Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje_A

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:02

Saar, vervelend om te horen. Het is wel beter zo denk ik. Knap dat je de stap hebt durven te zetten!

S_en_Z. Hahaha, leuke foto's!

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:53

leuke foto's inderdaad :p

Ja ik weet ook dat het het beste is, maar paasei dit is echt zo moeilijk om hier mee om te gaan ;(
Iemand ook enige theorie hoe andere ratjes hierop zien?
vooral haar zusje ben ik dan benieuwd naar wat zij denkt en voelt .. helaas dat we geen gedachten kunnen lezen zeg :p

Bij haar zusje heb ikt rouwens ook een heel klein bultje ontdekt.. maar ik weet niet of als ik die laat weghalen bij haar hetzelfde gebeurd |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:23

Sterkte Saar! Nu kan het misschien niet meer, maar ik leg overleden ratjes (als ik ze in heb laten slapen) altijd nog even terug in de kooi zodat de anderen het kunnen zien. Meestal neem ik ook een andere rat mee naar de DA als ik er eentje laat inslapen, dan hoeven ze niet alleen te sterven, kan het vriendje afscheid nemen (ik neem altijd degene mee die het meest gehecht is aan de ander) en heb ik ook wat troost. ;) Reacties van andere ratten zijn heel wisselend; ik heb het meegemaakt van geen interesse tot zelf een paar dagen later ook doodgaan. Maar vaak moeten ze even hun plekje in de groep hervinden en accepteren ze dat er een ratje weg is. Het ligt ook heel erg aan de plek die het overleden ratje in de groep innam èn hoe verdrietig je zelf bent. Daar is niks mis mee, maar natuurlijk voelen ze het wel aan en reageren ze er op. Hier is het een paar weken flink onrustig geweest na de dood van Kindje, ik was zelf vreselijk verdrietig en kon even niks met de andere ratjes, was vergeten haar weer even terug in de kooi te leggen en ze was het rustpunt van de groep. Maar gelukkig is het goed gekomen. :)

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:15

Hoi, fijn jouw berichtje!!
Ja ik heb haar toen we terug waren in de kooi gelegd. Haar zusje Kiara ging haar wassen..
kimo ging aan haar 'achterkant' knuffelen en bij haar koppie.. best apart want dat deed ze de laatste tijd toen kimba heel slecht eraan toe was ook elke keer. Kitana snuffelde wat maar verder niets bijzonders.
Ja het was wel een idee geweest om nog een ratje mee te nemen..
Ik probeer lekker verder te gaan met de andere ratjes.. toen kimba zo slecht was ging eigenlijk al mijn aandacht, knuffels en zorg naar haar toe dus ik heb wat in te halen bij de rest.
En ik probeer me goed te houden bij hun ..
is het trouwens verstandig om nu de kooi eigg al schoon te maken of maakt dat niet zoveel uit? (vanwege de poepjes en geurtjes van kimba die er nog hangen.. )
Kimba was eigenlijk de rat die overal buiten stond zeg maar.. als er ruzie was was dat meestal niet met haar (al maakte kimo het vaak te bond en werd zij ook wel is woest, dat wel) zij was echt een dik ratje maar niet de alfa dat was haar zusje .. verder ben ik om eerlijk te zien niet goed in om te zien wie verder echt het rustpunt is enzo had ook pas laat door dat kiara eigenlijk de baas is..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:42

Hallo,
ik heb me hier in het begin een keertje gemeld en wil nu weer even mee komen praten als dat mag!

Ik moet morgen helaas een van mijn ratjes in laten slapen door een tumor,
heb haar nu bijna 2 jaar, en ze is nog super fit maar de bult is nu zo extreem groot geworden!

Nou gaan we komend weekend gelukkig kijken naar twee nieuwe ratjes.
Twee husky vrouwtjes.
Ik heb nu ook nog 3 andere ratjes thuis zitten, en zou eigenlijk een nieuwe kopen,
maar omdat er twee zusjes gratis af te halen zijn toch maar even daar kijken!

nou heb ik nog wel een vraagje hier!
ik heb een grote rattenkooi (voilere) van 170 hoog en dan 60 bij 60,
Ik heb daar nu grote houte verdiepingen inzitten, maar door alle urine gaat het enorm stinken.
Nu ga ik dalijk nieuwe verdiepingen bestellen: http://www.fretten.nl/images/verdiepingfuchsia.jpg

Maar nu vroeg ik me dus af,
moet er een trapje zijn na iedere hangmat, en iedere andere verdieping?
of kunnen de ratten zelf wel bij iedere verdieping en hangmat komen?
ik heb hier tot nu toe nog geen ervaring mee omdat ik dus geen hoge etages had,
en de hangmatten bijna op de grond hingen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:44

Mijn ratten komen eigelijk overal bij via de tralies, ze zijn best handig in de regel hoor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:12

Ik heb drie etages en twee trappen.. Ze gebruiken ze zelden. En als ze ze gebruiken is het omlaag om sneller bij t eten te komen. Ze klimmen veel liever. Heb wel geprobeerd her en der rekening mee te houden dat ze niet heel ver omlaag donderen als ze stoeien of niet opletten.

Heb een radiatormat die ze vooral gebruiken als trampoline. (bij het omlaag klimmen laten ze zich er gewoon op vallen :=

Mijn kooi staat op 46 (heb ook een volière) heb op de bovenste etage een tweede huisje staan. Vinden de mijnen geweldig om zich af te zonderen en hun eten te verstoppen/opknabbelen

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:39

ietjelover: Dat probleem had ik ook met houte plateau'tjes. Maar ik heb de bovenkanten in de lak gezet. Waterbestedig (en de urine trekt er niet meer in) ook de bovenkanten van houten huisjes lak ik daar eerst mee in. Als ik zie dat ze erop geplast hebben haal ik er ff vochtig doekje overheen, heb nu geen last meer van de stank. Maar dat moet je wel doen voordat ze het onder geplast hebben :P

Ik heb trouwens ook geen trappetje of iets om bij de hangmatjes te komen. Doen ze ook via de tralies.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:52

oke dankjewel voor de tips,
ik kan nu wel weer hout kopen, maar door kleine hoekplateaus heb ik ook nog is veel meer ruimte voor buizen, hangmatten, en ander speelgoed!
ik ga vanavond bestellen!
zal een foto plaatsen als het af is!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:37

IK HEB ZE!!!!
Ik heb gisterenavond de ratjes opgehaald *\o/* *\o/*
Vannacht heel laat thuis gekomen ivm de stortbuien :)
Na aankomst in de kooi gezet en ze hebben een brokje gegeten en geslapen...wat ze nou nog doen doen :')
Ze zitten al de hele dag in hun huisje en zijn er nog niet zelf uit geweest.
Ik hoop dat ze morgen meer op hun gemak zijn en wat meer op verkenning gaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:13

Die van mij rennen inmiddels al mijn schouder op voor een hapje ham := Ben benieuwd welke broertjes je gekozen hebt Lies!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:30

Waren de jouwe ook zo stil de eerste dag?
Ik heb ook zo een hele zwartje met 4 witte pootjes en een witte vlek op de buik...en dat is me toch een slaapkop :')
ook als ik hem oppak kruipt in mijn mouw en slaapt rustig verder :z

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:32

mijn ratjes waren de eerste dag ook heel stil,
ofja mijn husky zusjes,
mijn grote kwam als pleegratje, en de andere kleine is super hyper!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:02

liesjecryos schreef:
Waren de jouwe ook zo stil de eerste dag?
Ik heb ook zo een hele zwartje met 4 witte pootjes en een witte vlek op de buik...en dat is me toch een slaapkop :')
ook als ik hem oppak kruipt in mijn mouw en slaapt rustig verder :z

De eerste dag heb ik ze gepaaid met wat nat kattenvoer.. daar kunnen ze geen nee tegen zeggen _O-

Ik heb een fleecedeken opgewikkeld en op tafel gelegd (zodat ik het gelijk zie als er 1tje hem peert)

Daarin waren ze de eerste dag al heel druk met onderzoeken!

Het zwartje was het schuwste de eerste dag.. maar is nu de brutaalste. Doet alles voor een smaaklijk hapje. En de husky, die juist de eerste dag het voortouw nam.. die laat zich nu telkens passeren (wrom weet ik ook niet haha)

Ze reageren in een paar dagen al aardig op mijn klikgeluidjes en de woordjes "kommaar" :D

Vinden alleen harde geluiden op de tv soms wat spannend.. oh.. en als wij onderweg zijn naar bed staan de te bedelen in hun hok :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:41

Knuffeleeeen!! Pacino (het zwartje) ging er helemaal voor liggen toen Zeus erbij kwam.. die was ook al snel weer pleitte na even kroelen.. die ging de bank verkennen (en met name de kussentjes die op de bank liggen := )

Afbeelding

Pacino bleef liggen tot ik Zeus terug riep toen hij de bank af wou klimmen (met mijn "eet-geluidje").. toen werd hij gelijk weer actief.. "ETEN??? WAAR????"

Nu zijn ze lekker door de kooi aan het slepen met hun muesli :D

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:58

Ahhhw wat zijn het ook een schatjes zeg :D Zo lief die rittens <3

Meisje misty leeft nu bij mijn andere meisjes tot ze moet bevallen. Al twijfel ik er nu aan of ze wel zwanger is :)

Ze is helemaal geaccepteerd en ze slapen nu lekker met zn 3en in het hangmatje :D
Afbeelding

Vandaag is het spagettidag :D
Afbeelding

Misty, is ze niet schattig zo :)
Afbeelding

Schurfie moest dat lekkere hapje even verpesten voor dr :D
Afbeelding

Solange is Dik tevreden (letterlijk)
Afbeelding

Man Milan mocht dit ook eens proberen, :D
Afbeelding

En Baily vond het ook best smakelijk
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:04

Ffoe ik ben me net even geschrokken.
Mijn ratten zijn te dik en dat weet ik, maar degene die niet gepakt wil worden heb ik net even vast gehad en ik denk dat hij obese is.. Ik was al begonnen met het drastisch verminderen van het voer maar omdat ik de andere het meeste zie eten had ik dit echt niet verwacht. Een molentje heb ik aan gedacht maar gezien ze de hangmat alleen uit komen om te eten of drinken gaat dat weinig zin hebben.. Hopen dat ik het toch met minder voer kan regelen...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:22

Ik lees al een tijdje mee en kom nu toch maar even uit de meeleesstand, heb namelijk een aantal vragen waarmee jullie me vast kunnen helpen.
Ik heb tot een half jaar gelezen een Syrische hamster gehad. Hartstikke leuk, ware het niet dat het beest niet tam te krijgen was (lees: rustig op je hand zitten eten, niks aan de hand en vervolgens in je vinger bijten en niet meer loslaten). Nadat de hamster was overleden ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en kwam zodoende bij de ratten uit. Goed, dan nu de vragen:

- Mijn hamster zat in een Gabber Jolly (70x45x60). Ik heb daar alle tralieverdiepingen en het vaste radje uit gehaald en er houten plateaus voor in de plaats gemaakt. Kan ik deze kooi gebruiken voor ratten en zo ja, hoeveel kunnen er in?
- Hoe makkelijk is een rat tam te maken? Na m'n ninja-hamster ben ik wat schuw geworden voor beesten die in mn vingers bijten :P
- Hoe lang kunnen ratten alleen blijven? Ik ben regelmatig 1 of 2 nachten weg en met de hamster ging dit prima, kan dit met ratten ook?
- Kennen jullie een goede rattery in de buurt van Tilburg? Ik heb http://www.rattery-blazed-amigos.nl/ al gevonden op internet, maar dat is toch wel een roteind rijden..
- Zit er qua karakter veel verschil tussen vrouwen en mannen? En qua geur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:35

Saaarr schreef:
Hoi, fijn jouw berichtje!!
Ja ik heb haar toen we terug waren in de kooi gelegd. Haar zusje Kiara ging haar wassen..
kimo ging aan haar 'achterkant' knuffelen en bij haar koppie.. best apart want dat deed ze de laatste tijd toen kimba heel slecht eraan toe was ook elke keer. Kitana snuffelde wat maar verder niets bijzonders.
Ja het was wel een idee geweest om nog een ratje mee te nemen..
Ik probeer lekker verder te gaan met de andere ratjes.. toen kimba zo slecht was ging eigenlijk al mijn aandacht, knuffels en zorg naar haar toe dus ik heb wat in te halen bij de rest.
En ik probeer me goed te houden bij hun ..
is het trouwens verstandig om nu de kooi eigg al schoon te maken of maakt dat niet zoveel uit? (vanwege de poepjes en geurtjes van kimba die er nog hangen.. )
Kimba was eigenlijk de rat die overal buiten stond zeg maar.. als er ruzie was was dat meestal niet met haar (al maakte kimo het vaak te bond en werd zij ook wel is woest, dat wel) zij was echt een dik ratje maar niet de alfa dat was haar zusje .. verder ben ik om eerlijk te zien niet goed in om te zien wie verder echt het rustpunt is enzo had ook pas laat door dat kiara eigenlijk de baas is..

Wat goed dat je haar hebt teruggelegd! :) Kooi schoonmaken kan gewoon. :j

galley schreef:
Ffoe ik ben me net even geschrokken.
Mijn ratten zijn te dik en dat weet ik, maar degene die niet gepakt wil worden heb ik net even vast gehad en ik denk dat hij obese is.. Ik was al begonnen met het drastisch verminderen van het voer maar omdat ik de andere het meeste zie eten had ik dit echt niet verwacht. Een molentje heb ik aan gedacht maar gezien ze de hangmat alleen uit komen om te eten of drinken gaat dat weinig zin hebben.. Hopen dat ik het toch met minder voer kan regelen...

Wat voer je en hoeveel (ongeveer)? Voer je regelmatig groente en fruit bij? Dat laatste is sowieso verstandig en als je het al doet kan je de verhouding voer/groenvoer wat gaan veranderen. Hier krijgen ze dagelijks zo'n 20% groenvoer, als ze moeten afvallen kan je dat 40 -50% maken bv.

Vanillia schreef:
Ik lees al een tijdje mee en kom nu toch maar even uit de meeleesstand, heb namelijk een aantal vragen waarmee jullie me vast kunnen helpen.
Ik heb tot een half jaar gelezen een Syrische hamster gehad. Hartstikke leuk, ware het niet dat het beest niet tam te krijgen was (lees: rustig op je hand zitten eten, niks aan de hand en vervolgens in je vinger bijten en niet meer loslaten). Nadat de hamster was overleden ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en kwam zodoende bij de ratten uit. Goed, dan nu de vragen:

- Mijn hamster zat in een Gabber Jolly (70x45x60). Ik heb daar alle tralieverdiepingen en het vaste radje uit gehaald en er houten plateaus voor in de plaats gemaakt. Kan ik deze kooi gebruiken voor ratten en zo ja, hoeveel kunnen er in?
- Hoe makkelijk is een rat tam te maken? Na m'n ninja-hamster ben ik wat schuw geworden voor beesten die in mn vingers bijten :P
- Hoe lang kunnen ratten alleen blijven? Ik ben regelmatig 1 of 2 nachten weg en met de hamster ging dit prima, kan dit met ratten ook?
- Kennen jullie een goede rattery in de buurt van Tilburg? Ik heb http://www.rattery-blazed-amigos.nl/ al gevonden op internet, maar dat is toch wel een roteind rijden..

Wel minimaal twee ratten nemen dus, aangezien het groepsdieren zijn. :)

Verder:
- Een Gabber Jolly is echt wel het minimum qua formaat voor 2 ratten, ik vind het persoonlijk te klein. Maar als ze er veel uit mogen, ze genoeg speeltjes hebben en met niet meer dan 2 ratten zijn zou het kunnen. Houten plateaus kunnen wel erg gaan ruiken trouwens!
- Als je naar een goede rattery gaat of naar een opvang en vraagt om 'beginners' ratjes (want in tegenstelling tot wat er helaas vaak wordt gedacht zitten er in de opvang ook genoeg heel lieve en makkelijke ratjes), dan is tam maken niet moeilijk (sterker: dan zijn ze al tam). Voor bijten hoef je dan ook echt niet bang te zijn. :)
- Het kan wel, ik zou het zelf niet ideaal vinden maar met genoeg eten en water moet het lukken. Ik zou zelf te bang zijn dat ze ziek worden en je het te laat opmerkt..
- In die omgeving ken ik niks, maar kijk eens op rattenfora, daar staat veer info: http://ratjes.nl/forum/index.php
http://ratten.nl/forum/index.php?sid=de ... 382504518b
- Heel algemeen: Vrouwtjes zijn vaak wat energieker, ondernemender en actiever, mannen vaak wat rustiger en soms lui :+ . Om die laatste reden ruik je mannen soms ook sterker/sneller dan vrouwen; ze zijn vaak minder gemotiveerd om hun kooi schoon te houden en sommigen presteren het om gewoon te poepen/plassen waar ze op dat moment liggen. Vrouwtjes zijn meestal iets makkelijker zindelijk te maken, maar over het algemeen zijn het gewoon schone dieren, ook de mannen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-12 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:39

Vanillia schreef:

- Voor de kooi telt het hoe groter hoe beter maar de minimum afstanden weet ik niet meer.
- Dat komt geleidelijk aan door er mee te werken maar ook afhankelijk van het karakter. Ik heb er een die het niet erg vind om gepakt te worden en rustig is terwijl een andere dit helemaal niet graag heeft.
- Op deze vraag weet ik niet echt een antwoord. Bedoel je dat je ook echt twee dagen weg bent?
- Mannen zijn over het algemeen rustiger, aanhankelijker en luier. Vrouwen zijn meer actief en onderzoeken alles veel liever. Maar dit is algemeen genomen. Ik heb een man die niets liever doet dat onderzoeken en een andere die alles liefst rustig doet.
- Mijn mannen ruiken wel, hoewel ik dat niet ruik maar ik hoor ook van veel andere dat hun mannen en vrouwen niet ruiken. Ik ben er nog altijd niet uit wat het beste eten is.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:41

wie weet er leuke namen voor mijn twee ratjes ?
het gaat om twee husky vrouwtjes

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:16

ietjelover schreef:
wie weet er leuke namen voor mijn twee ratjes ?
het gaat om twee husky vrouwtjes

Hahah das altijd moeilijk eh :D ik neem altijd graag speciale namen in andere talen maar heb het bij mijn mannen basic gehouden :)

Ik typ dan altijd een mooi woord ofzo in op google en vertaal het en ik ben soms al leuke tegengekomen :D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:26

dankje voor de tip!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:18

Vanillia:

Wat RedPassion zegt: " Heel algemeen: Vrouwtjes zijn vaak wat energieker, ondernemender en actiever, mannen vaak wat rustiger en soms lui . Om die laatste reden ruik je mannen soms ook sterker/sneller dan vrouwen; ze zijn vaak minder gemotiveerd om hun kooi schoon te houden en sommigen presteren het om gewoon te poepen/plassen waar ze op dat moment liggen. Vrouwtjes zijn meestal iets makkelijker zindelijk te maken, maar over het algemeen zijn het gewoon schone dieren, ook de mannen. "

Klopt helemaal hihi :D, zelf heb ik daarom liever vrouwen. Heb nu 1 man die is zo lui, wel lief hoor maar die onderneemt pas iets als hij helemaal is uitgeslapen, eerder hoef je hem ook echt niet te storen haha.
Vrouwen zijn veel actiever en toch wel schoner.

Je kan (in tegenstelling tot een hamster) idd geen rat alleen hebben. Minimaal 2. Ze zijn ook heel lief voor elkaar en dat is ook leuk om te zien :D.

Als je rittens neemt zijn ze heel makkelijk tam te.maken en worden ze zelfs heel aanhankelijk. Die van mij willen ook echt graag bij je zitten en aandacht :)

Ben benieuwd wat je keuze word :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:29

Mooie foto's Ronnie!

Die van mij mochten vandaag stukjes ham/aardappel en sperzieboon uit een leeg sperzieboon potje vissen. Ze kwamen er slecht bij dus heb m ergens op de grond op z'n zij neergelegd. Toen wouden ze wel wat pikken maar echt er in durfden ze nog niet. We zijn bijna thuis dus ben benieuwd office leeg is.

Wij hebben als eerste ratjes drie mannen gekozen. Als rittens zijn ze voor nu aardig actief. Van mij mogen ze straks wel wat rustiger en knuffeliger worden (hun papa is zooo lief)

Ik heb twee vrouwen meegemaakt.. En die willen m telkens peren en zijn mega druk. Dat is even leuk..maar niet voor lang )voor ons) :=