KimD schreef:Oshaa, het is vervelend dat Beer af en toe zo ervandoor gaat maar dan zie je wel het nut van de tracker. Gelukkig dat hij in deze situatie niet ver weg was maar vooral lang weg was op een relatief kort stuk.
Als een hond verder weg gaat rennen, dus echt afstand gaat nemen dan wordt het gevaarlijker, zeker als het dan in een situatie is waarbij bijvoorbeeld een weg in de buurt is.
Dat jullie blijven staan is alleen maar goed, vaak kan een hond dat wel herleiden als oriëntatiepunt. Als je dan gaat lopen is de hond je kwijt waardoor ze ongecontroleerd beginnen te rennen en dus de weg kwijt raken.
Zo'n haas werkt als een rode lap op een stier en precies om die reden krijg je ook geen contact. Die focus zal doorbroken moet worden om contact te kunnen maken.
Bij de herder van een vriendin hingen we de teletac om voor het trilsignaal. Door de trilling om haar hals 'klikte' ze even uit de focus en kon je contact maken. Die was ook van het jagen, vreselijk frustrerend soms.
We zien zeker het nu van de tracker

! Als hij die niet om had gehad had ik al lang gedacht dat hij in één van de vele velden die er aan grensde was beland. Je ziet ze echt niet in zo'n veld. Beer neemt soms ook wel echt afstand (dan hebben we het over 300 m ofzo), maar eigenlijk altijd binnen een veld. Zo hebben we naast het huis een heel groot veld, omringt door bosrand en één pad waar soms auto's over rijden. Hij rent soms wel eens door het veld, maar blijft altijd binnen de grenzen en eigenlijk ook niet bij het pad.
Toen hij in dat veld zat hebben we wel gedacht om het geluid signaal vd tracker aan te zetten. Dit is best wel een vervelend geluid en Beer wordt er best onrustig van. Daarom hebben we er niet voor gekozen. We waren bang dat hij dan helemaal de draad kwijt ging raken. Maar misschien had het wel geholpen met hem uit die focus te halen. Misschien de volgende keer proberen. Al komt hij normaal wel veel sneller terug.
Skippy01 schreef:@oshaa jachthondentraining is inderdaad super goed voor recall! In tegenstelling tot wat veel mensen denken leert een hond daar niet jagen (dat kunnen de meeste wel), maar gecontroleerd omgaan met jacht. Dus inderdaad recall, prooi niet pakken maar alleen opstoten etc (afhankelijk van je wensen en waar je hond voor 'bedoeld' is ook natuurlijk, een staande hond werkt anders dan een Spaniel, dat mag duidelijk zijn). Super handig voor veel honden
Werkt helaas was minder goed bij veel honden die zichtjagen of primitieve jagers zijn (uitzonderingen daargelaten uiteraard, sommige krijg je daar wél uit met training gelukkig), maar wel super bij het type hond dat jij hebt

(en spaniels, retrievers, herders, terriers). En wie weet, misschien bevalt het jullie wel super, en ga je door met dummy-werk en koud wild. Heel interessante tak van sport, ook als je niet echt wil jagen

Ik zou echt super graag de training bij de trainster zelf willen doen, maar dat is nu met werk en afstand echt niet haalbaar (helaas niks in het weekend). We hebben hier in de buurt ook een jachthonden cursus, maar ik vermoed dat die minder bij ons past qua aanpak. Ook geven zij voorrang voor jachthonden met stamboom, dus geen idee of we daar ooit tussen komen. Het gecontroleerd omgaan is idd wat we graag zouden willen (tzt, we zijn pas net begonnen met überhaupt trainen natuurlijk), ook omdat hij dan makkelijk los kan en op meer plekken. En zodat hij de arme eenden bij de zwemvijver niet meer een hartverzakking geeft

.
Heb wel het idee dat hij opeens veel meer sporen achterna gaat / slechter luistert om terug te komen. Misschien de weersverandering, of de volgende fase in zijn ontwikkeling, of gewoon een fase - ik weet het niet.
EDIT: CB - wat vervelend van die buurhond, helemaal omdat ze nu ook op de hei verschijnen. Ook natuurlijk omdat je er weinig aan kan doen als die mensen er niet aan werken. En ergens stiekem wel fijn voor die hond dat hij een keertje niet het saaie rondje moest doen... Alleen dan liever wel aan de lijn.
-----------------------------------------------------------------
Oud en Nieuw durf ik nog niet aan te denken... Vroeger altijd katten gehad en die waren zo bang. Geen idee hoe Beer het gaat doen - al is het hier wel super rustig (denk ik), met vuurwerk. Er wonen maar 2000 mensen in de gemeente en wij zitten dan nog helemaal aan de rand in de middle-of-nowhere.
Mijn vriend wil eigenlijk op vakantie dan (is een traditie voor hem), maar ik weet het niet zo. Zowiezo kunnen we niet echt iets boeken, en wat als er veel vuurwerk is. Het gaat nog een beetje een discussie worden denk ik

.
Verder is het hier vooral modder en nattigheid. Beer vindt het geweldig, die zit het liefst in het net gemaaide maisveld dat een soort modderpoel is geworden. Hij moet enorme sprongen maken om er überhaupt doorheen te komen. Gelukkig is hij dol op afgedroogd worden. We hebben geen gang in huis - de voordeur komt direct in de zitkamer / keuken uit.... Mis wel echt een 'mudroom', maar ja. Nu vooral veel afdrogen en dweilen

.