Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:03

Ja ik bedoelde op de overloop laten als in, in zn mandje en de bench beneden laten! :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 20:16

Mallow schreef:
Ja ik bedoelde op de overloop laten als in, in zn mandje en de bench beneden laten! :)

En wat helpt dat aan het vertrouwen met de bench opbouwen? En hoe gaat ie dan niet meer aan de deuren staan krabben?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:59

Ik ben even stille mee lezer geweest sorry.

Onze puppy is ondertussen al 6 weken oud en over 3 weken mogen we hem ophalen.

Via lilo haar insta zijn we opzoek naar leuke namen.

En hij heeft ondertussen ook een eigen Insta gekregen die heet
Puppy_on_adventure

Ik zou jullie in iedergeval foto laten zien van onze knappe man Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 07:16

@pandameisje wat een knapperd! Hele mooie ogen ook <3
Namen is altijd een lastige, maar ook wel heel leuk om te verzinnen, toch?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:17

arabella
Omg, Gioia heeft zich echt heel goed gepaneerd haha, geweldig! Leuke foto’s! Leuk om je weer eens gezien te hebben! En je hebt je lekker uitgeleefd bij de Craenenbroek; ziet er leuk uit allemaal!

Nayomie
Ja, was echt toevallig dat ik Arabella tegenkwam haha. Ik had Arya in de bench gedaan en deed de klep dicht en zag toevallig dat iemand daar bezig was aan de andere kant met de hond uit de auto te halen, dus ik zei uit automatisme even hoi zonder echt te registreren wie het was. En toen zag ik Gioia beter en dacht ik: HEE, die ken ik haha! Maar het had niet veel gescheeld of ik was idd weggereden, omdat ik het in eerste instantie niet goed registreerde dat het Arabella was, lol. Hier komen we de vooral kleine hondjes met name alleen in de wijk tegen. Met natuurwandelingen maar heel weinig. Maar waar we ze ook tegenkomen, ook aan de lijn springen mensen nog net niet aan de kant hihi. Maar sommigen kennen ons misschien ook wel van Rex en die was vooral in z’n jongere jaren heel erg reactief aan de lijn, dus dat schrok wel af. Maar een paar kennen Arya nu wel wat beter en daar heeft ze van jongs af aan wel eens mee gesnuffeld dus dat is prima. Voor de rest vermijd ik zelf ook het gros wat aan de lijn loopt hier en steek ik zelf ook de straat al over als ik iemand tegenkom. Veel wijk-wandelaars hier hebben gewoon echt veel reactieve honden, dus hoef ik niet perse van kortbij te zien dan zodat Arya misschien de mogelijkheid sneller krijgt om daarop te reageren haha. Maar met een jonge pup is het natuurlijk wel fijn als je ermee kunt oefenen, zodat ze ook met kleine hondjes leren omgaan. Misschien kun je eens een oproepje op doge dating zetten? Om aangelijnd kennis te maken met elkaar en een stukje te lopen bv?

Mallow
O, Delta was al bekend met de bench. Had ik idd niet goed meegekregen hihi. Maar wat kiwi zegt, zou ik dan idd zelf toch alsnog doen; starten op de slaapkamer en de stappen kleiner maken, maar uiteindelijk voel je zelf natuurlijk het beste aan wat je denkt dat je hond wel/niet al aankan. In dit geval, zou ik zelf dan wel terug naar basis gaan en stapje voor stapje alles uitbreiden ipv stappen overslaan, omdat je ziet dat Delta toch nog wat onrustig is ’s nachts met aan deuren krabben enz. Dus de kans dat hij in de bench die dan buiten de slaapkamer staat onrustig gaat zijn, is ook aanwezig. Ik zou ‘m zelf dan even op de slaapkamer zetten, naast bed bv. En als hij onrustig is kun je ‘m even laten weten dat je er gewoon bent enz. En dat erna uitbreiden. Maar misschien pakt ie ’t ook wel gelijk goed op, is natuurlijk bij iedereen anders en moet je zelf dan even je weg in vinden in hoe je dat wilt aanpakken natuurlijk. Wij zijn zelf van slaapkamer naar woonkamer gegaan na 3 weken, want we hebben ook geen overloop groot genoeg om dat ding neer te zetten haha. Bij ons ging dat eigenlijk ook in 1x goed, maar we hebben ook de kat nog onder rondlopen ’s nachts dus misschien heeft dat ook wel geholpen. En we hadden in die 3 weken al een soort ritme/regelmaat opgebouwd; dat ze elke keer ook wat lekkers krijgt voor de bench dicht gaat om te slapen en erna = rust, dus dat zal toen dan ook wel echt al erin hebben gezeten en het makkelijker hebben gemaakt voor d’r om onder ook rustig te blijven. Maar veel mensen zetten ‘m idd al snel onder neer of meteen en gaan dan zelf even een paar nachtjes onder slapen bv. Dat zou je ook nog kunnen proberen.

pandameisje
Welkom terug! En och, wat een droppie zeg!! Ik ga jullie dalijk ook even volgen op Insta! Namen zijn idd lastig. Is bij ons een gevoelskwestie geweest. We hadden allebei namen opgeschreven, waarvan weinig overeenkomsten en toevallig stond Arya in onze top 3. En toen bleek dat Milan die naam in een YouTube filmpje gehoord had en zelf met de naam kwam om te zeggen dat hij die mooi vond - hij wist ook niet dat wij ook allebei die naam op het lijstje hadden staan. Dus dat was echt heel toevallig allemaal. En toen werd de naam voor de kitten ook wel al heel makkelijk aangezien we Game of Thrones fans zijn, dus werd dat Sansa haha. Benieuwd welke naam het gaat worden bij jullie!

---

En wij hebben gister toch een grotendeels positieve eerste les gehad :j *\o/*
Hier komt de essay :')

De groep bestaat voornamelijk uit mensen die onlangs de gg1 samen hebben afgerond, dus het gros kent elkaar (ik was de enige buitenstaander met nog 1 ander) en laat dus ook de honden spelen vooraf. Dus er werd door eentje gevraagd of ze idd niet mochten snuffelen met Arya, maar ik weet al hoe dat gaat; dan gaat Arya hoog in emotie (en spelen aan de lijn mag dus eigenlijk sowieso niet normaal) en dan moeten we nog beginnen EN er was natuurlijk al veel spanning want: Nieuwe plek waar we paarden zien die aan't rijden zijn, voetbal training aan de gang is en heel veel nieuwe geurtjes en veel honden omdat er ook al een groep bezig was natuurlijk. Maar goed, ik dacht; laat toch maar even snuffelen dan, zodat ze zien dat ze niet agressief is :'). Maar toen werd ze idd al snel enthousiast dus ben ik op afstand gaan staan en dan wordt je door de andere mensen die nog erbij gingen staan al wantrouwend aangekeken als je zo op afstand blijft met je herder :') Toen we het veld op gingen wilde 1 van de honden even snel snuffelen en die eigenaar maakte al aanstalten om de hond, die hij ervoor met iedereen liet spelen, terug te trekken met een beetje wantrouwen in z'n ogen en houding haha, maar Arya was gewoon even braaf aan't snuffelen en toen heb ik ook gezegd over Waarom ik normaal afstand houd en zeker nu de eerste keer; omdat er gewoon al heel veel prikkels zijn en mijn hond dat gewoon even moet verwerken. En ik vind die focus voor training proberen te krijgen dan ook belangrijker op zo'n momenten als socializen, want dat kunnen we ook buiten training om doen natuurlijk. Juist met deze cursussen vind ik het fijn om te trainen op het negeren van honden, dus ik zie het 'gek maken vooraf' (want zo zie ik het omdat ik Arya ken haha) zelf niet als een positief iets omdat ik weet dat Arya daar idd niks mee kan behalve zelf gewoon te hoog in emotie gaan. Dus vanaf volgende week houden we gewoon weer afstand vooraf zoals m'n gevoel al zei wat ik moest doen. Arya zit met dit soort situaties gewoon snel in overprikkeling modus en dan moet ik gewoon met haar bezig zijn en zoveel mogelijk al focus proberen te krijgen ipv haar juist meer vrijheid te geven.

Maar goed, ze heeft dus in het begin even moeite gehad om die andere honden 'buiten te sluiten' en die focus erbij te krijgen, wat ook begrijpelijk is en daar was ze ook zeker niet de enige in, waar ze wat kijkerig was en 1x een blafje heeft gegeven omdat sommige honden om ons heen ook best druk waren (en ik moet dan wel echt proberen om dat naast me neer te leggen ipv dat ik me rot ga voelen dat ze reageert). Maar na een kleine 10 minuten toen we bezig waren - en dan zijn we bezig met volgen en focus erbij proberen te houden - ging het toch al snel beter en als die focus er Echt is he *insert heart eyes* dan gaat ze zo lekker! Sowieso ben ik zelf dan ook vol concentratie bezig en dan merk je sowieso al; als je zelf minder met je omgeving bezig bent, dat dat natuurlijk ook al veel doet aangezien ze alles zo goed oppikken van je lichaamshouding. Wel tussendoor eens afgeleid door het gras (ik had gehoopt dat dat nu juist niet zou gebeuren nu we niet meer in een manege bak zouden lopen, maar was wat naiëf gedacht haah want hier zijn natuurlijk net zo goed veel geurtjes e.d. en gevallen snoepjes te vinden) maar in principe ging elke oefening die we deden gewoon heel erg goed. Het gros hebben we aangelijnd gedaan, al had ik met sommige oefeningen misschien ook al los kunnen doen maar durfde ik even nog niet aan dus kijken we de volgende keer. De paar oefeningen die we wel los deden, deed ze vol concentratie en we kregen regelmatig complimenten dus yay, fijne boost haha.

Dus een kleine chaotische start (maar dat zal voorlopig elke keer wel gaan zijn omdat het toch alweer 6 maanden geleden is sinds we regelmatig op les gingen), maar verder het gros wel heel mooi afgerond. Ze heeft het hele uur voornamelijk gewoon de concentratie goed erbij gehad dus dat is echt meer als ik had mogen hopen. Ik was al blij als ze de helft van de les had mee kunnen doen. Hopen dat volgende week minstens zo goed gaat haha. Enige waar ik een beetje tegenop zie is wel dat je nu natuurlijk echt dadelijk veel meer los als vast moet gaan doen, en ik ben wel wat onzeker daarover omdat ik bang ben dat Arya dus op andere af gaat stormen als ze zo in focus bezig is met trainen en dan hoop ik dat ze niet vies gaat doen. Het gros van de groep zijn honden die echt wel kleiner zijn als Arya ook (@skippy, ook toevallig dat we het daar gister nog over hadden haha!). Er zit 1 Toller bij en de rest zijn kleinere honden :') Maar we gaan zien hoe het gaat. De instructrice zegt ook dat we bepaalde oefeningen los moeten doen als je denkt dat het ook kan op dat moment, dus we moeten gewoon even stapje voor stapje uitbreiden en dan zal het vast goedkomen met veel herhalen. De los oefeningen doen we ook pas op momenten dat de focus er normaal al goed bij is. We gaan oa met deze cursus vooruit sturen en dat ze moet gaan liggen in een vooropgezet vak, maar o boy... :') :')

Maar de los oefeningen die we bv deden, wat zo super gingen was: iedereen in een cirkel (dus dan heb je links en rechts ook iemand staan met de hond) en dan bij je hond wegstappen terwijl ze moeten zitten/liggen en blijven en dan weer terug. En ook rondjes om je hond heen lopen dan terwijl ze ligt. Deed ze als een pro *\o/* Erna moet je dan iets verder weglopen, laten voorkomen en zitten en dan links naast terwijl de groep in een cirkel om je heen staat en dat deed ze ook net alsof ze nooit anders doet dus ik mag daar eigenlijk niet over klagen. Rondje binnenin de cirkel lopen en volgen mochten we los doen maar hoefde niet dus die heb ik met een hele los hangende lijn gelopen, maar had achtera gezien ook los gekund met hoe ze de focus erbij had. Enige wat we niet los gedaan hebben dus tov de anderen + de oefening: 2 rijen maken van 4 (groep bestaat uit 8) zodat je tegenover elkaar staat en dan loop je elkaar tegemoet, blijf je in het midden staan en dan moet de hond rustig liggen en blijven en dan moet je om de andere hond heen lopen terwijl je hond moet blijven liggen. Dat hebben we dan niet gedaan - wel in het midden liggen en blijven terwijl de andere hond kortbij is maar niet dat ik ook nog om die andere hond ga heenlopen. Zullen we de volgende x wel moeten doen denk ik - maar dat ging bij de anderen die het wel deden ook best veel mis nog dus dan wordt de stap voor mij ook alweer iets kleiner, als ik dan zie dat het bij anderen ook nog niet perfect gaat hihi.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-09-20 09:35, in het totaal 9 keer bewerkt

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:18

Cursebreaker Hoe is het gegaan op cursus?

Mallow Voor mijn gevoel klinkt het ook allemaal wel wat snel. Zoals Kiwiwitje al zei; erg kort voor zulke stappen. Beer was gewend alleen in de keuken te slapen toen hij bij ons kwam, maar met de verhuizing en alles vond hij het toch echt niet fijn. Wel 2 nachten geprobeerd maar hij kwam totaal niet tot rust. Sindsdien ligt zijn bedje bij ons op de kamer (aan het voeteneind, dus niet er direct naast). Hij slaapt nu gewoon heel rustig. Soms slaapt hij op het kleed in de zitkamer (wij hebben wel maar één verdieping en de deur open). Hij had laatst een week waarin hij helemaal niet bij ons sliep. Wij vinden het prima zo, dus hij mag er blijven slapen. Anders waren we misschien na een maand (of langer) pas weer begonnen met hem 's nachts ergens anders te laten slapen. Er is veel gebeurd in het leven van Delta, en het gaat een tijdje duren voordat hij gewend is aan alles :).
Je zegt dat je graag wilt dat hij op zichzelf slaapt - daarmee bedoel je beneden of in het eigen mandje?
Gisteren op de hondenschool hadden we het er ook over. Er is een hond van denk ik een half jaar waar nog steeds iemand naast slaapt op de bank omdat die anders de hele boel bij elkaar schreeuwt. De tip was toen om van achter naar voor te werken. Dus eerst iemand erbij en dan rond een uur of 4 zelf naar boven gaan en het vanaf die kant uitbouwen. Dit omdat (voor die hond dan, ze zullen natuurlijk allemaal hun redenen hebben) alle activiteit rond het slapen gaan (= baasjes een tijdje weg) veel stress veroorzaakt. Om 4u 's nachts zou die dan een stuk rustiger zijn.

-------------------------------------------

Beer was gister echt een topper op de hondenschool! Vrij rustig tussen de andere honden gezeten (soms wel even druk, maar dan kwam hij heel snel weer bij ons zitten). De oefeningen gingen ook redelijk. Hij was wel af en toe snel afgeleid, maar dat snapte ik helemaal. Wat een herrie kunnen 9 spelende honden maken (en vooral hun piepspeeltjes). Dat uitte zich in dat hij wel naar mij toekwam, maar dan niet recht voor me ging zitten, maar meer op een manier dat hij alles nog goed kon zien).
Bij de tweede ronde gingen we in principe in tweetallen het veld op. Eerst wilde ze ons dat niet laten doen (teveel voor hem), maar ik zei zo van: "o dat kan hij wel" en toen moesten we het waar gaan maken. Ik had al het vermoeden dat het niet echt uitmaakte of er een hond op het veld bij was of dat ze allemaal op het veld er naast stonden. En dat klopte, er was echt geen verschil. We hebben heel netjes de zit-wacht-even weg lopen - terug lopen - wacht - weglopen - kom hier combo kunnen doen.
Super trots natuurlijk! Daarna wel meteen naar huis gegaan, hij wordt altijd onrustig als iedereen weggaat en alles door elkaar loopt. Dit maar even vermeden door 5min eerder te gaan.

Vanochtend een mist-wandeling gemaakt. Je zag echt bijna niks! Was heel vreemd om zo door de velden te lopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:27

Oshaa
We hebben een beetje op hetzelfde moment gepost hihi. Ik plaatste net de update boven jou. Super lief dat je eraan denkt om te vragen!!

Wat een fijne update ook van jullie kant uit. Bij jullie is dan alles heel veel los zo te zien? Of lees ik het verkeerd?
En dat is idd logisch dat ze afgeleid zijn met zo'n groep honden bij elkaar. Ik vind het altijd echt hard werken om die focus erbij te houden. Ben zelf dan ook echt mentaal helemaal op na zo'n training. Wij spelen tussendoor 1x even met de hond - waar Arya voorheen nooit behoefte aan had en gister dan wel - om even 'af te schakelen' en erna idd weer verder met oefeningen. En fijn dat je idd dan al iets eerder kunt gaan omdat je weet dat dat veel onrust geeft. Lijkt me idd vreemd, zo'n mist-wandeling haha! Ook wel eng, want ik wil graag vooruit kunnen kijken :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:40

@CB ow, maar dat klinkt toch eigenlijk wel heel fijn, zeker na zo'n "pauze" in de trainingen gehad te hebben! Haha, toevallig dat er dan nu wel veel kleinere honden bij zitten inderdaad! Zul je altijd zien. Bij onze hondenschool mochten ze uberhaupt niet spelen trouwens om die reden: spelen doe je maar lekker buiten de cursus om, hier willen we vooral dat ze elkaar normaal kunnen passeren zonder uit hun stekker te gaan en dat ze hun focus houden als ze andere honden zien, horen en ruiken. Spelen was dus geen onderdeel van de training. En ik vond dat echt hartstikke prima zelf :j

@Oshaa klinkt ook als een goede ervaring rijker!
Ow, de mist, mijn hemel, die was vanmorgen heel heftig! Ik reed naar mijn werk en zag echt bijna niets op het stuk landweg dat ik altijd neem :')

Voor wat betreft het slapen: Toby heeft de eerste nacht juist in de bench geslapen op de gang. En dat ging eigenlijk heel erg prima, maar ik had wel mijn slaapkamerdeur open, dus hij zat maar één ruimte verder. Toen ik op den duur de bench open ging laten, wilde hij heel graag op de slaapkamer erbij. En hij ligt nu eigenlijk altijd op bed (soms naast bed op de vloerbedekking) en is dan heel rustig, maar juist omdat hij weet waar ik ben (of als hij bij mijn ouders is: waar iedereen is) slaapt hij gewoon rustig, ook als hij beneden in zijn mand of op de bank ligt. In echt vreemde omgevingen daarentegen wil hij mij wel echt bij hem hebben anders gaat hij wel piepen. (Bij mijn broer de eerste keer dan weer niet, maar toen was wel de hond van mijn ouders erbij, dus hadden ze elkaar). Voor Delta moet je het nog wel zien als een 'vreemde omgeving', dus die zoekt nog houvast aan iets / iemand. Dat is logisch ook. Zeker hondjes die je adopteert hebben gewoon 3 maanden nodig om een gevoel van veiligheid te krijgen vaak. De meesten zijn 3 dagen timide, 3 weken aan het opbouwen met openstellen en 3 maanden bezig met vertrouwen krijgen dat ze echt 'thuis' zijn is mij wel eens verteld.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:42

cursebreaker schreef:
Oshaa
We hebben een beetje op hetzelfde moment gepost hihi. Ik plaatste net de update boven jou. Super lief dat je eraan denkt om te vragen!!

Wat een fijne update ook van jullie kant uit. Bij jullie is dan alles heel veel los zo te zien? Of lees ik het verkeerd?
En dat is idd logisch dat ze afgeleid zijn met zo'n groep honden bij elkaar. Ik vind het altijd echt hard werken om die focus erbij te houden. Ben zelf dan ook echt mentaal helemaal op na zo'n training. Wij spelen tussendoor 1x even met de hond - waar Arya voorheen nooit behoefte aan had en gister dan wel - om even 'af te schakelen' en erna idd weer verder met oefeningen. En fijn dat je idd dan al iets eerder kunt gaan omdat je weet dat dat veel onrust geeft. Lijkt me idd vreemd, zo'n mist-wandeling haha! Ook wel eng, want ik wil graag vooruit kunnen kijken :')

Het klinkt als een super goed begin van de cursus. Zo'n begin hoort er ook een beetje bij toch? Nieuwe groep, andere omgeving - en dan toch al na 10 min focussen! Super :). Ga je nu minder nerveus zijn voor volgende week maandag, of werkt dat niet zo bij je?

Nee bij ons is alles aangelijnd - het is ook pas de basis cursus. We hebben wel een omheind veld waar de oefeningen op worden gedaan, en daarom heen een grotere omheinde ruimte waar je "wacht". Veel van de daadwerkelijke training speelt zich natuurlijk af tijdens het wachten. We worden ook gecoacht in hoe om te gaan als ze bijvoorbeeld beginnen te blaffen naar elkaar etc. Sommige honden lopen nog buiten het terrein, omdat die het te moeilijk vinden met de andere honden. Dat zijn er nu nog 2, maar dat zijn ook greyhounds uit Spanje die beide vrij agressief kunnen zijn naar andere honden en heel eenkennig zijn, waardoor ze ook minder goed op mensen reageren.
Tijdens de wacht momenten wordt er door vele met de honden gespeeld. Beer begint langzaam meer interesse te tonen in het speeltje wat we mee hebben. Voorheen was hij echt vd wereld zeg maar. Nu gaat het wel wat beter. We spelen niet teveel, want daar kan hij ook weer te druk van worden.

Het was inderdaad wel spannend, gelukkig ken ik de weg heel goed, maar het blijft vreemd ;)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:49

Even een enorme Ego Post.

Wij zijn het weekend in Duitsland geweest. De clinic Herding ; Body language / Pressure and Release

Het was echt ontzettend interessant. We begonnen vrijdag avond met Theorieles. Een Powerpoint met wat we gingen behandelen.
Wat houdt body language in en wat verstaan we onder Pressure and release.

Er werd behoorlijk veel tijd ingestoken en veel vragen beantwoord. We hadden een groot hoofdstuk over de zogeheten bubble/personal space/aura hoe je het noemen wilt.
Dat zowel jij, de hond en het vee een bubble hebben en dat je tijdens het drijven daar constant mee te maken hebt.
Een vermoeiende avond afgesloten bij het vuur en daarna heerlijk geslapen.

De zaterdag begonnen met dryland exercises, ofwel oefeningen zonder hond en met hond zonder vee. Zo moesten we in koppels elkaar verplaatsen zonder te praten met enkel lichaamstaal. Best confronterend en intimiderend. Als je niet praat voel je pas de energie die iemand gebruikt als diegene zich groot maakt en wat voor druk er bij komt kijken.

Hierna gingen wij als mensen een groepje eenden drijven, ook weer in koppels van 2, aangezien je samen met je hond ook als 2 bent. Super leuk om te doen en ontzettend interessant hoe niet alleen je lichaamstaal maar ook je persoonlijkheid er voor kan zorgen of de eenden makkelijk gaan of niet.
Toen was het de beurt aan de schapen, oh oh wat hebben we hier een lol gehad! Schapen... Het zijn prooidieren maar man wat eigenwijs! :')

Je mocht ze niet aanraken en moest enkel met druk proberen te verplaatsen, echt garantie op LOL 100% +:)+

De volgende training was met hond zonder vee, het stukje pressure and release. De bedoeling was dat je door middel van lichaamstaal (en eventueel een hark/herders stok als versterking van je houding) je hond liet 'toe geven'. Dat kon heel groot zijn, het weg lopen/achteruit/ontwijken maar ook heel minimaal, likken, wegkijken, hoofd draaien. Als dit gebeurde dan maakte je jezelf onmiddellijk "klein" ofwel je maakte een soort buiging zodat de druk weg was en er een release bij de hond was.
Dit moest je een aantal keren oefenen.

Wederom erg confronterend, Mezzy blijkt ontzettend veel karakter trekjes van haar oma heeft. Mezzy is erg pushy en heeft weinig tot geen respect voor mijn bubble. #)
Het voordeel was; Ik was bij de fokker, zij heeft haar oma nog steeds lopen en zelf opgeleid.
Dus hop tips en tricks gekregen, lekker oefenen. :Y)

Toen lunch, super lekker vers gemaakte soep, verse broodjes echt ontzettend goed geregeld!

Na de lunch begonnen we met vee, we hadden een hele diverse groep, ervaren drijvers en handlers maar ook een hand vol die nog nooit schapen hadden gezien maar de handlers wel ervaren waren. Mezzy ging de eerste ronde met de man van fokker.
Ze heeft ontzettend veel instinct, een hele hoge motivatie. Maar ze is nu nog 'blind' voor aanwijzingen. Ze liet ook ontzettend veel lef en moed zien, ze ging vol de confrontatie aan toen een schaap niet wilde wijken voor haar druk. Hierdoor kreeg ze een kopstoot. %) Ik schrok mij kapot, maar de fokker en haar man verblikte of verbloosde niet en Mezzy ging 'gewoon' verder alsof ze nooit anders gedaan had.

Toen was de zaterdag voorbij en heeft Mezzy einde dag nog even met haar zusjes gespeeld en hebben we met zn allen Pizza gegeten.

Zondag, de laatste dag, deze dag bestond uit 2 rondjes vee-drijven. Dus indeling gemaakt en daar gingen we weer. Super interessant ook om bij de wat meer ervaren mensen te kijken, heel veel van geleerd. We hadden 2 border collies, 1 mini aussie en 7 "gewone" aussies tijdens de clinic.
Mezzy haar 1e rondje ging de fokster zelf met haar, dit waren de zelfde schapen als zaterdag en je zag dat ze toch wat rustiger de schapen benaderden. Ze had er wel van geleerd want ze besloot voor de kont en de poten te gaan, toen ze eenmaal doorhad dat ze hierdoor de schapen veel beter in beweging kreeg ging ze weer vol gas. *\o/*

Nadat iedereen geweest was hebben we weer even gezellig pauze gehouden, in die pauze hebben we even een kleine bespreking gedaan hoe iedereen het weekend ervaren had en wat ze allemaal goed vinden of beter vonden kunnen.

De fokster stapte met Mezzy de roundpen in en riep na een paar minuten mij erbij, dit keer kregen we rustigere schapen die niet zo heftig waren. :=
Eerst een aantal minuten samen met de fokster Mezzy geholpen waarna zij zonder dat ik het doorhad ineens buiten de roundpen stond >;)
En toen stond ik daar met m'n puppy van 5 maanden, tussen 4 schapen... :):)

Wat een ontzettend gaaf gevoel, ze reageerde super goed op mijn aanwijzingen en tijdens de pressure and release week ze voor mij. *\o/* _/-\o_

We zijn in dit weekend nog meer naar elkaar gegroeid. Ik ben zo blij dat ik ben gegaan! We hebben heel veel geleerd, het was heel erg vermoeiend. Maar het was het dubbel en dwars waard!

Ik mag helaas niet zomaar de filmpjes delen, ik wacht nog op 'goedkeuring' welke ik mag plaatsen. :o

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:55

Dat klinkt als een enorm geslaagd weekend Nicky! *\o/*

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:30

skippy
Ik denk dat we idd zeker niet ontevreden mogen zijn (ik ging er vanuit dat het veel erger zou gaan namelijk, vooral met die focus vinden en houden haha) en zeker als je dan idd kijkt dat we een half 6 jaar ‘pauze’ hebben gehad en het gros van de groep wel net nog getraind heeft recent (qua leeftijden verschilt het enorm. Er zitten jongere honden tussen, maar ook een 5 jarige enz.) en waarschijnlijk nog iets meer in die ‘flow’ zit. En wat dat spelen betreft. ik moet eerlijk zeggen; toen ik Arya net had vond ik het maar raar dat ze dat spelen niet toelieten onder de pups, maar ik snap het idd ondertussen heel goed waarom veel scholen dat niet doen. Bij pups denk ik wel nog van; ok dan kun je misschien aan het eind gecontroleerde speelsessies toevoegen, maar bij de vervolgcursussen zie ik idd voor ons zelf bv. echt alleen maar nadelen. Dan kun je gewoon beter buiten de training om wat afspreken. Je merkt dus ook tijdens de les gister dat bepaalde honden als ze los zijn dus gelijk een andere hond opzoeken die ze leuk vinden en vaker mee spelen. Is aan de andere kant voor de eigenaren wel handig om zo te kunnen oefenen terwijl de hond dan enthousiast is, want dat wil je dan juist bereiken; dat je ook dan je hond onder controle krijgt. Tijdens de les wordt er natuurlijk ook niet gespeeld nee (maar wat de eigenaren doen voorafgaand is natuurlijk buiten de instructrice om. Vooraf geeft deze dus ook altijd aan van niet iedereen wil idd spelen dus houd rekening met elkaar en normaal doen mensen dat ook wel. Bij de vorige cursus deed eigenlijk niemand dat, maar bij deze lijkt de groep gewoon erg close te zijn en dat dus wel meer te doen), alleen tussen hond en eigenaar 1x tussendoor, maar ze doen het dan idd tijdens het wachten vooraf. Maar zal ook per hond afhankelijk zijn wat je daarmee wel/niet kunt doen. Toen ik Arya wel even liet snuffelen werd ze idd al snel enthousiast en wilde ze spelen wat ik niet wilde hebben haha dus was een bevestiging dat het voor ons dus idd gewoon niet werkt en we dat niet moeten doen/toelaten want daar hebben we onszelf dan alleen maar mee.

Oshaa
Gezien de situatie was het idd eigenlijk heel netjes hoe ze qua focus al best goed erbij was na ongeveer 10min en dan toch dat uur volmaakte. Helaas werkt het bij mij idd niet zo; omdat gister goed ging, ik volgende week dan zonder zenuwen kan gaan hihi. Dat zou mijn leven wel veel makkelijker maken, lol. Maar belangrijkste is dat ik gewoon blijf gaan en daar leer ik dan ook weer van. Bij ons mogen de honden tussendoor wel bv. Even gaan liggen tijdens uitleg enz. Maar als je bezig bent met confrontatie oefeningen en je niet aan de beurt bent is het wel de bedoeling dat je toch met die focus bezig bent dus veel rust momenten zitten er voor ons tijdens zo’n les dan niet in. Tijd om te spelen is er in principe dus alleen 1x halverwege om even ‘iets anders’ te doen. Snap dat als je idd wel speelt tussendoor ook, het alleen maar lastiger is om de focus erbij te houden ivm dat ze dan idd druk worden en blijven. Maar wel fijn dat iedereen zo z’n ruimte krijgt en de mogelijkheid dan om op eigen tempo met alles om te gaan. Een fijne groep dan om in te leren met Beer :)

Nicky
Wat een toffe ervaring Nicky en wat heeft Mezzy dat super knap gedaan ook gezien de leeftijd. Da’s een ego post wel waard hoor hihi. Klinkt echt als een interessante training.

--

Hier nu Milan's beste vriendje over de vloer, die doodsbang is voor honden. De vorige keer klom ie langs de muren omhoog zo bang was hij - en ik ben wel zo gemeen dat ik het gewoon vertik om Arya buiten te zetten ofzo. Als hij hier wil spelen, zullen er toch wat concessies gedaan moeten worden haha. Ook andersom hoor, want als ik merk dat Arya wel te onrustig is, gaat ze tussendoor bv. even in de bench maar in de regel doe ik dat niet snel of standaard omdat ik gewoon wil dat ze ook leert omgaan met vriendjes in huis, of die bang zijn of niet haha. Dus we proberen dat van beide kanten te begeleiden. Gaat tot nu toe goed moet ik zeggen. Het kindje is wel erg onzeker nog want Arya heeft even geblaft bij binnenkomst - zat in de bench - en hij schrikt als Arya eens komt snuffelen (heb haar eerst aan de riem gepakt uit de bench en toen wat meer gecontroleerd laten snuffelen), maar Arya is best rustig moet ik zeggen, heeft net nog geknaagd en ligt nu bij mij aan de voeten dus eigenlijk ging het best prima allemaal en ga ik er vanuit dat nu niks geks meer gebeurd.

En net stond nog een ander vriendje aan de deur die hier wel eens speelt, maar die heb ik toch weggestuurd. 2 drukke vriendjes vind ik even wat veel nu - ook aangezien Luciën aan de eettafel zit te werken haha. En ze naar buiten sturen vind ik wat tricky hier met het verkeer en ik ook daar nog geen afspraken over heb gemaakt met de moeder van het vriendje wat nu hier is. Ben misschien wat te overbezorgd daarin, maar heb laatst nog gezien hoe slecht Milan en z'n vriendjes opletten op het verkeer buiten, zijn ze nog niet bewust genoeg mee bezig dus vind dat eng. En ik heb nu even geen zin om mee naar buiten te gaan dus ze blijven maar even binnen vandaag :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:37

cursebreaker schreef:
Nicky
Wat een toffe ervaring Nicky en wat heeft Mezzy dat super knap gedaan ook gezien de leeftijd. Da’s een ego post wel waard hoor hihi. Klinkt echt als een interessante training.

--

Hier nu Milan's beste vriendje over de vloer, die doodsbang is voor honden. De vorige keer klom ie langs de muren omhoog zo bang was hij - en ik ben wel zo gemeen dat ik het gewoon vertik om Arya buiten te zetten ofzo. Als hij hier wil spelen, zullen er toch wat concessies gedaan moeten worden haha. Ook andersom hoor, want als ik merk dat Arya wel te onrustig is, gaat ze tussendoor bv. even in de bench maar in de regel doe ik dat niet snel of standaard omdat ik gewoon wil dat ze ook leert omgaan met vriendjes in huis, of die bang zijn of niet haha. Dus we proberen dat van beide kanten te begeleiden. Gaat tot nu toe goed moet ik zeggen. Het kindje is wel erg onzeker nog want Arya heeft even geblaft bij binnenkomst - zat in de bench - en hij schrikt als Arya eens komt snuffelen (heb haar eerst aan de riem gepakt uit de bench en toen wat meer gecontroleerd laten snuffelen), maar Arya is best rustig moet ik zeggen, heeft net nog geknaagd en ligt nu bij mij aan de voeten dus eigenlijk ging het best prima allemaal en ga ik er vanuit dat nu niks geks meer gebeurd.

En net stond nog een ander vriendje aan de deur die hier wel eens speelt, maar die heb ik toch weggestuurd. 2 drukke vriendjes vind ik even wat veel nu - ook aangezien Luciën aan de eettafel zit te werken haha. En ze naar buiten sturen vind ik wat tricky hier met het verkeer en ik ook daar nog geen afspraken over heb gemaakt met de moeder van het vriendje wat nu hier is. Ben misschien wat te overbezorgd daarin, maar heb laatst nog gezien hoe slecht Milan en z'n vriendjes opletten op het verkeer buiten, zijn ze nog niet bewust genoeg mee bezig dus vind dat eng. En ik heb nu even geen zin om mee naar buiten te gaan dus ze blijven maar even binnen vandaag :')

Ja ze was echt super knap! Ik ben super trots op ons samen!

Ach, best sneu als zo'n kindje zo bang is, maar wat je zegt, ze zullen het toch moeten leren(allebei) .
Fijn dat het toch zo goed ging

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:37

cursebreaker schreef:
skippy
Ik denk dat we idd zeker niet ontevreden mogen zijn (ik ging er vanuit dat het veel erger zou gaan namelijk, vooral met die focus vinden en houden haha) en zeker als je dan idd kijkt dat we een half 6 jaar ‘pauze’ hebben gehad en het gros van de groep wel net nog getraind heeft recent (qua leeftijden verschilt het enorm. Er zitten jongere honden tussen, maar ook een 5 jarige enz.) en waarschijnlijk nog iets meer in die ‘flow’ zit. En wat dat spelen betreft. ik moet eerlijk zeggen; toen ik Arya net had vond ik het maar raar dat ze dat spelen niet toelieten onder de pups, maar ik snap het idd ondertussen heel goed waarom veel scholen dat niet doen. Bij pups denk ik wel nog van; ok dan kun je misschien aan het eind gecontroleerde speelsessies toevoegen, maar bij de vervolgcursussen zie ik idd voor ons zelf bv. echt alleen maar nadelen. Dan kun je gewoon beter buiten de training om wat afspreken. Je merkt dus ook tijdens de les gister dat bepaalde honden als ze los zijn dus gelijk een andere hond opzoeken die ze leuk vinden en vaker mee spelen. Is aan de andere kant voor de eigenaren wel handig om zo te kunnen oefenen terwijl de hond dan enthousiast is, want dat wil je dan juist bereiken; dat je ook dan je hond onder controle krijgt. Tijdens de les wordt er natuurlijk ook niet gespeeld nee (maar wat de eigenaren doen voorafgaand is natuurlijk buiten de instructrice om. Vooraf geeft deze dus ook altijd aan van niet iedereen wil idd spelen dus houd rekening met elkaar en normaal doen mensen dat ook wel. Bij de vorige cursus deed eigenlijk niemand dat, maar bij deze lijkt de groep gewoon erg close te zijn en dat dus wel meer te doen), alleen tussen hond en eigenaar 1x tussendoor, maar ze doen het dan idd tijdens het wachten vooraf. Maar zal ook per hond afhankelijk zijn wat je daarmee wel/niet kunt doen. Toen ik Arya wel even liet snuffelen werd ze idd al snel enthousiast en wilde ze spelen wat ik niet wilde hebben haha dus was een bevestiging dat het voor ons dus idd gewoon niet werkt en we dat niet moeten doen/toelaten want daar hebben we onszelf dan alleen maar mee.

Oshaa
Gezien de situatie was het idd eigenlijk heel netjes hoe ze qua focus al best goed erbij was na ongeveer 10min en dan toch dat uur volmaakte. Helaas werkt het bij mij idd niet zo; omdat gister goed ging, ik volgende week dan zonder zenuwen kan gaan hihi. Dat zou mijn leven wel veel makkelijker maken, lol. Maar belangrijkste is dat ik gewoon blijf gaan en daar leer ik dan ook weer van. Bij ons mogen de honden tussendoor wel bv. Even gaan liggen tijdens uitleg enz. Maar als je bezig bent met confrontatie oefeningen en je niet aan de beurt bent is het wel de bedoeling dat je toch met die focus bezig bent dus veel rust momenten zitten er voor ons tijdens zo’n les dan niet in. Tijd om te spelen is er in principe dus alleen 1x halverwege om even ‘iets anders’ te doen. Snap dat als je idd wel speelt tussendoor ook, het alleen maar lastiger is om de focus erbij te houden ivm dat ze dan idd druk worden en blijven. Maar wel fijn dat iedereen zo z’n ruimte krijgt en de mogelijkheid dan om op eigen tempo met alles om te gaan. Een fijne groep dan om in te leren met Beer :)

Nicky

--

Mag ik gokken waar ze mee bezig zijn? :')

:wave:

Ik leef nog en lees lekker mee, heb alleen niet veel te vertellen. Ben weer begonnen met werken dus dan is er niet veel leuk honden nieuws. :+ Misschien dst ik via Bokt al drie super leuke mails voor Dana heb gehad, alle drie geïnteresseerd in een puppy. <3

Ik zie vooral veel positieve verhalen, dat is fijn voor iedereen. :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:44

Nicky
Snap ik dat je trots bent, mag ook!! En ja, is ook wel echt sneu hoor aan de ene kant. En dan heeft ie ook nog de pech dat we een grotere hond hebben die vocaal kan zijn, lol. De vorige keer was ie echt doodsbang. Hij is nu druk aan’t gamen dus vergeet denk ik dan dat ze er is, zeker nu ze ligt te slapen. Maar met wat meer herhaling zal het wel steeds makkelijker gaan. Ik klink ook misschien gemener als ik echt ben hoor haha. Ik laat het natuurlijk niet maar op z’n beloop van ‘zoek het je maar uit’, en houd het wel in de gaten en begeleid wanneer nodig. Maar ik ben idd niet van het motto: gooi je hond maar naar buiten (waar die ouders wel eens naar gehint hebben) want daar leert gewoon niemand van.

KimD
Wat superleuk dat je via bokt zoveel geïnteresseerden bent tegengekomen! Ben nu al heel erg benieuwd naar Dana’s nestje tzt!

Hahaha ja een van de laatste mooie dagen van het jaar misschien en ze zitten Fortnite te spelen. Maar goed, ben ik ook zelf schuld nu want ik kan ook zeggen: kom, we gaan lekker de hei in of voetballen boven aan het veld. Maar ik heb gewoon geen zin vandaag, gisteravond heeft me best genekt en drukke dag gehad tot nu toe, dus #danmaarevenmakkelijkdoen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 15:57

Nicky klinkt als heel leerzaam! Super!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:41

Een paar weken geleden heb ik hier een berichtje geplaatst. Uiteindelijk zijn we via via in contact gekomen met een fokker van Australian Shepherds en hier zijn we afgelopen zondag geweest.
Een huis vol shepherds en een nestje van 7 puppies van 3 weken oud.

Hele leuke mensen, we hadden al een goede referentie gehoord en toevallig hadden ze nu ook nog een nestje. We hebben een tri tan teefje uitgekozen en mogen haar begin november ophalen.
De fokkers wonen hier vlakbij, dus we kunnen (en mogen) voor die tijd nog een paar keer kijken.

Ik lees wel verschillende adviezen over het starten met puppie training. Vooral mijn partner is geen hond gewend (ja alleen die van mijn ouders om elk weekend mee te spelen :) ), en opvoeden van een hond zeker niet. Dus ik wil heel graag naar een puppie cursus, zeker voor hem om ook meer te leren over 'wat is een hond nu eigenlijk'.
Sommige scholen adviseren al om direct met 8-9 weken te starten, anderen juist pas bij 12 weken na de enting? Wat is jullie ervaring? Volgens mij zitten hier ook een paar aussie-eigenaren?

(En dan ga ik ook weer proberen dit topic te volgen en mee te kletsen. De vorige keer waren we nog in oriënterende fase en het topic gaat zo snel :) )

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:03

Sjonniej

Ah wat leuk zeg! Heb je een foto? Ben niet nieuwsgierig ofzo haha. Alvast veel plezier met de voorpret!

En puppy cursus is idd een mooie start, zeker ook voor je partner! En wat het beste is om te beginnen... Bij ons kwam het toevallig zo uit dat er meteen een cursus startte toen Arya 9 weken was, maar ik merkte wel heel erg dat dit heel zwaar was voor haar - het is sowieso veel indrukken, maar ze was ook pas net een week bij ons. Maar ligt er net aan naar welke school je wilt en wanneer de cursussen starten. Achteraf gezien had ik liever tot 12 weken gewacht zoiets, zodat ze toch thuis al iets meer was gewend, maar dat heb je niet zelf in de hand als je een specifieke school wil, want elke school heeft gewoon hun eigen planning ook natuurlijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 18:40

Leuk sjonnie!
Hondenscholen die geen titer accepteren en perse geent willen daar zou ik al niet heen gaan. Verder een hondenschool kiezen die ook veel met theorie doet. Denk dat jullie daar veel aan hebben. :)

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:17

Wij zijn gestart met training toen Morax 9 weken was. Eerste les was een priveles. Heb bij hem niet te idee gehad dat het te vroeg was. Onze eerste groepsles was lichaamsbewustwording.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:44

Oja een foto, dat moet ik even uitzoeken hoe dat ook alweer moet op bokt..... gaat nog wel komen

Bij ons in de buurt zit Hondenschool Westland, heb al meerdere mensen gesproken die heel positief over hen zijn. Ze hebben ook een binnenlocatie, wel zo fijn aangezien we de pup begin november mogen verwelkomen. Bijna elke week begint er wel een nieuw groepje, allemaal op andere dagen en tijden. Dus moeten nog even goed kijken welke tijd ook goed zou uitkomen.
De fokker adviseert ons om na 12 weken te starten, na die enting.

Nu eerst een naam verzinnen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 07:29

Sjonniej schreef:
Oja een foto, dat moet ik even uitzoeken hoe dat ook alweer moet op bokt..... gaat nog wel komen

Bij ons in de buurt zit Hondenschool Westland, heb al meerdere mensen gesproken die heel positief over hen zijn. Ze hebben ook een binnenlocatie, wel zo fijn aangezien we de pup begin november mogen verwelkomen. Bijna elke week begint er wel een nieuw groepje, allemaal op andere dagen en tijden. Dus moeten nog even goed kijken welke tijd ook goed zou uitkomen.
De fokker adviseert ons om na 12 weken te starten, na die enting.

Nu eerst een naam verzinnen

enting is geen garantie op bescherming..
https://www.vaccicheck.nl/wat-is-vaccicheck

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:46

kiwiwitje schreef:

Dat niet alleen, maar de "socialisatie" voor aussies is heel belangrijk.

Ik zou dus gewoon met 8/9 weken gelijk starten. Hebben wij ook gedaan en dat heeft haar heel goed gedaan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 08:47

Nicky91 schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik zou dus gewoon met 8/9 weken gelijk starten. Hebben wij ook gedaan en dat heeft haar heel goed gedaan.

Dat in combinatie met titeren zou ik doen. :) Ik vind 12 weken sowieso laat.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:50

kiwiwitje schreef:
Nicky91 schreef:

Dat in combinatie met titeren zou ik doen. :) Ik vind 12 weken sowieso laat.

Ik ook, wij begonnen met 12 weken al met de basis cursus nadat we 4 weken puppy klas hadden gedaan. :')