Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:13

x_Jeanine_x schreef:
Mijn schoonouders passen ook op op andere honden in vakanties en met oud en nieuw. Daar word amper wat afgesproken, je hoort ver weg wel wat. Maar goed had de radio aan en dat gaat heel goed al 6 jaar :)

Ik ben met Yoshi ook heel benieuwd!

Dat is ook niet sociaal als je bij andere moet luistervinken. :+

x_Jeanine_x

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:35

Zooooo ik heb teveel aan mn hoofd merk ik nu in mn type kunsten :+

Daar word amper wat afgestoken in de buurt :o

Mijn excusssesssss :D

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:19

Helder momentje Jeanine!

Ik heb de site natuurhuisjes.nl doorgekregen. Dus ik ga daar eens op kijken. Anders word het een zwaar oud & nieuw voor ons vermoed ik.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:31

Tja trammelant op het werk helaas.
Vandaag druk bezig geweest met mail opstellen naar de vakbond, aantekeningen gemaakt voor rechtsbijstand en een eventuele advocaat of jurist :o

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 02:43

CC dat is geen fijn vooruitzicht zeg. Alleen... knalvuurwerk en vuurpijlen zijn dit jaar verboden he. En bommen natuurlijk al helemaal. Dus ik weet niet of het nou erg goede vrienden zijn maar zelf zou ik ze er gewoon op aanspreken; ‘joh ik moet nu vluchten met mijn hond omdat jullie illegaal vuurwerk afsteken’. Zelf wilde ik het dit jaar aankijken met het verbod of het nu minder is, anders misschien ook naar zo’n park volgend jaar. Ga die banden van Arabella ook maar kopen denk ik. Hopelijk vind je een goede oplossing!

Jeanine dat klinkt ruk! Weet niet of je er meer over kwijt wil/kan maar in elk geval sterkte ermee.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 02:44

En ja, ik ben wakker :') Jones liep te spoken. Die ligt nu weer te snurken en ik niet :Y)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:12

CupCakes_ schreef:
Helder momentje Jeanine!

Ik heb de site natuurhuisjes.nl doorgekregen. Dus ik ga daar eens op kijken. Anders word het een zwaar oud & nieuw voor ons vermoed ik.

En als je bij jullie echt het strand op gaat? Aan de kant van het Landal park bijvoorbeeld, het leek daar zo uitgestorven. :+ Of heb je dan ook nog (veel) last?

Dat je lekker gaat wandelen van half 12 tot bijvoorbeeld half 1 ofzo.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:15

Het probleem is dat Jip niet te houden is op zo'n moment. Hij is dan zo bang en in paniek. Dat strand idee is dan niet zo handig denk ik :Y)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:17

@Cupcakes he wat naar als het zo los gaat! Bij mij ook hoor, ze zijn in de wijk nu al aan het afsteken. Oudjaarsdag gaat Toby dan ook altijd al vroeg naar mijn ouders - daar is het altijd wel rustig tot tenminste etenstijd zo'n beetje. Hele onhandige dag altijd, omdat ik zelf dan altijd op stal wil zijn. 's ochtends is het altijd carbid schieten achter stal (daar reageren ze eigenlijk niet op), maar dan vinden wat puberende jochies het ook ieder jaar weer leuk om met vuurwerk te gaan klieren. Vorig jaar liep dat enorm uit de hand met jongens die vuur gingen stoken op hemelsbreed misschien 20 meter van ons achterste weiland. Dat werd een politie-dingetje dus.
Gelukkig is de hond van mijn ouders niet bang, dus Toby trekt zich daar wel een beetje aan op. Wij steken ook al jaren vanaf half december ongeveer adaptil in het stopcontact, haalt de scherpe randjes er ook wel af.

@Jeanine jeetje, dat klinkt niet goed. Advies: zet er vooral inhoudelijk NIETS over op internet wat openbaar zichtbaar is. Is het risico gewoon niet waard. Mocht je het kwijt willen, dan per pb naar de mensen waartegen je het kwijt wil.

@Roosvanblue jeetje, honden.... |o Ben je mooi klaar mee, zo'n gebroken nacht!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 07:18

Wat ruk zo Cupcakes! :(

sterkte Jeanine!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:17

Vervelend Cupcakes. Ik geef Roetsj van die vuurwerkdruppels op haar oren, werkt ontspannend en dat doet voor haar genoeg, behalve op oudjaarsdag. Hoewel ik dit jaar benieuwd ben, met dat vuurwerkverbod op knalvuurwerk en vuurpijlen, misschien is het nu beter te behappen voor haar, want ze is vooral bang voor die harde knallen.

Jeanine sterkte, hopelijk kom je eruit.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:37

CC, je zou eventueel op tijd kunnen starten met die stopcontact verdampers bv. Die adaptil wat skippy gebruikt bv. Hier af en toe ook een knal geweest met wandelen en Arya wil ook Direct rechtsomkeert maken naar huis. Wij zitten tegen die tijd in het nieuwe huis, maar hebben dus een hele grote serre met veel ramen dus geen rolluiken meer die al geluidsdempend werken nog. Ben ook wel een beetje bang voor oudjaarsavond, maar zo'n vakantie park is idd zo vreselijk duur en voor ons nu ook even onbetaalbaar - dus ik moet ook nog even gaan kijken of ik iets van ondersteunende middelen in huis ga halen bv. Arme Jip :( Het is ook zo naar. Deden ze het maar afschaffen zeg pff.. Misschien dat geluidstraining nog iets kan helpen? Maar eerlijk; op zo'n dag zelf zijn die grote knallers (die ondanks dat ze verboden zijn gewoon nog lekker afgestoken worden) niet vergelijkbaar met wat je op bandjes en filmpjes ziet/hoort en schrikken ze zich alsnog de paasei dus bij een echt angstige hond denk ik dat het weinig helpt - heb er iig nog niet eerder van gehoord dat het echt een groot succes is geweest, zo'n gluids traning. Er zijn ook voedingssupplementen die je zou kunnen geven - daar denk ik dan ook aan bv. - en daar moet je dan wel op tijd mee starten, maar kun je ook zeker altijd eens proberen als je geen vuurwerkvrij park vind.

Succes Jeanine met je werk, klinkt erg rot allemaal.

---

Wij hebben an zich in het weekend echt heerlijke rondjes op de heide gehad (normaal ga ik liever niet alleen in t weekend maar met slechter weer is dat wel beter te doen) met zowel wat bekende als nieuwe honden en met de nieuwe honden ging het ook heel erg goed; ze was een stuk minder onzeker en heeft echt heerlijk gespeeld met een aantal. En ineens rende onze overbuurhond Max, de Ridgeback, als een malle idioot overal tussendoor en op af, heel intens, en ik wordt er langzamerhand echt schijtziek van dat de eigenaar de hond gewoon 0,0 begrensd en Nergens wat aan doet. Ongeveer elke hond vond Max gewoon veel te intensief en niet meer leuk op een gegeven moment en toen ik door wilde lopen, liep zij ook weg - de andere kant uit - en stond ze als zo'n dooie mus heel liefjes 'Maaaax, Maaaxieeeee' te roepen maar Maxie bleef maar bovenop Arya duiken die niet nog dieper de grond in kon kruipen ;(. Dus heb Arya bij me gehouden en ben toen maar gaan roepen 'dat Arya het niet meer zo leuk vind en dat het misschien handig is als ze 'm even komt halen'. |o -:(- Doordeweeks zie ik ze eigenlijk nooit op de hei, dus in het weekend maar even opletten wanneer ik ga grr... Vandaag een rustig dagje want vanavond weer les.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:44

@CB nee, geluidstraining heb ik idd echt intensief geprobeerd. Halve dagen knalvuurwerk aangezet op tv, flink hard. Maakt niks uit: daar reageert Toby niet op, en dan knalt er buiten één vuurwerkknal: paniek!

He, wat vervelend dat zo'n lekker rondje dan zo verpest wordt zeg!

Wij hebben een heel lui weekend achter de rug: Toby houdt niet van regen, dus hij wil helemaal niet lang wandelen nu. Dus wij hebben lekker op de bank gehangen samen, vooral gisteren.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:54

KimD schreef:
Oshaa, het is vervelend dat Beer af en toe zo ervandoor gaat maar dan zie je wel het nut van de tracker. Gelukkig dat hij in deze situatie niet ver weg was maar vooral lang weg was op een relatief kort stuk.

Als een hond verder weg gaat rennen, dus echt afstand gaat nemen dan wordt het gevaarlijker, zeker als het dan in een situatie is waarbij bijvoorbeeld een weg in de buurt is.

Dat jullie blijven staan is alleen maar goed, vaak kan een hond dat wel herleiden als oriëntatiepunt. Als je dan gaat lopen is de hond je kwijt waardoor ze ongecontroleerd beginnen te rennen en dus de weg kwijt raken.

Zo'n haas werkt als een rode lap op een stier en precies om die reden krijg je ook geen contact. Die focus zal doorbroken moet worden om contact te kunnen maken.

Bij de herder van een vriendin hingen we de teletac om voor het trilsignaal. Door de trilling om haar hals 'klikte' ze even uit de focus en kon je contact maken. Die was ook van het jagen, vreselijk frustrerend soms.

We zien zeker het nu van de tracker ;)! Als hij die niet om had gehad had ik al lang gedacht dat hij in één van de vele velden die er aan grensde was beland. Je ziet ze echt niet in zo'n veld. Beer neemt soms ook wel echt afstand (dan hebben we het over 300 m ofzo), maar eigenlijk altijd binnen een veld. Zo hebben we naast het huis een heel groot veld, omringt door bosrand en één pad waar soms auto's over rijden. Hij rent soms wel eens door het veld, maar blijft altijd binnen de grenzen en eigenlijk ook niet bij het pad.
Toen hij in dat veld zat hebben we wel gedacht om het geluid signaal vd tracker aan te zetten. Dit is best wel een vervelend geluid en Beer wordt er best onrustig van. Daarom hebben we er niet voor gekozen. We waren bang dat hij dan helemaal de draad kwijt ging raken. Maar misschien had het wel geholpen met hem uit die focus te halen. Misschien de volgende keer proberen. Al komt hij normaal wel veel sneller terug.

Skippy01 schreef:
@oshaa jachthondentraining is inderdaad super goed voor recall! In tegenstelling tot wat veel mensen denken leert een hond daar niet jagen (dat kunnen de meeste wel), maar gecontroleerd omgaan met jacht. Dus inderdaad recall, prooi niet pakken maar alleen opstoten etc (afhankelijk van je wensen en waar je hond voor 'bedoeld' is ook natuurlijk, een staande hond werkt anders dan een Spaniel, dat mag duidelijk zijn). Super handig voor veel honden :j
Werkt helaas was minder goed bij veel honden die zichtjagen of primitieve jagers zijn (uitzonderingen daargelaten uiteraard, sommige krijg je daar wél uit met training gelukkig), maar wel super bij het type hond dat jij hebt :j (en spaniels, retrievers, herders, terriers). En wie weet, misschien bevalt het jullie wel super, en ga je door met dummy-werk en koud wild. Heel interessante tak van sport, ook als je niet echt wil jagen :)

Ik zou echt super graag de training bij de trainster zelf willen doen, maar dat is nu met werk en afstand echt niet haalbaar (helaas niks in het weekend). We hebben hier in de buurt ook een jachthonden cursus, maar ik vermoed dat die minder bij ons past qua aanpak. Ook geven zij voorrang voor jachthonden met stamboom, dus geen idee of we daar ooit tussen komen. Het gecontroleerd omgaan is idd wat we graag zouden willen (tzt, we zijn pas net begonnen met überhaupt trainen natuurlijk), ook omdat hij dan makkelijk los kan en op meer plekken. En zodat hij de arme eenden bij de zwemvijver niet meer een hartverzakking geeft ;).
Heb wel het idee dat hij opeens veel meer sporen achterna gaat / slechter luistert om terug te komen. Misschien de weersverandering, of de volgende fase in zijn ontwikkeling, of gewoon een fase - ik weet het niet.

EDIT: CB - wat vervelend van die buurhond, helemaal omdat ze nu ook op de hei verschijnen. Ook natuurlijk omdat je er weinig aan kan doen als die mensen er niet aan werken. En ergens stiekem wel fijn voor die hond dat hij een keertje niet het saaie rondje moest doen... Alleen dan liever wel aan de lijn.
-----------------------------------------------------------------

Oud en Nieuw durf ik nog niet aan te denken... Vroeger altijd katten gehad en die waren zo bang. Geen idee hoe Beer het gaat doen - al is het hier wel super rustig (denk ik), met vuurwerk. Er wonen maar 2000 mensen in de gemeente en wij zitten dan nog helemaal aan de rand in de middle-of-nowhere.
Mijn vriend wil eigenlijk op vakantie dan (is een traditie voor hem), maar ik weet het niet zo. Zowiezo kunnen we niet echt iets boeken, en wat als er veel vuurwerk is. Het gaat nog een beetje een discussie worden denk ik ;).

Verder is het hier vooral modder en nattigheid. Beer vindt het geweldig, die zit het liefst in het net gemaaide maisveld dat een soort modderpoel is geworden. Hij moet enorme sprongen maken om er überhaupt doorheen te komen. Gelukkig is hij dol op afgedroogd worden. We hebben geen gang in huis - de voordeur komt direct in de zitkamer / keuken uit.... Mis wel echt een 'mudroom', maar ja. Nu vooral veel afdrogen en dweilen :).

Vroeg me wel iets af - ik heb het idee dat Beer angstiger is de laatste tijd. Hij vond de stofzuiger al niet leuk, maar nu is hij er echt angstiger voor. Net zoals met bijvoorbeeld het verplaatsen van dozen en dingen, hij schrikt er echt van. Nu vroeg ik me af of dat kan duiden op een mineralen tekort (zoals bij nerveuze paarden en magnesium) of is het omdat hij meer van zichzelf laat zien omdat hij meer gewend is bij ons?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:17

Oshaa schreef:
KimD schreef:
Oshaa, het is vervelend dat Beer af en toe zo ervandoor gaat maar dan zie je wel het nut van de tracker. Gelukkig dat hij in deze situatie niet ver weg was maar vooral lang weg was op een relatief kort stuk.

Als een hond verder weg gaat rennen, dus echt afstand gaat nemen dan wordt het gevaarlijker, zeker als het dan in een situatie is waarbij bijvoorbeeld een weg in de buurt is.

Dat jullie blijven staan is alleen maar goed, vaak kan een hond dat wel herleiden als oriëntatiepunt. Als je dan gaat lopen is de hond je kwijt waardoor ze ongecontroleerd beginnen te rennen en dus de weg kwijt raken.

Zo'n haas werkt als een rode lap op een stier en precies om die reden krijg je ook geen contact. Die focus zal doorbroken moet worden om contact te kunnen maken.

Bij de herder van een vriendin hingen we de teletac om voor het trilsignaal. Door de trilling om haar hals 'klikte' ze even uit de focus en kon je contact maken. Die was ook van het jagen, vreselijk frustrerend soms.

We zien zeker het nu van de tracker ;)! Als hij die niet om had gehad had ik al lang gedacht dat hij in één van de vele velden die er aan grensde was beland. Je ziet ze echt niet in zo'n veld. Beer neemt soms ook wel echt afstand (dan hebben we het over 300 m ofzo), maar eigenlijk altijd binnen een veld. Zo hebben we naast het huis een heel groot veld, omringt door bosrand en één pad waar soms auto's over rijden. Hij rent soms wel eens door het veld, maar blijft altijd binnen de grenzen en eigenlijk ook niet bij het pad.
Toen hij in dat veld zat hebben we wel gedacht om het geluid signaal vd tracker aan te zetten. Dit is best wel een vervelend geluid en Beer wordt er best onrustig van. Daarom hebben we er niet voor gekozen. We waren bang dat hij dan helemaal de draad kwijt ging raken. Maar misschien had het wel geholpen met hem uit die focus te halen. Misschien de volgende keer proberen. Al komt hij normaal wel veel sneller terug.

Skippy01 schreef:
@oshaa jachthondentraining is inderdaad super goed voor recall! In tegenstelling tot wat veel mensen denken leert een hond daar niet jagen (dat kunnen de meeste wel), maar gecontroleerd omgaan met jacht. Dus inderdaad recall, prooi niet pakken maar alleen opstoten etc (afhankelijk van je wensen en waar je hond voor 'bedoeld' is ook natuurlijk, een staande hond werkt anders dan een Spaniel, dat mag duidelijk zijn). Super handig voor veel honden :j
Werkt helaas was minder goed bij veel honden die zichtjagen of primitieve jagers zijn (uitzonderingen daargelaten uiteraard, sommige krijg je daar wél uit met training gelukkig), maar wel super bij het type hond dat jij hebt :j (en spaniels, retrievers, herders, terriers). En wie weet, misschien bevalt het jullie wel super, en ga je door met dummy-werk en koud wild. Heel interessante tak van sport, ook als je niet echt wil jagen :)

Ik zou echt super graag de training bij de trainster zelf willen doen, maar dat is nu met werk en afstand echt niet haalbaar (helaas niks in het weekend). We hebben hier in de buurt ook een jachthonden cursus, maar ik vermoed dat die minder bij ons past qua aanpak. Ook geven zij voorrang voor jachthonden met stamboom, dus geen idee of we daar ooit tussen komen. Het gecontroleerd omgaan is idd wat we graag zouden willen (tzt, we zijn pas net begonnen met überhaupt trainen natuurlijk), ook omdat hij dan makkelijk los kan en op meer plekken. En zodat hij de arme eenden bij de zwemvijver niet meer een hartverzakking geeft ;).
Heb wel het idee dat hij opeens veel meer sporen achterna gaat / slechter luistert om terug te komen. Misschien de weersverandering, of de volgende fase in zijn ontwikkeling, of gewoon een fase - ik weet het niet.

EDIT: CB - wat vervelend van die buurhond, helemaal omdat ze nu ook op de hei verschijnen. Ook natuurlijk omdat je er weinig aan kan doen als die mensen er niet aan werken. En ergens stiekem wel fijn voor die hond dat hij een keertje niet het saaie rondje moest doen... Alleen dan liever wel aan de lijn.
-----------------------------------------------------------------

Oud en Nieuw durf ik nog niet aan te denken... Vroeger altijd katten gehad en die waren zo bang. Geen idee hoe Beer het gaat doen - al is het hier wel super rustig (denk ik), met vuurwerk. Er wonen maar 2000 mensen in de gemeente en wij zitten dan nog helemaal aan de rand in de middle-of-nowhere.
Mijn vriend wil eigenlijk op vakantie dan (is een traditie voor hem), maar ik weet het niet zo. Zowiezo kunnen we niet echt iets boeken, en wat als er veel vuurwerk is. Het gaat nog een beetje een discussie worden denk ik ;).

Verder is het hier vooral modder en nattigheid. Beer vindt het geweldig, die zit het liefst in het net gemaaide maisveld dat een soort modderpoel is geworden. Hij moet enorme sprongen maken om er überhaupt doorheen te komen. Gelukkig is hij dol op afgedroogd worden. We hebben geen gang in huis - de voordeur komt direct in de zitkamer / keuken uit.... Mis wel echt een 'mudroom', maar ja. Nu vooral veel afdrogen en dweilen :).

Dat kan kloppen.

Vriendin heeft een Kooiker en die jaagt in herfst en winter ook veel meer.

Mijn Skip kon vorig jaar in de zomer prima loslopen in het bos, bleef netjes in de buurt. Maar vanaf oktober ging dat niet meer: iedere keer ging hij jagen en was hij 5 minuten kwijt. Vanaf zegmaar april kon hij weer los en op dit moment zitten we weer in de "overgangsfase" gisteren ging nog redelijk goed, maar verwacht dat einde oktober het bos weer "einde oefening" is tot april.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:18

skippy
Ohh, je hebt ook zo’n geluidstraining gedaan! Ik heb er idd via via nog nooit echt een succesverhaal over gehoord nee. Het is toch echt anders als ‘the real deal’ zeg maar ja. En een lui weekend is ook heerlijk!! We hebben het overall droog gehad hier op de tijden dat we gingen wandelen, maar tussendoor idd wel ook genoeg regen gehad.

Vanavond op les zal het grasveld wel bagger zijn denk ik, dus eens even kijken welke schoenen ik moet gaan aandoen nu pff.. En ben heel blij dat ik de biothane lijn van Kim nu heb, want dan kan die mee op les - dat materiaal is zo fijn en laat zich dus ook heel goed schoonmaken wat met cursus nu heel handig is aangezien de lijn soms los op de grond hangt en meegesleept wordt.

Oshaa
Ja, ik denk dat hij steeds meer sporen enz achterna gaat omdat hij natuurlijk al een aantal keer succes heeft gehad met het vinden van ‘prooi’ dus dat zal ben ik bang alleen maar erger worden nu. Jammer dat je idd nog niet terecht kunt bij die ene cursus, maar snap dat dat ook gewoon erg veel is met hetgeen wat je al doet bij de andere cursus. Als ik nu zie dat Arya een spoor ruikt, probeer ik haar gelijk af te leiden (commando’s geven en wat oefeningen doen en dan mee laten lopen en flink belonen). Je zou dus wel zelf met zo’n kleine dingen al aan de slag kunnen gaan bv. En misschien met die trainster overleggen of ze misschien 1x wil langskomen bij jou anders, voor een privé les, waar je in ieder geval al een beetje mee aan de slag kunt bv? Het is echt een lastig iets, dat sporen en prooi najagen ja en zal er steeds lastiger uit te krijgen zijn hoe vaker hij het gaat doen natuurlijk.

En voor die hond idd fijn dat ie lekker de hei op gaat, maar het gebeurd zo sporadisch dat ie idd over z’n toeren gaat en niet meer te bereiken is en dat is met die hond echt niet fijn nee, want die stopt op een gegeven moment dan gewoon niet meer terwijl elke hond aangaf het niet fijn te vinden. En dat in combinatie met zo’n baasje wat niks ziet en niks doet is echt vervelend. Maar idd; je kunt er vrij weinig aan doen behalve opletten of ze er zijn en dan zsm de andere kant uitlopen haha. En in de wijk kunnen we er helaas al helemaal niks aan doen als ie weer eens rond los rent en op ons afgestormd komt. Maar gelukkig lopen we meestal op verschillende tijden nu en weten we ze vaker wel als niet te vermijden nu.

Klinkt wel alsof jullie idd heel fijn wonen wat betreft de situatie met oudejaarsavond dan! Maar als je die traditie hebt om weg te gaan… dat wordt idd nog een discussie ja haha. Ik weet wel dat de vuurwerkvrije parken normaal snel vol zitten en anders heel snel nog hoger in prijs schieten, dus daar moet je dan al niet meer te lang mee wachten als je echt weg wilt gaan en iets wilt hebben wat dan bv. Vuurwerkvrij is. Een mudroom zou idd echt heel fijn zijn in deze periode van het jaar ja haha! Is hier ook echt heel rot met een mini gangetje - in het nieuwe huis een ruime hal, dus daar kan ik wel een hoekje gebruiken dan bij binnenkomst waar ik Arya even uitgebreid schoon kan maken en de modderzooi kwijt kan.

Wat die angst betreft; dat kan idd zeker te linken zijn aan een mineralen te kort :j maar kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Lastig wel om precies te achterhalen, tenzij je idd supplement gaat geven en kijkt wat het doet. Maar wat je dan het beste zou kunnen geven qua supplement weet ik niet zeker. Daar kan kiwi of KimD vast wel wat meer zinnigs over zeggen xD. Maar op die momenten dat ie idd angstig reageert zou je even met snoepjes erbij hem erbij kunnen pakken, laten snuffelen aan alles en belonen en dan beetje bij beetje gaan bewegen/schuiven met die dingen en blijven belonen en zo uitbreiden om hem er weer wat meer gewoon aan te maken. Maar hij zal idd ook wel 'fases' gaan doormaken bij jullie nu hij weer wat meer gewend is enz. Net als dat een pup/jonge hond ook fases doormaakt waar je weer even wat dingen iets meer moet begeleiden en gedrag moet ombuigen wat ontstaat en dat soort dingen. Merk je bij kinderen ook vaak haha. Is met een herplaatser eigenlijk ook wel begrijpelijk dat als ze idd wat meer gewend zijn, ook weer ineens een fase hebben waarin ze wat meer gaan uitproberen en ga zo maar door. Dat zal ook allemaal even met 'vallen en opstaan' gaan dan.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:33

mvende Ergens zou je denken dat met de regen alle sporen weg spoelen ofzo! Hopelijk kan Skip nog een tijdje los in het bos. Misschien met een mooie nazomer?

cursebreaker Als we stofzuigen gaat één van ons bij Beertje zitten. Het is vooral omdat het erger is geworden, dus ergens alsof hij het aan het ontwennen is - vandaar dat ik me afvraag of het een mineralen dingetje is. Of idd een fase.
Hij heeft niet echt 'succes' gehad nog met zijn jagen - hij heeft nooit iets gevangen en de haas had hij ook niet echt opgespoord volgens mij - die zat verborgen en sprong op toen Beer dichterbij kwam. Al kan je dat idd misschien een succes noemen. Het snuffelen / speuren zat er al vanaf het begin in, het is nu vooral het niet snel willen terugkomen dat anders is. Al bedenk ik me nu wel dat er nieuwe huurders zijn bij de achterburen en die laten hun vuilniszakken allemaal buiten staan, en daar heeft hij ook al eens ingezeten, misschien heeft dat er ook wel mee te maken.
Ze doet ook workshops, alleen moet je dan al iets van ervaring hebben. We gaan eerst beginnen met de online cursus om het fluitje ook aan te leren en dan idd verder kijken. Als er een keer een weekend cursus komt ga ik ons zeker aanmelden, want dan kan het tijdstechnisch wel. We gaan zowiezo ook door met de hondenschool. Denk niet meteen al met gehoorzaamheid, maar met een tussen 'cursus' waarbij je vooral oefent met de commando's uit de basiscursus in verschillende situaties en prikkels.
Al moeten we eerst nog 4 lessen + evaluatie van de huidige doen. Moet zeggen dat ik niet erg uitkijk naar die van vanavond - dat wordt echt een natte modderbende ;)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:35

@CB Voor wat betreft angst: dan moeten ze wel maar net interesse hebben in eten, of zelfs snuffelen. Toby krijg je met angst écht niet meer aan het eten. Daar werkt maar een ding: steunen. Hij staat anders als een bibberend rietje naast je of verstopt zich/ vlucht. Zijn neus is dan wel écht uit. Dus snoepjes helpen bij hem helemaal niets.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:45

@skippy
nee dat klopt! Er is met echte angst/paniek meestal gewoon niet meer door te dringen.
Maar met een stofzuiger thuis en schuivende dozen kun je bv. wel zelf gecontroleerd gaan oefenen en klein beginnen en dan kan met een hond die normaal wel heel goed op snoepjes reageert, daar wel succes mee geboekt worden. Met dit soort dingen moet je dan ook proberen met een zo laag mogelijke drempel te starten en niet op het moment dat de angst er al diep in zit. Maar dat is idd met echte paniek momenten niet meer te doen nee. Arya heeft buiten ook wel eens gehad dat ze idd niks aannam, dan niet uit angst maar omdat ze gewoon Zo in de focus zat en dan kun je idd niks meer - in ons geval dan alleen weggaan uit de situatie. Maar met angst trainen is sowieso wel heel erg lastig en situatie afhankelijk natuurlijk met hoe je daar het beste mee kunt omgaan en dat is voor elke hond idd heel anders.

Oshaa
Ja, die vuilniszakken kan idd ook de oorzaak zijn dat het ineens erger is. Als ie daar 1x in heeft gezeten, kan dat al genoeg zijn geweest haha. Zo heeft Arya hier thuis al vaker succes gehad met eten stelen - uit een vuilniszak of gewoon van het aanrecht. En als dat een paar x gebeurd... het is echt een hel om het eruit te krijgen :')

Je zou idd best een supplement van puur ofzo kunnen proberen met die angst rondom stofzuigers enz, maar dat is uiteindelijk dan wel maar voor tijdelijk natuurlijk; het beste is idd om de oorzaak te achterhalen en die aan te pakken, wat je wilt doen, maar dat is zo lastig soms -O-. Hoe doet Beer dan als iemand dan bij 'm zit met stofzuigen? Hier zijn ze nog steeds geen fan van de stofzuiger en waren ze in het begin ook nog steeds wat bang ervoor, ondanks dat ze gewoon in een huis zijn opgegroeid met de stofzuiger enz. Het is natuurlijk echt een hels kabaal met die oren van ze die zoveel beter horen. Ging hier een paar maanden overheen voor ze echt een stuk relaxter werden ermee - bij Arya hielp het idd wel om met snoepjes te werken en eerst met de stofzuiger uit erbij te laten en dan steeds uit te breiden. Maar dat is zo afhankelijk per hond met hoe je dat het beste kunt doen.

Arya snuffelt met regenachtig weer en erna ook meer als normaal. Dat vind ze helemaal geweldig *\o/* Dan blijkt er toch juist meer te snuffelen zijn haha.

Het lastige is idd met dat speuren en er vandoor gaan, dat ze zo diep in die focus zitten dat je dan idd hoog en laag kunt springen maar weg zijn ze- met Arya ook meegemaakt helaas. Wat je nu kunt doen is idd proberen het voor te zijn en af te leiden zodra je ziet dat hij net een spoor gevonden heeft - ik gebruik daar op momenten dan ook zelfs even de stok voor (omdat ik weet dat ze daar heeeeel snel 100% focus op heeft) die ik juist probeer af te leren momenteel haha maar het spoor negeren vind ik dan op dat moment belangrijker hihi. Maar ik weet ook dat bij het echt zien van een haas of ree dat ze er echt wel vandoor gaat als ze kortbij genoeg zijn en gaan bewegen. Dus ik wil daar ook echt nog op gaan trainen ja. Denk dat de gg2 bij ons daar ook niet voldoende voor gaat zijn jammer genoeg.

Ik kijk ook niet zo uit naar de baggerbende wat het gras nu vast zal zijn vanavond met cursus. Ik ben blij dat we geen uur lang meer door een manege bak hoeven te lopen, maar de start van de cursus is qua timing wel een beetje rot nu voor een buiten locatie op gras :')

EDIT:
@Oshaa
Je zou eventueel ook nog contact met een therapeut kunnen opnemen. Het lijkt erop dat het gedrag pas sinds kort veranderd is dus als je op kort termijn nog met een professional dit kunt oppakken zal het denk ik sowieso makkelijker ombuigen zijn nog als dat je misschien een paar maanden verder bent weer. Is zo lastig ook voor iemand om iets te zeggen. Misschien is het idd met supplementen wel opgelost, maar misschien moet er idd gewoon echt 'dieper' iets mee gedaan worden en dan is het natuurlijk fijner om dat snel te kunnen oppakken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:57

Oshaa schreef:
mvende Ergens zou je denken dat met de regen alle sporen weg spoelen ofzo! Hopelijk kan Skip nog een tijdje los in het bos. Misschien met een mooie nazomer?

cursebreaker Als we stofzuigen gaat één van ons bij Beertje zitten. Het is vooral omdat het erger is geworden, dus ergens alsof hij het aan het ontwennen is - vandaar dat ik me afvraag of het een mineralen dingetje is. Of idd een fase.
Hij heeft niet echt 'succes' gehad nog met zijn jagen - hij heeft nooit iets gevangen en de haas had hij ook niet echt opgespoord volgens mij - die zat verborgen en sprong op toen Beer dichterbij kwam. Al kan je dat idd misschien een succes noemen. Het snuffelen / speuren zat er al vanaf het begin in, het is nu vooral het niet snel willen terugkomen dat anders is. Al bedenk ik me nu wel dat er nieuwe huurders zijn bij de achterburen en die laten hun vuilniszakken allemaal buiten staan, en daar heeft hij ook al eens ingezeten, misschien heeft dat er ook wel mee te maken.
Ze doet ook workshops, alleen moet je dan al iets van ervaring hebben. We gaan eerst beginnen met de online cursus om het fluitje ook aan te leren en dan idd verder kijken. Als er een keer een weekend cursus komt ga ik ons zeker aanmelden, want dan kan het tijdstechnisch wel. We gaan zowiezo ook door met de hondenschool. Denk niet meteen al met gehoorzaamheid, maar met een tussen 'cursus' waarbij je vooral oefent met de commando's uit de basiscursus in verschillende situaties en prikkels.
Al moeten we eerst nog 4 lessen + evaluatie van de huidige doen. Moet zeggen dat ik niet erg uitkijk naar die van vanavond - dat wordt echt een natte modderbende ;)

Het bos hebben we stiekem deze zomer ook een beetje links laten liggen ivm de eikenprocessierups

Gelukkig is er een route die ik loop die langs wat velden gaat. Zeker nu de gewassen er al grotendeels af zijn, kan Skip daar lekker op rennen. En omdat het zicht goed is, gaat Skip er minder snel vandoor, want er zit niet heel veel wild.

Zo is er ieder jaargetijde wel een rondje die ik kan lopen waar Skip los kan, gelukkig maar, want aangelijnd lopen hebben we beide een hekel aan.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:28

Mvdende, je weet wel dat het niet bepaald netjes is om je hond over andermans velden heen te laten denderen? Het zijn niet jouw velden en het is ook geen openbare grond...

Oshaa, wat een lastig probleem! Ik heb helaas weinig tips, hier gaat het altijd prima met vuurwerk. Dundy trekt zich er niks van aan en Dexter vindt alleen het moment dat het om 12u echt losbarst een beetje spannend maar na een minuut is dat ook prima. Dexter heeft een overdreven angst voor vallende dingen dus iets hoeft maar te klinken alsof het valt en dan is ie bang. Kennelijk klinkt al dat vuurwerk tegelijk alsof de hele aarde valt :Y) Hetzelfde vertoont hij namelijk wanneer mijn buurman begint te drummen. Dan kijkt hij helemaal paniekerig om zich heen waar in godsnaam de hele muur naar beneden komt denderen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 10:59

Oshaa schreef:
Vroeg me wel iets af - ik heb het idee dat Beer angstiger is de laatste tijd. Hij vond de stofzuiger al niet leuk, maar nu is hij er echt angstiger voor. Net zoals met bijvoorbeeld het verplaatsen van dozen en dingen, hij schrikt er echt van. Nu vroeg ik me af of dat kan duiden op een mineralen tekort (zoals bij nerveuze paarden en magnesium) of is het omdat hij meer van zichzelf laat zien omdat hij meer gewend is bij ons?

Dit kan zeker. Dat kun je ook vrij makkelijk testen door magnesium bij te voeren. :)
De meeste poeder supplementen zoals de groene os of puur hebben niet zo'n hoge dosering. doe je lang mee :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:10

Kaus schreef:
Mvdende, je weet wel dat het niet bepaald netjes is om je hond over andermans velden heen te laten denderen? Het zijn niet jouw velden en het is ook geen openbare grond...

Oshaa, wat een lastig probleem! Ik heb helaas weinig tips, hier gaat het altijd prima met vuurwerk. Dundy trekt zich er niks van aan en Dexter vindt alleen het moment dat het om 12u echt losbarst een beetje spannend maar na een minuut is dat ook prima. Dexter heeft een overdreven angst voor vallende dingen dus iets hoeft maar te klinken alsof het valt en dan is ie bang. Kennelijk klinkt al dat vuurwerk tegelijk alsof de hele aarde valt :Y) Hetzelfde vertoont hij namelijk wanneer mijn buurman begint te drummen. Dan kijkt hij helemaal paniekerig om zich heen waar in godsnaam de hele muur naar beneden komt denderen.

Op het moment dat er niets op staat, of alleen maar gras, vind ik dat het niet zn kwaad kan. Ik zorg ervoor dat Skip niet poept en anders ruim ik het netjes op.

Op het moment dat er echte gewassen staan, mag Skip het veld niet op.

De velden liggen direct langs een fietspad, het is niet dat ik ze ga opzoeken.

Hier in west-Brabant is echt helemaal 0,0 gebied waar honden officieel los mogen lopen, dus ik probeer de veiligste opties te vinden waar hij wél los kan.

Aangelijnd lopen is GEEN optie met Skip. Als het echt moet, kan het wel voor één wandeling, maar standaard aangelijnd lopen gaat niet. Hij kan dan zn energie niet kwijt.

Lis loop ik namelijk een rondje van zn 4km, Skip loopt waarschijnlijk wel zn 8-9km.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:14

Ik denk niet dat de boeren zo blij met je zullen zijn mvdende. Nu wen je aan dat als alles er af is dat hij er op mag, maar wie zegt dat hij het dan niet doet als er wel gewassen op staan?

En aan de lange lijn hun energie niet kwijt kunnen ben ik het niet mee eens. Als ik met Jip aan de lange lijn loop, snuffelt hij meer dan los. Dus dan is hij mentaal meer bezig en hoef ik fysiek niet eens een enorm grote ronde te lopen. :Y)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:15

kiwiwitje schreef:
Oshaa schreef:

Dit kan zeker. Dat kun je ook vrij makkelijk testen door magnesium bij te voeren. :)
De meeste poeder supplementen zoals de groene os of puur hebben niet zo'n hoge dosering. doe je lang mee :)

Ook gewoon magnesium dus. Eigenlijk wel logisch, aangezien dieren fysologie niet heel erg verscheelt tussen soorten :). Ik ga er eens naar kijken. Hij krijgt nu nog wel veendrenkstof - daar zit ook magnesium in. Er is natuurlijk geen link tussen te maken, maar het valt wel een beetje samen - het starten met de stof en het opvallen van angstiger gedrag. Maar dat kan natuurlijk ook heel goed toeval zijn.