Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:25

O jeetje, hoe krijg je dat voor elkaar?

Bing wordt met dat hij ouder wordt steeds banger voor kinderen. Vroeger ging hij met iedereen mee. Later moest hij niks van hele kleine of schreeuwende/drukke kinderen hebben. Maar vandaag heeft hij bijna in het gezicht van een jongen van een jaar of 10 gegrepen, die in mijn ogen rustig en redelijk hond-kennend overkwam (rustige benadering, eerst laten snuffelen) het ging ook goed, tot hij stond en over hem heen boog om te aaien.

Ik baal ontzettend dat ik hem niet meer bij kinderen kan vertrouwen :( hij is zo angstig. Ik denk dat het door geluidsfobie komt en hij nu alle kinderen associeert met lawaai.

Zou er iets zijn om hem te kunnen helpen? Of voortaan alle situaties met kinderen vermijden?

tiwi1969

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:47

Isis heeft ook niets met kleine kinderen. Ik lijn haar dus altijd even aan als ik ze zie aankomen en ik vraag ze of de ouders om even niet te rennen in haar buurt.

Alleen kinderen die ik zelf goed ken mogen van mij bij haar in de buurt komen en laten snuffelen. Aaien mogen kinderen alleen bij mijn Buldog, die kinderen geweldig vindt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:48

Mijn Lupa houd ook niet van kinderen .. zeker niet als ze zo druk aankomen rennen en enthousiast met de handen wapperen enz.

Dus op straat laat ik haar nóóit aaien. Hier thuis is het een ander verhaal. Maar ze knuffelt alleen met ons dus loopt bij de rest weg. Vind het prima :P

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:03

Ja hij zou nooit uit het niets iets doen, loopt er met een grote boog om heen zelfs. Maar eerder deed hij altijd heel vrolijk naar (grote) kinderen. Van de een op de andere dag wilde hij toen niet meer met de buurkinderen mee (hij was twee of drie?) Hij rende dan ook wel eens terug naar huis (speeltuintje waar kinderen wel eens met de bal speelden is om de hoek, je hoeft niet over te steken)

Ik lijn hem aan als ik kinderen tegen kom eerder voor het geval kinderen zelf bang zijn :) dit vaak ook bij alle mensen, hij let niet echt op waar hij loopt en kan op het laatste moment uitwijken als hij daar zin in heeft.

Heb trouwens deze avond een filmpje van Bing en Nona in elkaar gezet (de derde van Bing) :D Voor als je het leuk vindt te kijken, duurt zo'n twee minuutjes dacht ik: https://www.youtube.com/watch?v=ENSAegTTWXM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:21

Zijn border collie kruisingen ook toegestaan? Want in dat geval heb ik hier Laika, kruising met wat border collie en wat labrador en wat nog meer? Foto is genomen in de Broekpolder :)
Afbeelding

edit: Ziggy Stardust was overigens ook van mij ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:55

Wat mij betreft wel hoor, is een leuke kruising zo te zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:28

maikeltje schreef:
Wat mij betreft wel hoor, is een leuke kruising zo te zien :D

Bedankt :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:01

Vandaag weer getraind voor het eerst in 2016.
Zoals ik verwachtte wassie heeeel druk. 1e en 2e rondje waren ook drama. Complete sprongen omver. Toen ff met een bal gespeeld. Gewoon apporteren, ergste druk er af en daarna heel fijn getraind! Hij luisterde heel goed! Raakvlakken gingen heerlijk. Insteek palen (wat laatste tijd elke keer 2e paal was) ging super. Er zaten 2 ommetjes/outjes in en ook die gingen heerlijk. Al met al een succes vandaag *toinktoink*

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:12

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:58

welk stuk is dat? Over Bokrijk?

Jesdajinn weer lekker bezig geweest dus :D

Hier broer en zus lekker laten ravotten vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:07

Wat heerlijk! Lekker door ondiep water scheuren. Vinden ze hier ook heerlijk :D

Ik ga aanstaande donderdag een les frissbee volgen. Gewoon even kijken of het leuk is

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:38

Geweldige fotos!

Vandaag voor de laatste keer bodhi-knuffelen. Volgende week thuis dingen regelen en die zondag erna(24ste) gaan we hem ophalen!

Kijk er zo naar uit!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:05

Spannend ... de laatste dagen puploos gaan van start.

Morgen avond ga ik een kijkje nemen bij de puppycursus van DogSpirit hier in Barendrecht.
Ik ben benieuwd ... ondanks wat ik al gehoord heb wil ik het toch even zelf bekijken. Ik weet
nog steeds niet of ik mijn geld er aan wil 'verspillen', maar ik wil ook niet dat men straks zegt
van 'zie je nou wel'. Het word mijn eerste reu.. en ik wil het gewoon goed doen haha.

De pups zijn zaterdag op de foto geweest door een prof. fotograaf. Ben benieuwd naar de
resultaten. Heb al één collage gezien met ze allemaal en was al heel mooi.

Ooh zo spannend .... *\%/*

Iemand nog tips en tricks? :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:19

Vooral lekker genieten. Voor je het weet zijn ze groot en volwassen.

Hier ging de les gisteren niet door ivm veld te nat.
Vandaag lekker gewandeld in de sneeuw en morgen even wat foto's maken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:44

xDenies schreef:
Spannend ... de laatste dagen puploos gaan van start.

Morgen avond ga ik een kijkje nemen bij de puppycursus van DogSpirit hier in Barendrecht.
Ik ben benieuwd ... ondanks wat ik al gehoord heb wil ik het toch even zelf bekijken. Ik weet
nog steeds niet of ik mijn geld er aan wil 'verspillen', maar ik wil ook niet dat men straks zegt
van 'zie je nou wel'. Het word mijn eerste reu.. en ik wil het gewoon goed doen haha.

De pups zijn zaterdag op de foto geweest door een prof. fotograaf. Ben benieuwd naar de
resultaten. Heb al één collage gezien met ze allemaal en was al heel mooi.

Ooh zo spannend .... *\%/*

Iemand nog tips en tricks? :P

Jezelf vooral niet te veel druk opleggen en het te goed willen doen.
Geniet vooral van je puppy, voordat je het weet zijn ze groot, wat JesdaJinn al zegt.

Lekker veel knuffelen, spelen, en spelenderwijs dingen aanleren.

Waar ik zelf wel altijd mee op mijn hoede ben zijn volwassen honden die ik niet ken.
Spelen mogen ze hier alleen met grote honden van mensen die ik goed genoeg ken.
Ahja, en spelen natuurlijk niet als een gek met de groten mee lopen, ik ben wel wat voorzichtig met het oog op latere blessures. Dus alles met mate.

Veel plezier alvast :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:31

mag ik mij hier melden :D naast mijn husky hebben wij nu onverwachts een border collie genaamd chansi :j hij werdt een beetje in de schoot geworpen haha. Ik wilde eerst kijken of het klikte tussen mijn teef en hem en so far so good. Karma is wel wat dominant over hem en wilt hem nog al eens blocken als hij naar ons toe wilt komen maar verder gaat het vrij goed! dit is hem trouwens :) samen met mijn husky

en ja hij heeft roze maar dit was het enigste tuig wat hem paste :Y) als we de berg op gaan vind ik een tuigje fijner

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:11

Wat een knapperd!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:15

Ik heb een vraagje.

Ik neem aan dat jullie honden ook uit bakken eten en drinken.
Hoe maken jullie die bakken schoon?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:19

Dank je :D het is een droppie!

Wij spoelen goed met heet water geen zeep of zo. Ik heb een daar hun eigen afwasborstel voor :j

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:10

Ik gooi die gewoon regelmatig in de vaatwasser :Y) Zo ook met de kongs.

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:18

Meestal doe ik met water en een vaatdoek :)
Kongs gaan de vaatwasser in

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:53

@jj bij mij gaat hij regelmatig de vaatwasser in. Heb 2 bakken voor 1 hond. Tussendoor was ik hem vaak even af.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:37

Wat een leuke border! En ook je husky is erg gaaf :) Heerlijk zo'n pak sneeuw.

Ik spoel alles om met kokend heet water en zeepsop? Daarna spoel ik het af en droog ik het af.
Heb nu alle drie de bakken van de lief serie(1 water, 2 voer) .... :') Nadeel van in een dierenwinkel werken.

Puppycursus van afgelopen maandag was om te huilen. Ik dacht dat dit één van de 1e lessen was van deze mensen met hun honden, maar dit was de laatste les voor het examen ... :+
Instructrice kwam volgens mij ook niet op gang 'Uhm ja ... we gaan nu eventjes dit proberen', en telkens maar vragen wat ze de vorige les hadden gedaan. Héél veel met snoepjes werken. Hond moet achter een snoepje aan lopen enzovoort. Belonen op de verkeerde momenten (als je opdringerige beagle blaft om z'n snoepje bijv.) En ineens was het van 'Uhhhmm wat had ik nog meer verzonnen voor vandaag', beetje rare manier van een cursus ... dan heb je toch een standaard volgorde van dingen die je behandeld?
Was heel vreemd, heb met open mond en jeukende handen zitten toe kijken. Daarna met de fokster overlegd; geen puppycursus voor ons! :P

Zondag gaan we m'n boefje dan eindelijk ophalen ... ben zo benieuwd hoe ie op Lupa gaat reageren en andersom. Kijk er zo naar uit dat ie hier lekker rond dartelt :)
Ohja ... ze waren nog op de foto geweest ...

Afbeelding

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:15

Wat een prachtige pup Denies!

Ik heb juist wel goede ervaring met de puppy-cursus, maar dan moet je wel de juiste hondenschool treffen/in de buurt hebben.
Onze keuze was bewust voor een particuliere, kleine hondenschool waarvan de eigenaresse zelf ook BC's heeft. Jaren geleden heb ik de puppy-cursus bij de kynologen club gedaan, dat leek me maar saai voor Isis. Daar doen ze 3 lessen (dus weken) over het leren zitten en dat had mevrouw na 2 dagen hier in huis al onder de knie.
De school waar wij nu zitten, werkt ongeveer het zelfde als beschreven in het boek Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans.
Gehoorzaamheid verpakt in een speels pakket lessen waarbij ook aan balans en coördinatie wordt verwerkt.
Als je zelf een beetje fantasie, ruimte en materialen hebt kom je met het boek alleen ook een heel eind.

Hondenbakken(RVS) gaan hier regelmatig in de vaatwasser, hoe vaak ligt eraan hoeveel ruimte er over is in de vaatwasser als onze eigen spullen erin staan.
Tussendoor was ik ze met de hand af met heet water en afwasmiddel. Hiervoor heb ik niet een eigen afwasborstel, maar die gooi is sowieso af en toe in de vaatwasser.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:35

Wat leuk dat de pups bij Mara en co zijn geweest!
Jammer dat ik niet meer in Mijnsheerenland woon anders mocht Bodhi ook wel in mijn studio langskomen! :D

Puppycursus heb ik ook niet gedaan voor het leren van dingen. Maar meer voor haar ervaring. Had wel een duurdere hondenschool uitgekozen, dacht dat ik er dan meer van zou leren. Maar bleek dat we daar alleen maar op een stukje asfalt stonden voor een zwembad... (Buiten seizoen stonden ze op het grasveld van 't zwembad).
Daarna voor vervolgcursus veel hondenscholen grzien maar weinig waar ik dacht; he huer hebbrn ze het begrepen!