Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:18

dat bodem reinigen gaat anders dan jij denkt.
je haalt niet alles er uit,helemaal niks juist
ik doe bij mijn bakken alles wat er los op de bodem ligt aan troep afzuigen met een slang.
dan komt er water mee en heb ik meteen de waterwissel.

je kunt dan eventueel met je vinger even licht door het bovenste laagje vqn de bodem gaan en dan gaat er rommel ronddwarrelen wat je dan opzuigt.
maar je haalt dus niks er uit.

ik ga even zoeken naar een filmpje ofzo waar je het op ziet.

waterwissel eens per week of twee week is vaak genoeg.
niet teveel plantenvoeding er in en filter echt alleen als de uitstroom minder word
Laatst bijgewerkt door ellepel op 14-02-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:21

ik gebruik een gewone dunne slang trouwens, vind zo een speciaal ding echt onhandig omdat ik heel veel planten heb.
met een iets dunnere slang dan een tuinslang kan ik die gewoon met 1 hand vasthouden en zo makkelijk ook tussen de planten troep wegzuigen als dat nodig is
Laatst bijgewerkt door ellepel op 14-02-21 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:21

+:)+ héél erg bedankt voor deze tips!!

Alleen is mijn bodem zo vol beplant, dat ik eigenlijk geen vrije plaats heb zeg maar waar ik kan zuigen... Mijn afzuigslang-ding past daar niet tussen (heb zo'n ding maar gebruik het niet := )

Wat ik dus met water wissel doe is water er uit scheppen en dan weer vers er in...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:22

heb net even aangepast!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:26

dit is de slang die ik gebruik.

Afbeelding
echt een dunne. sorry beetje wazige foto
komt soms wel wat los aan planten,maar die kan ik dan met de speciale tang gewoon terug zetten.
en je hoeft niet elke week echt helemaal je bak door en alle troep er uit

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:32

Ok, super! Dat ga ik volgende week proberen dan!

Nu even niks meer doen denk ik, water-bacteriën-balans moet zich weer herstellen vrees ik. (Ik dacht dus dat filter uitgespoeld moest wanneer er troep uit kwam met spoelen. Spoelde wel altijd in aquarium water dat ik uit de bak gehaald had)

En wat denken jullie over die zilveren visjes (en evt rode rio's)? Weer nieuwe er bij kopen? Ik weet wel dat ze eigenlijk in een schooltje horen...

(ik leer zó veel van jullie, echt heel erg bedankt!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:35

ik zou even wachten met nieuwe visjes tot je zeker weet dat je aquarium goed en stabiel draait.

Safiera

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:54

Hm ja inderdaad... al draait dit aquarium dus al ruim een jaar. Goed en stabiel is nog wat anders (je hebt toch echt wat kennis en ervaring nodig...)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:56

oh haha, nou wat dom van mij om dat te zeggen.
heb niet goed opgelet, sorry! :o

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:06

ellepel schreef:
oh haha, nou wat dom van mij om dat te zeggen.
heb niet goed opgelet, sorry! :o

Oh nee echt geen probleem :D
Zelfs al heb ik dus aquarium-uitleg boeken liggen en filmpjes gekeken en over de visjes gelezen... ben deels echt nog een beginner!

Dat ik dus water wissels eigenlijk niet ''goed'' doe... en te vaak filter spoel... en niet weet waarom mijn visjes er dus veel minder geworden zijn na de koop twee weken terug...

Heb deze zilveren visjes dus twee weken terug gekocht, omdat ik toen mijn (veel te veel geworden) guppy's verkocht heb. En dus twee weken terug extra rode rio's gekocht, omdat ik er daar bij mijn guppy's maar 2 van had. En gelezen had dat die ook graag met meer zijn.

Ongeveer een jaar geleden dit aquarium van iemand over genomen. Toen dus met guppy's en 2 rode rio's en een paar garnaaltjes :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:14

Kan ook zijn dat je gewoon wat slechte visjes hebt gekocht. Heb je ze wel over laten wennen 2 weken geleden?
Filter zoveel mogelijk met rust laten. Ik heb dezelfde fout gemaakt vorig jaar (zelfs nog uitgespoeld onder de kraan..) en heeft me m'n hele kolonie garnalen gekost...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:16

Verkeerde topic.. :Y)
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 14-02-21 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:16

Nouja heb wel aquarium water bij de visjes in de plastic zak gedaan en pas daarna de visjes over.
Maar verder...? En ja, zou idd kunnen dat ze niet zo sterk waren :/

edit: en een post van een ander topic?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:48

Oh oeps! Dank je! :=

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:11

Safiera schreef:
Ok, super! Dat ga ik volgende week proberen dan!

Nu even niks meer doen denk ik, water-bacteriën-balans moet zich weer herstellen vrees ik. (Ik dacht dus dat filter uitgespoeld moest wanneer er troep uit kwam met spoelen. Spoelde wel altijd in aquarium water dat ik uit de bak gehaald had)

En wat denken jullie over die zilveren visjes (en evt rode rio's)? Weer nieuwe er bij kopen? Ik weet wel dat ze eigenlijk in een schooltje horen...

(ik leer zó veel van jullie, echt heel erg bedankt!)

Ik zou er persoonlijk geen nieuwe vissen inzetten, hoe verleidelijk ook :( . De visjes gaan namelijk niet voor niks dood. Ik heb de rode rio's ook, en dat is de sterkste vis dat ik al gehad heb.
Toen ik veel sterfte had met onder andere mijn molly's, kwam aan mijn Rio's niks aan.
Ik heb die fout ook vaak gemaakt vroeger: oh visje dood? Hop naar de winkel en terug nieuwe in :( . Met een paar dagen later ze terug dood te vinden |( .
En zo was het bijna geweest dat ik mijn aquarium ging opgeven, door de constante sterfte...
Gelukkig is het goedgekomen.
Maar mijn tip, vind eerst de oorzaak van de sterfte, want anders blijf je bezig en zit je in een cirkel.

En zóveel die filter kuisen ? Dat is echt keislecht, je spoelt telkens al je broodnodige bacteriën weg :n .
Filter enkel schoonmaken als de doorstroom niet meer goed is. Dat kan makkelijk 2 a 3 maanden zijn.

Nog een tip, bij het nieuwe visjes erin zetten, nooit dat water uit het zakje in je water doen ! Maar met een schepnetje enkel het visje overzetten.

Succes! +:)+ Het komt goed, maar effe eerst de oorzaak achterhalen van de sterfte :j .

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:44

En oorzaak van de sterfte... hoe zoek ik die verder? Zal ik water test strips kopen? Ik kijk in elk geval eens welke aquarium warenhuis heeft, daar heb ik al vaker besteld.
En daarnaast nog iets wat ik kan doen?

Gelijk heb je hoor, als ik nu nieuwe visjes koop grote kans dat die ook dood gaan :n

En ja, mijn filter blijf ik nu dan echt van af komende tijd! Dat dat zó slecht was %) oeps.

Dat je nieuwe visjes dan met een schepnetje moest overzetten... ik wist het wel maar dacht dat het niet zo veel kwaad kon dat water mee er in te doen... ook daar, oeps! Veel te leren voor mij!

Ook jij erg bedankt voor je leerzame reactie iig!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:00

Is er aan de vissen niets te zien voordat ze doodgaan? Geen knijpen met vinnen/sloom/minder eetlust/mager of juist opgeblazen? En kan je vinden welke soort je 'zilveren visjes' zijn? Water dat voor de ene vis helemaal prima is kan voor een andere soort compleet ongeschikt zijn tenslotte.

Hier ooit ook rode rio's gehad, maar wel maar een paar weken. Die waren ook heel snel allemaal verdwenen. :( De fantoomzalmpjes die ik tegelijkertijd had gekocht zwemmen er nog.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:20

Leuk valentijnsdag kado!
moet morgen even schoonmaken :o
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:50

eitjes *\o/*

al doende leert men toch, ik heb ook wel es een dood visje.
kan gebeuren, al is het bij mij wel t meest met zwemblaasproblemen. dan zwemmen ze eerst een dag of wat verticaal rond en is het daarna gebeurd

eeet nog met mijn eerste bakje dat ik toen een groepje kuhliis had, die gingen allemaal dood.
toen de hele groep zwaarddragers.
echt ik snapte er niks van.
later blijkbaar toch iets van vervuiling in het water gehad.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:11

julius_juut schreef:
Is er aan de vissen niets te zien voordat ze doodgaan? Geen knijpen met vinnen/sloom/minder eetlust/mager of juist opgeblazen? En kan je vinden welke soort je 'zilveren visjes' zijn? Water dat voor de ene vis helemaal prima is kan voor een andere soort compleet ongeschikt zijn tenslotte.

Hier ooit ook rode rio's gehad, maar wel maar een paar weken. Die waren ook heel snel allemaal verdwenen. :( De fantoomzalmpjes die ik tegelijkertijd had gekocht zwemmen er nog.

Nee, niks aan de visjes gezien... zagen er gezond en actief uit. En heb net gezocht:
Ze noemden ze hier (in Duitsland in de dierenwinkel) Zilveren zalmpjes... maar net op een site zitten kijken en daar leken ze het meest op deze blauwe tetra's: https://www.koicompagnie.nl/blauwe-tetra.html

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:12

Safiera, wat vervelend zeg van je visjes! Ik zou inderdaad ook eens beginnen met je waterwaarden meten. Zelf heb ik toch gelijk een druppeltestkoffer gekocht (die van Colombo). Gezien het eigenlijk teveel schoonmaken van je filter zou het bijvoorbeeld maar zo kunnen dat je met het toevoegen van zo'n hele groep vissen opnieuw een nitrietpiek hebt gekregen.

Ymediem, zo leuk dat dat met die garnalen zo goed te zien is!

Ik had van het bakje in vitro java-varens de hele inie minies gewoon weer terug gedaan in het bakje om maar eens te zien of die nog wat zouden gaan groeien. Die waren nu toch ook wel wat groter :D . Dus maar even aan de knutsel en die ook nog op steentjes gelijmd. Ze zijn nog steeds wel erg klein dus hoop dat er genoeg rizoom buiten de lijm is gebleven dat ze daadwerkelijk kunnen gaan groeien. Maar we gaan het zien :D

Voor nu gewoon maar even voor in het aquarium gedaan en als de laatste mos dan (hopelijk) deze week binnen komt na de vertraging door alle sneeuw kan ik hem helemaal af gaan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:46

Marliesr: Die test koffer ziet er goed uit, bestel ik ook! En inderdaad, had veel visjes tegelijk toegevoegd dus dát zou ook wel eens probleem kunnen zijn geweest.

Gaaf knutsel werk ook met die plantjes op een steen. De planten in het aquarium vind ik ook erg leuk, hoe die groeien en een 'landschap' geven :D Ik heb daarnaast een stuk hout er in met mos er op gebonden, vind ik ook leuk uitzien.

Alleen laatste tijd wat meer algen door m'n hele bak, misschien dat daar ook nog wel iets met die sterfte te maken heeft? Veel algen had ik eerder niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:48

Wat een gepriegel moet dat zijn geweest, MarliesR. Wel heel gaaf geworden. :-)

Ymediem, heb je misschien blauwalg in je bak? De blauwgroene slierten lijken er wel op?

Hier ook het wekelijkse onderhoud gedaan vanmiddag.
De sterrenkruid groeit weelderig in de betta bak...

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:10

ik vind het knap hoor marlies,mooi !
ben heel benieuwd hoe alles gaat groeien in je bak.

sterrenkruid is mooi!

ik heb ook een paar foto’s

corydoras pygmaeus

Afbeelding

de venezuela orange

Afbeelding

en ik weet niet meer hoe deze plant heet.
het is een cryptocoryne weet alleen niet meer welke

Afbeelding

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:11

Ja eerste keer dat ik de eitjes zie! Super leuk!

Blauwalg kan, moet nodig weer even schoonmaken. Eigenlijk is de bak altijd heel strak, maar heb even heel weinig tijd gehad :+

Maar heb ook erg last van baby slakken, denk Helena's, en ik weet niet wat ik daarmee moet. Ik wil ze niet dus waar laat ik ze...?