Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:17

Iedere hond kan leren zijn energie kwijt te kunnen aan de lijn denk ik. De mijne is van nature een hond die bedoeld is om kilometers te vreten. Uren achter wild aan te jagen. En toch heb ik géén gefrustreerde hond hoor... Terwijl hij eigenlijk nooit los loopt ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 11:20

Oshaa schreef:
kiwiwitje schreef:

Dit kan zeker. Dat kun je ook vrij makkelijk testen door magnesium bij te voeren. :)
De meeste poeder supplementen zoals de groene os of puur hebben niet zo'n hoge dosering. doe je lang mee :)

Ook gewoon magnesium dus. Eigenlijk wel logisch, aangezien dieren fysologie niet heel erg verscheelt tussen soorten :). Ik ga er eens naar kijken. Hij krijgt nu nog wel veendrenkstof - daar zit ook magnesium in. Er is natuurlijk geen link tussen te maken, maar het valt wel een beetje samen - het starten met de stof en het opvallen van angstiger gedrag. Maar dat kan natuurlijk ook heel goed toeval zijn.

T lastige met magnesium is dat ze van teveel ook heel nerveus kunnen worden. Maar t kan ook zijn dat ie beter in zn vel zit en daardoor zn gedrag laat zien. :)

Ik ben t eens met de meningen over gewoon energie kwijt kunnen aan de lijn en dat t niet netjes is om op gewassen van een ander de komen..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:22

Aangelijnd lopen is GEEN optie? Dan zou ik verhuizen als je GEEN losloop gebied hebt en de hond niet op de paden kunt houden. Energie kun je idd echt wel op meerdere manieren kwijt als je niet aangelijnd mag lopen. Ik loop met Arya ook af en toe op veldwegen tussen de velden door en als er echt niemand is mag ze ook even los (wat officieel niet mag. Al zijn er gemeentes waar je buiten de bebouwde kom wel gewoon los mag overigens, mits de hond luisterd), maar ik houd d'r dan wel op het pad :j. Zodra ze daar af gaat, roep ik d'r terug en luistert ze niet; aan de lijn en dan blijft ze ook aan de lijn, ook omdat ik weet dat het voor haar anders niet duidelijk genoeg is, als ze de ene keer wel het veld in zou mogen en de andere keer niet. En die link van alleen op het pad blijven hebben ze meestal wel snel in de gaten als je consequent blijft. En als er dan echt geen andere honden zijn, kunnen ze best even los als ze ook gewoon bij je blijven. Denk dat het ook van de hond af hangt. Als de recall gewoon super goed is en je honden meteen luisteren vind ik dat ook weer heel wat anders als honden die om de haverklap gewoon alsnog hun eigen ding doen en 'm peren. Is voor mij natuurlijk makkelijk zeggen met veel losloop mogelijkheden. Maar als je een hond hebt waarvan je gewoon weet dat hij er vandoor gaat, is het niet netjes om die idd constant op de velden van de boer te laten lopen. En je hebt geen enkel omheind honden veldje waar je naartoe kunt (ook met de auto iets verder weg bv) op een rustig moment als er geen andere honden zijn om even echt sprintjes te laten trekken bv?

Ik merk natuurlijk wel dat Arya het heerlijk vind om gewoon lekker los te kunnen dus we maken graag gebruik van het losloop gebied. Maar tijdens de loopsheid bv. heeft ze alles aangelijnd gedaan wekenlang - bijna een maand - en dat ging ook prima als ze gewoon nog steeds met een lange/flexi ruimte heeft en mentaal genoeg gestimuleerd wordt; nieuwe omgevingen/veel snuffel mogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-09-20 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:25

@CB tuurlijk vinden honden het onwijs lekker om los te lopen. Dát is zeker waar. Maar aangelijnd aan de lange lijn kunnen ze ook snuffelen, rennen, wat meer afstand van je nemen indien gewenst... 'aangelijnd lopen is geen optie', daar kom je in NL gewoon niet mee weg. Ons land is niet ingericht op honden die niet aangelijnd kunnen lopen... :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:27

Ik heb zelf niet zo'n issue met honden los laten lopen waar het niet mag, zolang je ze weer op tijd roept en ze niemand lastig vallen. Ik ben zelf alleen doodsbang voor de boete dus ik hou me braaf aan de regeltjes :+

Vrijdag op het strand wel losgelaten waar dat eigenlijk niet mocht. Er zijn wel stranden waar het nu mag maar die waren een stukje fietsen en het waaide enorm met veel buien. Vanaf 1 oktober mogen ze officieel los op alle stranden. Was niemand te bekennen op dit strand, wie gaat er naar het strand met dit weer, dus gewoon los gelaten. Als ik dan een boete had gekregen, so be it. Dan verdien je het ook voor het controleren in dat schijtweer :Y)

Wij wandelen ook nooit aan de riem. Dexter háát het lopen aan de riem. Als we wel ergens heen gaan waar hij vast moet dan neem ik een 10 meter lijn mee en hengel ik hem elke keer binnen als er iemand aankomt. Als er geen optie is tot loslopen in een gebied, dan fietsen we gewoon.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:27

Skippy01 schreef:
@CB tuurlijk vinden honden het onwijs lekker om los te lopen. Dát is zeker waar. Maar aangelijnd aan de lange lijn kunnen ze ook snuffelen, rennen, wat meer afstand van je nemen indien gewenst... 'aangelijnd lopen is geen optie', daar kom je in NL gewoon niet mee weg. Ons land is niet ingericht op honden die niet aangelijnd kunnen lopen... :+

Yes,
maar dat zeg ik zelf ook he wat je aangeeft;
Aangelijnd lopen kan idd prima, genoeg mogelijkheden om je hond te stimuleren en zowel fysiek als mentaal te geven wat ze nodig hebben. Wij hebben de mogelijkheid voor los wel, dus maken er gebruik van. Maar in de periode waarin het niet kon, ging dat ook prima :j

Maar bedoel: Als je zegt 'mijn hond kan gewoon NIET aangelijnd en je zit in een gebied waar 0,0 is voor losloop dan moet je of verhuizen of gewoon echt met je hond gaan trainen op aangelijnd lopen, want dat is gewoon echt wel te doen.

Kaus
Ja als je zelf idd weet dat je hond in een wat meer gecontroleerde situatie gewoon goed onder appel staat, dan zou ik dat ook doen. Maar als je idd weet dat je hond echt regelmatig ergens achteraan gaat en maar door de velden blijft banjeren, zou ik daar of gewoon op trainen en als je het er niet uitkrijgt toch niet meer loslaten of ergens naar een losloop gebied rijden met de auto. Maar gewoon zeggen 'hij kan NIET aan de lijn' vind ik wel makkelijk gezegd om jezelf te excuseren dat je je hond maar gewoon dan toch overal losgooit. (niet op jou gericht he haha)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-09-20 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:29

cursebreaker schreef:
Skippy01 schreef:

Yes,
maar dat zeg ik zelf ook he wat je aangeeft;
Aangelijnd lopen kan idd prima, genoeg mogelijkheden om je hond te stimuleren en zowel fysiek als mentaal te geven wat ze nodig hebben. Wij hebben de mogelijkheid voor los wel, dus maken er gebruik van. Maar in de periode waarin het niet kon, ging dat ook prima :j

Maar bedoel: Als je zegt 'mijn hond kan gewoon NIET aangelijnd en je zit in een gebied waar 0,0 is voor losloop dan moet je of verhuizen of gewoon echt met je hond gaan trainen op aangelijnd lopen, want dat is gewoon echt wel te doen.

Ja precies! Als Toby los kon, zou hij ook los mogen waar dat mag en kan hoor. Kan gewoon helaas niet. Maar precies dat: trainen dan maar, dat ze de korte riem stom vinden, soit, maar lange lijn zouden ze dan toch zeker moeten kunnen leren... :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:33

Skippy01 schreef:
Ja precies! Als Toby los kon, zou hij ook los mogen waar dat mag en kan hoor. Kan gewoon helaas niet. Maar precies dat: trainen dan maar, dat ze de korte riem stom vinden, soit, maar lange lijn zouden ze dan toch zeker moeten kunnen leren... :j

Jaa precies. Je hoeft idd ook niet alleen maar met een korte 1,20m lijn te lopen natuurlijk - daar zou ik zelf ook niet gelukkig van worden. Maar er is idd wel meer te bieden aangelijnd als een korte lijn.

Ik zou het zelf eerlijk ook gewoon echt jammer en rot vinden als Arya nooit los zou kunnen, omdat we daar echt van genieten, dus we zijn daar al van jongs af aan mee bezig omdat we die mogelijkheid hebben. Gelukkig hebben we dus gewoon echt geboft met de regio waar we wonen. Dus ik zal idd ook ten alle tijden proberen te blijven trainen om dat zo goed mogelijk te kunnen blijven doen en die gehorozaamheid er beter in te krijgen. Maar als dat geen optie is en blijkt dat het idd echt niet gaat, dan zoek ik mogelijkheden waarbij we idd aangelijnd er het beste van kunnen maken :j Ik probeer dus wel maar als ik zie dat iets niet werkt dan leren we er (meestal :')) wel van. Soms moet ik schijnbaar wat vaker op m'n bek gaan hahaha. Maar sommige dingen wil ik niet herhaald hebben; zoals achter een ree aangaan bv. Die arme dieren ervaren Zoveel stress en rennen zich letterlijk kapot. En ook voor hazen e.d. is dat echt giga veel stress. Dat hebben we ook geleerd door zelf die fout te maken, maar zoiets kun je niet gewoon 10x laten gebeuren vind ik. Dan ben je wel een beetje laat met reageren haha. Op een gegeven moment moet je gewoon erkennen dat iets niet gaat en daar je verantwoording nemen. Fouten maken doen we nog steeds, maar sommige fouten hoop ik echt niet meermaals te maken en daar proberen we iig dus ook aan te werken dan.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-09-20 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:37

@CB scheelt inderdaad dat je er al van jongs af aan mee bezig bent én dat je een ras hebt waar recall makkelijker te trainen is :j
Mijn spaniel liep ook best veel los (wij wonen dus juist wél gunstig in brabant wat dat betreft, tegen een losloopgebied aan zelfs).
Toby is dubbelop pech: pods en loslopen is al een dingetje. En dan heb ik hem ook pas vanaf 7 maanden natuurlijk, dus hij was al stukken zelfstandiger toen hij kwam, en dát is bij dit type hond een soort garantie dat het niet meer gaat lukken haha. De enige pods die ik ken die los kunnen, zijn al vanaf 8 weken bij de eigenaar. En vaak gaat het met spanjaarden iets beter dan met portugezen. Portugezen zijn nóg taaier en zelfstandiger. Helaas voor Toby dus ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:41

cursebreaker schreef:
Kaus
Ja als je zelf idd weet dat je hond in een wat meer gecontroleerde situatie gewoon goed onder appel staat, dan zou ik dat ook doen. Maar als je idd weet dat je hond echt regelmatig ergens achteraan gaat en maar door de velden blijft banjeren, zou ik daar of gewoon op trainen en als je het er niet uitkrijgt toch niet meer loslaten of ergens naar een losloop gebied rijden met de auto. Maar gewoon zeggen 'hij kan NIET aan de lijn' vind ik wel makkelijk gezegd om jezelf te excuseren dat je je hond maar gewoon dan toch overal losgooit. (niet op jou gericht he haha)

Toen wij in noord Groningen (provincie) woonde konden de honden ook nergens los. Was er diep ongelukkig mee -O- Er was daar één fietspad waar ze op zich wel los mochten (buiten de bebouwde kom), maar was erg smal en iedereen liep daar met zijn hond dus dan kon je 10 meter los, en weer aanlijnen, 20 meter los, en weer aanlijnen. Toen zijn we dus ontzettend veel gaan fietsen en dan eens per week ongeveer met de auto (was gerust 45 minuten rijden) naar een losloopgebied.

Ik heb mijn huidige woonplaats dan ook echt uitgezocht op losloopmogelijkheden. Eentje zit op 5 minuten fietsen, eentje op 10 minuten en eentje op 15/20 minuten fietsen. Helemaal blij mee *\o/*

Skippy01, een ras dat makkelijk luistert scheelt een hoop ja := Ik heb beide honden nooit hoeven trainen op terugkomen. Ik fluit/roep ze en ze komen aangedenderd. Mensen zijn daar altijd zo van onder de indruk maar kan helaas geen credits nemen van hun training daarin, is gewoon aangeboren _O-

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:48

Kaus schreef:
een ras dat makkelijk luistert scheelt een hoop ja := Ik heb beide honden nooit hoeven trainen op terugkomen. Ik fluit/roep ze en ze komen aangedenderd. Mensen zijn daar altijd zo van onder de indruk maar kan helaas geen credits nemen van hun training daarin, is gewoon aangeboren _O-

Ik hoop dat dit bij Mezzy nog goedkomt. :')
Als ik fluit, dan heb ik 3 mogelijkheden, of ze komt... (met een slakkengang maar ok)
Of ze denkt FY ik doe waar ik zelf zin in heb.. Of als er een andere hond loopt dan tsja.. doet ze ook waar ze zelf zin in heeft :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:50

Een ras wat idd wat makkelijker trainbaar is daarop scheelt idd denk ik zeker hihi.

En ik zou het ook echt heel jammer vinden ja als we ergens zouden zitten waar nauwelijks tot niks is aan losloop gebied omdat ik daar gewoon graag loop - maar mocht dat idd niet te doen zijn, zouden we er ook een mouw aan passen, zoals jij dan idd bv. hebt gedaan met fietsen enz. Ik heb gewoon geluk gehad met deze regio idd en ik heb gelukkig de mogelijkheid ook om met de auto regelmatig ergens naartoe te kunnen gaan. We gaan dus ook tzt wat verder het land in naar andere losloop gebieden enz. Maar heerlijk idd Kaus, dat je ze nu zo lekker kortbij hebt!

@Nicky
hahaha maar dat is ook wel typisch pup/jonge hond en nog geen echte maatstaf met hoe de hond gaat zijn straks als Mezzy wat ouder is en meer ontwikkeld. Arya's reacties zijn ook echt nog niet perfect met d'r 14 maanden nu, maar uiteindelijk zal het blijven oefenen en trainen toch wel beter erin gaan zitten :j En als dan toch nog blijkt dat het niet is zoals we het willen zien, gaan we door trainen en passen we aan waar nodig - meer aan de lijn bv. Nu gaat ze ook in losloop gebied gewoon aan de lijn als ik denk dat we iemand moeten passeren waar ze naartoe zou gaan en ik de focus even niet goed genoeg ebrij krijg. Maar soms gaat dat ook nog fout en gaat ze even ergens hoi zeggen, maar is dan wel gelijk een situatie waar ik gebruik van maak om weer te belonen als ze terugkomt en het wel weer goed doet en daar leert ze dan uiteindelijk ook van. Het is een beetje geven en nemen, maar als een eigenaar gewoon wel Bezig is met de hond en verantwoording neemt als iets niet ideaal verloopt, kom je al een heel eind xD Gaat vast helemaal goedkomen met Mezzy! Ik heb dat met name als ik met Kim en de roedel loop dat ik denk: F*ck er is nog veel werk aan de winkel hahaha. Maar an zich doet ze heel veel dingen wel vaak netjes dus heb er wel vertrouwen in dat het straks een stuk beter erin zit als ze ietsjes ouder is weer.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-09-20 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:50

Nou Naya die gaat ook wel de velden op in de winter als ze kaal staan.
Boer van een bepaald veld vond het zelf zo leuk dat ze gek deed in het bevroren gras op zijn veld dat hij dat gefilmd heeft. Als er gewassen op staan gaat ze er niet in. Nooit moeten aanleren. Alsof ze het ook gewoon niet interessant vind dan :P

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:59

xLaraaj schreef:
Nou Naya die gaat ook wel de velden op in de winter als ze kaal staan.
Boer van een bepaald veld vond het zelf zo leuk dat ze gek deed in het bevroren gras op zijn veld dat hij dat gefilmd heeft. Als er gewassen op staan gaat ze er niet in. Nooit moeten aanleren. Alsof ze het ook gewoon niet interessant vind dan :P

Maar er zijn toch echt wel genoeg honden waarbij je die vrijheid niet altijd kunt geven en ze dan ook meteen gaan als er wel gewassen staan bv. en dan sta je er met je goede gedrag hihi (niet jij, maar je ziet het bij anderen wel vaak) Daarom dat Arya het van mij in principe niet mag als we gewoon alleen lopen - mocht ik bv. Met Kim en d'r roedel lopen zou ze zoiets wel mogen (we zijn nog niet in het veld geweest samen, maar zal misschien vast nog eens voorkomen) omdat ze zich netjes aanpast aan de roedel ook en met hun optrekt - omdat ik weet dat ik anders bij een veld met gewassen echt hard m'n best moet doen om d'r op het pad te houden en ze me dan veel sneller een middelvinger zou geven, want normaal mag het wel. Dus dan leer ik zelf gewoon liever aan; op het pad blijven - met een uitzondering - en dat is voor Arya gewoon duidelijker. Maar dat is natuurlijk per hond afhankelijk met wat je daarmee wel/niet kunt doen en moet je als eigenaar zijnde mee kijken wat je doet. Wij hebben 1 van onze vaste rondjes waarbij we ook veel veldweg hebben en daar mag ze in principe nergens van het pad behalve 1 stuk waar gewoon wild gras staat - daar wordt ook niet gemaaid verder of niks - en daar gaan we dan idd vaker van het pad en met goed weer even picknicken bv. Maar erna is ook gewoon weer op het pad of aangelijnd als het weer onoverzichtelijk wordt. Is natuurlijk je hond kennen en kijken wat je zelf wilt toelaten en wat niet.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-09-20 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:59

Oké nu ik er bij nadenk heb ik er misschien toch meer aan getraind dan ik in eerste instantie dacht _O- Heb het gewoon nooit echt gezien als trainen maar meer een ontwikkeling.

Dexter rende als pup altijd op iedereen af, honden en mensen. Dat toen afgeleerd door hem elke keer op tijd te roepen en aan te lijnen als we iemand zagen. Je moest die persoon/hond wel eerder zien dan Dexter zelf want anders was hij weg, maar dat was prima te doen.

Nu we bij de schapen werken kan ik merken dat hij enorm veranderd is. Ontzettend gericht op mij. Ik kan hem nu overal vandaan roepen en kan hem overal wel afleggen en laten blijven. Hij heeft door het werk bij de schapen goed geleerd dat luisteren = ik krijg meer van wat ik wil. En dat hoeft dat niet altijd exact dat te zijn wat hij wil, maar wel grotendeels. Dus netjes afliggen bij de schapen betekent dat hij daarna weer mag drijven. Als hij niet afgaat is het klaar, dan luistert hij niet dus kan ik hem niet vertrouwen. Netjes komen als ik hem roep betekent dat hij daarna weer mag rennen. Komt hij niet snel genoeg, dan lijn ik hem eventjes aan.

Ik ken ook een hoop honden die alleen worden geroepen wanneer ze stout zijn of wanneer de wandeling klaar is, tja dan wil zo'n hond natuurlijk niet komen. Hier wordt luisteren dus altijd beloond met meer werk :))

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:01

cursebreaker schreef:
@Nicky
hahaha maar dat is ook wel typisch pup/jonge hond en nog geen echte maatstaf met hoe de hond gaat zijn straks als Mezzy wat ouder is en meer ontwikkeld. Arya's reacties zijn ook echt nog niet perfect met d'r 14 maanden nu, maar uiteindelijk zal het blijven oefenen en trainen toch wel beter erin gaan zitten :j En als dan toch nog blijkt dat het niet is zoals we het willen zien, gaan we door trainen en passen we aan waar nodig - meer aan de lijn bv. Nu gaat ze ook in losloop gebied gewoon aan de lijn als ik denk dat we iemand moeten passeren waar ze naartoe zou gaan en ik de focus even niet goed genoeg ebrij krijg. Maar soms gaat dat ook nog fout en gaat ze even ergens hoi zeggen, maar is dan wel gelijk een situatie waar ik gebruik van maak om weer te belonen als ze terugkomt en het wel weer goed doet en daar leert ze dan uiteindelijk ook van. Het is een beetje geven en nemen, maar als een eigenaar gewoon wel Bezig is met de hond en verantwoording neemt als iets niet ideaal verloopt, kom je al een heel eind xD Gaat vast helemaal goedkomen met Mezzy! Ik heb dat met name als ik met Kim en de roedel loop dat ik denk: F*ck er is nog veel werk aan de winkel hahaha. Maar an zich doet ze heel veel dingen wel vaak netjes dus heb er wel vertrouwen in dat het straks een stuk beter erin zit als ze ietsjes ouder is weer.

Hahaha ja het was ook meer als geintje :D
Ja zeker, ze moeten ook gewoon veel leren, en tsja... dan gaat t een keer fout, hoort er bij...

Ik was gisteren wandelen met een vriendin en haar 2 borders en Mezzy. Toen zei ze ook al dat Mezzy voor haar leeftijd echt wel goed luistert.

EN!!! Ik heb haar terug kunnen roepen voordat ze naar een andere hond rende *\o/* :')
We hebben er hard om gelachen want ik had niet verwacht dat ze terug zou komen. :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:03

Zo tof is dat wel Kaus als je die verandering ziet he! Bij ons gaat het momenteel op en neer, maar er zijn zeker dingen die ze al een stuk netter doet als een half jaar terug bv. Ze hebben toch ook de kans nodig om te kunnen ontwikkelen/trainen en dat gaat idd meestal niet 100% van de tijd goed haha. Dat zou wel echt mooi zijn. En de ene hond is natuurlijk wat makkelijker te trainen als de ander ook, ook nog afhankelijk van hoe je als eigenaar ermee omgaat. Zo zal Arya met iemand met meer ervaring gegarandeerd al veel verder kunnen zijn geweest met sommige dingen bv. hihi

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:05

Nicky91 schreef:
cursebreaker schreef:
@Nicky

Hahaha ja het was ook meer als geintje :D
Ja zeker, ze moeten ook gewoon veel leren, en tsja... dan gaat t een keer fout, hoort er bij...

Ik was gisteren wandelen met een vriendin en haar 2 borders en Mezzy. Toen zei ze ook al dat Mezzy voor haar leeftijd echt wel goed luistert.

EN!!! Ik heb haar terug kunnen roepen voordat ze naar een andere hond rende *\o/* :')
We hebben er hard om gelachen want ik had niet verwacht dat ze terug zou komen. :Y)

Haha ja dat is ook herkenbaar! Dat gaat bij ons ook echt nog niet 100% goed, maar we werken er wel aan :j Van kinderen kun je ook niet verwachten dat ze zich na 10 jaar bv ineens al als een volwassenen kunnen gedragen. Ook bij tieners zie je goed dat die hormonen bv. vanalles gaan doen en dat ze ook echt weer een 'fase' doormaken waarin ze zich heel anders kunnen gedragen en je daar weer anders mee moet omgaan. Er is elke keer wel wat met kinderen en dat merk je met jonge honden idd ook :') - ja ik vergelijk de opvoeding van jonge honden met kidneren :'), maar het is ook echt heel erg vergelijkbaar vind ik zelf als ik kijk naar hoe Milan opgroeit en wat we daar dan mee meemaken en hoe je dat aanpakt haha.

Arya kwam bv. met de wandeling op de hei ook heel netjes meteen mee toen ik het vroeg, ondanks dat er een stuk of 8 honden verschillende kanten opliepen. En dan ben ik ook echt even trots, want soms doet ze dat ook niet meteen. Maar tov een half jaar terug zit dat nu bv. al heel goed erin. Alleen het bij mij blijven als ze iets ziet is dan nu weer iets waar we meer mee moeten doen en over een paar maanden is dat misschien ook weer andersom. Dat verandert ook telkens weer merk ik :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-09-20 12:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:05

Kaus schreef:
Oké nu ik er bij nadenk heb ik er misschien toch meer aan getraind dan ik in eerste instantie dacht _O- Heb het gewoon nooit echt gezien als trainen maar meer een ontwikkeling.

Dexter rende als pup altijd op iedereen af, honden en mensen. Dat toen afgeleerd door hem elke keer op tijd te roepen en aan te lijnen als we iemand zagen. Je moest die persoon/hond wel eerder zien dan Dexter zelf want anders was hij weg, maar dat was prima te doen.

Nu we bij de schapen werken kan ik merken dat hij enorm veranderd is. Ontzettend gericht op mij. Ik kan hem nu overal vandaan roepen en kan hem overal wel afleggen en laten blijven. Hij heeft door het werk bij de schapen goed geleerd dat luisteren = ik krijg meer van wat ik wil. En dat hoeft dat niet altijd exact dat te zijn wat hij wil, maar wel grotendeels. Dus netjes afliggen bij de schapen betekent dat hij daarna weer mag drijven. Als hij niet afgaat is het klaar, dan luistert hij niet dus kan ik hem niet vertrouwen. Netjes komen als ik hem roep betekent dat hij daarna weer mag rennen. Komt hij niet snel genoeg, dan lijn ik hem eventjes aan.

Ik ken ook een hoop honden die alleen worden geroepen wanneer ze stout zijn of wanneer de wandeling klaar is, tja dan wil zo'n hond natuurlijk niet komen. Hier wordt luisteren dus altijd beloond met meer werk :))

Ah, iemand die tegen hetzelfde aan liep als wij nu. Maar wij hebben zelfs, als we zichtbaar aan het trainen zijn aan de lijn, mensen er toch heen gaan en aanhalen. Weet intussen niet meer hoe ik dat moet aanpakken, omdat zelfs er wat van zeggen niet helpt. Moet ik dan boos worden? Heb jij (of iemand anders) daar nog tips voor?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:08

Nayomie schreef:
Kaus schreef:

Ah, iemand die tegen hetzelfde aan liep als wij nu. Maar wij hebben zelfs, als we zichtbaar aan het trainen zijn aan de lijn, mensen er toch heen gaan en aanhalen. Weet intussen niet meer hoe ik dat moet aanpakken, omdat zelfs er wat van zeggen niet helpt. Moet ik dan boos worden? Heb jij (of iemand anders) daar nog tips voor?

Zeggen dat je puppy schurft heeft of dat die bang is :') :Y) Dat deed ik.

Of ik liep door en zei: Nu even niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:12

Schurft _O- :') geniaal

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:19

Nayomie, tuigje met 'niet aaien' doet al wonderen. Al zal dat met een 'enge grote boze herder ' misschien wel wat vervelende reacties oproepen. Gebeurt bij ons ook weleens. Laatst gingen we 'fietsen op de rails' in Havelte. Waren meer mensen dus Dundy tuigje om met 'niet aaien'. Mensen vroegen aan ons waarom we een agressieve hond meenemen naar zoiets en niet gewoon thuis laten? Staat toch op het tuigje niet dat ie agressief is of bijt, alleen dat je 'm niet moet aaien :roll:

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:34

Heb net even nav jouw bericht op google gekeken. Kwam deze tegen:
https://www.aaieneerstvragen.nl/aaien-e ... nden-groot

Dan voorkomen we misschien ook het idee dat het wellicht een "agressieve" herder zou kunnen zijn. Ze is stiekem ook heel agressief, in het vies maken van je kleding omdat ze aandacht wil :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:43

Ik woonde op 10 minuten wandelen van een prima losloopgebied. Wel erg druk, maar Skip kon daar wel lekker loslopen.

Ik woonde alleen 12 hoog, wilde verhuizen naar een huis met tuintje.

Ga maar eens wat vinden voor €150.000

2 onder 1 kap/ vijstaand zodat buren ook geen last zouden hebben van een hond die zn keel opzet als ik eens de deur uit moet.

Niet in Groningen (aardbevingen gebied absoluut uitgesloten) Friesland en Limburg eigenlijk veel te ver rijden voor mijn ouders. Zn max 1,5 uur vanaf Den Haag.

Dat is gewoon bijna niet te vinden überhaupt, laat staan als je daar nog de eis losloopgebied bij gaat doen.

We hebben uiteindelijk dit huisje gevonden: 2 onder 1, deels vrijstaand huis, op 5 kwartier rijden van Den Haag. Met behoorlijke tuin, met zon en schaduw, supermarkt in het dorp en groter dorp op 5km afstand. Goed bereikbaar met ov (toen ik hier kwam, had ik geen auto) Voor €140.000 ....

Er is een mini losloopgebied op 5km, maar dat is meer een weiland. Misschien 2 weken per jaar dat je er goed kunt wandelen, op dit moment na 3 dagen regen sta je alweer tot je knieën in de blubber. Dus daar "wandelen" gaat niet. Als ik Skip daar los laat en zelf aan de voorkant blijf staan (iets minder blubber) dan gaat Skip dom naast me zitten en is hij met geen 10 paarden alleen het gebiedje in te krijgen. Dus dat is ook geen optie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 14:11

Maar ook dat vocale is aan te werken. Waar ik ook woon. Een hond die alles bij elkaar brult als je vertrekt vind ik een NO-GO.
Maar ik blijf er bij dat je een oplossing kan zoeken om je hond te vermaken als loslopen niet gaat. Want dat is gewoon zo. Je hebt geen plek waar je los mag lopen. Dus zal je opzoek moeten naar een optie die wel mag en kan.