Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:13

Hier krijgen ze meestal 4-6 verschillende soorten groenten per dag. Met zijn 8en een paprika, allemaal een blad andijvie, een plakje komkommer, en een stuk wortel zijn het vaste menu. Daarbij krijgen ze vaak witlof, spinazie, bleekselderie en soms tomaat/appel/banaan. Ze lusten heel veel :))

Nibbit en Effie reageren wel echt als ik roep, Nibbit kent zelfs wat commando's :+

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:14

Ik kom ook graag meekletsen in dit topic! Zal gelijk mijn altijd hongerige vriendjes even voorstellen: Mellow & Bailey.

Vier dagen oud <3
Afbeelding

Ontbijten terwijl ze op schoot zitten is natuurlijk onbegonnen werk. 'Mammieee, we willen een hapjee!' :').
Afbeelding

melody7

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:15

Wat een schatjes! <3

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:23

@melody Serieus... Werd aangeraden op een site ergens. Ze eten hem niet, dus toch er maar uit.

Ik heb ook een soort zoutblokje. Dat is dan ook niet goed zeker...

Hier krijgen ze andijvie, wortel, komkommer en soms een appel of radijsjes. Ze zijn niet echt makkelijke eters. Boerenkool gaat er ook in maar dat lust ik dan weer niet :+

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:30

Ik geef mijn cavia van 10 weken nu vaak een klein stukje wortel, 2 blaadjes witlof en soms een klein stukje paprika of bleekselderij. Dat eet hij graag evenals zijn brokken! Merk wel dat hij amper hooi eet?

Op schoot is hij nu lekker rustig en slaapt meestal half. Hij gaapt vaak! In zijn hok is hij nog steeds vaak verstijft / bang :\ . Met wat eten kan ik hem uit zijn huisje lokken maar soms trekt hij het uit mijn handen (sterk! _O- ) en dan vlucht hij snel terug naar zijn huisje.

beert

@isabel, wat een kleurrijke boel! Wat is de confetti op de grond?

@Dani wat een schatjes!!

En dank voor de complimenten voor de pluizenbollen. Ik zal ze over een tijdje ook wel moeten knippen :-).

Hier krijgen ze een stuk of vier verschillende soorten groentjes per dag en heel veel hooi. En daarnaast science selective en kruiden.

melody7

Dat zal wel een verouderde site zijn, weet je nog welke site het was? Nee dat zou ik ook niet doen, klinkt niet goed. Brokjes, water, groente en onbeperkt hooi is genoeg :) Vrijwel al het dierenwinkelsnoep is slecht, als je wat extra's wilt geven kun je beter kijken naar gedroogde kruiden/groente/bloemen/fruit etc. Dat is gezond, en hier zijn ze er helemaal gek op :D

Gebruiker201, wat voor hooi heb je? Ik hoor wel eens dat ze dat selectief kunnen eten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:32

Hier hebben ze nu wortel en een stukje appel op. Paprika ligt in t hok maar dat lijken ze niet te kennen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:36

@Gebruiker201: misschien krijgen ze zoveel ander voer dat hooi gewoon niet meer nodig is of niet de voorkeur heeft. Krijgen ze per dag een vaste hoeveelheid bro0kjes of vul je het bakje zodra het leeg is ??

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:44

Ik heb courgette aangeboden maar dat beviel helemaal niet :+

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:49

Qua voer+hooi krijgt hij hetzelfde als wat hij in de dierenwinkel kreeg. Voer: “Hope Farms Cavia Supertrio” en dan 25gram/onderkant van voerbakje gevuld. Ik vul dit niet tussentijds bij. Hij eet dit helemaal op. Wat voor hooi ik heb weet ik zo niet, hetgeen wat de dierenwinkel adviseerde :+ het hooi voelt vergeleken met paardenhooi behoorlijk droog in ieder geval?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:50

Knapperds allemaal!

Hier krijgen ze elke ochtend samen een wortel en elke avond een kwart paprika. Plus hooi en brok.

Ik kom net thuis.
Daar liggen ze hoor.
Stelletje papzakken :+
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:59

Daar zou het wel aan kunnen liggen, is het stoffig of geel? Ik gaf ze voorheen weidehooi van Puik, dat kocht ik in pakken van 5 kilo. Meestal was dat prima hooi, maar soms waren pakken grotendeels gruis met erg kleine sprietjes hooi. Nu krijgen ze Timothy hooi omdat dat calcium arm is, dat eten ze ook goed.

Ik koop nu alles bij mijn stage, de kwaliteit van haar hooi/voer/kruiden is altijd goed :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:08

Ik koop inderdaad niet echt snoep uit de winkel. Ze krijgen groenten en hooi - inderdaad van Puik. Al moet ik zeggen dat ik vandaag een andere soort heb gekocht omdat die in de aanbieding was :+

Ook heb ik nu nieuwe vitamine C brokjes. Wederom in de aanbieding. Ik ben nog even aan het kijken welk merk ik nu echt prettig vind. Lastig hoor. Bij Rimska - mijn paard - ben ik hier al doorheen gegaan :')

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:35

Afbeelding

Ik vind het hooi niet echt gelig jullie wel? Morgen verschoon ik het hok, zal even naar het merk kijken!
Zo leuk om al die verschillende cavia’s voorbij te zien komen <3

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:45

Ik geef ze gewoon hooi van onze hooibalen, dus niet uit een winkel. We hebben nu heel mooi hooi, dus ze eten het erg goed. Ik vind hooi uit de dierenwinkel duur en stoffig.

Veel fokkers voeren Kasper brokjes, want die is goedkoop en bevat veel vitamine c. Ik geef ze science selective.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:42

Hoeveel vit C heeft een cavia nu nodig? Ik was bij de fokker en daar zat wel 3000mg vit C per kilo in. Terwijl in de selective 800 zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 09:06

beert schreef:
Ik geef ze gewoon hooi van onze hooibalen, dus niet uit een winkel. We hebben nu heel mooi hooi, dus ze eten het erg goed. Ik vind hooi uit de dierenwinkel duur en stoffig.
Precies, zo doe ik het ook. Ik laat wel de zaak hooi buiten staan (wel droog), maar door de luchtvochtigheid blijft het dan net wat vochtiger en wordt minder stoffig als wanneer het binnen staat.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:08

MarjanB schreef:
Hoeveel vit C heeft een cavia nu nodig? Ik was bij de fokker en daar zat wel 3000mg vit C per kilo in. Terwijl in de selective 800 zit.

Dit vroeg ik me ook af toen ik voer ging uitzoeken, maar ik kwam toen uit op dit topic:
https://www.caviaforum.nl/community/thr ... er.238236/

Blijkbaar is het bij Selective op een andere manier 'verwerkt'.

Maar als je ernaast ook veel groente geeft, telt dat natuurlijk ook mee. Wij als mensen hebben ook vitamine c nodig en ik hou van mezelf ook niet echt bij wat ik precies per dag binnenkrijg aan vitamines :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:24

Heb nu nog voer van de fokker en probeer ze het voer wat ik gehaald heb ook op te laten eten, voor nu eten ze vooral het voer van de fokker (lekker vertrouwd) ze hebben nu paprika en wortelen op en eten ook goed hooi. Als het gras gegroeid is kunnen ze daar ook op :) In het voer wat ik gekocht heb zit 780mg in.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:36

Ik geef EnJoy kruidenkorrel, daar zit ook 3000 mg per kilo in. In theorie krijgen ze zo 75 mg per dag binnen, maar ik geef toch groente omdat ze niet allemaal even veel brokjes binnen krijgen. Ze vinden het ook veel te lekker om het niet te geven :D

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:26

Afbeelding
Wat een gezelligheid <3

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:28

Die van ons krijgen trouwens Hopefarms supertrio, valt reuze mee in prijs (vind ik) en vit c is heel hoog. :) De caafs hebben het sowieso niet zo met brokjes maar deze eten ze wel goed!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:32

Mag ik vragen waar je die enjoy Kruidenbrok besteld? :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:39

Bij shop.beestenplein.nl, dat is de webwinkel van mijn stage. Ik ben er heel tevreden over. De kruidenmixen doen het hier ook erg goed :D