gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:52

Nou, ik snap 't niet meer. Gister waren ze lief naast elkaar aan het eten, Fioon was poeslief. Ik begrijp echt niet wat er mis is en wat ik moet doen :( scheiden vond ik gister wel erg sneu weer..

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:30

Mijn rammelaar moet echt gecastereerd worden hij poept en plas het hele huis onder heb iemand ook zijn konijn gecastereerd en hoe ga dat in zijn werk ?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:35

Oh wat lastig he! Maar is het vandaag weer fout gegaan dan? Omdat je zegt dat ze gisteren lief waren en je niet meer weet wat je moet doen?

Klinkt een beetje als mijn stelletje! Alleen zorgde hier de ram voor onrust en waren de verwondingen hier heftiger, wat mij heeft doen besluiten om ze te scheiden. In het geval van mijn rammetje denk ik dat het te wijten valt aan de pubertijd.

Hier ging het zo super, tegen elkaar aan liggen en elkaar wassen. Zelfs voeren gaf geen enkele stress of onderlinge spanningen. Ze aten gewoon uit 1 voerbak.
Na het knokken, waren ze de dag erna gewoon weer zo lief en gezellig samen. Enkele dagen later betrapte ik ze tijdens hun 2e gevecht. Ik moest toen snel weg naar een afspraak. Ik heb ze dus gescheiden in dat hok. Toen ik terug was had het rammetje de staart vol omhoog en waren ze naar elkaar aan het grommen. Omdat er weer verwondingen bij waren gekomen heb ik ze gescheiden.

Hier zitten ze helaas nog apart. Het rammetje was de eerste week enorm aan het grommen en aanvallen als je erbij kwam. Ik ging er meerdere keren per dag koffiedrinken en bleef rustig zitten.
Nu kan ik hem weer aaien en wordt hij rustiger.

Ik weet nu ook niet wanneer ik het opnieuw ga proberen. Aan de ene kant wil ik ze zo snel mogelijk samen hebben, maar aan de andere kant wil ik even wachten tot hij de puberfase iets verder voorbij is. Hij is nu ruim 5,5 maand.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:41

love_animals schreef:
Mijn rammelaar moet echt gecastereerd worden hij poept en plas het hele huis onder heb iemand ook zijn konijn gecastereerd en hoe ga dat in zijn werk ?

Mijn ram is laatst gecastreerd. Ik moest hem op de afgesproken dag om 8:00 uur bij de DA brengen. Om 11:00 belde ze dat de ingreep goed gegaan is en hij al wat wakker was. Om 16:00 heb ik hem op mogen halen.

Je konijn mag niet vasten (nuchter zijn) voor de operatie. Hij moet zelfs gewoon eten en drinken vooraf, omdat anders de darmen stil kunnen gaan liggen. Mijn ram kreeg wat extra 'dwang'voeding vooraf begreep ik om te zorgen dat hij voedsel in zijn darmen had vlak voor de operatie.

Toen ik hem ophaalde kreeg ik antibiotica mee en pijnstilling. Ondanks dat hij geen pijn had, ben ik op advies wel pijnstilling blijven geven zoals voorgeschreven. Als ze eenmaal pijn krijgen en stoppen met eten ben je verder van huis.
Hij was eigenlijk gelijk de oude en begon direct te eten toen hij thuis kwam.

De hechtingen mochten na 10 dagen verwijdert worden. Dat doen ze zonder verdoving en is zo gepiept. Het deed hem ook geen pijn.
Na 14 dagen is hij niet meer vruchtbaar en mag hij gekoppeld worden aan een vriendinnetje.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:45

Delphi schreef:
love_animals schreef:

Mijn ram is laatst gecastreerd. Ik moest hem op de afgesproken dag om 8:00 uur bij de DA brengen. Om 11:00 belde ze dat de ingreep goed gegaan is en hij al wat wakker was. Om 16:00 heb ik hem op mogen halen.

Je konijn mag niet vasten (nuchter zijn) voor de operatie. Hij moet zelfs gewoon eten en drinken vooraf, omdat anders de darmen stil kunnen gaan liggen. Mijn ram kreeg wat extra 'dwang'voeding vooraf begreep ik om te zorgen dat hij voedsel in zijn darmen had vlak voor de operatie.

Toen ik hem ophaalde kreeg ik antibiotica mee en pijnstilling. Ondanks dat hij geen pijn had, ben ik op advies wel pijnstilling blijven geven zoals voorgeschreven. Als ze eenmaal pijn krijgen en stoppen met eten ben je verder van huis.
Hij was eigenlijk gelijk de oude en begon direct te eten toen hij thuis kwam.

De hechtingen mochten na 10 dagen verwijdert worden. Dat doen ze zonder verdoving en is zo gepiept. Het deed hem ook geen pijn.
Na 14 dagen is hij niet meer vruchtbaar en mag hij gekoppeld worden aan een vriendinnetje.

Dankje wel voor de informatie fijn dat jouw konijntje zo snel weer de ouwe was mijn konijn is denk ik nu 2 jaar hoe oud was jouw nijntje :o

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:17

Mijn rammetje was bijna 5 maanden dus een stukje jonger, maar 2 jaar is absoluut geen probleem hoor!

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:18

Delphi schreef:
Mijn rammetje was bijna 5 maanden dus een stukje jonger, maar 2 jaar is absoluut geen probleem hoor!

Nee het is geen oudje haha maar zou dit niks uitmaken denk je?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:36

Nee hoor, 2 jaar kan echt prima! Wel zou ik even goed kijken naar welke DA je gaat. Niet overal zijn ze even kundig met konijnen.
Dus ik zou wel even kijken voor een konijnkundige DA.
Hier heb je een ieder geval een hele lijst met konijnkundige DA:
http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:44

Delphi schreef:
Oh wat lastig he! Maar is het vandaag weer fout gegaan dan? Omdat je zegt dat ze gisteren lief waren en je niet meer weet wat je moet doen?

Klinkt een beetje als mijn stelletje! Alleen zorgde hier de ram voor onrust en waren de verwondingen hier heftiger, wat mij heeft doen besluiten om ze te scheiden. In het geval van mijn rammetje denk ik dat het te wijten valt aan de pubertijd.

Hier ging het zo super, tegen elkaar aan liggen en elkaar wassen. Zelfs voeren gaf geen enkele stress of onderlinge spanningen. Ze aten gewoon uit 1 voerbak.
Na het knokken, waren ze de dag erna gewoon weer zo lief en gezellig samen. Enkele dagen later betrapte ik ze tijdens hun 2e gevecht. Ik moest toen snel weg naar een afspraak. Ik heb ze dus gescheiden in dat hok. Toen ik terug was had het rammetje de staart vol omhoog en waren ze naar elkaar aan het grommen. Omdat er weer verwondingen bij waren gekomen heb ik ze gescheiden.

Hier zitten ze helaas nog apart. Het rammetje was de eerste week enorm aan het grommen en aanvallen als je erbij kwam. Ik ging er meerdere keren per dag koffiedrinken en bleef rustig zitten.

Ik weet nu ook niet wanneer ik het opnieuw ga proberen. Aan de ene kant wil ik ze zo snel mogelijk samen hebben, maar aan de andere kant wil ik even wachten tot hij de puberfase iets verder voorbij is. Hij is nu ruim 5,5 maand.

Nee, vandaag valt wel weer mee, gisteren ook. Maar het is steeds zo wisselend dat het zo moeilijk is om een besluit te nemen. Als ik ze nu scheid zitten ze ook voorlopig alleen en dat vind ik ook zo sneu. Fiona is dat helemaal niet gewend en Flip zit ook alweer een jaar of 2 samen. Ilona is er een paar weken terug bijna aan onderdoor gegaan toen ze even alleen zat..

Ik heb waarschijnlijk eind dit jaar een eigen woning, thuis moet ik overleggen met m'n moeder en stiefvader. M'n moeder is niet zo moeilijk maar m'n stiefvader wel. Die is heel stellig, er mogen geen dieren bij, punt. Terwijl hij er niets voor hoeft te doen. Ik heb ook moeten knokken voor een nieuw maatje toen Ilona tot 2 keer toe alleen zat dus een ander konijn gaat me niet lukken gok ik. Eerst zou Nilti erbij komen, althans, proberen, maar die ie helaas overleden. Ik weet echt niet wat ik nu moet doen. Scheiden kan wel maar dan zitten ze tot vermoedelijk eind van het jaar alleen...

In jouw geval zou ik inderdaad wachten tot hij uit de puberteit is, als ie rond een maand of 7 is. Hoe heb je ze nu zitten? Kunnen ze elkaar wel ruiken/zien?

Nog een vraagje trouwens, mijn schoonmoeder heeft ook een FH die gisteren toevallig gecastreerd is. Ze wil er over 2 weken graag een voedster bij, maar het liefst geen jonkie ivm puberteit etc, het risico dat het straks fout gaat. Weet jij misschien iemand die wat oudere FH's heeft zitten in de buurt van Noord Holland? (omdat je er ook 2 hebt :) )

@love_animals;
2 jaar is geen probleem hoor. Zelfs rammen van 9 jaar bijv kunnen nog geholpen worden. Dat kan namelijk ook onder plaatselijke verdoving waardoor je geen narcose gezeik hebt. En bij een konijnkundige dierenarts moet het zeker goedkomen.

Ik zou wel zorgen dat je pijnstilling en dwangvoer in huis hebt. Castratie is een piece of cake maar je weet maar nooit ;) Op zachte ondergrond houden de eerste paar dagen en de wond in de gaten houden, mag niet vuurrood worden. De eerste dag na castratie kan het even opzwellen waardoor het lijkt alsof je ram niet gecastreerd is maar dat is dus wel zo :P

Komt er dan nog een vriendinnetje bij? :):)

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:41

Delphi schreef:
Nee hoor, 2 jaar kan echt prima! Wel zou ik even goed kijken naar welke DA je gaat. Niet overal zijn ze even kundig met konijnen.
Dus ik zou wel even kijken voor een konijnkundige DA.
Hier heb je een ieder geval een hele lijst met konijnkundige DA:
http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

Dankje ! zou is ff goed gaan checken :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:55

Hihi komen jullie er nu pas achter dat BB een piep* forum is? :D Ik heb het meerdere keren geprobeerd maar kan er niet 'aarden' en ben er nu echt helemaal klaar mee..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:57

Shettepret schreef:
Soort bokt dus eigenlijk :=

nee joh 10x zo erg :P En de regels van het forum zijn al helemaal belachelijk haha

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:11

Ben het wel eens tegen gekomen maar heb nooit de drang gehad om me daar te registreren. Vind bokt al om te huilen zo nu en dan :D

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:47

Ik blijf hier op Bokt!
Dit is het enige forum waar ik me een beetje thuis voel, ondanks het gedram en wereldverbeterend gedrag.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:49

Ik heb een beetje rondgebladerd op Bunnybunch, zag er idd niet heel gezellig uit :=

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:49

Soms is een specifiek forum wel fijn, mensen zijn daar toch wat kundiger omdat het forum speciaal over één diersoort gaat. Gelukkig is het konijnenforum.nl ook wel fijn, heb ik het idee.

Nou volgens velen daar ligt het aan mij dus ik ben benieuwd of het nu betert als ik daar weg ben :P Kreeg ook al te horen dat ik ze aan het afzeiken was hier :+ (dit zullen ze vast ook lezen :') )

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:51

Iemand ervaring met een rammelaar castereren zonder narcose ?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:53

Konijnenmensen zijn nog erger dan paardenmensen dus?

Nou heel eerlijk Eoweyn... je kan behoorlijk scherp uit de hoek komen soms hoor.
Dat bedoel ik echt niet verkeerd en wat je zegt is absoluut goed bedoeld maar ik snap wel dat het bij sommige mensen in het verkeerde keelgat schiet.
Helemaal als je iemand tegen komt die het allemaal beter denkt te weten of willens en wetens onnozel doet/is...

Nogmaals, no offense!!!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:55

Eowyn is onze "ouwe mekkert", toch wel fijn dat ze er is ! <3

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:06

Eoweyn_x schreef:
Delphi schreef:

Nee, vandaag valt wel weer mee, gisteren ook. Maar het is steeds zo wisselend dat het zo moeilijk is om een besluit te nemen. Als ik ze nu scheid zitten ze ook voorlopig alleen en dat vind ik ook zo sneu. Fiona is dat helemaal niet gewend en Flip zit ook alweer een jaar of 2 samen. Ilona is er een paar weken terug bijna aan onderdoor gegaan toen ze even alleen zat..

Ik heb waarschijnlijk eind dit jaar een eigen woning, thuis moet ik overleggen met m'n moeder en stiefvader. M'n moeder is niet zo moeilijk maar m'n stiefvader wel. Die is heel stellig, er mogen geen dieren bij, punt. Terwijl hij er niets voor hoeft te doen. Ik heb ook moeten knokken voor een nieuw maatje toen Ilona tot 2 keer toe alleen zat dus een ander konijn gaat me niet lukken gok ik. Eerst zou Nilti erbij komen, althans, proberen, maar die ie helaas overleden. Ik weet echt niet wat ik nu moet doen. Scheiden kan wel maar dan zitten ze tot vermoedelijk eind van het jaar alleen...

In jouw geval zou ik inderdaad wachten tot hij uit de puberteit is, als ie rond een maand of 7 is. Hoe heb je ze nu zitten? Kunnen ze elkaar wel ruiken/zien?

Nog een vraagje trouwens, mijn schoonmoeder heeft ook een FH die gisteren toevallig gecastreerd is. Ze wil er over 2 weken graag een voedster bij, maar het liefst geen jonkie ivm puberteit etc, het risico dat het straks fout gaat. Weet jij misschien iemand die wat oudere FH's heeft zitten in de buurt van Noord Holland? (omdat je er ook 2 hebt :) )

@love_animals;
2 jaar is geen probleem hoor. Zelfs rammen van 9 jaar bijv kunnen nog geholpen worden. Dat kan namelijk ook onder plaatselijke verdoving waardoor je geen narcose gezeik hebt. En bij een konijnkundige dierenarts moet het zeker goedkomen.

Ik zou wel zorgen dat je pijnstilling en dwangvoer in huis hebt. Castratie is een piece of cake maar je weet maar nooit ;) Op zachte ondergrond houden de eerste paar dagen en de wond in de gaten houden, mag niet vuurrood worden. De eerste dag na castratie kan het even opzwellen waardoor het lijkt alsof je ram niet gecastreerd is maar dat is dus wel zo :P

Komt er dan nog een vriendinnetje bij? :):)

Had net pas gezien dat je gereageerd had haha :D heel erg bedankt voor de info plaatselijke verdoving zou wel een stuk beter zijn denk ik ga nog wel even goed kijken welke dierenarts er kundig is en dwangvoer in huis halen pijnstilling krijg je denk ik mee bij de dierenarts en goed in de gaten houden dus ik denk dat het het beste is als ik het na de vakantie doe dan ga je veder geen dagen meer weg :o en ja er komt een vriendinetje bij die hebben we hier al voor hem en bijna elke dag mag hij rondlopen in huis en dan ga hij snuffelen bij haar dus ik denk dat koppelen geen probleem ga worden !

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:09

Shettepret schreef:
Konijnenmensen zijn nog erger dan paardenmensen dus?

Nou heel eerlijk Eoweyn... je kan behoorlijk scherp uit de hoek komen soms hoor.
Dat bedoel ik echt niet verkeerd en wat je zegt is absoluut goed bedoeld maar ik snap wel dat het bij sommige mensen in het verkeerde keelgat schiet.
Helemaal als je iemand tegen komt die het allemaal beter denkt te weten of willens en wetens onnozel doet/is...

Nogmaals, no offense!!!

Dat is ook zo, ben ik me ook van bewust. Andersom heb ik dat ook zo, dat is het nadeel van internet denk ik dan.
Het is vaak niet eens zo scherp bedoeld, maar het is mijn manier van reageren zeg maar. Straight to the point en zonder al teveel gemekker eromheen.

Ik voel me op BB gewoon constant aangevallen, krijg het idee dat ik niets goed doe en ik merk dat dat mijn manier van reageren beinvloed. Ook hier dan weer, dan merk ik ook dat ik vervelend overkom. Ik probeer er wel op te letten hoor :D Niets wat ik zeg bedoel ik vervelend.

Kreeg daar gisteren zelfs te horen dat ik hulp moest zoeken, etc. Dan ga je imo echt te ver. Ik vroeg om ervaringen van chemische castratie (zag dat hier voorbij komen en was zelf ook wel benieuwd) dan krijg je te horen dat je alleen interessante topics wil openen. Nee... Ik ben ergens geintereseerd in en lijkt mij dat je op een forum bij wil leren he.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 30-07-15 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:09

__YSB__ schreef:
Eowyn is onze "ouwe mekkert", toch wel fijn dat ze er is ! <3

haha dankje :o Ik moet zeggen dat ik het ook heel fijn vind dat er hier wel gezellig met elkaar om wordt gegaan in het algemeen. In dit topic dan he, bokt zelf gaat vaak ook hard tegen hard :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:13

@ love_animals

Bij plaatselijke verdoving heb je geen risico's van de narcose, hoewel gasnarcose al veel veiliger is. Bij een konijn van 2 jaar hoef je je ook geen zorgen te maken. Mijn eerste rammetje is ook gecastreerd toen ie 3 was. Je kunt altijd een konijnkundige dierenarts bellen om te vragen of zij plaatselijke verdoving gebruiken. Welke regio woon je?

Rammetje van m'n schoonmoeder (nouja, rammetje, Franse hangoor van 5 kilo) is gister gecastreerd onder plaatselijke verdoving en hij doet het prima.

Je kunt ook bij de dierenarts om pijnstilling en dwangvoer vragen :)

Wat fijn dat ie een vriendinnetje krijgt!
Dat zal wel schelen denk ik, maar zou toch wel koppelen op neutraal terrein.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:33

Jeetje echt? Dan ga je tever idd!
Ben nou toch wel nieuwsgierig.

Ja dan begrijp ik je reacties ook wel hoor.
En bedoel het niet verkeerd idd maar viel me wel op. Zoalng je je ervan bewust bent is dat toch goed!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:35

Nee weet ik hoor, ben me er ook zeker van bewust. Het lukt alleen niet altijd even goed om wat minder "straight to the point" te reageren :P Ach we zijn allemaal mensen denk ik dan. Alleen gaan sommige dingen wel echt te ver en daar moet een duidelijke grens in zijn. Ik heb ook weleens een meningsverschil maar vind niet dat anderen dan meteen hulp moeten zoeken.