inderdaad ook zonder hechtingen. Dan heb je wel iets meer kans op het uitpersen van organen, maar die kans is alsnog heel erg klein. De kans op abcessen is zo veel kleiner.

Heb je je castraten allemaal bij elkaar beert? Krijgen ze dat hele grasveld dan? Dat is gaaf :D Hier is ook een ren in aanbouw, hopelijk wordt hij voor de zomer gemaakt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:33

melody7 schreef:
Op welke leeftijd worden de vroeg castraties gedaan?

Onze dierenarts (ik ga naar dezelfde dierenarts als de opvang) castreert inderdaad ook zonder hechtingen. Dan heb je wel iets meer kans op het uitpersen van organen, maar die kans is alsnog heel erg klein. De kans op abcessen is zo veel kleiner.

Heb je je castraten allemaal bij elkaar beert? Krijgen ze dat hele grasveld dan? Dat is gaaf :D Hier is ook een ren in aanbouw, hopelijk wordt hij voor de zomer gemaakt.

Vroegcastratie is voor 4-6 weken. Ik heb nu 4 gecastreerde beertjes dan bij elkaar, waarvan 1 vroegcastraat. De andere drie zijn op 10 weken gecastreerd. Het kan toeval zijn, maar die vroegcastraat vertoont totaal geen berengedrag. Hij brrrrrt niet en loopt ook gewoon weg als de anderen dat wel doen. Ik heb ze nu een ruimte van 3m2 zoiets gegeven met veel huisjes en tunnels waar ze elkaar dus ook lekker met rust kunnen laten. Dat wordt nog iets van 9 M2 als alles volgens plan gaat, dus dan hebben ze ook veel afleiding en zitten niet op elkaars lip. Dat is dan permanente ruimte voor ze (afgezet).

Volgens mij kan ik straks wel met gemak het grasveld redelijk caviaproof afzetten, dus dan kunnen ze onder toezicht op het hele stuk gras (toezicht vanwege de buurkatten en ik ga zo'n stuk niet overdekken).

Overigens heb ik die vroegcastraat uit Duitsland. Daar is het gebruikelijk dat 'liefhebber-beren' van fokkers als (vroeg)castraat worden afgegeven. Dat zijn dan de 'afgekeurde' fokdieren zeg maar. Dat voorkomt dat mensen er alsnog mee gaan fokken, maar belangrijker is dat die veel makkelijker te koppelen en plaatsen zijn. In Duitsland is ook het advies voor een meidengroep met één castraat als absolute voorkeur, maar alternatief is een castratengroep.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 21:46

Goed idee van die Duitsers, zouden ze hier ook verplicht moeten stellen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:58

Goed bezig, die Duitsers! :)

Iemand een idee waar ik Hope Farms cavia Superjunior kan bestellen in grootverpakking? (15 kg).
Kan alleen kilo verpakkingen vinden, maar het moet er ook in 15 kg zijn.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:01

Heh jakkie Beert... heel sneu -O-

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:30

Wat een goed idee. Dat verminderd een hoop ellende :j

Ik heb sowieso het idee dat de Duitsers voorlopen op dierenwelzijn. Op mijn blog-instagram (natuurlijk trainen van paarden) valt het me ook op dat de meeste Duitsers voorlopers zijn in deze tak van paardenhouderij

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:24

Ik heb een vraagje. Volgende week donderdag komt mijn castraatje bij mijn twee dames. Omdat het castraatje al volwassen is wilde ik de dames van het onbeperkt brok afhalen, en ze 25 gram brokjes per cavia te geven.

Ik heb dus gemerkt dat ze met die 50gram totaal ongeveer 2 dagen doen tot het bakje echt helemaal leeg is. Is dit normaal?

De krijgen onbeperkt hooi wat er erg goed ingaat en elke dag een aantal verschillende soorten groenten ect.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 06:55

Isabel_k schreef:
Wat een goed idee. Dat verminderd een hoop ellende :j

Ik heb sowieso het idee dat de Duitsers voorlopen op dierenwelzijn. Op mijn blog-instagram (natuurlijk trainen van paarden) valt het me ook op dat de meeste Duitsers voorlopers zijn in deze tak van paardenhouderij

Duitsers houden zich heel erg bezig met verrijking en gedrag. Dat zie je ook bij andere dieren of bijvoorbeeld in dierentuinen. De dierentuinen zijn vaak veel mooier en ruimer van opzet.

Bij cavia's staat bij vrijwel elke advertentie dat ze niet alleen mogen komen te zitten, niet bij konijnen en niet in een kooi. Dat laatste bedoelen ze mee dat de cavia's dus in grote ruimtes moeten zitten en liefst in groepen (dus geen duo beren in een kooi in de woonkamer).

Daarin gaan ze soms ook wat verder weer dan Nederlanders met "artgerechte haltung". Er is een actieve Facebook groep waarin bovenstaande wel logische "regels" zijn, maar daarnaast vinden ze ook dat je je cavia niet op schoot mag nemen en geen foto's van je cavia in bed of op de bank mag posten (want cavia's zijn geen knuffeldieren). Ergens snap ik het wel, maar tegelijkertijd vind ik het ook wat ver gaan. Je mag je cavia wel hanteren, maar het dier moet naar jou toe komen is het uitgangspunt.

Nu is dat maar een groep op Facebook en dat zie je echt niet overal bij alle caviahouders. Maar ik vind het wel bijzonder zo die verschillen te zien tussen landen en de manier van dieren houden. Je kan overal wat van leren ook.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:36

Bij die FB-groep krijg ik een beetje Paardnatuurlijk idee bij ;) Ben ik het voor het grootste deel mee eens, maar soms wat overdreven :p

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:14

Castratengroep? Kan dat?
Castraten zijn toch eigenlijk (qua gedrag ed) hetzelfde als een ‘echte’ beer?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:24

Isabel_k schreef:
Bij die FB-groep krijg ik een beetje Paardnatuurlijk idee bij ;) Ben ik het voor het grootste deel mee eens, maar soms wat overdreven :p

Ja dat idee inderdaad. Ik had de regels van die groep even door de vertaalmachine gehaald en zat echt van "wtf?!". Ik dacht dat Google net verkeerd vertaald had :-)

@Sanso. In Duitsland heb je heel veel vroegcastraten die voor 6 weken gecastreerd zijn. Die vertonen geen berengedrag (uitzonderingen daargelaten uiteraard).
Daarnaast kun je die dieren na castratie gelijk weer bij de moeder terugzetten of in een groep. Het voordeel daarvan is dat ze nog opgevoed worden door de familie, dus wat sociaal gedrag meekrijgen. In theorie zou je dan socialere dieren moeten krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 09:17

Ik vind het al knap dat ze cavia's op die leeftijd al kunnen castreren; lijkt me een erg gepiel :D