Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:30

Klopt had ook 1 licht blauw eitje. Vond ook veel eieren voor rond de jaarwisseling had er totaal 8 (2 olijf, 3 licht groen, 1 licht blauw en 2 bruin).

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:41

Blijven jullie kippetjes eieren leggen in de winter dan?
Ik heb nog maar 1 kip die eens in de 2 tot 3 dagen een ei legt, de andere 3 doen niks momenteel.
Maar 2 ervan zijn in de rui geweest een hele tijd terug (vanaf toen stopte ze met leggen) en de 3e die is nu in de rui volgens mij. De 4e die nog wel legt is dus ook nog niet in de rui geweest.
Eerste kip die moeilijk door de rui kwam, is er gelukkig wel goed doorheen gekomen, die zag er ineens zo dramatisch uit dat ik echt even dacht dat het mis ging, maar is inmiddels helemaal bijgetrokken en ook weer aangekomen.
Ze worden ook steeds tammer, kan ze niet aaien oid, maar als ik door de tuin loop word ik inmiddels wel gestalkt, ben in ieder geval niet meer eng. Eentje wil mij steeds heel graag pikken, liefst als ik met blote voeten in slippers loop in mn tenen, weet ook nog niet zo goed wat ik daar mee moet :')

Wij hebben geen muizen bij de kippen (althans geen sporen van), maar wel de grote vogelvoliere, daar zien we ze ook overdag gewoon lopen, zelfs als ik in de volière bezig ben. Voer kunnen ze niet bij, maar wat de vogels knoeien wel, hele dag zie je ze scharrelen over de bodem naar restjes, dat is niet bij te houden.
Denk dat wij van die muis vriendelijke vallen binnenkort eens gaan proberen, ze zijn aandoenlijk, maar zie er nu telkens 4, daar blijft het straks waarschijnlijk niet bij.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:50

Van de 36!!!! dames heb ik nog 2 a 3 eitjes per dag, maar het is ook even maar 1 geweest dat was een kruising Araucana X Leghorn, die echte legkippen leggen jaarrond.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:50

9 Hennen en dit was van 2 dagen. En wel van de jonge hennen wist ik dat ze binnenkort zouden gaan leggen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:40

Mer1980 schreef:
Oef ik zou 'blij' zijn met muizen, ik heb alleen maar ratten. := ik heb ook behoorlijk wat kippen, de paarden etc. Dus het houdt niet over. Die krengen zitten overal, verzakkingen van de vloeren, kapot geknaagde spullen, bah bah bah. heb 4 vallen staan, 1 levende val en 3 klemmen. Heb in totaal 18 ratten gevangen de afgelopen 5 maanden en zelfs een bestrijdingsdienst met fretten en honden erbij gehad := maar ze gaan niet weg. De stank van de pis en poep bah bah bah.... muizen liever dan ratten. arghhhh

Marcella: wat leuk! Onze cream legbars zijn ook net aan de leg, zo leuk die blauwe eitjes tussen de groene en andere kleuren. <3

O jasses. Ik ga straks even kijkrn met een vriendin of ik zo'n trapbak bij amazon kan bestellen. Dan duurt het welliswaar wel een paar weken maar dat moet dan maar.
Twee keer per dag voeren is geen optie ivm mijn werk.

Ik heb hier trouwens ook nu met de korte dagen toch minimaal twee eitjes per dag, van de 4 kippen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:29

Hier “legkippen” en die leggen nog steeds elke dag een ei. Met heeeel af en toe een uitzondering.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:10

Meer dan de helft van mijn kippen is 6 jaar of ouder dus dat ze niet zo veel leggen vind ik niet zo erg of vreemd. Ieder jaar valt er wel wat af en laat ik weer wat jongs uitbroeden.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:27

Oh ja ik doelde ook op de vraag van Faelynn.
Onze kippen zijn van afgelopen voorjaar, dus nog piepjong.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:35

Deel jong en wat van vorig voorjaar.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:14

Hier 4 kippen van een jaar oud en 1 legkip van 2 jaar oud. Van de legkip krijg ik elke dag een ei, de andere 4 komen gezamenlijk met 1 ei per dag :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:06

Mijn oudste legkip is 5 jaar geworden op de antibiotica en veel medische zorg. Ze werden probleemloos 2, maar durf het niet meer aan. Geen leghorn of Red island meer voor mij. |(

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:24

Mer1980 schreef:
Mijn oudste legkip is 5 jaar geworden op de antibiotica en veel medische zorg. Ze werden probleemloos 2, maar durf het niet meer aan. Geen leghorn of Red island meer voor mij. |(

Ik sluit hier bij aan. Ze zijn geweldig, maar ik ben goed ziek geweest van het verlies van één van mijn legkippen en ik vrees dat de andere twee hier helaas ook last van gaan krijgen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:25

Hier 2 eitjes van een stuk of 20 hennen :+
Maar inderdaad naast 1 leghorn geen echte legkippen meer, gaan me veel te snel dood

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:42

Om die reden gaan er bij mij steeds meer kruisingen komen. Met als extra leuk iets meer kleur in de eitjes. :D

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:49

Oef wat is de gemiddelde leeftijd van legkippen?

Wij hebben :
1 Isa Brown, 1 red island en 1 zwarte Nera.

We vinden hier van alle kipjes de red island toch wel de leukste kipjes (mijn ouders hebben ook een aantal verschillende).

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:25

Je mag blij zijn met die legkippen dat ze gezond de 3 jaar halen, deze zijn zo kapot gefokt, dat ze gemaakt zijn om in zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk eieren te leggen. Ze zijn gewoon op daarna. Ik heb nu ook kruisingen en dat werkt prima en leuke kleurtjes. De Red island kippen zijn wel echt super mak te krijgen alleen veel te snel dood.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 08:24

Palmera schreef:
Mer1980 schreef:
Oef ik zou 'blij' zijn met muizen, ik heb alleen maar ratten. := ik heb ook behoorlijk wat kippen, de paarden etc. Dus het houdt niet over. Die krengen zitten overal, verzakkingen van de vloeren, kapot geknaagde spullen, bah bah bah. heb 4 vallen staan, 1 levende val en 3 klemmen. Heb in totaal 18 ratten gevangen de afgelopen 5 maanden en zelfs een bestrijdingsdienst met fretten en honden erbij gehad := maar ze gaan niet weg. De stank van de pis en poep bah bah bah.... muizen liever dan ratten. arghhhh

Marcella: wat leuk! Onze cream legbars zijn ook net aan de leg, zo leuk die blauwe eitjes tussen de groene en andere kleuren. <3

O jasses. Ik ga straks even kijkrn met een vriendin of ik zo'n trapbak bij amazon kan bestellen. Dan duurt het welliswaar wel een paar weken maar dat moet dan maar.
Twee keer per dag voeren is geen optie ivm mijn werk.

Ik heb hier trouwens ook nu met de korte dagen toch minimaal twee eitjes per dag, van de 4 kippen.

Ik weet niet of je het filmpje kan zien, maar dit zijn nog ideeën om zelf een trapbak te maken: https://www.facebook.com/share/12CqQaqgDLH/

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:36

Komen jullie kipjes in de sneeuw? Hier is de ren sneeuwvrij, volgens mij omdat ze er de hele tijd doorheen scharrelen, terwijl er in de tuin zelf nog wel een beetje sneeuw ligt.

Kippies mochten vrijdag dus in de tuin, en ze vonden het nog leuk ook :D Voor zover ik weet is het de kleintjes hun eerste sneeuw, ze woonden hiervoor in een bos waar de sneeuw niet doorheen kwam. Van de Bleu weet ik het niet zeker. Maar ze vonden het allemaal wel leuk!
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:40

De kleurtjes van de eitjes worden steeds leuker. :D

Afbeelding
Heb zelf sneeuw gemaakt met lavagranulaat. :+ Goed voor de bodem/fruitbomen en gelijk tegen de eventuele wormen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:54

Hier mochten ze naar buiten, maar vonden de sneeuw helemaal niet leuk haha, bleven keurig met zn 4 onder de overkapping voor mijn huis staan, na een half uur vonden ze het goed en liepen terug hun ren in (die is overdekt dus ook sneeuw vrij _O-
Gelukkig vandaag weer een mooie dag, dan scharrelen ze heerlijk door de tuin.
Ik verdenk mijn kippen er wel van dat ze hun eigen eieren opeten, gister waren ze met zn alle ergens aan het eten en lag er smurrie midden op de stoep dat er verdacht veel uit zag als een ei, en dit heb ik in het hok ook al eens gehad.
In het broedhok vind ik wel regelmatig een heel ei, maar als ze niet daar liggen, dan vind ik op andere plekken smurrie. Volgens mij heb ik ook een kip die willekeurig eieren door de tuin legt, was aan het kijken hoe ze door de tuin liepen, een kip deed een beetje moeilijk, plop, ei midden op het veld :') en we vinden ze wel vaker willekeurig in de bosjes, op t veld, of op de stoep nu dus blijkbaar ook.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:04

Hihi hier duurt het eventjes voor ze naar buiten gaan maar als ze water of eten willen zullen ze toch moeten. O:)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:58

Kidde schreef:
Ze kunnen inderdaad prima tegen kou! Hier lopen ze op een weitje, dus alles sneeuw vrijmaken gaat niet. Maar ze lopen alsnog gewoon buiten. Het was vooral opletten dat de waterbak niet bevroor. Ook gaf ik ze wel wat extra lekker voer om warm te blijven. [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hierboven foto's van afgelopen jaar, het rode kippetje is helaas eind vorig jaar overleden, maar ze hadden ook geen problemen met de sneeuw!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:20

Hier gaan ze de sneeuw niet in :+

1e 2 dagen in de ren gehouden en gelukkig is daarna ontdooid rondom het hok en onder de boom.
Verder dan daar gaan ze niet.

Ik heb trouwens een haan met sciliose... hij wordt steeds schever :')
Vorig jaar als jonge haan gekomen, heel lief en super tam.
Hij heeft er zelf geen last van gelukkig, alleen zelf goed bijhouden met eens in de zoveel tijd inspuiten tegen luizen en mijten etc.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:19

Ik heb onverwachts een nieuwe dame erbij. Een vriend van mijn man belde dat zijn opa is overleden, waardoor ze een nieuw plekje zochten voor één hen. Ze is vanavond bij mij gebracht. Het blijkt dat dit arme dier 4 jaar alleen heeft gezeten.. Ze zit nu in het hok bij de rest, mijn groepje kippen is heel stabiel dus wilde haar geen dag langer alleen houden. Ik zorg dat ik er morgen bij ben als ze het hok uit gaan en ze krijgen de hele tuin om in te scharrelen, dus hopelijk gaat dit snel goed.

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:50

Ach wat ontzettend sneu… fijn dat ze nu bij jou is! Ze ziet er ook niet uit als topfit. Dat zal ook wel snel veranderen.