Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:25

Cupcakes, wat vervelend zeg! Jammer dat je niet in de buurt woont, maar mocht je een keer willen afspreken, kan dat best een keer. Of als je in de buurt bent.

Oh en al die strand foto's, heerlijk!
Laatst bijgewerkt door fannetje op 15-09-20 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:26

Ja, voor morgen hadden we sowieso op onze vaste stek afgesproken met een baas en hond waarmee het klikt. :)

Fannetje, als we een keer in de buurt zijn komen we graag langs :D

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 21:36

Jeetje wat klote cupcakes

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:43

Ik vind het gewoon bizar dat als je weet dat je hond ervandoor kan gaan, je er dan geen lange lijn aanhangt. Vooral in een situatie waar het druk is met mensen en andere honden en je van bewust bent dat je hond zulk gedrag kan vertonen.

Sommige mensen zijn echt heel bijzonder en dat is dan vriendelijk uitgedrukt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:04

Jeeejtje dat is zeker niet fijn Cupcakes!!
Yoshi en ik zijn vrijdagavond/zaterdag in de buurt, staan dan op die camping aan het eind van de brouwersdam, die soort drive in camping :)

Vandaag mij sws verbaast van de laksheid van mensen met een hond. Ik weet dat Yoshi soms bananen in d'r oren heeft, dat het warm was, amper waaide. Maar dan nog mensen die hun hond los laten, in de brandende zon laten liggen en ook niet laten afkoelen.

Yoshi moest regelmatig van ons even pootje baden en mocht best ff spelen in de zon maar daarna hup in de schaduw in het koelere zand.
Stukje terug moest ze wel zelf lopen maar gelijk bij de fiets weer water aangeboden en snel naar de camping gefietst.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:42

Wat groeien die herders toch hard altijd :wow:

En super balen Cupcakes. Snap echt niet dat er zulke aso's bestaan. Popo loopt echt niet verder dan 10m van mij weg. Als je hond er zo op eigen houtje op uit gaat hoort hij gewoon niet los. Zeker als hij dus ook nog eens niet sociaal is.

Wat zijn jullie allemaal lekker naar het water geweest! Ik zou ook wel willen, maar mijn hond niet. :')

Morgen gaan we voor het eerst in maanden weer met een groepje wandelen via Doggydating. Ik ben heel benieuwd hoe Popo het vindt want ik wandel sinds alle toestanden natuurlijk steeds alleen of met collega's en honden uit onze roedel. :D

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:56

Jeetje cupcakes! Dat is vervelend. Ook dat zij nog een grote mond durven geven. .

Morax loopt momenteel ook niet meer los. Die deed steeds vaker :wave:. En dan niet komen als we riepen. Als wij dan wegrende, kwam ie wel maar buiten handbereik >;) dus hij heeft nu een tuig en zit standaard vast aan een 10m lijn.

Wat leuk! Veel plezier met de wandeling simoon!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:31

CupCakes_ schreef:
Ik vind het gewoon bizar dat als je weet dat je hond ervandoor kan gaan, je er dan geen lange lijn aanhangt. Vooral in een situatie waar het druk is met mensen en andere honden en je van bewust bent dat je hond zulk gedrag kan vertonen.

Was het een officiële losloop zone?

Zo wél, snap ik het ergens wel. Er zijn maar een paar stukjes strand in Nederland waar honden los mogen lopen in de zomer.

En niet elke hond is vriendjes met iedereen. Mijn Skip gaat met de meeste honden wel oké, maar een enkele keer is het direct knokken. Dat knokken is vrij zeldzaam, misschien enkele keer per maand als we veel in een losloopgebied zijn. Ik ga dan ook echt niet Skip alleen maar aan een lange lijn uitlaten omdat er per ongelijk misschien wel een hond kan lopen waar het niet mee klikt.

Op het Strand loopt Skip ook zo maar honderd meter of meer voor of achter ons. Het is overzichtelijk dus dat moet kunnen. Zeker in een honden losloopgebied!

Ik vind het ook niet tof als er een confrontatie optreedt tussen Skip en een andere hond en ik ben zeker van mening dat je met een hond intolerante hond niets te zoeken hebt in een losloopgebied! Maar soms zijn beide honden over het algemeen oké naar andere en tegen elkaar even niet.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:37

@mvdende 'een enkele keer per maand' vind ik eigenlijk wel kwalificeren als niet zo sociaal...
Ik vermijd losloopgebieden als de pest vanwege honden die 'meestal wel ok zijn met andere honden, maar ja, zo af en toe ff niet'.
Toby kan niet los, maar onze doodle wel. Ook met hem ga ik liever een stukje verderop het aanlijngebied in. En dat is voor mij verder: losloopgebied ligt paar honderd meter van huis en is echt wel een groot stuk bos. Aanlijngebied ligt daar achter vanaf mij gezien. Ik ga dus een 80 weg oversteken om bij het aanlijngebied te komen. Ongeacht welke hond ik bij me heb... En de reden is dus precies honden die nét betrouwbaar genoeg zijn in de ogen van de eigenaar om los te kunnen. En net niet betrouwbaar genoeg in mijn ogen...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:38

Er zit wel een verschil tussen niet oké zijn naar elkaar of gewoon echt niet normaal gedrag vertonen. Dit is imo niet meer 'even niet ok doen' als zo'n hond gewoon vol gas jouw hond 'aanvalt' zonder dat er maar enige aanleiding voor is geweest en zeker als eigenaren ook nog aangeven dat ze weten van dit gedrag. Gewoon WTF. Dit valt niet meer in het kader van 'het klikt even niet' als een hond zo ergens op afstormt.

Hier op de hei lopen ook wel eens mensen met een hond die standaard vanaf een paar 100 meter zo ergens op af vliegt, grommend en tierend en gewoon echt zonder aanwijzing; doet dus standaar gewoon zo naar alles wat ie ziet lopen, en de eigenaren doen geen zak eraan. Ja ze staan eens te roepen en dat is het dan. Komen ook nooit vragen of kijken of er iets is gebeurd met iemand, niks. Ik kan daar Zo boos om worden. Neem verantwoording voor je hond. Maar dat soort gedrag vind ik idd echt iets waar je aan moet werken ipv dat je maar gewoon naar een losloop gaat en doet alsof je neus bloed en alles normaal is.

Losloop gebied of niet, als je weet dat je hond Zulk gedrag vertoont op regelmatige basis, hoort ie gewoon niet los. Dan ga je al niet op zo'n dag waarbij het druk is, zo'n hond los laten lopen en dan ook nog 100en meters vooruit laat gaan, maar dan mag je op z'n minst even excuses maken ipv een grote bek opzetten als Willemijn haar hond wil beschermen. Maar dat soort mensen trekken zich helaas nergens wat van aan. De reden waarom ik ook in het weekend niet veel in losloop kom want dan kom je dit soort mensen hier dus ook meer tegen en als je dan alleen loopt is dat echt rot. Als ik in een groepje loop, is dat probleem gelukkig haast niet aanwezig omdat Arya conflict vermijdend is en zich dan in de achterhoede houdt

Echt k*t Cupcakes! En dan ook nog zo reageren op jou, terwijl je je hond beschermt wat niet meer dan logisch is! omdat zij er niet waren om in te grijpen. Al zie je vaak ook nog dat dit soort mensen dan meteen roepen: los zichzelf wel op joh! 8)7

Vooropgesteld: Arya is ook geen 100% engeltje en kan soms als ze hoog in emotie zit wat irritant zijn, en als ik dan zie dat een andere hond het niet fijn vind grijp ik in. Ik lijn d'r dan soms ook even aan en als ze rustig is en we lopen weer mag ze weer. Maar dat vind ik dan wel ook wat anders als zo aggressief ergens op af stormen. Dat is neit meer honden onderling die samen wel iets oplossen. Dat is 1 partij die gewoon al meteen niet normaal gedrag vertoont en zeker bij een Herder wil je dit echt niet zien.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-09-20 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:43

@CB volgens mij mag het ook helemaal niet. Loslopend moeten ze nog steeds 'onder appel' staan voor zover ik weet. En dan is 'onder appel' wel een ruim begrip. Maar volle bak op een ander afvliegen, meer dan ééns, is gewoon absoluut niet onder appel en ook echt niet veilig. Daar kun je in principe handhaving / gemeente op afsturen zeg maar...

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:45

Ahh wat naar voor Jip!!

Misschien kan ik Benno weer eens mee nemen met wandelen :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:53

Geen idee hoe de regels daarover precies zijn skippy - maar logisch wel dat er verwacht wordt dat je hond luistert - maar mijn ervaring is dat handhaving zich daar niet zo mee bezig houdt of snel voor wordt ingeschakeld. Hier hoor je helaas ook vaker dat er weer eens een hond rond liep die een ander gebeten heeft en is het meestal helaas niet zo dat dat netjes opgelost wordt.

Ik vind het wel lastig hoor, die discussie. Arya staat ook niet 100% onder appel, maar ik kom alsnog in losloop gebied. Ik snap dat niet iedereen dat ok vind, maar goed. Helaas is niet alles alleen maar op cursus en aan de lijn te trainen en zal ik het ook zo los moeten oefenen. Maar we komen hier al vanaf dag 1, kennen het gros van de vaste mensen dus voor ons is het prima lopen hier in 't algemeen. Je kunt wel zeggen: gewoon niet los. Maar een hond loopt meestal niet perfect los onder appel zonder dat je dat ook daadwerkelijk oefent natuurlijk.

EDIT:
Zou ik het idee hebben dat Arya on trainbaar is qua recall en loslopen, zouden we dat idd ook niet doen en gaat ze gewoon altijd aan de lijn. Maar dat idee heb ik niet, dus ik wil gewoon wel graag verder trainen erop, zodat we zonder problemen gewoon een losloop gebied in kunnen als we willen.

Wat ik wel doe om anderen zo min mogelijk tot last te zijn: Ik anticipeer dus wel zoveel mogelijk en ben constant ermee bezig; als ik andere wandelaars zie, kinderen e.d. dan probeer ik die focus al bij me te krijgen zodat ze ze negeert. Gaat dit 100% goed al? Nee, soms wil ze toch eens hoi zeggen (dan gaat ze naar ze toe, maar komt dan ook wel weer meteen terug erna dus het is even bij ze gaan staan en dat is het. Nog steeds niet goed natuurlijk maar tja) maar ik grijp dan wel meteen in; verontschuldig me, pak d'r dan aan de lijn en loop door. Heb ik al van te voren door dat ze bananen in d'r oren heeft, zit ze ook vast. Maar meestal loopt ze wel heel netjes door gewoon en beloon ik d'r uitbundig, maar het is idd geen 100% appel wat erin zit nog. Op dagen waarop ik merk dat ze idd niet helemaal erbij is lopen we ook gewoon op afstand van anderen en lijn ik aan. Ik kijk dus wel echt naar het moment en hoe ze het doet qua reageren en ben dus zeker niet zo van het komt wel allemaal goed en laat maar gaan. Ik zit er misschien vaak wel iets TE bovenop haha.

(laatst toen ik met kim op de hei was, was Arya een beetje enthousiast toen we nog met de groep stonden te wachten op iemand en kwam een man met kindje uit het losloop gebied gelopen en toen had ze natuurlijk banenen in d'r oren en ging ze er naartoe en gaf het kindje een kus. grote foute OEPS dus en vond ik ook niet top. Heb ook meteen verontschuldigingen aangeboden bv. Toen was ik dus idd vet te laat met reageren en ging het fout dus dat gebeurt ons toch ook nog wel eens.)

En met andere honden ben ik ook zoveel mogelijk aan't opletten en grijp ik ook in als ik zie dat het gewoon niet klikt met een hond, wat heel normaal is want wij vinden immers ook niet alles en iedereen leuk - komt bij ons maar zelden voor over 't algemeen want Arya is echt conflictvermijdend normaal en als een andere hond een vibe afgeeft van 'ik vind dit niet fijn' loopt ze daar ook met een boog omheen bv! Maar ik vind het wel fijn als ik daar kan lopen en dan bv. vaak stukjes mee loop met bekenden, zodat Arya ook hondengedrag leert van stabiele honden. Dat kan toch wel het beste als ze gewoon los met een andere hond/groepje mee kan lopen ipv dat ik alles aan de lijn moet doen en dat vind ik in deze leeftijdsfase en zeker omdat ze nog wat onzeker is op het moment, wel echt een must in haar opvoeding/training nu.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-09-20 09:06, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:57

Skippy01 schreef:
@mvdende 'een enkele keer per maand' vind ik eigenlijk wel kwalificeren als niet zo sociaal...
Ik vermijd losloopgebieden als de pest vanwege honden die 'meestal wel ok zijn met andere honden, maar ja, zo af en toe ff niet'.
Toby kan niet los, maar onze doodle wel. Ook met hem ga ik liever een stukje verderop het aanlijngebied in. En dat is voor mij verder: losloopgebied ligt paar honderd meter van huis en is echt wel een groot stuk bos. Aanlijngebied ligt daar achter vanaf mij gezien. Ik ga dus een 80 weg oversteken om bij het aanlijngebied te komen. Ongeacht welke hond ik bij me heb... En de reden is dus precies honden die nét betrouwbaar genoeg zijn in de ogen van de eigenaar om los te kunnen. En net niet betrouwbaar genoeg in mijn ogen...

Als het met 99 honden gewoon goed gaat, en zo af en toe met één hond niet, dan ligt dat waarschijnlijk meer aan die éne hond dan aan Skip. Tis echt niet zo dat Skip altijd grommend enz op andere honden af vliegt, juist niet! Maar een enkele keer is er geen klik.

Nu loop ik niet veel meer in losloopgebied omdat er hier niets is, maar toen ik nog wel in losloopgebied woonde, gebeurde het wel een enkele keer dat het "knokken" was. Nooit met gaten en bloed, wel met hoop herrie.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:58

Ik snap je helemaal Curse, Mezzy luistert ook nog niet perfect, maar je moet het soms toch 'proberen' want aan de lijn doet ze het 100% goed...

Maar ook ik vind dat als je hond niet content is met andere honden, dan ga je of op tijdstippen dat er 'niemand' is... of je houd hem aan de lijn...
Je hebt lijnen van 20 of 30 mtr... nou dan kan die hond toch lekker z'n ding doen, maar niet mijn hond lastig vallen.

Maar goed ik heb misschien al te veel honden gezien die gewoon vervelend zijn en lelijk doen. :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:00

Wat naar Willemijn! Ook erg zonde voor Jip, dit is nou net niet wat jullie nodig hebben verdorie! -O-

mvdende schreef:
CupCakes_ schreef:

Was het een officiële losloop zone?

Zo wél, snap ik het ergens wel. Er zijn maar een paar stukjes strand in Nederland waar honden los mogen lopen in de zomer.

En niet elke hond is vriendjes met iedereen. Mijn Skip gaat met de meeste honden wel oké, maar een enkele keer is het direct knokken. Dat knokken is vrij zeldzaam, misschien enkele keer per maand als we veel in een losloopgebied zijn. Ik ga dan ook echt niet Skip alleen maar aan een lange lijn uitlaten omdat er per ongelijk misschien wel een hond kan lopen waar het niet mee klikt.

Op het Strand loopt Skip ook zo maar honderd meter of meer voor of achter ons. Het is overzichtelijk dus dat moet kunnen. Zeker in een honden losloopgebied!

Ik vind het ook niet tof als er een confrontatie optreedt tussen Skip en een andere hond en ik ben zeker van mening dat je met een hond intolerante hond niets te zoeken hebt in een losloopgebied! Maar soms zijn beide honden over het algemeen oké naar andere en tegen elkaar even niet.

Mijn honden mogen op het strand ook lekker los rennen en doen wat ze willen (behalve de zee in) maar als ik een hond zie lopen dan roep ik ze bij me. Roep ik ze dan aan de voet, nee, zeker niet, maar wel binnen een straal van 15 meter. Op 100 meter kun jij niet meer ingrijpen als jouw hond even 'niet oke' is met een andere hond. Op 15 meter kan ik dat aflezen aan mijn roedelleider of een hond wel of niet voor problemen gaat zorgen. Als Skip dus kwaad in de zin heeft en mijn roedel aan zou gaan terwijl die op 15 meter bij mij lopen en jij op 100 meter, wat precies wil je dan doen? Of nog sterker, verwacht je van mij dat ik mijn roedel 'straf' omdat zij zich verdedigen tegen jouw ongehoorzame en niet sociale hond? Want als we jouw theorie erop nahouden en stel we lopen beide op een 'losloopstuk' dan is mijn roedel dus ook niet fout als ze zich verdedigen tegenover die van jou, want 'dan snap ik' hun reactie wel. ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:00

Maar als het niet klikt, vind ik al niet dat het tot knokken moet komen. Dan gaat er imo toch al ergens iets niet goed; honden die elkaars signalen niet goed genoeg lezen of eigenaren die niet op tijd erbij zijn. Als ze eenmaal zo hoog in emotie zitten dat ze elkaars signalen niet meer lezen en daarop reageren (want honden zijn normaal conflictvermijdend) dan zou ik als eigenaar dus echt ASAP ingrijpen. Zodra je echt denkt dat het over zou kunnen gaan in knokken, ingrijpen.

Maar ik snap dat dat soms lastig is om dat 100% voor te zijn; dat is echt moeilijk. Maar als je weet dat je hond al eens tot dit gedrag is gekomen, dan zou je ook de signalen moeten herkennen die er naartoe leiden als het een volgende x gebeurd en daar zou ik dan wel zo bewust mogelijk mee omgaan als ik het zou zijn. Als ik dan het idee had dat het zou gebeuren, zou ik ingrijpen want dan weet je dat het zich waarschijnlijk niet onderling oplost. Net als wat ik al aangaf met Arya die soms nog ergens HOI gaat zeggen omdat ik dan net te laat ben met anticipieren en die focus volledig bij mij te hebben. Maar ik vind het daarom wel belangrijk om zo bewust mogelijk bezig te zijn met te zien wat je hond doet en hoe de interactie is met de andere partij en dan daarop te reageren en verantwoording te nemen als eigenaar zijnde. En ik ben dan soms ook te laat, maar probeer er wel echt mee bezig te zijn.

Sommige dingen kunnen honden prima onderling oplossen, maar je hoort wel je verantwoording te nemen als je ziet dat dat niet goed gaat.

Mooi voorbeeld: Arya was Harvey van Kim aan't etteren de laatste keer en bleef op een gegeven moment irritant doen om 'm uit te dagen en was aan't blaffen. Puk had daar dus op een gegeven moment genoeg van, niet lang voordat ik zelf was gaan ingrijpen (aanlijnen en d'r even weghalen bij Harvey) en snauwde d'r eens flink af en toen was het ook klaar. Dat vind ik dus heel fijn, als het dan zo onderling opgelost wordt. Maar als dat niet zo is, vind ik wel dat ik als eigenaar zijnde moet optreden want Harvey vond het bv. niet fijn meer. Hij negeerde Arya en dat was gewoon niet meer genoeg. Maar het is natuurlijk voor Arya een mooi leermoment als ze dan onderling door de roedel op d'r plek gezet wordt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:09

@CB natuurlijk moet je oefenen. Maar daarom zei ik ook dat appel een ruim begrip is: jij bent ermee bezig, lijnt aan als je het niet vertrouwt. Dat vind ik nog wel heel iets anders dan wat MvdEnde zegt dat 'het een enkele keer tot knokken komt'. Knokken is gewoon niet de bedoeling.
Honden kunnen onderling veel beter communiceren dan wij kunnen lezen, dus tussen stabiele honden komt het niet gauw tot verder dan een snauw als ze beide weg kunnen. Als het dan tot knokken komt, had je ze in principe al eerder uit de situatie moeten halen. En wat KimD zegt: dat kan niet op 100 meter. Wel op 5 of 10 of 15 meter. Tot zover reikt je stem nog wel en kun je evt ook nog wel hard erheen rennen indien nodig.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:12

Nicky91 schreef:
Ik snap je helemaal Curse, Mezzy luistert ook nog niet perfect, maar je moet het soms toch 'proberen' want aan de lijn doet ze het 100% goed...

Maar ook ik vind dat als je hond niet content is met andere honden, dan ga je of op tijdstippen dat er 'niemand' is... of je houd hem aan de lijn...
Je hebt lijnen van 20 of 30 mtr... nou dan kan die hond toch lekker z'n ding doen, maar niet mijn hond lastig vallen.

Maar goed ik heb misschien al te veel honden gezien die gewoon vervelend zijn en lelijk doen. :')

Als je idd weet dat je hond niet consistent is en onvoorspelbaar is, ben ik het daar ook zeker mee eens.

Arya is bv. wel wat onzeker soms met vreemde honden als in; dan gaan de haren even omhoog, en dan schudt ze zich uit en is ze nieuwsgierig en maakt ze kennis. En dat is toch wel fijn om juist dan te kunnen oefenen nu omdat ze nu dan juist wat meer bij mij blijft, dus maak ik daar gebruik van en kan ik d'r nu wat meer begeleiden en belonen en d'r helpen door die 'fase' heen te komen nu. Maar dat gaat helaas niet als ik alles aan de lijn moet doen, want dat is gewoon een wereld van verschil; aan de lijn lopen of volledig los en dat ze iets meer zelf moeten oplossen. Maar onze basis ligt idd wel zeker bij het trainen aan de lijn, alleen lopen in een losloop gebied en dan uitbreiden naar het oefenen met anderen erbij. Maar sommige dingen moet je idd gewoon echt veel doen en blijven herhalen en dan in verschillende situaties (aan de lijn/cursus/los).

Maar als ze echt instabiel was qua; ik weet niet of ze zou kunnen gaan knokken of niet, dan zou ik dingen idd ook zeker anders doen daarin en haar die vrijheid niet geven zonder dat ik met hulp zou werken aan dit 'probleem'. Maar zoals ik al zeg; ik denk niet dat Arya ontrainbaar is wat recall betreft en met honden is ze normaal conflictvermijdend dus ik blijf wel gewoon naar het losloop gebied gaan zodat we door kunnen trainen op de dingen waar we nog graag aan willen werken, en wat dan het beste kan in het losloop gebied; zoals de recall. Die kan aan een 20m lijn prima zijn, maar los ook weer een ander verhaal want ze weten donders goed wanneer ze echt die vrijheid hebben.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:14

Skippy01 schreef:
@CB natuurlijk moet je oefenen. Maar daarom zei ik ook dat appel een ruim begrip is: jij bent ermee bezig, lijnt aan als je het niet vertrouwt. Dat vind ik nog wel heel iets anders dan wat MvdEnde zegt dat 'het een enkele keer tot knokken komt'. Knokken is gewoon niet de bedoeling.
Honden kunnen onderling veel beter communiceren dan wij kunnen lezen, dus tussen stabiele honden komt het niet gauw tot verder dan een snauw als ze beide weg kunnen. Als het dan tot knokken komt, had je ze in principe al eerder uit de situatie moeten halen. En wat KimD zegt: dat kan niet op 100 meter. Wel op 5 of 10 of 15 meter. Tot zover reikt je stem nog wel en kun je evt ook nog wel hard erheen rennen indien nodig.

Nee precies, dat ben ik dus idd ook helemaal met jullie eens :j

Ook wat dat knokken betreft en stabiele honden waarbij het normaal niet verder als een snauw komt en anders uit de situatie halen wat ik ook aangaf :j 100% mee eens :j Gaf ik zelf idd ook al aan in een eerder bericht.

Arya kijkt eigenlijk elke 10m wel om waar ik blijf en vind ik dat ze te ver weg is; 20m ofzo, dan zeg ik dat ze moet wachten. dat oefenen we dus met name als we alleen zijn, maar dat kun je erna dan doorduwen naar situaties waarin je wel anderen tegenkomt en dat werkt bij ons wel goed. In de groep met Kim loopt ze bv. wel wat verder vooruit met de roedel maar dan past ze zich normaal ook echt aan in de roedel. Als Kim de roedel terug roept, komt Arya ook mee en gaat ze erbij zitten :') Maar in de roedel lopen moet ik dan ook nog weer mee trainen, want dan heeft ze vooral in het begin echt bananen in d'r oren. Ze doet verder niks, loopt fijn met de roedel mee, maar komt dan veel minder snel als ik d'r roep als dat ik alleen ben haha. Dus dat is nog wel een dingetje, maar werken we aan. Op de momenten waarin ze dan wel goed reageert, probeer ik ook gelijk goed te belonen en dan komt dat er vast en zeker ook wel beter in als de tijd verstrijkt.

Maar ik overanalyseer soms ook wel weer te veel denk ik haha. Zit altijd als een havik alles te bekijken omdat ik soms bang ben dat ik te laat reageer (wat ook wel eens gebeurd, maar dan is het met name meer iets waar Arya dan last van heeft omdat ze dan overprikkeld is bv) en andere mensen dan ook gaan oordelen over je. Want als Arya al eens blaft of grauwelt (wat best normaal gedrag is voor een Herder in spel haha), is de gemiddelde labrador eigenaar (no offense!!) al meteen onder de indruk en doen ze alsof ik een agressieve hond heb en dan voel ik me al gelijk zo dat ik me moet verontschuldigen. Dus in dat opzicht ben ik er soms echt te erg mee bezig en dat is ook niet altijd goed haha.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-09-20 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 09:17

Ik ga mee met KimD en skip.

Indd Er is niks mis met oefenen Curse. T gaat vooral om de houding van andere honden. Tot knokken hoort t nooit te komen met loslopen ook als t niet klikt. Een keer een grom of snauw omdat er iemand niet gediend is van t gedrag van de andere hond is prima maar daar gaan al 100000 signalen aan vooraf. Een hond die daar vervolgens verkeerd op reageert hoort niet los.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:21

Nee idd. En ik persoonlijk vind idd ook dat een hond die dus al op zo'n manier, grommend en tierend zo op een andere hond afduikt van zo'n afstand en zo vies doet, idd geen hond is welke los hoort te lopen. Maar helaas zijn meestal juist die eigenaren dus zo nonchalant ermee en die blijf je helaas overal tegenkomen. Het is wat dat betreft maar hopen dat je ze zelf zo min mogelijk of beter gezegd natuurlijk: niet, tegenkomt.

Gewoon echt k*t Cupcakes dat je zo'n hond nu tegenkomt -O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:31

cursebreaker schreef:
Nee idd. En ik persoonlijk vind een hond die dus al grommend en tierend zo op een andere hond afduikt van zo'n afstand idd geen hond is welke los hoort te lopen. Maar helaas zijn dat juist de honden waarvan de eigenaren dus zo nonchalant erin staan en die blijf je helaas overal tegenkomen. Het is wat dat betreft maar hopen dat je ze zelf zo min mogelijk of beter gezegd natuurlijk: niet, tegenkomt.

Gewoon echt k*t Cupcakes dat je zo'n hond nu tegenkomt -O-

En precies dat ik dus waarom ik uberhaupt niet graag naar losloopgebied ga ;) Ik heb kleine honden aan mijn lijn (Toby 10kg, de doodle 15kg) en vind de risico's van dat soort eigenaren gewoon écht te groot voor onze honden. De honden hier in de buurt waarvan ik weet dat er echt nare dingen mee gebeurd zijn richting andere honden, dus verder gaand dan een keer snauwen of zelfs een keer bijten, zijn nagenoeg allemaal écht serieus groot (Amerikaanse Akita, Rottweiler, Fila Brasileiro, kruising Ierse Wolfshond x iets mastiff achtigs - allemaal van eigenaren die het liefst met hun hond wandelen terwijl ze een telefoon aan hun oor geplakt hebben of lopen te appen). Dan zoek ik liever kleine settings op waar onze honden met veilige honden kunnen spelen, en wandel ik gewoon in aanlijngebied met allebei de honden, stukken beter voor mijn gemoedsrust :D

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:33

mvdende Het is geen officieel losloop gebied. Het strand is na 1900 toegankelijk voor honden en paarden. En de honden mogen dan ook los, mits ze onder goed appel staan. Jip zat niet voor niets aan de lange lijn. In die situatie staat hij gewoon niet goed onder appel, daarom gaat hij aan de lange lijn.
Eerlijk? Ik vind dat als je hond een paar honderd meter verderop loopt, je dan niet op tijd kan ingrijpen. Dat heb ik gisterenavond wel gezien. En als je van je hond weet! dat hij zulk gedrag vertoont als hij losloopt, zou hij van mij alleen aan de lange lijn mogen.
Wat je benoemt over Skip, een enkele keer knokken per maand vind ik toch best veel hoor. Dan lijkt het me dat je toch je hond moet aanlijnen, ondanks dat het 99 keer goed gaat.

curse Ik was vooral woest om het feit dat die mensen zo laks er mee om gingen. Het scheelt dat Jip een dik pak haar heeft, waardoor hij maar een paar schrammetjes heeft opgelopen, fysiek dan. Maar als ik die hond er niet vanaf gekregen had, dan was ik er wel bang voor geweest hoe het afgelopen was. Die mensen vonden dat er niets aan de hand was..

Nicky91 Ja, lijkt me misschien wel slim! Die twee gingen best goed samen.

KimD Nee, dit zijn weer een paar stappen terug. Gelukkig komt vrijdag de gedragstherapeut, dus kunnen we dit ook weer voorleggen.

Ik ben het eens met wat curse benoemt, dat als het niet klikt dat het niet tot knokken moet komen. Je moet daarvoor inderdaad al ingegrepen hebben.

Jip staat als we alleen zijn in een losloop gebied, redelijk goed onder appel. Maar zodra ik zie dat er iemand met een hond aankomt, lijn ik hem altijd wel even aan. Omdat hij het veel te gezellig vind bij andere mensen en honden en niet iedereen daarvan gediend is. En dat gaat goed. En als ze even mogen spelen of we lopen samen met de andere persoon mee, dan gaat hij weer los. Maar soms kan het ook een irritante, etterbak zijn hoor. Dan gaat hij gewoon helemaal niet los en gaat de lange lijn eraan. Hij mag los als hij luistert, maar anders niet.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:37

KimD schreef:
Mijn honden mogen op het strand ook lekker los rennen en doen wat ze willen (behalve de zee in) maar als ik een hond zie lopen dan roep ik ze bij me. Roep ik ze dan aan de voet, nee, zeker niet, maar wel binnen een straal van 15 meter. Op 100 meter kun jij niet meer ingrijpen als jouw hond even 'niet oke' is met een andere hond. Op 15 meter kan ik dat aflezen aan mijn roedelleider of een hond wel of niet voor problemen gaat zorgen. Als Skip dus kwaad in de zin heeft en mijn roedel aan zou gaan terwijl die op 15 meter bij mij lopen en jij op 100 meter, wat precies wil je dan doen? Of nog sterker, verwacht je van mij dat ik mijn roedel 'straf' omdat zij zich verdedigen tegen jouw ongehoorzame en niet sociale hond? Want als we jouw theorie erop nahouden en stel we lopen beide op een 'losloopstuk' dan is mijn roedel dus ook niet fout als ze zich verdedigen tegenover die van jou, want 'dan snap ik' hun reactie wel. ;)

Puur nieuwsgierigheid, waarom mogen jou honden niet de zee in? :)