De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:02

Oh dat koppelen, dat is nog niet zo makkelijk. Ik dacht dat we het nu wel hadden gehad. Zit ik net te ontbijten, zitten die 2 elkaar achterna. Eerst Rosie achter Teake, daarna hij achter haar. Hij pakt haar echt bijna tot bloedend. Heb ze toch maar uit elkaar gehaald. Geloof toch dat dit niet zo'n leuk stel wordt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:12

Gigixponys schreef:
Mogen ze zeker. Ik heb idd die van hartog. Doe wel heeeel lang met zo'n zak. Geef hem een half kommetje per dag. Enige waarmee je moet opletten is dat het zo eiwitrijk is dat ze mss te dik worden. Maar Chester is chronisch ziek dus hij kan dat wel gebruiken.

Ik heb verder ook van die luzerne-appel blokjes voor de andere buns. Want Chester eet het ook niet heel graag dus meng het goed onder zijn brokken.

Dat is goed om te weten! :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:47

jeetje77 schreef:
Oh dat koppelen, dat is nog niet zo makkelijk. Ik dacht dat we het nu wel hadden gehad. Zit ik net te ontbijten, zitten die 2 elkaar achterna. Eerst Rosie achter Teake, daarna hij achter haar. Hij pakt haar echt bijna tot bloedend. Heb ze toch maar uit elkaar gehaald. Geloof toch dat dit niet zo'n leuk stel wordt.
ai da's jammer.
Teake is een mannetje?
Dacht dat man en vrouw juist een goede combinatie was?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:10

@ jeetje jammer dat het koppelen niet gaat.

Ik heb de beneden verdieping van het hok open gedaan. De baby’s weten nog niet goed wat ze ervan moeten denken maar zij zijn allemaal even beneden geweest. Waren erg onder de indruk van pappa die er naast woont. Zit zo’n 10cm tussen dus elkaar aanraken kan niet

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:20

Art_Ificious schreef:
ai da's jammer.
Teake is een mannetje?
Dacht dat man en vrouw juist een goede combinatie was?

Ja Teake is het mannetje. En idd het vaakst gaat de combi man/vrouw het best.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:28

Jammer Jeetje.
Hier hebben we ze met koppelen in de ijzige kou echt wel twee weken op het neutrale terrein gelaten voor ze terug gingen. Als het niet langer was.

Hier speelt wel de gedachte om (niet nu, maar ergens voor de zomer ofzo) een duitse reus weer bij de groep te doen. Of twee als dat beter is voor ze, maar dan zou ik dit keer heel graag met jonge konijntjes willen beginnen. Ik ben dan alleen zo bang voor de pubertijd en of dat dan problemen gaat geven. Twee groepen maken is hier eigenlijk niet echt wat we willen. En afscheid moeten nemen van konijnen ook niet...

Hoe zijn hier de ervaringen met jonkie(s) bij een bestaand koppel?

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:23

Goedenavond,

Ik heb sinds 18 maart een konijn.
Men zei dat het een ram was, maar ikzelf
denk dat het een voedster is.
De kooi staat in de woonkamer en ze maakt
er echt een bende van. Ze krabt al het zaagsel bij elkaar en zo gaat al het zaagsel uit de kooi.
Ik zit te denken aan een andere bodem bedekking. Wat raden jullie aan?
Ik zag al iets van dat Hennep schors ofso.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:32

Nolicapri schreef:
Goedenavond,

Ik heb sinds 18 maart een konijn.
Men zei dat het een ram was, maar ikzelf
denk dat het een voedster is.
De kooi staat in de woonkamer en ze maakt
er echt een bende van. Ze krabt al het zaagsel bij elkaar en zo gaat al het zaagsel uit de kooi.
Ik zit te denken aan een andere bodem bedekking. Wat raden jullie aan?
Ik zag al iets van dat Hennep schors ofso.

Hoe groot is de kooi? Heeft hij/zij er ook een ren aan? En is ie alleen?

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:34

Jeetje wat jammer dat de koppeling toch niet gelukt is. Komt hij bij een opvang weg dat je kunt ruilen?

NAIWHL ik heb geen ervaring met een jonkie bij een bestaand koppel te zetten. Volgens mij kun je sowieso het beste wachten tot ze 16 weken zijn

Nolicapri klinkt meer als verveling. Heeft je konijn ook een maatje? Een graafbak aanschaffen kan misschien ook helpen, dat je konijn daar in gaat graven ipv in het zaagsel?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:00

Hij kwam bij een vriendinnetje van mij vandaan. Dus hij is er terug. En zij gaat ws nu ook mee naar de opvang om voor hem weer een nieuw vriendinnetje te zoeken.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:04

Ik heb een 120 kooi, ik heb er geen ren bij.
In de avond uren loopt ze los door de woonkamer / keuken.
Ze heeft speeltjes , hooi bal , onbeperkt brokjes , sla , gras soms een wortel en een broccoli in de kooi.
Maar het zaagsel ligt echt overal, ik kan continue gaan stofzuigen haha. Ze krabt echt alles uit de kooi. Vandaar dat ik opzoek ben naar een steverige bodem bedekking.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:17

Ook denk dat ik dat ga zeggen wat je niet wil horen. Maar verveling en eenzaamheid. Echt te weinig ruimte en geen maatje. En onbeperkt brokjes zou je eigenlijk moeten inzetten naar afgepast brokjes en onbeperkt hooi. Hooi is hoofd voer.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:43

Is die 120 kooi dan echt te klein?
Ik ga even opzoek naar meer speelgoed.
Ze krijgt echt mega veel aandacht

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:49

Dit kopieer ik even letterlijk van een site ve opvang, in dit geval het konijnenparadijs:
"Huisvesting

Als opvang vinden wij het welzijn van konijnen van groot belang en daarbij hoort een ruime en goede huisvesting. We hebben daarvoor dan ook enkele voorwaarden voor opgesteld zoals te lezen is bij onze herplaatsingsvoorwaarden. Wij hanteren minimale leefomgevingen voor konijnen voordat we overgaan tot herplaatsing dit is enkel in het belang van de konijnen. Konijnen zijn zeer bewegelijke dieren die van nature een grote leefomgeving hebben en hun grote stampers graag laten strekken.

Wij zijn van mening dat de minimale leefomgeving als volgt moet zijn voor één of twee konijnen van hetzelfde formaat:

Dwerg/kleine konijnen minimaal 3m2 (3 meter bij 1 meter of in andere verhoudingen)
Middelgrote konijnen minimaal 5m2 (5 bij 1 meter of in andere verhoudingen)
Grote konijnen minimaal 8m2 (8 bij 1 meter of in andere verhoudingen)

Dit geldt allemaal op één oppervlakte dus niet verdeeld in meerdere verdiepingen. Meerdere verdiepingen zijn leuk, maar ontneemt veel renruimte.
Maar natuurlijk is groter altijd leuker!
Natuurlijk moeten ze dag en nacht het verblijf ter beschikking hebben en niet 's nachts opgesloten worden. Juist dan zijn konijntjes het actiefst, overdag liggen ze vaak te relaxen en te slapen. Uiteraard is het van groot belang dat de ren ook voor de nacht veilig is."

Daarnaast moet een konijn een soortgenoot hebben, een maatje.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:07

Bedankt voor je berichtje

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:14

Zojuist zaden besteld om een ‘konijnen-moestuin’ te maken. Heel erg benieuwd.
Weet ik tenminste dat kruiden goed schoon zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:22

Nolicapri schreef:
Bedankt voor je berichtje

Die van mij hebben een stal van 3x3m ter beschikking en ze zijn maar met hun 2tjes (dwergjes) :')

Vandaag paar uur bij hen in de stal gezeten. Kwamen af en toe aan mij snuffelen ook en Savannah vond de veters van mijn schoenen ook interessant om aan te knabbelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En "wat" hooi + extra bak met Koolzaadstro waar ze in kunnen liggen of graven.
Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:36

Lekker de ruimte ook artificious

Ik zou ook zeggen dat een maatje en meer ruimte echt goed zouden zijn nolicapri. Hier hebben ze een buitenverblijf met een stal van 2m2 en een weide van 30m2. En als je soms de sprintjes ziet trekken, graven in het graafdeel, rommelen met takken enzo, dan kunnen ze daar hun energie in kwijt.

En hoe leuk ze het ook vinden als ik langs kom en ze aandacht geef, ik kan nooit op tegen onderlinge konijnenmaatjes. Tegen elkaar aan slapen, elkaar wassen en gewoon samen zijn. Dat is voor een konijn toch echt noodzakelijk hoor. Uitzonderingen daargelaten.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:22

Ik zou toch ook naar een maatje kijken en een ren waar hij dag en nacht in kan :)

Mooi plekje Art-Ificious! Hier ook een ren van 8 m2 voor 2 dwergjes. Had van mij wel groter gemogen :+

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:48

Even uit nieuwsgierigheid, hoe doen jullie dat met het overdekken van zo'n grote rennen? Hier hebben ze 4,5 m2 maar zou ze liefst nog meer geven, is alleen niet altijd handig om alles stevig overdekt te krijgen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:59

Haha ik wil nog zien of ik in een andere stal (die als bergruimte dient want is te klein voor een paard in te zetten) niet iets kan creëren met verdiepingen voor de konijnen. Want in de winter wil ik beide grote stallen van 3x3m wel beschikbaar hebben voor de paarden. Nu schuilen ze niet in de stallen (hebben nog 1 stal van 3x3 ter beschikking) maar in de winter schuilen ze wel vaker had ik gemerkt.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 06:52

Bij mij is het deel waar ze overdag zitten niet overdekt, namelijk mijn terras. Voor de nacht hebben ze rond de 2m2, overdekt. Ze gaan rond 6u ochtends los en als ik naar bed ga tegen 22.30 weer naar binnen.

Afbeelding
Rosie heeft de rust gelukkig weer wat gevonden. Haar andere ooglid ziet eruit alsof ze een bokswedstrijd heeft gehad.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:33

Hier is het inderdaad niet overdekt. Dat is niet te doen :n

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:48

Ze hebben hier 2 huisjes waar ze droog / beschut kunnen zitten, en het toilet staat onder een stukje plexiglas wat op de hoek van de ren ligt. De rest is gewoon onbeschut, ze zijn niet van suiker (al is goed te merken dat de een regen een stuk dramatischer vindt dan de ander, die vrolijk zeiknat rondsnuffelt). En ze houden heel erg van zonnebaden, dat wil ik ze niet ontnemen met een afdak.

Art_Ificious: houden ze dat pak vlas heel? Die van mij zouden dat veel te leuk vinden om te slopen. Het pak stro wordt altijd enthousiast open gehaald en weggesleept als ik wil vullen :')

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:53

Ja, Nappie zat ook altijd in de regen. Mafketel was het. Mis hem nog steeds.