[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:57

Maar ontdooid dus aquarium in en stel dat het niet gegeten wordt? Dat zou echt wat voor mij zijn. Hoewel zeer waarschijnlijk de helena slakken er ook dol op zullen zijn. Ga me er toch eens in verdiepen

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:02

Ik gooi ze inderdaad altijd ontdooid in. Heb nog nooit restjes gehad. De cory's ruimen netjes op.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:05

Ik had net gevoerd ja, vandaar het rode garnalen tapijt :D

Ik geef 2x in de week diepvries voer, brine shrimp of witte muggenlarven. Wil ook nog eens daphnia (watervlooien) gaan halen voor ib de diepvries. Ik geef dan 1/2 blokje per keer (snij een blokje doormidden met een mes en andere helft terug in de vriezer).

Even laten ontdooien en dan smullen ze ervan. Vooral de betta en ruby tetras vinden het erg lekker en de garnalen pakken ook snel wat weg voordat de betta op de bodem komt zoeken.

Gaat altijd wel binnen 10 minuten op laat zo maar zeggen.

Diepvries is over het algemeen beter dan levend, tenzij je het zelf kweekt. Door in te vriezen gaat eventuele parasieten en bacteriën dood die wil in levend voer kunnen zitten.
Is wat ik heb gelezen tenminste.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:10

hoi iedereen, ik volg jullie verhalen en wou het mijne ook even met jullie delen.
Ik heb een half open bak van 120 L, 40 B en 50 H. Heb platty's, black molly, cory's, jonge guppen, Helena slakken om de vele posthoornslakjes wat in te dijken, 1 ancystrus vrouw, Japonica's en een massa dwerggarnaaltjes van blauw tot rood, bruin en zwart.
Een half jaar geleden ben ik gestopt met waterwissels nadat ik me verdiept had op plantenvoeding, ik heb een filtersysteempje op basis van planten in een bakje dat aan de achterwand hangt en verder de klassieke filter om een goede doorstroming te hebben.
Aan de kant van het open gedeelte heb ik extra LED verlichting gezet voor de plantengroei en die is er massaal gekomen.
Ik heb wat foto's genomen om een idee te hebben, als jullie willen, neem ik vanavond op afstand ene waarop je de hele bak ziet zonder de raamreflexen die er overdag zijn.

Ik wou even reageren omdat ik er best trots op ben, had vroeger een dure CO2 installatie wou het zo natuurlijk mogelijk aanpakken, na 5-6 jaar is me dit ongeveer gelukt.
Het liefst van al wou ik een volledig open bak maar 2 van men 3 katten springen erop om te gaan drinken, vandaar half open :D
zij-aanzicht
Afbeelding
vooraan half open kant

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:53

Woww ben erg benieuwd naar volledige zicht

Wat is verschil tussen potje sera rode muggenlarven of uit vriezer? Uit potje zal misschien te hard zijn of kwaliteit niet goed of is het een optie

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:02

Gedroogd kan zelfs meer voedingsstoffen bevatten. :D
Geen idee wat het verschil precies is, ligt er ook aan hoe de gedroogde precies gedroogd is.

Super mooi aquarium hierboven met die Betta en garnaaltjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:16

Melyoramel, schitterende bak! Ik hou van groene jungles :D

Mindful, Heb je ook een volledige foto van de bak?

Ik heb dit jaar weer Tanichtys albanubes (Chinese danio's) buiten in een tobbe gehad. Door gezinsuitbreiding hier niet veel aandacht aan de bak gegeven en nadat ik de vissen nooit meer had gezien, ervan uit gegaan dat ze tijdens de hittegolf dood waren gegaan. Kijk ik gisteren in de bak, zie ik een wimper met oogjes zwemmen :wow:
Eindstand is nu 2 vd 3 volwassen vissen terug + 7 jongen :D

Afbeelding
De bakken

Afbeelding
De 5 grootste jongen

Afbeelding
Dit is mijn verwaarloosde rimboe-bakje :+ Geen filter, geen waterwissels, geen water toegevoegd in de laatste 4 (of 5) maanden, garnalen en planten doen het fantastisch :')

Afbeelding
Bovenaanzicht rimboe-bakje

Afbeelding
En het mos wat ik eruit heb gehaald uit de hoek. Nu is de hoek van de bak vrij en hier heb ik de twee kleinste visjes in gedaan. Ik zie er nu alleen nog maar 1 van, die heeft het buikje ook goed vol door alle infusoriën die er in dit bakje zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:39

ik kreeg de tip om de muggenlarven in een bakje met water te doen,laten ontdooien goed roeren.
ze waren alleen wat groot en ik heb veel kleine visjes,dus heb ook nog wat staan fijn snijden :')
maar ik doe toch altijd met voer een heel klein beetje ,dat ze alles meteen op eten.
en dan later nog een beetje..
nou ja ik wilde eigenlijk levend voer halen, iets van watervlooien of artemia ofzo.
maar ze hadden niks meer.
en ik had ook gedroogde, maar dat potje was leeg.

mindful wat mooi zeg.
lijkt me ook zo mooi om met minimale apparatuur een zo mooi mogelijke bak te hebben.
en ik ben wel benieuwd naar de andere foto.

ik heb trouwens buiten een soort van rimboe bak staan.
een emmer met snoei afval.
is echt bijna dichtgegroeid, en er zitten heel veel garnalen in!
een vijver gaat er ooit nog komen en dan kan het spul daar in

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:06

Wauw die rimboebak is ook geweldig, dan overleven de garnalen in de winter!!

Hier een foto van mijn bak, is niet de beste foto vind ikzelf
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:22

nee,maar foto is toch altijd anders dan in het echt.
bij jou is het nu donker, dus kun je het niet heel goed zien.
maar het zit best vol met planten.
ik vind dat mooi, maar ben ergens ook bang dat er teveel troep tussen blijft liggen wat gaat rotten en ik dode vissen krijg?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:29

ik heb heel veel opruimers erin zitten, de bodem is heel proper en het afval zorgt voor voeding in de bodem

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:35

Ergens kan een aquarium veel aan hoor. Mijn beide mosplankjes waren er ontzettend slecht aan toe. Kwam ik deze week pas achter toen ik eindelijk ze eruit haalde en flink wou snoeien. Was echt een gigantische bende en bleek bijna niet meer vast te zitten aan het hout.

Nappie net weer even gezien na 48 uur. *\o/* <3 gek hoor hoe snel ze er helemaal bij horen.

Ga eerst maar eens mix potje van sera gedroogde dingen halen. Kijken hoe dat bevalt. De grondels zie ik nog niet eten. Ze zijn absoluut wel aanwezig maar enorm relaxte vissen zeg. Vind ook hun een enorme aanwinst in mijn bak

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:47

ik was even aan het googlen, dat zijn ook leuke visjes.
maar vind wel dat se ook liefst levend voer hebben?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:45

Mijn betta vindt gevriesdroogd voer niks aan :') Bevroren voer (ontdooit) eet ie wel heel graag!

Ze hebben allemaal wel voorkeuren :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 02:15

ellepel schreef:
ik was even aan het googlen, dat zijn ook leuke visjes.
maar vind wel dat se ook liefst levend voer hebben?

Jep dat zegt de ene site wel en de andere niet. Voor aankoop na gevraagd en ze hebben nog nooit levend of bevroren eten gehad. Wat ik voer is alles wat ze kennen in principe.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:04

Ik geef ook nog weleens van dat gelvoer. Tetra Fresh Delica. En dan de Daphnia, Brine shrimps, Krill en Bloodworms.
Vinden ze hier heerlijk!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:47

Ymediem schreef:
Ik geef ook nog weleens van dat gelvoer. Tetra Fresh Delica. En dan de Daphnia, Brine shrimps, Krill en Bloodworms.
Vinden ze hier heerlijk!

Heb ik ook over gelezen. Ga gewoon wat proberen binnenkort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:34

wat wel leuk is is dat die apistogramma die ik nu heb de garnalen lekker vinden.
af en toe sjezen ze nu door de bak achter de garnalen aan. :')
het is maar goed dat ik in de andere bakken veel te veel garnalen heb,dus die kan ik af en toe overzetten.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:39

ellepel schreef:
wat wel leuk is is dat die apistogramma die ik nu heb de garnalen lekker vinden.
af en toe sjezen ze nu door de bak achter de garnalen aan. :')
het is maar goed dat ik in de andere bakken veel te veel garnalen heb,dus die kan ik af en toe overzetten.

Ook een vorm van levend voer :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:17

Zelfvoorzienend leven haha

Ben benieuwd of ik daar dadelijk ook mee te maken ga krijgen. De grondels planten zich waarschijnlijk wel voort in mijn aquarium. De Corydoras Schwartzi, koperzalmen en neon tetra's verwacht ik sowieso niet

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:08

https://youtu.be/g8B9diQ5Mjc

Doe gerust geluid uit ik kreeg achtergrond geluid niet uitgezet.

Eerste keer iets anders voeren dan vlokken, granulaat of tabletten. Een aanrader zeg!!!

Nu nog uitvogelen 1x per week 1 of 2 blokjes? Was nu zo weg in elk geval (1 blokje) en dan daarnaast nog 2x per week hun hoofdvoer?

Dit was tropical diepvries mix. Ze hadden enkel diepvries mix dus vandaar toch niet uit potje en was goede keuze denk ik zo. Zelfs Nappie was er zeer vlot bij

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:00

leuk filmpje!
geen idee hoe vaak,ik wissel hier sowieso af

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:05

Leuk filmpje inderdaad!

Waar bestellen jullie (online) voer en andere spullen?
Ik moet nog even kijken qua voer, probeer ook af te wisselen, maar mijn visjes eten veel dingen niet zo graag. Heb nu een voederautomaat er op staan, daar vlokken + korrels in. Als ik dan weer thuis ben (week half/half bij vriend) voer ik ook ontdooide diepvries blokjes.

Trouwens ook leuk die visjes die jij er in hebt op dat filmpje! Ik heb een beetje overbevolking aan guppy's en verder nog een paar oudere/minder gezonde rode rio's.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:17

Heb hier de luxe veel winkels in de buurt waar veel te halen is. Daarnaast bestel ik toch wel zo'n 6x per jaar bij zooplus voor de honden en die hebben ook veel vis spul.

Dank je, heb hier geen vissen die echt serieus voort planten (tot nu toe niets) verwacht hooguit de pauwooggrondels uiteindelijk. Dat makkelijk voortplanten was voor mij de reden bepaalde vissen niet te nemen ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:32

Haha jep, een volgende keer ga ik ook niet voor guppy's. Heb deze bak van iemand overgenomen, zat nog één gupje in, dat vond ik zielig, twee er bij... en nu dus eh, véél :')

Laatste tijd doe ik alleen 'onderhoud' aan m'n aquarium, dus waterwissel, schoonmaken en planten snoeien. Komt vast weer een fase dat ik weer dingen wil aanpassen, en dan misschien het visbestand serieus veranderen :)